Maak ckplus uw homepage Mail de webmaster CKPLUS



CKplus Docenten site FEBRUARI 2020
Opgeven gratis Nieuwsbrief Redactie Hans en Wil Weikamp, Doetinchem


DE AGENDA
Data bij-, nascholings- en docentendagen ed.(klik hier)



  • in maart 2020


  • tm 20 april aanmelden: Koninklijk Concertgebouw Concours voor jongeren van 9 tm 14 jaar **

  • Crea met Cobra, museumles onderbouw vo Venlo Limburgsmuseum tm 8 mei 2020 **

  • vanaf 21 januari 2020 Den Haag Gemeentemuseum vmbo/havo/vwo bovenbouw Examenkijkwijzers**

  • Helmond Kunsthal Museum Helmond 10 maart 2020 tm 7 juni 2020 Lucas Gassel van Helmond, overzichtstentoonstelling EDUCATIE PO

  • 13 en 14 maart MAKE! VO, PO, MBO docenten **

  • Inclusief leiderschap in de culturele en creatieve sector: bijeenkomst ‘persoonlijk leiderschap’ - reeks 2 :
    Maandag 16 maart 2020: blinde vlekken (informatie volgt z.s.m.)
    Maandag 20 april 2020: een sterke tribe.
    **

  • 18 maart Docentendag kinderboekenmuseum nieuw**

  • 20 maart 19.30-22.30 uur Lerarenfeest PO en VO Rijksmuseum Amsterdam **

  • Aanmelden voor 23 maart. Op 1 april Open Paleis Proeverij van lessen & hard-hat-tour Apeldoorn leerkrachten uit het PO, docenten VO & BO, ICC’ers, studenten en bemiddelaars.**

  • 25 – 29 maart Rotterdam International Community Arts Festival - ICAF 2020 **

  • 26 maart Rijksmuseum studiedag voor bèta/science-docenten Studiemidddag “Operatie Nachtwacht” **

  • 26 maart docentendag ckv-kunstdpcenten Beeldcultuur en filmeducatie in de klas nieuw**

  • in april 2020


  • Helmond Kunsthal Museum Helmond 10 maart 2020 tm 7 juni 2020 Lucas Gassel van Helmond, overzichtstentoonstelling EDUCATIE PO

  • 1 april Open Paleis Proeverij van lessen & hard-hat-tour Apeldoorn leerkrachten uit het PO, docenten VO & BO, ICC’ers, studenten en bemiddelaars.**

  • 14 april Studiedag De dagelijkse praktijk van CKV vmbo staat deze basisdag centraal 10-15.30 uurnieuw**

  • tm 20 april aanmelden: Koninklijk Concertgebouw Concours voor jongeren van 9 tm 14 jaar **

  • in mei 2020


  • Helmond Kunsthal Museum Helmond 10 maart 2020 tm 7 juni 2020 Lucas Gassel van Helmond, overzichtstentoonstelling EDUCATIE PO

  • Crea met Cobra, museumles onderbouw vo Venlo Limburgsmuseum tm 8 mei 2020 **

  • 27 mei Xpeditie Cultuureducatie 9.30-22.00uur 27 meiInspiratie opdoen, informatie ophalen en ervaringen delen nieuw**

  • in juni 2020


  • 5 juni Korzo Theater Den Haag Conferentie Danseducatie met Kwaliteit II 10-16.30 uur VONCK en Holland Dance **

  • Helmond Kunsthal Museum Helmond 10 maart 2020 tm 7 juni 2020 Lucas Gassel van Helmond, overzichtstentoonstelling EDUCATIE PO

  • in december 2020


  • 15december 2020 Den Haag Presentatiedag Frontaal **






  • Zoekt u een hotel wereldwijd? Betrouwbaar? Thuis bespreken en ter plaatse betalen? lees hier dan VEEL meer




  •   KunstSalon Utrecht voor Particulieren en Bedrijfsleven KunstSalon Utrecht
    Naast dat kunst kan worden aangekocht bij De KunstSalon is het ook dé kunstuitleen in Utrecht met een uniek kunstuitleensysteem. Het bedrag van het gekozen kunstwerk wordt in dertig termijn opgesplitst. Het werk kan binnen een jaar nog worden geruild voor iets anders.. lees meer

    Educatieve programma’s musea,
    Opvallende naslag en opvallende lessen (klik hier)



  • Prikkels, inspiratie voor ICC’ers, cultuuraanbieders, vakdocenten, adviseurs en beleidsmakers. Gratis in NHolland en Utrecht, Brabant;, abonnement voor de rest van Nederland nieuw**

  • CKplus BEETHOVEN-site met biografieén, filmpjes, agenda, weetjes, zijn muziekwerken..nieuwe site van CKplus

  • CKplus CREATIEF site met bijna 100 video’s met workshops, introductie filmpjes, tutorials*, ideetjes, etc. **

  • Amsterdam Koninklijk Paleis, educatie po en vo programma **

  • Rechtstreeks naar: CKplus CREATIEF site met bijna 100 video’s met workshops, introductie filmpjes, tutorials*, ideetjes, etc. **

  • Rijksmuseum Amsterdam Scheikundelessen bij de schilderijen van Rembrandt **

  • Cultuurproeverij verschillende workshops op 1 dag **

  • Werelddansdag op school PO **

  • Museum Jeugd Universiteit in meer dan 50 musea **

  • Respect interactieve tentoonstelling maatschappelijke thema’s. Educatie VO onderbouw Venlo Limburgsmuseum tot zomer 2020 **

  • ARTTRA, flexibele en active programma’s voor CKV op maat: wandeling, boottocht en museumrondleidingen. **

  • Kritisch kijken: Beeldkraken, digitaal en gratis PO/VO **

  • Rijksmuseum van Oudheden Leiden Educatie programma PO en VO

  • NIEUWE LESPROGRAMMA’S VO Paleis het Loo Apeldoorn **

  • Educatie bij beeldenroutes in heel Nederland .*

  • Eye en Schooltv.nl (NTR) lanceren minicursus beeldtaal. Wat kijk je nou, bovenbouw po en onderbouw VO **

  • Leeuwarden Fries Museum te zien t/m 15 maart 2020 wij vikingen **

  • 999 Games en Kröller-Müller presenteren nieuw bordspel: Art Collector Een jacht op de beste kunstverzameling en gelijknamige LESPAKKET **

  • Amsterdam Rijksmuseum Zelfstandig het museum bezoeken? Boek SnapGuide of gebruik de Rijksmuseum app! **

  • Bright Makers Creatief techniekonderwijs **

  • 13 oktober tm 24 mei 2020: Toneel De vier heemskinderen (7+) **

  • Den Haag Kunstmuseum Gemeentemuseum DOCENTENTRAINING - KUNST EN CREATIVITEIT IN DE 21STE-EEUW PO **

  • Leiden Rijksmuseum van Oudheden audiotour: Voor nieuwsgierige speurneuzen vanaf 7 jaar bij de tentoonstelling Cyprus **

  • Leiden Rijksmuseum van Oudheden Interactieve rondleiding VO bij de tentoonstelling Cyprus 11 oktober tm 15 maart 2020 **

  • Utrecht Centraal MuseumNieuw CKV programma voor alle leerlingen van het VO – Rondleiding **

  • Utrecht Centraal Museum NiEUW PROGRAMMA HAVO EN VWO TER VOORBEREIDING OP HET EINDEXAMEN: Cultuur van het Moderne & Massacultuur en Modernisme**

  • Den Haag Museon: De Geo Tour VO.*

  • Archeo Route Limburg breidt fors uit.*

  • Den Haag Museon PO Ötzi the iceman, onderzoek de mysterieuze ijsmummie 5 oktober 2019 tot september 2020 .*

  • gratis lesplan ‘Digitale kunst in de klas’ .*

  • Leiden RMO interactieve game Romeinen Quest vanaf 10 jaar .*

  • Rotterdam het Nieuwe Instituut met twee nieuwe programma’s: Bliep Bliep PO 1-3; Let’s Talk About you and Meme VMBO 1-4 .*



  • DE AGENDA:Data bij-, nascholings- en docentendagen



  • tm 20 april aanmelden: Koninklijk Concertgebouw Concours voor jongeren van 9 tm 14 jaar lees meer
    Koninklijk Concertgebouw Concours 2020

    Ben je tussen de 9 en 14 jaar en wil je een keer optreden in Het Concertgebouw? Meld je dan nu aan voor het Koninklijk Concertgebouw Concours 2020! Dit is dé muziekwedstrijd voor kinderen!

    Dit jaar vindt de twaalfde editie van het Koninklijk Concertgebouw Concours plaats. Speel of zing je klassiek, pop-, jazz- of wereldmuziek? Geef je dan op. Iedereen van 9 tot 14 jaar is welkom. Als je je hebt aangemeld, dan ben je van harte uitgenodigd voor een workshop in Het Concertgebouw op 30 mei 2020. Je bent dan de hele dag bij ons in huis en gaat samen met andere kinderen muziek maken.lees meer .

    Wat kun je verwachten?
    • Aanmelden tem 20 april
    • Halve finales in de Kleine Zaal van het Concertgebouw op 23 mei
    • Voor alle deelnemers een workshop 30 mei.
    • Finale op zondag 21juni in de Kleine Zaal.
    • Je maakt kans op een muzikale ontmoeting met de Tik Tokkers Jesse, Nova en Quinten!
    Lees hier meer.
    Zo meld je je aan.

    Je doet mee door het insturen van een YouTube-filmpje. Je kunt thuis een filmpje maken van een muziekstuk naar keuze van maximaal 5 minuten. Ook kun je een filmpje opsturen van een voorspeelavond van de muziekschool. Zet je filmpje op YouTube en stuur ons de link. Dat is helemaal niet ingewikkeld. Als je hier klikt leggen we je het stap voor stap uit.

    Kosten voor deelname

    Deelname aan het Koninklijk Concertgebouw Concours is gratis, eventuele kosten voor het inzetten van jouw begeleider of extra muzieklessen worden niet door de organisatie vergoed. Hier kun je je aanmelden.



  • lees meer
    * Crea met CoBrA (NIEUW)
    In de gloednieuwe museumles Crea met CoBrA ontdekken jouw leerlingen hoe ze zich op een laagdrempelige manier creatief en expressief kunnen uiten. Ze maken kennis met de zogenaamde 'gemengde techniek' en maken allemaal hun eigen kunstwerk, waarin ze verbeelden wat vrijheid voor hen inhoudt. De gebruikte teken- en collagetechnieken doen een beroep op het onderzoekend, creërend en reflecterend vermogen. KLAS 1 EN 2 VMBO/HAVO/VWO CREAa met CoBrADeze gloednieuwe beeldende museumles laat leerlingen kennismaken met de 'gemengde techniek' en doet een beroep op hun onderzoekend, creërend en reflecterend vermogen. De museumles is tijdelijk te boeken: t/m 8 mei 2020.

  • vanaf 21 januari 2020 Den Haag Gemeentemuseum vmbo/havo/vwo bovenbouw Examenkijkwijzers lees meer
    * EXAMENKIJKWIJZERS
    Met onze examenkijkwijzers oefenen uw leerlingen actief het beschrijven, analyseren en interpreteren van kunstwerken. Hiermee brengen ze de theorie die ze moeten kennen voor het examen in de praktijk. De examenkijkwijzers sluiten aan op de CSE kunstvakken 2 (vmbo) en tehatex (havo/vwo).
    Het is mogelijk deze activiteit met begeleiding van een museumdocent te boeken of als zelfstandig groepsbezoek. In beide gevallen dient u te zorgen voor gedrukte examenkijkwijzers (zelf geprint of besteld).
    Vanaf 21 januari 2020, rondleiding duurt 60 minuten, het is gratis op eigen gelegenheid, met museumdocent 50 euri per 15 leerlingen , begeleiding 1 docent per 15 leerlingen verplicht, aanmelding verplicht. Vanaf 21 januari 2020 voor 2 euro per stuk te bestellen via: educatie@gemeentemuseum.nl. Gratis vanaf 21 januari 2020 te downloaden


  • 13 en 14 maart MAKE! VO, PO, MBO docenten
    * Bij Make! staat “leren door te maken” centraal. Wat kun je daarmee in het onderwijs? Op 13 en 14 maart leggen we een basis voor ‘leren door te maken’ in jouw werkpraktijk. Dat doen we aan de hand van het thema 'het maakbare lichaam'. Leerlingen zijn volop bezig met sporten, voeding en fitbits. Ze 'maken' hun lichaam, ze vinden hun lichaam ‘maakbaar’. Een actueel en urgent onderwerp. Lees meer over afgelopen edities op onze website en reserveer nu je plek bij Sharaifa Taus: s.taus@kc-r.nl


  • Inclusief leiderschap in de culturele en creatieve sector: bijeenkomst ‘persoonlijk leiderschap’ - reeks 2 :
    Maandag 16 maart 2020: blinde vlekken (informatie volgt z.s.m.)
    Maandag 20 april 2020: een sterke tribe. lees meer

    *WEGENS SUCCES: EXTRA DATA & NIEUWE SPREKERS! Leidinggeven aan een culturele of creatieve organisatie is niet alleen keihard werken aan een mooi product. Je werkt ook aan een flexibele, hartelijke en uitnodigende organisatie. Je wilt van betekenis zijn voor zoveel mogelijk verschillende mensen. In drie geanimeerde en interactieve bijeenkomsten wijden we ons aan inclusief leiderschap met topsprekers en kijkjes achter de schermen. De eerste bijeenkomst over Persoonlijk leiderschap vindt plaats op dinsdag 3 december 2019.
    Drie bijeenkomsten Deze bijeenkomst is onderdeel van een reeks van drie bijeenkomsten rond het thema 'inclusief leiderschap'. Naast de bijeenkomst 'persoonlijk leiderschap', staan ook de volgende bijeenkomsten gepland:
    Maandag 16 maart 2020: blinde vlekken (informatie volgt z.s.m.)
    Maandag 20 april 2020: een sterke tribe.


  • 18 maart Docentendag kinderboekenmuseum lees meer
    * Buitengewoon bijzonder! Op woensdag 18 maart organiseert het Kinderboekenmuseum een middag vol inspiratie en praktische tips over lezen, schrijven en leesplezier. Wie verhalen leest, trakteert zichzelf op andermans ogen en kan zo in de huid kruipen van de ander. En dan zie je niet alleen verschillen, maar ook overeenkomsten. Verhalen zijn onze spiegels én tegelijkertijd onze ramen.
    Ted van Lieshout, Janneke Schotveld, Marit Törnqvist en Joan Windzak laten in workshops en lezingen zien hoe je jeugdliteratuur kunt gebruiken in de klas. Deze middag wordt speciaal georganiseerd voor docenten uit het primair onderwijs, aan het programma zijn geen kosten verbonden.
    We nodigen u van harte uit om op deze middag aanwezig te zijn. Schrijf u hier in. Wacht niet te lang: er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.
    Programma
    13.00-14.00 inloop, mogelijkheid tot museumbezoek 14.00-14.30 Opening door Joan Windzak 14.45-15.45 Workshopronde 1 15.45-16.00 Pauze 16.00-17.00 Workshopronde 2 17.00-18.00 borrel en signeersessies door de schrijvers.




  • 20 maart 19.30-22.30 uur Lerarenfeest PO en VO Rijksmuseum Amsterdam lees meer


    * De directie van het Rijksmuseum en het Onderwijsteam nodigen u uit voor het lerarenfeest!
    Vrijdag 20 maart 2020 van 19.30-22.30 uur.


    Dit jaar organiseert het Rijksmuseum voor de vijfde keer het befaamde lerarenfeest. Een feestelijke avond voor leraren uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, MBO en speciaal onderwijs. Het is een avond vol met voorproefjes van de onderwijsprogrammering, muziek en een drankje

    Dit jaar heeft de avond een Italiaans tintje. De museumzalen zijn exclusief voor u geopend en u kunt de tentoonstelling Caravaggio-Bernini. Barok in Rome in alle rust bekijken. Er zijn Italiaanse hapjes, acts met een vleugje Italië en nog veel meer. Trek uw feestelijke (Italiaanse barok) kleding aan en we maken er samen een onvergetelijke avond van.




  • Aanmelden voor 23 maart. Op 1 april Open Paleis Proeverij van lessen & hard-hat-tourApeldoorn leerkrachten uit het PO, docenten VO & BO, ICC’ers, studenten en bemiddelaars. lees meer
    * Proeverij van lessen & hard-hat-tour
    Op woensdagmiddag 1 april ben je van harte welkom bij ons Open Paleis! Dit jaar staat de middag in het teken van het laatste seizoen BuitenGewoon Open en de Vernieuwing & Verbouwing van het paleis.
    Het Open Paleis bestaat uit: een proeverij van de Paleis Op Reis lesprogramma's, een ronde langs de lesprogramma's in de tuin & stallen én een hard-hat-tour bij het paleis in verbouwing!
    LESPROGRAMMA’SPaleis Het Loo biedt lesprogramma’s voor primair-, voortgezet- en beroepsonderwijs. Alle lessen worden met plezier begeleid door onze museumdocenten.
    VOOR WIE Het Open Paleis is bedoeld voor leerkrachten uit het PO, docenten VO & BO, ICC’ers, studenten en bemiddelaars.
    PROGRAMMA
    13.30 uur: Ontvangst met koffie en thee
    14.00 uur: Welkom door Michel van Maarseveen, directeur Paleis Het Loo.
    14.30 uur: Proeverij Paleis op Reis lessen
    15.00 uur: Pauze
    15.15 uur: Proeverij van lessen in de tuin & stallen én een hard-hat-tour op de bouw
    16.45 uur: Win een museumles!
    17.00 uur: Napraten met drankje & hapje
    DEELNAME: gratis, aanmelden vóór 23 maart 2020 via de website.


  • 25 – 29 maart Rotterdam International Community Arts Festival - ICAF 2020 lees meer
    *Het International Community Art Festival vindt in 2020 plaats in Rotterdam. Het thema is visie. Het festival besteedt deze keer extra aandacht aan visuele kunsten, installaties, fotografie en video. Welke rol kan community art spelen in een wereld die razendsnel verandert? Hangt dat af van de plek waar je woont? In het oosten of het westen, in de stad of op het platteland.. En hoe verhoudt community art zich tot de digitale wereld en online communities? Hoe verandert community art onze kijk op de wereld, op esthetiek, op onze samenleving en op onszelf?


  • 26 maart docentendag ckv-kunstdpcenten Beeldcultuur en filmeducatie in de klas lees meer
    * En...actie! Beeldcultuur en filmeducatie in de klas. Op donderdag 26 maart 2020 verzorgt de opleiding Algemene Cultuurwetenschappen in samenwerking met FilmHUB GLD en het Radboud Pre-University College de jaarlijkse Docentendag voor CKV- en Kunstdocenten. Het thema voor dit jaar luidt: 'En...actie! Beeldcultuur en filmeducatie in de klas'.
    Deze docentendag is bedoeld voor docenten CKV en/of Kunst. Geïnteresseerde leerlingen zijn ook van harte welkom.
    De docentendag vindt plaats op de campus van de Radboud Universiteit op donderdag 26 maart van 09.00 uur tot 16.00 uur. Na afloop bent u van harte uitgenodigd voor een afsluitende borrel.
    Kosten & aanmelden


  • 26 maart Rijksmuseum studiedag voor bèta/science-docenten Studiemidddag “Operatie Nachtwacht” lees meer
    * 26 maart Rijksmuseum studiedag voor bèta/science-docenten Studiemidddag “Operatie Nachtwacht” Op donderdag 26 maart is er een studiemiddag over de toegepaste onderzoekstechnieken bij de restauratie van de beroemde Nachtwacht.. Nieuwsgierig wat we allemaal voor onderzoek doen aan De Nachtwacht? Op deze middag hoort u welke onderzoekstechnieken worden toegepast om de conditie en de schildertechniek van De Nachtwacht beter te begrijpen. De lezingen hebben een natuurkundige en chemische insteek en belichten aspecten als macroscopisch, microscopisch en moleculair onderzoek. We delen de nieuwste onderzoeksresultaten en de veranderingen die de gebruikte verf in de loop der tijd heeft ondergaan.
    Vanwege het internationale karakter van het onderzoeksteam zijn enkele lezingen in het Engels.
    Programma 13.30 inloop 14.00 lezingen 15.30 pauze 16.00 verhaal op zaal 17.00 borrel
    Wanneer Donderdag 26 maart - 13:30 - 17:00 uur Waar Auditorium, Rijksmuseum Prijs €35,- per persoon
    SCHEIKUNDE LESSEN te downloadenscheikunde les 1 - De Nachtwacht ‘Nachtwacht’, Rembrandt van RijnHoe lang moest Rembrandt wachten voordat zijn verf droog was? Wat maakt olieverf zo bijzonder? Weet je hoeveel verschillende chemische reacties er in een drogende olieverf plaatsvinden Trefwoorden: polymerisatie, vetten en oliën, dubbele bindingen, micro/macro, radicalen, oxidatie
    Scheikunde les 2 - De Staalmeesters De Staalmeesters’, Rembrandt van RijnHoeveel figuren staan er op de Staalmeesters? Hoeveel verschillende elementen zijn er te vinden in de Staalmeesters? Hoe kun je meten of Rembrandt met verkoolde botten schilderde? Trefwoorden: atoomstructuur, het periodiek systeem, spectroscopie, infraroodlicht, Röntgenstraling, elektronen.
    Scheikunde les 3 - Portret van een meisje in het blauw Portret van een meisje in het blauw, Johannes Cornelisz. VerspronckWat is de overeenkomst tussen de 17de-eeuwse jurk van het meisje en een 21ste-eeuwse spijkerbroek? Hoe win je een blauw pigment uit een groene plant? Welke verandering in molecuulstructuur maakt een blauw pigment paars? Trefwoorden: oxidatie, fermentatie, dubbele bindingen, kleur, organische chemie, resonantiestructuren
    Scheikunde les 4 - Stilleven met aspergesStilleven met asperges, Adriaen CoorteWaarom zien de asperges er op dit schilderij transparant uit? Was dit de bedoeling van de schilder? Wat gebeurt er met loodwit als het 400 jaar lang in een olieverf zit? Trefwoorden: vetten en oliën, vetzuren, verzeping, zouten, zuren en basen
    Scheikunde les 5 - Festoen van vruchten en bloemen Festoen van vruchten en bloemen, Jan Davidsz. de HeemKan een vrucht of bloem ook verwelken in een 17de-eeuws stilleven? Is koningsgeel een organisch of anorganisch pigment? En hoe veilig werkten schilders vroeger met giftige pigmenten? Trefwoorden: redox, oplosbaarheid, elektronenconfiguratie, oxidatietoestanden.
    Scheikunde les 6 - Twee evangelistenTwee evangelisten, Gherardo StarninaIs een kunstwerk altijd compleet? Kun je schilderen met ei? Met welke techniek kunnen we het bindmiddel van de schilder achterhalen? Trefwoorden: eiwitten, emulsie, infraroodspectroscopie
    Scheikunde les 7 - Het ontbijt van de kat Vrouw aan de maaltijd, ‘Het ontbijt van de kat’, Gabriël MetsuWaarom zijn de blaadjes in de vaas blauw? Hoe maak je van een organische rode kleurstof een rood pigment? Waarom zien we gele lak als geel? Trefwoorden: redox, Lewisstructuren, reactiemechanismen, oplosbaarheid, zuren en basen, orbitaaltheorie, scheidingstechnieken
    Het lesmateriaal is tot stand gekomen dankzij bijdragen van scheikundeleraren, scheikundigen van de Universiteit van Amsterdam, kunsthistorici, restauratoren, natuurwetenschappelijk onderzoekers en educatiemedewerkers van het Rijksmuseum.
    Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met onderwijs@rijksmuseum.nl.


  • 1 april Open Paleis Proeverij van lessen & hard-hat-tourApeldoorn leerkrachten uit het PO, docenten VO & BO, ICC’ers, studenten en bemiddelaars. lees meer
    * Proeverij van lessen & hard-hat-tour
    Op woensdagmiddag 1 april ben je van harte welkom bij ons Open Paleis! Dit jaar staat de middag in het teken van het laatste seizoen BuitenGewoon Open en de Vernieuwing & Verbouwing van het paleis.
    Het Open Paleis bestaat uit: een proeverij van de Paleis Op Reis lesprogramma's, een ronde langs de lesprogramma's in de tuin & stallen én een hard-hat-tour bij het paleis in verbouwing!
    LESPROGRAMMA’SPaleis Het Loo biedt lesprogramma’s voor primair-, voortgezet- en beroepsonderwijs. Alle lessen worden met plezier begeleid door onze museumdocenten.
    VOOR WIE Het Open Paleis is bedoeld voor leerkrachten uit het PO, docenten VO & BO, ICC’ers, studenten en bemiddelaars.
    PROGRAMMA
    13.30 uur: Ontvangst met koffie en thee
    14.00 uur: Welkom door Michel van Maarseveen, directeur Paleis Het Loo.
    14.30 uur: Proeverij Paleis op Reis lessen
    15.00 uur: Pauze
    15.15 uur: Proeverij van lessen in de tuin & stallen én een hard-hat-tour op de bouw
    16.45 uur: Win een museumles!
    17.00 uur: Napraten met drankje & hapje
    DEELNAME: gratis, aanmelden vóór 23 maart 2020 via de website.


  • 14 april Studiedag De dagelijkse praktijk van CKV vmbo staat deze basisdag centraal lees meer
    *14 april Studiedag De dagelijkse praktijk van CKV vmbo staat deze basisdag centraal. Alles nu goed op de rails? De dagelijkse praktijk van CKV vmbo, Docenten die CKV geven in het vmbo.
    DOEL EN RESULTAAT
    Er zijn nieuwe eindtermen voor het eindexamenvak CKV in het vmbo, voor alle vmbo scholen. De uitdaging is om het CKV vak nieuw leven in te blazen. De positie, de inhoud en de examenstatus vak zijn nu een stuk duidelijker.
    Op deze studiedag komen alle aanpassingen en modernisering van het vak aan de orde. Wat heeft CKV met curriculum.nu te maken? 21st century skills voor CKV in het vmbo? Hoe zit het met de verplichte productie en presentatie van eigen werk van de leerling? Ook is er veel aandacht voor het uitwisselen van inspirerende praktijkervaringen.
    INHOUD inleiding: CKV-vmbo
    klopt het PTA wel? curriculum.nu en CKV inspirerende en frisse ideeën 21st century skills en vaardigheden handvatten voor veranderingen en aanpassingen organisatie van CKV het kunstdossier de lessen culturele activiteiten samenhang en leerlijnen geld en formatie voor CKV contact en uitwisseling met CKV collega’s van andere scholen


  • tm 20 april aanmelden: Koninklijk Concertgebouw Concours voor jongeren van 9 tm 14 jaar lees meer
    Koninklijk Concertgebouw Concours 2020

    Ben je tussen de 9 en 14 jaar en wil je een keer optreden in Het Concertgebouw? Meld je dan nu aan voor het Koninklijk Concertgebouw Concours 2020! Dit is dé muziekwedstrijd voor kinderen!

    Dit jaar vindt de twaalfde editie van het Koninklijk Concertgebouw Concours plaats. Speel of zing je klassiek, pop-, jazz- of wereldmuziek? Geef je dan op. Iedereen van 9 tot 14 jaar is welkom. Als je je hebt aangemeld, dan ben je van harte uitgenodigd voor een workshop in Het Concertgebouw op 30 mei 2020. Je bent dan de hele dag bij ons in huis en gaat samen met andere kinderen muziek maken.lees meer .

    Wat kun je verwachten?
    • Aanmelden tem 20 april
    • Halve finales in de Kleine Zaal van het Concertgebouw op 23 mei
    • Voor alle deelnemers een workshop 30 mei.
    • Finale op zondag 21juni in de Kleine Zaal.
    • Je maakt kans op een muzikale ontmoeting met de Tik Tokkers Jesse, Nova en Quinten!
    Lees hier meer.
    Zo meld je je aan.

    Je doet mee door het insturen van een YouTube-filmpje. Je kunt thuis een filmpje maken van een muziekstuk naar keuze van maximaal 5 minuten. Ook kun je een filmpje opsturen van een voorspeelavond van de muziekschool. Zet je filmpje op YouTube en stuur ons de link. Dat is helemaal niet ingewikkeld. Als je hier klikt leggen we je het stap voor stap uit.

    Kosten voor deelname

    Deelname aan het Koninklijk Concertgebouw Concours is gratis, eventuele kosten voor het inzetten van jouw begeleider of extra muzieklessen worden niet door de organisatie vergoed. Hier kun je je aanmelden.



  • lees meer
    * Crea met CoBrA (NIEUW)
    In de gloednieuwe museumles Crea met CoBrA ontdekken jouw leerlingen hoe ze zich op een laagdrempelige manier creatief en expressief kunnen uiten. Ze maken kennis met de zogenaamde 'gemengde techniek' en maken allemaal hun eigen kunstwerk, waarin ze verbeelden wat vrijheid voor hen inhoudt. De gebruikte teken- en collagetechnieken doen een beroep op het onderzoekend, creërend en reflecterend vermogen. KLAS 1 EN 2 VMBO/HAVO/VWO CREAa met CoBrADeze gloednieuwe beeldende museumles laat leerlingen kennismaken met de 'gemengde techniek' en doet een beroep op hun onderzoekend, creërend en reflecterend vermogen. De museumles is tijdelijk te boeken: t/m 8 mei 2020.


  • 27 mei Xpeditie Cultuureducatie 9.30-22.00uur 27 meiInspiratie opdoen, informatie ophalen en ervaringen delen lees meer
    * over Xpeditie Cultuureducatie
    9.30-22.00uur 27 meiInspiratie opdoen, informatie ophalen en ervaringen delen
    Rijnbrink organiseert jaarlijks een symposium over cultuureducatie in Overijssel. Doel van het symposium is om met elkaar te spreken en na te denken over ontwikkelingen en beleid op het gebied van cultuureducatie. Interessante sprekers inspireren de deelnemers en tijdens werksessies en netwerkmomenten zijn er volop mogelijkheden om ervaringen delen met andere bezoekers.Xpeditie Cultuureducatie is bedoeld voor: de gemeentelijke overheid, het onderwijs (scholen, koepels: directies en leerkrachten, ICC’ers), culturele instellingen -en aanbieders, CmK projectleiders en cultuurcoaches/combinatiefunctionarissen.
    Programma
    Ochtendprogramma 27 mei 2020 van 9.30 tot 12.30 uur Kenniskring Cultuureducatie voor CmK projectleiders
    Tijdens het ochtendprogramma gaan José Gieskes en Meriam De Kanter met CmK projectleiders in gesprek over de toekomst en borging van cultuuronderwijs. Als input hiervoor gebruiken zij de ervaringen die tijdens voorafgaande kenniskringen worden ingebracht .
    Middagprogramma 27 mei 2020 van 13.30 tot 17.30 uur
    Thema: Samenwerken: vast en zeker!
    Omdat het de laatste Xpeditie is in deze beleidsperiode, kijken we terug- en vooruit. Wat heeft samenwerken betekend voor partners en wat heeft het hen gebracht? Hoe belangrijk is samenwerking in de cultuureducatie en hoe doen we dat? Verschillende aspecten van samenwerken komen aan bod.
    Start: plenair deel met keynote spreker Daarna: werksessies met praktische voorbeelden en concrete aanbevelingen Aansluitend: gelegenheid tot netwerken tijdens de borrel Binnenkort volgt meer informatie over procedure van aanmelden en de locatie.
    Avondprogramma 27 mei 2020 van 19.00 tot 22.00 uur
    Tijdens het avondprogramma komen nieuwe vormen van Voortgezet Onderwijs aan bod. Welke kansen biedt kunst en cultuur hiervoor? Er worden linken gelegd tussen wetenschap, onderzoek, de proeftuinen (experiment) en het huidige onderwijs.
    Start: première van de documentaire Proeftuin Overijssel van filmmaker Erik Franssen Daarna: lezing van een gerenommeerd wetenschapper, gevolgd door een gesprek over de toekomst en samenwerkingskansen op het gebied van Kunst en Cultuur binnen het voortgezet onderwijs in Overijssel. Aansluitend: gelegenheid om te netwerken met een hapje en een drankje.
    De Xpeditie avond is bedoeld voor instellingen uit de Overijsselse Basis, specifieke genodigden van ArtEZ, directeuren en genodigden uit het voortgezet onderwijs en de provincie Overijssel.


  • 5 juni Korzo Theater Den Haag Conferentie Danseducatie met Kwaliteit II 10-16.30 uur VONCK en Holland Dance lees meer
    * Hoe praat of filosofeer je met leerlingen over dans? Wat is procesgerichte didactiek? Hoe geven we invulling aan begrippen als: maken, meemaken, betekenis geven en ‘artistiek-creatief vermogen’? Laat je informeren en inspireren op deze dag voor dansdocenten, educatiemedewerkers van dansgezelschappen, leerkrachten uit het (v)so, po & vo en andere professionals in de danseducatie.
    Tijdens de conferentie Danseducatie met Kwaliteit II gaan we in discussie over de kansen voor dans bij de implementatie van Curriculum.nu. Bekijken we nieuwe digitale methodes en andere middelen die meer en betere danseducatie in het onderwijs mogelijk maken en staan we stil bij de nalatenschap van 50 jaar dansexpressie voor het onderwijs



  • Helmond Kunsthal Museum Helmond 10 maart 2020 tm 7 juni 2020 Lucas Gassel van Helmond, overzichtstentoonstelling EDUCATIE PO    lees meer
    * Van 10 maart tot en met 7 juni 2020 is de tentoonstelling Lucas Gassel van Helmond. Meester van het landschap te zien in Kunsthal Helmond. Daarvoor brengt Museum Helmond het kernoeuvre van Lucas Gassel bij elkaar, dat bestaat uit schilderijen, tekeningen en prenten naar zijn ontwerp. Deze kunstwerken komen van over de hele wereld naar Helmond. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat dit gebeurt. Dé meester van het landschap van de zestiende eeuw (ook wel Brabantse Gouden Eeuw genoemd): dat was Lucas Gassel (ca 1490 –1568/69). Museum Helmond presenteert van 10 maart tot en met 7 juni 2020 de eerste, grote overzichtstentoonstelling van zijn werk. De bruiklenen zijn afkomstig uit Europese collecties van belangrijke musea uit onder andere Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië, Spanje maar ook uit de Verenigde Staten en Mexico.
    LandschappenIn de zestiende eeuw is Lucas Gassel een bekend en succesvol schilder en tekenaar. Zoals dan gebruikelijk werkt hij op paneel. Op de voorgrond schildert Lucas vaak een Bijbels verhaal terwijl in de verte zich een wijds en bergachtig landschap uitstrekt. Door de tijd heen nemen zijn landschappen steeds meer ruimte in en zijn afwisselend bevolkt met boerderijen, dorpjes, kastelen, paleistuinen, rivieren met scheepsvaart, boeren, reizigers en dieren. Over zijn leven is weinig bekend. Zijn vader is schilder in Helmond. Waarschijnlijk vertrekt Lucas kort na het begin van de zestiende eeuw naar Antwerpen. Toen een belangrijke kunststad die in het zuiden lag van het Hertogdom Brabant waar Helmond deel van uitmaakt
    Lucas Gassel, een echte meesterSpeciaal voor leerlingen van groep 6 t/m 8 van het primair onderwijs is er tijdens de tentoonstelling ‘Meester van het landschap, Lucas Gassel van Helmond’ van 10 maart tot en met 7 juni 2020 een speciaal schoolprogramma waarin alles draait om de vraag: hoe word je meester-schilder net als de zestiende-eeuwse meester van het landschap, Lucas Gassel van Helmond? Bekijk op de site alvast het filmpje over Lucas Gassel.
    WerkplaatsOp school maken de leerlingen met film, animatie en een ontdek-en doeboekje alvast kennis met de landschapsschilder Lucas Gassel en vier van zijn bekendste schilderijen. In het museum bekijken de leerlingen onder begeleiding van een museumdocent de vier schilderijen en nog meer, in het echt. In de werkplaats van Lucas Gassel gaan leerlingen aan de slag met leuke., leerzame opdrachten. Schilderen op toverachtige schildersezels, een landschap samenstellen met decorstukken of elk detail van een schilderij onderzoeken. Om tenslotte in een Battle Game hun kennis te testen. Klaar om op school het meesterstuk te maken? Om je zelf daarna meester-schilder te kunnen noemen!
    Lesmateriaal en tarievenLesmateriaal op school: docentenhandleiding, introductiefilm, film/audioverhalen over de vier schilderijen, ontdek- en doeboekje. Het bezoek aan de tentoonstelling duurt 60 minuten plus 20 minuten voor ontvangst en afscheid. Te doen vanaf 10 maart tot en met 7 juni 2020 met uitzondering van de maandagen. Deelname: €75,-
    Doe mee: Inschrijven kan via de aanmeldbutton op deze pagina. Doe ook mee en leer op een leuke manier over Lucas Gassel en zijn kunst


  • 15december 2020 Den Haag Presentatiedag Frontaal lees meer
    *15 december 2020 Frontaal presentatiedag 2020 Korzo, Den Haag Met het aanbod voor seizoen 2021 – 2022 Na twee succesvolle edities in Korzo toont Frontaal ook in 2020 haar nieuwe aanbod op dit avontuurlijke podium.
    top

    TOP


    Opvallende naslagsites, opvallende lessen.



    1. Prikkels, inspiratie voor ICC’ers, cultuuraanbieders, vakdocenten, adviseurs en beleidsmakers. Gratis in NHolland en Utrecht, Brabant; abonnement voor de rest van Nederland lees meer
      *Over ons
      Vanaf 2018 wordt Prikkels uitgegeven door Plein C en Kunst Centraal. Prikkels bestaat sinds voorjaar 2013 en werd tot 2018 uitgegeven door Plein C. We sturen Prikkels gratis aan iedereen die werkt aan cultuuronderwijs in Noord-Holland en in Utrecht. Dus aan ICC’ers, cultuuraanbieders, vakdocenten, adviseurs en beleidsmakers. We maken Prikkels omdat we willen laten zien dat cultuuronderwijs mooi, leuk en zinvol is. En dat het voor iedere school binnen bereik ligt.
      Kunst tloc Brabant vindt het belangrijk dat alle kinderen de kans krijgen om met kunst en cultuur in aanraking te komen. We zijn daarom sinds kort partner van Prikkels: hét magazine over cultuur voor basisscholen. Met Prikkels inspireren we Brabantse basisscholen die deelnemen aan De Cultuur Loper met lesideeën, nieuws en praktijkvoorbeelden. Deze maand staan er meteen twee mooie Brabantse voorbeelden in het magazine. Zoals over de bevrijdingsrok gemaakt in Vught
      Heb je vragen over Prikkels? Mail gerust!; Postadres redactie: Plein C Nieuwe Gracht 45-47 2011 ND Haarlem
      Cultuurcoördinatoren op Noord-Hollandse en Utrechtse basisscholen en cultuuraanbieders in deze provincies ontvangen een Prikkels gratis. Ben jij een ICC’er in Noord-Holland of Utrechts maar ontvang je geen Prikkels? Laat het ons weten, dan voegen we je toe aan onze verzendlijst. Wil jij ook Prikkels ontvangen, maar ben je geen ICC’er op een Noord-Hollandse of Utrechtse school? Vraag dan een abonnement aan en je ontvangt Prikkels drie keer per jaar.
      Losse nummers € 5,50 Jaarabonnement € 15,- (je krijgt 3 x per jaar Prikkels) Teamabonnement € 40,- (3 x per jaar 3 exemplaren van Prikkels)
      Opgave en vragen over abonnementen De abonnementen van Prikkels worden verzorgd door Abonnementenland Abonnementenland Postbus 20 1910 AA Uitgeest Tel. 0251 – 25 79 24
      Kunst tloc Brabant vindt het belangrijk dat alle kinderen de kans krijgen om met kunst en cultuur in aanraking te komen. We zijn daarom sinds kort partner van Prikkels: hét magazine over cultuur voor basisscholen. Met Prikkels inspireren we Brabantse basisscholen die deelnemen aan De Cultuur Loper met lesideeën, nieuws en praktijkvoorbeelden. Deze maand staan er meteen twee mooie Brabantse voorbeelden in het magazine. Zoals over de bevrijdingsrok gemaakt in Vught.

    2. Educatie bij beeldenroutes in heel Nederland lees meer
      *In heel Nederland zijn er beeldenroutes. Deze zijn opgenomen in het CKplus Beeldenroutes Overzicht Zie hier
      De volgende educatieve hulpjes zijn uitgewerkt:
      Beelden 1: Kijkwijzer tevens werkblad. Bij iedere beeldenroute te gebruiken. ( Basisonderwijs - onderbouw Voortgezet Onderwijs). Deze kan hier gratis uitgeprint worden.
      Beelden 2: Kijkwijzer voor het schrijven van een recensie bij een beeld. ( CKV, Voortgezet onderwijs en MBO). Deze kan hier gratis uitgeprint worden.
      Beelden 3: 20 Verwerkingssuggesties/lessen bij een beeldenroute in de “Geest van het Beeld”zie hier
      Beelden 4:Good Practice. De redactie heeft de educatieve mogelijkheden uitgewerkt voor de Doetinchemse beeldenroute “Beelden enzo….” zie hier het complete overzicht
    3. Rijksmuseum Amsterdam Scheikundelessen bij de schilderijen van Rembrandt lees meer
      * SCHEIKUNDE LESSEN te downloadenscheikunde les 1 - De Nachtwacht ‘Nachtwacht’, Rembrandt van RijnHoe lang moest Rembrandt wachten voordat zijn verf droog was? Wat maakt olieverf zo bijzonder? Weet je hoeveel verschillende chemische reacties er in een drogende olieverf plaatsvinden Trefwoorden: polymerisatie, vetten en oliën, dubbele bindingen, micro/macro, radicalen, oxidatie
      Scheikunde les 2 - De Staalmeesters De Staalmeesters’, Rembrandt van RijnHoeveel figuren staan er op de Staalmeesters? Hoeveel verschillende elementen zijn er te vinden in de Staalmeesters? Hoe kun je meten of Rembrandt met verkoolde botten schilderde? Trefwoorden: atoomstructuur, het periodiek systeem, spectroscopie, infraroodlicht, Röntgenstraling, elektronen.
      Scheikunde les 3 - Portret van een meisje in het blauw Portret van een meisje in het blauw, Johannes Cornelisz. VerspronckWat is de overeenkomst tussen de 17de-eeuwse jurk van het meisje en een 21ste-eeuwse spijkerbroek? Hoe win je een blauw pigment uit een groene plant? Welke verandering in molecuulstructuur maakt een blauw pigment paars? Trefwoorden: oxidatie, fermentatie, dubbele bindingen, kleur, organische chemie, resonantiestructuren
      Scheikunde les 4 - Stilleven met aspergesStilleven met asperges, Adriaen CoorteWaarom zien de asperges er op dit schilderij transparant uit? Was dit de bedoeling van de schilder? Wat gebeurt er met loodwit als het 400 jaar lang in een olieverf zit? Trefwoorden: vetten en oliën, vetzuren, verzeping, zouten, zuren en basen
      Scheikunde les 5 - Festoen van vruchten en bloemen Festoen van vruchten en bloemen, Jan Davidsz. de HeemKan een vrucht of bloem ook verwelken in een 17de-eeuws stilleven? Is koningsgeel een organisch of anorganisch pigment? En hoe veilig werkten schilders vroeger met giftige pigmenten? Trefwoorden: redox, oplosbaarheid, elektronenconfiguratie, oxidatietoestanden.
      Scheikunde les 6 - Twee evangelistenTwee evangelisten, Gherardo StarninaIs een kunstwerk altijd compleet? Kun je schilderen met ei? Met welke techniek kunnen we het bindmiddel van de schilder achterhalen? Trefwoorden: eiwitten, emulsie, infraroodspectroscopie
      Scheikunde les 7 - Het ontbijt van de kat Vrouw aan de maaltijd, ‘Het ontbijt van de kat’, Gabriël MetsuWaarom zijn de blaadjes in de vaas blauw? Hoe maak je van een organische rode kleurstof een rood pigment? Waarom zien we gele lak als geel? Trefwoorden: redox, Lewisstructuren, reactiemechanismen, oplosbaarheid, zuren en basen, orbitaaltheorie, scheidingstechnieken
      Het lesmateriaal is tot stand gekomen dankzij bijdragen van scheikundeleraren, scheikundigen van de Universiteit van Amsterdam, kunsthistorici, restauratoren, natuurwetenschappelijk onderzoekers en educatiemedewerkers van het Rijksmuseum.
      Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met onderwijs@rijksmuseum.nl.
      26 maart Rijksmuseum studiedag voor bèta/science-docenten Studiemidddag “Operatie Nachtwacht” Op donderdag 26 maart is er een studiemiddag over de toegepaste onderzoekstechnieken bij de restauratie van de beroemde Nachtwacht.. Nieuwsgierig wat we allemaal voor onderzoek doen aan De Nachtwacht? Op deze middag hoort u welke onderzoekstechnieken worden toegepast om de conditie en de schildertechniek van De Nachtwacht beter te begrijpen. De lezingen hebben een natuurkundige en chemische insteek en belichten aspecten als macroscopisch, microscopisch en moleculair onderzoek. We delen de nieuwste onderzoeksresultaten en de veranderingen die de gebruikte verf in de loop der tijd heeft ondergaan.
      Vanwege het internationale karakter van het onderzoeksteam zijn enkele lezingen in het Engels.
      Programma 13.30 inloop 14.00 lezingen 15.30 pauze 16.00 verhaal op zaal 17.00 borrel
      Wanneer Donderdag 26 maart - 13:30 - 17:00 uur Waar Auditorium, Rijksmuseum Prijs €35,- per persoon



    4. Amsterdam Koninklijk Paleis, educatie po en vo programma lees meer
      * Het Amsterdamse Paleis werd gebouwd als stadhuis van het machtige Amsterdam. Het is een van de belangrijkste monumenten uit de Gouden Eeuw in Nederland.
      In het indrukwekkende interieur van het classicistische gebouw zijn veel prachtige kunstwerken uit de zeventiende eeuw te vinden. Voor schoolklassen uit het primair en voorgezet onderwijs bieden we twee thematische rondleidingen aan:
      • Stadhuis van de Gouden Eeuw
      • Grieken en Romeinen in het Stadhuis.

      Onze rondleidingen sluiten zo veel mogelijk aan bij de kerndoelen en eindtermen uit het primair en het voortgezet onderwijs, van VMBO tot gymnasium.
      Een reservering voor deze rondleidingen kunt u maken via het online boekingsformulier. Bijzondere wensen kunt u aangeven in het opmerkingenveld. Voor rondleidingen geldt een maximum van 15 leerlingen, exclusief drie begeleiders. Op het moment dat de groep groter is, dan wordt deze gesplitst.
      Ook zonder rondleiding bent u natuurlijk van harte welkom met uw klas. Is uw groep groter dan 15 personen, dan vragen wij u w groep aan te melden via het online aanmeldingsformulier.
      De prijs voor een rondleiding is € 95,- en in het weekend € 125,-. Deze prijs is inclusief de entreekosten voor het Paleis, eveneens voor maximaal drie begeleiders per groep.
      U bent van harte welkom in het officiële ontvangstpaleis van de Koning.
      Iedere bezoeker ontvangt een gratis audiotour. Voor families en kinderen zijn er speciale audiotours. Daarnaast biedt het Koninklijk Paleis rondleidingen aan met een gids. Indien u geen gids wenst en het Koninklijk Paleis bezoekt met een groep groter dan 15 personen, gelieve uw groep dan van tevoren aan te melden. Uw bezoek valt dan onder groepsbezoek.


    5. CKplus CREATIEF site met bijna 100 video’s met workshops, introductie filmpjes, tutorials*, ideetjes, etc. lees meer
      *Bijna 100 video’s met workshops, introductie filmpjes, tutorials*, ideetjes, etc.
      schilderen, tekenen, acrylverf, grafiek, druk, stempelen, linosnede, waterverf, pastel, krijt, houtskool, boetseren, gutsen, houtbewerken en zakmessnijden.

      Voor creatieve mensen en het onderwijs (educatie).

      * Een tutorial is een methode om kennis over te dragen en kan worden gebruikt als onderdeel van een leerproces, meer interactief. Een tutorial tracht te leren door het voorbeeld en leveren de informatie om een bepaalde taak te voltooien.


    6. Cultuurproeverij verschillende workshops op 1 dag lees meer
      * Cultuurproeverij Mocht je nou niet kunnen kiezen tussen alle leuke workshops, dan is onze Cultuurproeverij dé oplossing! De leerlingen kunnen tijdens de Cultuurproeverij verschillende workshops volgen. Denk bijvoorbeeld aan actieve workshops als Kleuterdans, Streetdance, Free Running, Capoeira en Streetbeats. Of media workshop als Filmtechnieken, Virtual Reality, Vloggen en Stop Motion. Samen met jullie stellen we het gehele programma samen.


    7. Werelddansdag op school PO lees meer
      * Bewegen staat centraal tijdens de Wereld Dansdag! De hele school staat te swingen op internationale dansen. Alle leerlingen volgen in de ochtend dansworkshops waarin ze bijvoorbeeld de Flamencodans, de Bollywooddans of een Afrikaanse schildendans leren. In de middag dansen alle leerlingen mee in de spetterende dansvoorstelling. Een gaaf dansproject voor alle groepen uit het basisonderwijs! Nodigen jullie alle ouders vast uit.


    8. Museum Jeugd Universiteit in meer dan 50 musea lees meer
      * Meer weten dan je meester of juf?! De MuseumJeugdUniversiteit organiseert kindercolleges met meer dan 50 musea in Nederland. Wetenschappers, onderzoekers en experts geven antwoord op spannende vragen over de museumcollectie. Waar zitten de oren van een sprinkhaan? Kan pindakaas kunst zijn? Is Afrikaans voetbal magisch? Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een college over bij de MJU. Net als op de echte universiteit starten de colleges in het voor- en najaar en zijn er bachelors en masters te halen. De studenten van 8 tot en met 12 jaar halen aan het einde van de reeks hun MJU-diploma!
      Bachelor & Master Sommige musea bieden colleges aan voor een specifieke leeftijdsgroep. De termen bachelor en master geven een verdeling in leeftijd aan voor de collegereeksen. Een bachelor is voor kinderen van 8 t/m 10 jaar, en de masters voor kinderen van 10 t/m 12 jaar. Je hoeft niet zoals op de echte universiteit eerst een bachelor en dan een master te volgen. Je schrijft je gewoon in voor binnen welke leeftijd je valt. De meeste musea bieden overigens ‘Mixed’ colleges aan: voor kinderen van 8 t/m 12 jaar.


    9. Respect interactieve tentoonstelling maatschappelijke thema’s. Educatie VO onderbouw Venlo Limburgsmuseum lees meer
      *Respect
      Op zoek naar een laagdrempelige manier om belangrijke maatschappelijke thema's bespreekbaar te maken voor jouw leerlingen?In de interactieve tentoonstelling Respect gaan leerlingen uit klas 1 en 2 (VMBO/HAVO/VWO) zelf aan de slag met burgerschapsvorming en onderwerpen als democratie, gelijkheid en vrijheid. Ze leren bijvoorbeeld wat het verschil is tussen een feit en een vooroordeel, denken na over wat pesten en discrimineren voor effecten kunnen hebben en ontdekken wat vrijheid nou eigenlijk inhoudt. Allemaal aan de hand van spelletjes en stellingen. Leuk én leerzaam! De tentoonstelling, de museumles én het bijbehorende lesmateriaal sluiten goed aan bij de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen.
      tot zomer 2020, duur 120 minuten

    10. ARTTRA, flexibele en active programma’s voor CKV op maat: wandeling, boottocht en museumrondleidingen. lees meer
      * CKV programma’s op maat
      Voor de examenprogramma’s CKV van biedt ARTTRA flexibele en actieve programma’s aan op maat.De vorm van het programma is een wandeling, museumrondleiding of een boottocht, begeleid door deskundige kunsthistorische gidsen. De thema’s daarbinnen kunnen naar wens gecombineerd kunnen met de disciplines. Verdieping, verkenning, verbinding en verbreding zijn uitgangspunten.
      Als docent kunt u zelf uit de vele mogelijkheden een combinatie samenstellen die perfect aansluit bij het CKV programma van uw eigen klas.Uiteraard komen wij graag tegemoet aan speciale wensen.

      Voorbeelden:
      1. Boottocht met Disciplines Architectuur Beeldende kunst en vormgeving Thema’s Ambachtelijk en industrieel Traditie en innovatie Lokaal en globaal: Een boottocht architectuur door de oude grachtengordel van Amsterdam. Vervolgens naar de hedendaagse architectuur van de Oostelijke eilanden met nieuwe grachten en nieuw grachtenhuizen.
      2. Stadswandeling met Disciplines Architectuur Beeldende kunst en vormgeving Thema’s Ambachtelijk en industrieel Traditie en innovatie Autonoom en toegepast Herkenning en vervreemding. Een stadswandeling in de Jordaan, waar op veel manieren oud en nieuw sterk vervlochten zijn. Hedendaagse architectuur tussen eeuwenoude pandjes. Met een bezoek aan studio van hedendaagse ontwerper Marcel Wanders. Als je goed kijkt zijn de ontwerpen en inrichting vaak toch heel herkenbaar: op traditionele oervormen van een tafel, lamp, vloerkleed of een kast gebaseerd. Hoe is hier de verhouding ambacht en industriële productie? Etc.
      3. Museumrondleidingen. Disciplines Architectuur Beeldende kunst en vormgeving Film Thema’s Schoonheid en lelijkheid Ambachtelijk en industrieel Amusement en engagement Traditie en innovatie Herkenning en vervreemding Autonoom en toegepast. Rondleiding in het Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Stedelijk Museum, EYE Filminstituut Nederland of ander museum.
      4 Stadswandelingen zijn uiteraard ook mogelijk met bovenstaande thema’s. Wandeling tolerantie en burgerschap. De Nederlandse eeuwenoude cultuur van tolerantie en het roemruchte ‘gedoogbeleid’, is een heel belangrijk en actueel onderwerp. Wij zijn ervan overtuigd dat deze wandeling een goed, verbindend instrument is om aan leerlingen de mogelijkheid en zin van het samenleven, door heel uiteenlopende mensen op een klein gebiedje, op een heel directe manier te laten ervaren.
      Voor leraren biedt het een aanknopingspunt om deze onderwerpen bespreekbaar te maken
      Wij ontwikkelen uiteraard ook geheel andere ckv programma’s op maat voor uw school! Duur De duur van de activiteiten kan variëren vanaf 1 uur tot een hele dag Groepen? Al naar gelang de groepsgrootte passen wij het aantal gidsen/boten aan. ARTTRA Wij zijn sinds 2004 cjp-acceptant en hebben veel ervaring met ckv programma’s voor schoolgroepen.

    11. Kritisch kijken: Beeldkraken, digitaal en gratis PO/VO lees meer
      *Het project Beeldkraken heeft als doel om jongeren beter om te leren gaan met de beeldcultuur waarin ze opgroeien. Op de website staan modules met allerlei verschillende thema’s voor het niveau van bovenbouw PO tot bovenbouw VO. Bij iedere afbeelding, afkomstig uit de afbeeldingencollectie van Atlas van Stolk, staan vragen om jongeren kritisch te leren kijken. Naast deze vragen zijn er bij iedere afbeelding verwerkingsopdrachten en verdiepingsopdrachten die aansluiten bij de vakken geschiedenis, CKV, maatschappijleer of Nederlands. Op deze manier kan kritisch kijken gemakkelijk én gratis toegepast worden bij al bestaande.
      Wil jij een gastles Beeldkraken in de klas? Mail naar info@beeldkraken.nl. Tijdens de introductie van BeeldKraken in een groep 8 gaan jongeren na hoeveel beelden ze al voorbij hebben zien komen op die dag. De antwoorden van de leerlingen op deze vraag verschillen, maar dat ze véél afbeeldingen voorbij hebben zien komen is een ding dat zeker is (en dat terwijl de dag nog meer net is begonnen…). Wist je dat jongeren in één dag evenveel beelden zien als een burger in de Gouden Eeuw in zijn hele leven? En moeten we leerlingen die leven in deze explosief groeiende beeldcultuur niet leren hoe ze beelden moeten ‘lezen’?

    12. Rijksmuseum van Oudheden Leiden Educatie programma lees meer
      *Dit nationale centrum voor de archeologie herbergt een schat van meer dan 80.000 archeologische voorwerpen uit
      het oude Egypte
      het oude Nabije Oosten,
      de klassieke wereld
      de vroege Lage Landen.
      Toonaangevend en uniek in zijn soort voor ons land Het museum biedt al jarenlang bijzonder goede educatieve mogelijkheden. Schoolbezoek wordt via speciale tijdsblokken georganiseerd, met inzet van professionele begeleiding. Bel voor afspraken en reserveringen eerst met de afdeling Informatie en Dienstverlening 071-5163 163.
      Het scholenprogramma bestaat uit:
      • ontvangst door museummedewerkers,
      • begeleiding van twee uur,
      • voldoende educatief ondersteunend materiaal,
      • groepen van max. 25 personen.

      De schoolprogramma’s zijn
      A) Nederland in de prehistorie: • BAO-basisonderwijs, groep 6-8 kijktocht
      B) Nederland in de Romeinse tijd: • •BAO-basisonderwijs, groep 6-8 kijktocht - VO-brugklas, onderzoeksopdrachten
      C) Grieken en Romeinen • •VO-onderbouw, onderzoeksopdrachten KCV, Romeinen (via website)
      D) Egyptenaren • •BAO-basisonderwijs, groep 6-8 kijktocht VO-brugklas, onderzoeksopdrachten


    13. NIEUWE LESPROGRAMMA’S VO Paleis het Loo Apeldoorn lees meer
      * NIEUWE LESPROGRAMMA’S VO Paleis het Loo Apeldoorn
      Er zijn voor het Voortgezet Onderwijs twee nieuwe lesprogramma’s ontwikkeld! Van een interactief kaartspel in Kunstkeuzes tot een strijd tussen Willem en Lodewijk met een escaperoom. Beide lessen hebben de mogelijkheid tot een voorbereidende en/of afrondende les op school door de vakdocent. Onze museumdocent geeft de museumles van 1 lesuur op school! De prijs? Vanaf € 35,00 per klas!
      KUNSTKEUZES
      Speel het kaartspel en maak kennis met verschillende kunstvoorwerpen van Paleis Het Loo! De keuzes tussen voorwerpen leveren vragen, inzichten en punten op. Welke leerlingen maken de meest waardevolle tentoonstelling en winnen het spel? Het lesprogramma Kunstkeuzes is geschikt vanaf leerjaar 3.
      WILLEM OF LODEWIJK? BESLIS DE STRIJD!


    14. Eye en Schooltv.nl (NTR) lanceren minicursus beeldtaal. Wat kijk je nou, bovenbouw po en onderbouw VO lees meer
      * Vooruitlopend op de Week van de Mediawijsheid presenteren Eye Filmmuseum en Schooltv.nl Wat kijk je nou? voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De door Wouter Sessink geregisseerde serie bestaat uit zes video’s vol film- en videofragmenten, muziek en effecten. Presentatrice Sosha Duysker laat zien wat beeldtaal is en hoe een filmmaker te werk gaat.
      Iedereen kan tegenwoordig een eigen film maken en uploaden op het internet. Film heeft foto en tekst allang vervangen als belangrijkste online uitingsvorm. Toch hebben kinderen van nu vaak weinig kennis van beeldtaal. Met zaken als opbouw van een verhaallijn en videomanipulatie blijken ze nauwelijks bekend: wat is waar en wat is manipulatie of zelfs fake news?
      Weten hoe beeld werkt Videomakers zijn subjectief; ook zij gebruiken beeld om hun verhaal spannend te maken. Om dat te kunnen doorzien, moet je weten hoe video en film worden gemaakt.
      De serie Wat kijk je nou? op Schooltv.nl kan je zien als een handleiding om films te kijken en te maken terwijl je je kennis van film verrijkt. Op Schooltv.nl kun je de video’s bekijken en vind je gratis lesmateriaal. Ook is er een interactieve ‘schoolplaat’ met doe-opdrachten voor in de klas, zoals een montage-opdracht en extra uitleg op een 360 graden filmset.
      De videoserie is een initiatief van Eye Filmmuseum en de NTR. Regie: Wouter Sessink, producent: JVTV. De interactieve school plaat is geproduceerd door de NTR in samenwerking met Q42


    15. Leeuwarden Fries Museum te zien t/m 15 maart 2020 wij vikingen lees meer
      * Vikingen waren de piraten van de Noordzee. Moordend, plunderend en rovend maakten ze de Europese kusten onveilig. Ook Frisia, het Nederlandse kustgebied, werd geteisterd door Vikingen. De aanvallen begonnen in het jaar 810, toen Deense Vikingen Frisia aanvielen met een vloot van maar liefst tweehonderd schepen. De woeste Vikingen stopten pas met hun plunderingen toen hun slachtoffers een flinke hoeveelheid zilver betaalden. Maar in de jaren daarna kwamen ze nog vaak terug.
      kinderroute vikingenStel je voor: je reist meer dan duizend jaar terug in de tijd. Alles ziet er anders uit. Een groot deel van Nederland heet in deze tijd Frisia. Er wonen heel weinig mensen. Kilometers lang is er niets anders te zien dan de zoute zee en platte velden. Veel mensen wonen in grote houten huizen, samen met hun koeien, schapen of paarden. Jij woont in Frisia met je ouders en je kleine broertje. Hier begint jouw avontuur.
      De gratis kinderroute bij de tentoonstelling Wij Vikingen is geschreven voor kinderen van 8 tot 12 jaar oud. Aan de hand van verhalen, opdrachten en voorwerpen ontdek je hoe het was om een Viking te zijn in het Frisia van vroeger.
      onderwijsprogrammaSamen met een museumdocent gaan de leerlingen op ontdekkingstocht naar de levenswijze van Vikingen en de inwoners van Frisia. Niet alleen de plunderingen van de Vikingen in Frisia komen aan bod, ook wordt duidelijk dat de inwoners van Frisia en Vikingen veel met elkaar gemeen hadden. Aan de hand van verschillende opdrachten en een handelsspel komen de leerlingen steeds meer te weten over de overeenkomsten tussen de bewoners van het Noordzeegebied. In de laatste zaal gaan de leerlingen op zoek naar hun eigen schat. Na een groepsfoto als Viking, bespreken we tot slot de vragen: ga je mee op viking? Of blijf je wonen in Frisia?
      onderwijsprogramma primair onderwijs: wij vikingen Met de tentoonstelling Wij Vikingen werpt het Fries Museum het clichébeeld van Vikingen omver. Veel meer dan een volksstam, was ‘viking’ een cultuur in het hele Noordzeegebied. Vikingen was eigenlijk een werkwoord: op viking gaan was zoiets als op rooftocht gaan. En dat deden de inwoners van Frisia ook. Wij Vikingen is een spannende tocht die je van herkenning naar verschrikking meevoert en je zo confronteert met de vraag: zou jij ook vikingen? lees meer

    16. 999 Games en Kröller-Müller presenteren nieuw bordspel: Art Collector Een jacht op de beste kunstverzameling en gelijknamige LESPAKKET lees meer
      *999 Games en Kröller-Müller presenteren nieuw bordspel: Art Collector. Een jacht op de beste kunstverzameling Op 21 oktober presenteren 999 Games en het Kröller-Müller Museum het nieuwe bordspel Art Collector. In Art Collector stap je in de voetsporen van Helene KröllerMüller en maak je jacht op de beste kunstverzameling. Een écht spel Het idee voor Art Collector is gebaseerd op KröllerMüllers serious game Verzamelen als Helene, onderdeel van een lespakket voor middelbare scholieren. Dit online spel uit 2005 was toe aan een update. Toen het museum samen met de doelgroep nieuw plannen maakte, kwam de vraag: ‘Kan het niet een écht spel zijn?’. Bordspellen zijn wereldwijd een grote trend en de Nederlandse spellenmaker 999 Games besloot samen met het museum het spel te ontwikkelen. Alle leeftijden Het resultaat mag er zijn. Art Collector is een toegankelijk kunstspel voor alle leeftijden. Het neemt je mee terug in de geschiedenis en brengt kunst naar de keuken- of campingtafel, op een onverwacht speelse manier. Tekenaar Erik Varekamp (bekend van o.a. VPRO Gids en HP De Tijd) verzorgde de illustraties. Kunst binnen en buiten museummuren Het Kröller-Müller Museum zet zich al jaren actief in voor een positief geluid over kunst, binnen en buiten de museummuren. Het wil laten zien dat kunst niet beladen is, maar een onuitputtelijke bron van inspiratie. Art Collector past daarmee in de lijn van het Museumdobbelspel, dat families aanzet tot meer museumbezoek en De Digitale Scheurkalender (winnaar Museumeducatie Prijs en ICOM CECA Best Practice Award), die onder andere wordt gebruikt door ouderen en nieuwkomers. Art Collector (en het gelijknamige lespakket) zijn mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het VSBfonds.

    17. Amsterdam Rijksmuseum Zelfstandig het museum bezoeken? Boek SnapGuide of gebruik de Rijksmuseum app! lees meer
      *Komt u met uw leerlingen naar het museum zonder Rijksmuseum rondleider? Gebruik SnapGuide of de Rijksmuseum app! Met SnapGuide kiezen leerlingen via hun telefoon hun persoonlijke held als gids. De gratis Rijksmuseum app is te downloaden in de App Store of Google Play. Boek in ieder geval uw bezoek, zodat wij weten van uw komst.
      Van verzameling naar routeIn Rijksstudio kun je door de online collectie van het Rijksmuseum scrollen en swipen. Je kunt werken of details van werken opslaan en zo je eigen verzameling aanleggen met jouw favoriete werken. Zo kun je bijvoorbeeld een verzameling maken met poezen en katten op schilderijen, bloemstillevens, de mooiste jurken uit onze collectie of de gekste 'selfies'.
      Met de nieuwste functionaliteit in de Rijks App kun je je nu laten leiden op een route langs deze verzameling in het museum. De app brengt je dan van werk naar werk. Zie deze site

    18. Bright Makers Creatief techniekonderwijs lees meer
      * Met trots stellen wij ons nieuwe label Bright Makers aan je voor. Bright Makers is een unieke samenwerking tussen Bright (een uitgave van RTL Nederland), Kleinkunstig en Grote Broer Kunsteducatie. Samen vormen wij dé partij voor maak- en techniekonderwijs op basisscholen. Van Robotische Origami en Luchtfotografie tot Tech-poster en Scrap met Speelgoed. Wij willen kinderen door middel van workshops de kunst van het maken leren!
      Wat is maakonderwijs? De definitie
      Leren door experimenteren en doen, waarbij creativiteit en kunst samengaan met techniek en wetenschap. Het zou een definitie kunnen zijn van maakonderwijs. Minder abstract klinkt het echter om maakonderwijs te definiëren als: Een les/workshop waarbij kinderen opgedane kennis toepassen en nieuwe vaardigheden leren door ze een fysiek object te laten maken dat ze zelf hebben bedacht. Leerlingen als uitvinders dus, die al doende leren en ontdekken. Die creatief zijn en daarbij gebruik maken van techniek.
      Vaardigheden staan centraal
      Om succesvol mee te kunnen doen in de maatschappij hebben kinderen 21st century skills nodig. Samenwerken, oplossingsgericht werken, creatief denken, computational thinking, mediawijsheid, kritisch denken en informatievaardigheden zijn competenties die hieronder vallen. Binnen het maakonderwijs leren kinderen ze spelenderwijs. Innoveren, uitvinden of iets nieuws bedenken. Het is altijd een proces van vallen en opstaan, van dóen en dat is juist ook zo leuk. Het is dé manier om zelf te ontdekken wat wel en niet werkt en om nieuwe dingen meteen toe te passen in een volgend ontwerp.
      Bright Makers
      Voor veel van de scholen waar wij mee samenwerken is maakonderwijs dan ook de invulling van het werken met de 21st century skills. Bij Bright Makers hebben we dit vorm gegeven in workshops voor alle groepen van het basisonderwijs. In deze creatieve workshops combineren we kunst met moderne technieken en wetenschap. We laten kinderen nieuwe manieren ontdekken om oplossingen te vinden voor hun vraagstukken, waarbij we ze op een natuurlijke manier eigen laten worden met het proces van ontwerpgericht denken. In dit kader wordt ook wel de term STEAM gebruikt, waarbij STEAM staat voor science, technology, engineering, art & mathematics. Het is een vernieuwend onderwijsconcept waarin onderzoekend en ontwerpend leren een belangrijke rol spelen; precies wat ook het maakonderwijs beoogt.
      Maakonderwijs wordt soms nog gezien als vrijheid-blijheid, waar de leerling helemaal vrij is om ‘iets’ te maken. Dat beeld is onjuist. Om zelf uit te vinden wat hij kan maken, heeft een leerling juist kaders nodig en is geen enkele opdracht helemaal vrij. Bij maakonderwijs is het de uitdaging om lessen/workshops zo in te richten dat alle gevraagde vaardigheden ook daadwerkelijk aan bod komen of worden gestimuleerd. Binnen Bright makers doen we dit door kaders aan te geven. Door te zeggen hóe leerlingen iets kunnen maken, maar niet door te zeggen wát ze moeten maken. Of door ze te laten kiezen uit een lijst van gereedschappen waarmee ze iets gaan maken of bijvoorbeeld minstens vijf varianten te laten bedenken als oplossing van hun probleem.
      Beoordeling en toetsing
      Opdrachten binnen het maakonderwijs verschillen op een cruciaal punt van standaardopdrachten. Dat is op het punt van het antwoord, het eindproduct. Bij maakonderwijs gaat het niet om dat ene juiste antwoord. Twee leerlingen kunnen met hetzelfde onderwerp bezig zijn, maar de één kan iets totaal anders maken dan de ander. Het gaat om het proces dat ze doormaken, de experimenten die ze doen en wat ze daaraan verbinden. Welk eindproduct dat dan geeft maakt niet uit, de waardering zit in het proces. Mislukken bestaat daarom ook niet. Leerlingen leren letterlijk door te doen, niet door af te maken. Het interessante is dat ook leerlingen dit zo ervaren, ze voelen zich veel meer eigenaar van het proces.
      In het onderwijs wordt nu nog vaak getoetst op het eindproduct. Is de opdracht geslaagd? Heeft de leerling de opgegeven stof voldoende geleerd? Omdat bij maakonderwijs de focus vooral ligt op het proces en minder op het eindproduct, biedt dat de leerkracht een uitgelezen kans om ook de toetsing op een andere manier te benaderen. In het maakproces laten de leerlingen immers zien of zij de opgedane kennis daadwerkelijk kunnen toepassen en samenbrengen, of ze de stof inderdaad hebben begrepen. Iemand kan geen stabiele luchtfoto maken als hij niet begrijpt hoe vleugels werken (wellicht een cryptische omschrijving, maar u zult ‘m begrijpen als u bij onze workshops kijkt).
      Zo bezien heeft de leerkracht nu meerdere tools ter beschikking om te beoordelen of de leerling de gevraagde kennis beheerst: het proces en het eindproduct.
      Verschil tussen maakonderwijs voor groep 1/2 en groep 7/8
      Maakonderwijs kan op elke leeftijd. De mate van vrijheid en de wijze van begeleiding maken het verschil. Een kleuter laten we natuurlijk niet helemaal vrij. Kleuters laten we verwonderen en ontdekken. Zo is deductief denken een vaardigheid die bij kleuters al prima is aan te spreken. Net als samenwerken en veel verschillende oplossingen bedenken voor een probleem, lees: brainstormen. Hiermee leggen we een basis voor latere jaren.In bijvoorbeeld groep 7/8 hebben onze workshopleiders veel meer een coachende rol en is de ondersteuning vraaggestuurd.

    19. 13 oktober tm 24 mei 2020: Toneel De vier heemskinderen (7+) lees meer
      *Jeugdtheatervoorstelling De vier heemskinderen (7+) in een regie van artistiek directeur Michel Sluysmans. De voorstelling speelt van 13 oktober 2019 tot en met 24 mei 2020.

    20. Den Haag Kunstmuseum vh.Gemeentemuseum DOCENTENTRAINING - KUNST EN CREATIVITEIT IN DE 21STE-EEUW PO lees meer
      * Het Gemeentemuseum Den Haag vindt het heel belangrijk dat docenten zich thuis voelen in het museum. Daarom organiseren wij leuke trainingen voor docententeams.:DOCENTENTRAINING - KUNST EN CREATIVITEIT IN DE 21STE-EEUW
      Kunstonderwijs krijgt een steeds prominentere plek in het basisonderwijs. Er worden leerlijnen ontwikkeld en steeds meer scholen hebben een eigen cultuurcoördinator. Maar hoe sluit u als docent met een druk lesprogramma aan bij deze ontwikkelingen? Volg tijdens een studiedag of een team-uitje een docententraining in het Gemeentemuseum Den Haag.Een inspirerende ontmoeting in het museum is een prachtige gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan over het kunstonderwijs op school. Te midden van de kunstwerken in het Gemeentemuseum krijgen docenten voorbeelden van best practice. Al snel zal blijken dat goed kunstonderwijs een groot beroep doet op de 21ste-eeuwse vaardig¬heden. In de museumzalen gaat u als docent zelf aan de slag en ontwikkelt u een inspirerende¬ lesactiviteit voor uw eigen groep waarmee de kijkvaardigheid en creativiteit van kinderen wordt geprikkeld.
      Duur 2 uur, voor docenten basisonderwijs en icc-ers.
      Meer informatie over onze activiteiten voor docenten? Kyra Berkhout & Sannah Lasqad 070-3381120 educatie@gemeentemuseum.nl.

    21. Leiden Rijksmuseum van Oudheden audiotour: Voor nieuwsgierige speurneuzen vanaf 7 jaar 50 minuten bij de tentoonstelling Cyprus lees meer
      * In deze audiotour presenteert de Griekse liefdesgodin Aphrodite haar talkshow Aphrodites favorieten. Ze laat je in de zalen van de tentoonstelling Cyprus haar favoriete voorwerpen en eilandbewoners zien. Ook vertelt ze over de archeologische ontdekkingen en de mooiste oude plekjes op Cyprus. Want dit zonnige eiland in de Middellandse Zee heeft een archeologische geschiedenis van meer dan negenduizend jaar oud.
      1. Wanneer? Elke dag van 11 oktober 2019 t/m 15 maart 2020
      2. Waar? Tentoonstellingszalen Cyprus, Rijksmuseum van Oudheden
      3. Voor wie? kinderen vanaf 7 jaar
      4. Hoe lang? Ongeveer 50 minuten
      5. Hoe duur? Gratis (excl. museumentree)
      Ontdek de geheimen van het eiland Cyprus
      Wist je dat de godin Aphrodite volgens de verhalen van de oude Grieken uit het schuim van de zee bij Cyprus is geboren? Haar naam betekent dan ook ‘uit het schuim geboren’. Ze was godin van de liefde en de mooiste van alle Griekse godinnen. Op Cyprus kent ze iedereen. In de audiotour Aphrodites favorieten vertelt ze daarom honderduit over het eiland: verhalen over Apollo (de god van zon en licht), Aphrodites badkuip, de oorlogsgod Ares en een verkleedpartij voor een godenfeest.
      Cyprus-prijsvraag Met de Cyprus-prijsvraag maak je kans op een mooi prijzenpakket. Meedoen? Vul jouw favoriete object uit de tentoonstelling in op de folder die je krijgt bij je bezoek. Stop die in de box bij de kassa van het museum.
      Op pad met liefdesgodin Aphrodite vanaf 11 oktober in het Rijksmuseum van Oudheden Nieuwsgierige speurneuzen kunnen deze winter in het Rijksmuseum van Oudheden een bezoekje brengen aan het zonnige eiland Cyprus. Liefdesgodin Aphrodite is op Cyprus geboren - ze kent er iedereen en weet alles over het eiland en de 9000 jaar geschiedenis. Met de audiotour ‘Aphrodites favorieten’ in de vorm van een talkshow laat ze kinderen haar favoriete voorwerpen en eilandbewoners zien in de tentoonstelling ‘Cyprus - eiland in beweging’ (11 oktober 2019 tot en met 15 maart 2020, ook op maandag). Ook vertelt ze over de archeologische ontdekkingen en de mooiste oude plekjes op Cyprus. Elke weekend zijn er familierondleidingen en met de prijsvraag is er maandelijks een mooie prijs te winnen. In de schoolvakanties zijn er elke dag knutselactiviteiten en extra familierondleidingen op woensdagmiddag. www.rmo.nl/cyprus Audiotour ‘Aphrodites favorieten’ Wist je dat de godin Aphrodite volgens de verhalen van de oude Grieken uit het schuim van de zee bij Cyprus is geboren? Haar naam betekent dan ook ‘uit het schuim geboren’. Ze was godin van de liefde en de mooiste van alle Griekse godinnen. In de audiotour ‘Aphrodites favorieten’ vertelt ze van alles over het eiland. Ook Apollo, de god van zon en licht, Aphrodites badkuip, de oorlogsgod Ares en een verkleedpartij voor een godenfeest komen aan bod. De audiotour is voor kinderen vanaf 7 jaar, duurt ca. 50 minuten en is gratis bij een bezoek aan het museum. Familierondleidingen De familierondleidingen in ‘Cyprus - eiland in beweging’ gaan kriskras door de tentoonstellingszalen. Met een museumgids, spannende opdrachten en een reistas in de hand valt er van alles te ontdekken over de spannende geschiedenis van Cyprus. Daar maakten de mensen duizenden jaren geleden ook al verre reizen. Waarom deden ze dat? En hoe? Namen ze dezelfde spullen mee op reis als wij? Er zijn familierondleidingen om 15.00 uur op zaterdag, zondag en tijdens schoolvakanties ook op woensdag. Die zijn geschikt voor families met kinderen vanaf 6 jaar en duren een uur. De kosten bedragen €7,50 per gezin. Vooraf reserveren kan via www.rmo.nl/familierondleiding-cyprus Nooit eerder leende Cyprus aan een buitenlands museum zoveel archeologische voorwerpen tegelijk uit. Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28, Leiden, www.rmo.nl, facebook.com/Oudheden

    22. Leiden Rijksmuseum van Oudheden Interactieve rondleiding VO bij de tentoonstelling Cyprus 11 oktober tm 15 maart 2020 lees meer
      * 1 Interactieve rondleiding, 1 uur
      De Doel(en) 1 Inzicht krijgen in het handelen van mensen, toen en nu;2.kennismaken met voorwerpen, geschiedenis en culturen van en in relatie tot Cyprus;3.met elkaar nadenken over wat mensen beweegt, waarom ‘dingen zijn zoals ze zijn’ en hoe we weten wat we weten (en niet weten) over de oudheid.
      Inhoud
      In de tijdelijke tentoonstelling Cyprus staat het thema ‘beweging’ centraal: mensen, dieren, dingen, tijd – alles beweegt. Met de interactieve rondleiding neemt de museumdocent de leerlingen mee op reis naar Cyprus: in de oudheid en in het nu.
      Waarom gingen mensen in de oudheid bijvoorbeeld op reis? Welke sporen lieten die mensen achter? Waarom gaan wij – of mensen om ons heen – eigenlijk op reis, gedwongen of ongedwongen? Waar denken we aan als we naar ‘een eiland in de Middellandse Zee’ gaan? Urgente, actuele vragen waarover we met leerlingen in gesprek zullen gaan en vragen die met elkaar onderzocht gaan worden.
      Kosten: € 50 voor een rondleiding met max. 15 leerlingen, € 100 voor een rondleiding met 16 t/m (max.) 30 leerlingen. Het is ook mogelijk om te betalen met de Cultuurkaart

    23. Utrecht Centraal MuseumNieuw CKV programma voor alle leerlingen van het VO – Rondleiding lees meer
      * Kunst actief meemaken!
      Hoe komt het dat er bepaalde aannames zijn over kunst en iedereen kunst anders ervaart? Wat nou als je kunst saai vindt? Leerlingen leren aan de hand van deze rondleiding een omgangsvorm met kunst te ontwikkelen vanuit hun eigen blik en interesses. Elke mening, zienswijze, en ervaring doet ertoe.
      Doelgroep: Deze rondleiding is er op maat voor zowel hvo/vwo als het vmbo, laat dus altijd even weten vanuit welke leerweg en welk leerjaar jullie de rondleiding komen volgen. Wilt u meer informatie, klik op de url hierboven of stuur een e-mail naar rondleidingen@centraalmuseum.nl

    24. Utrecht Centraal Museum NiEUW PROGRAMMA HAVO EN VWO TER VOORBEREIDING OP HET EINDEXAMEN: Cultuur van het Moderne & Massacultuur en Modernisme lees meer
      * Oefenen en zelf op ontdekking gaan staan centraal in de rondleiding, juist nu mogen de leerlingen nog fouten maken! Een belangrijk onderdeel is het analyseren van beeldende kunst. Ze worden gestimuleerd een onderzoekende houding aan te nemen, die ze weer helpt bij het maken en leren van de examens. Deze rondleiding kan inzicht geven in welke onderdelen nog extra aandacht kunnen gebruiken voor het examen.
      Doelgroep: Deze rondleiding is bedoeld voor leerlingen uit havo 5 & vwo 6 die eindexamen doen in het vak Kunst Algemeen, maar zeker ook geschikt voor voor havo 4 en vwo 5 als kennismaking met het thema.
      Wilt u meer informatie, klik op de de url of stuur een e-mail naar rondleidingen@centraalmuseum.nl

    25. Den Haag Museon: De Geo Tour VO lees meer
      *GeoTour De GeoTour is voor leerlingen uit de bovenbouw van HAVO en VWO. In kleine groepjes of individueel maken de leerlingen opdrachten rond de thema’s platentektoniek, aardbevingen, vulkanen en gesteenten. De opdrachten sluiten aan bij de eindtermen van het vak aardrijkskunde; de tour bevat extra uitleg over bepaalde begrippen en processen.

    26. Den Haag Museon PO Ötzi the iceman, onderzoek de mysterieuze ijsmummie 5 oktober 2019 tot september 2020 lees meer
      * Onderzoeksdossier
      Bij de tentoonstelling hoort een onderzoeksdossier (voor groep 5 tm 8) dat de leerlingen meeneemt langs de verschillende onderdelen van het onderzoek naar Ötzi. De leerlingen verzamelen bewijzen, beantwoorden vragen en proberen zo het mysterie van Ötzi de ijsmummie op te lossen.
      De volgende museumlessen passen qua onderwerp bij deze tentoonstelling:
      Groep 5+6 Vang je eigen DNA CSI workshop over DNA van vroeger en nu
      Spoorzoeken Los het mysterie van de vermiste vrouw op door een sporenonderzoek
      Aan de slag als archeoloog Ontdek de prehistorie van Den Haag
      Groep 7+8 Misdaad in het Museon Maak kennis met technieken uit het forensisch onderzoek.

    27. Archeo Route Limburg lees meer
      * Archeo Route Limburg breidt fors uit
      In de periode tussen begin oktober en medio november 2019 zal de Archeo Route Limburg worden uitgebreid met 22 nieuwe locaties. Dit brengt het totale aantal locaties in Limburg eind dit jaar op 34.
      De Archeo Route Limburg brengt archeologie tot leven. Op initiatief van de Provincie Limburg is de Archeo Route door Limburg Marketing ontwikkeld. Bezoekers beleven de verhalen achter archeologische vondsten in Limburg. Ze staan oog-in-oog met onze archeoloog. Hij laat hen zien wat zich in de geschiedenis op diverse plekken in Limburg heeft afgespeeld. De Archeo Route Limburg gebruikt hiervoor een app die met behulp van de meest moderne technologie de verhalen op locatie tot leven brengt. Daarnaast is er een spelelement aan de Archeo Route toegevoegd, waarmee bezoekers unieke voorwerpen op de locaties kunnen verzamelen. Dit onder de naam ArcheoGo.
      Informatie over de Archeo Route Limburg over de vindplaatsen, verhalen en de app is te vinden op de site.

    28. gratis lesplan ‘Digitale kunst in de klas’ lees meer
      *Voor digitale kunst in het aanbod van kunsteducatie - als onderdeel Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) – is in het onderwijs nauwelijks aandacht. In een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau uit 2018 bleek dat jongeren vaak niet weten of zich niet realiseren dat ook kunstenaars met technologie werken. Daarbij komt dat jongeren (12-19 jaar) in hun vrije tijd steeds minder kunstzinnig en creatief actief zijn (LKCA, 2017). Door de geschiedenis heen heeft technologie kunstenaars nieuwe en revolutionaire manieren geboden om uiting te geven aan hun creativiteit. Johannes Vermeer maakte bijvoorbeeld gebruik van lichtreflectie en spiegels om zijn hyperrealistische scènes van het alledaagse leven te schilderen. En zouden we ooit van Andy Warhol gehoord hebben als de zeefdruktechniek niet was uitgevonden? Van Michelangelo wordt vermoed dat hij, om de esthetische kwaliteit van zijn plafondschilderingen in de Sixtijnse Kapel te verbeteren, gebruik maakte van de ‘Gulden Snede’, een stukje eeuwenoude raadselachtige wiskunde. Ook in de negentiende eeuw ontstonden er weer nieuwe wisselwerkingen tussen beide disciplines. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de opkomst van film en fotografie. Kortom, technologie maakt nieuwe manieren van artistieke expressie en allerlei nieuwe kunstvormen mogelijk. Des te opmerkelijker is het dat het onderwijs nauwelijks aandacht schenkt aan digitale kunst. Voor het onderwijs is een gratis lesplan ontwikkeld getiteld ‘Digitale kunst in de klas’. Onderdeel van het lesplan zijn zogenoemde DIY ART (Do It Yourself Art), reproduceerbare én interactieve digitale kunstwerken zodat scholieren digitale kunst zélf kunnen ervaren.

    29. Leiden RMO interactieve game Romeinen Quest vanaf 10 jaar lees meer
      * Ga mee op een avontuurlijke reis in Nederland, tweeduizend jaar geleden, in de tijd van de Romeinen. Met de interactieve game Romeinen Quest op je telefoon volg je een van de vier karakters Marcus, Caius, Flavia of Valeria in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Door puzzels te kraken en te speuren naar aanwijzingen in de zalen ‘Nederland in de Romeinse tijd’ bepaal jij hun reis en hun lot. Soms lopen de karakters elkaar zelfs virtueel tegen het lijf. Onderweg verzamel je de meest bijzondere Romeinse voorwerpen. En zo leer je al gamend de mooiste verhalen over de museumcollectie kennen. Het spelen van een reis duurt 20-40 minuten per karakter. Romeinen Quest is geschikt voor alle liefhebbers van de Romeinen en archeologie (v.a. 10 jaar) en is gratis te downloaden in de App Store en Google Play Store.
      Romeinen Quest neemt je terug naar het Nederland ten tijde van de Romeinen. Samen met soldaat Marcus, priesteres Flavia, gierige Caius of rijke Valeria beleef je een virtueel avontuur met animaties en filmpjes. De game neemt je mee door heel Romeins Nederland. Met jouw speurwerk kun je de levensloop van jouw gekozen karakter bepalen en meebeleven. Ga jij op pad met Valeria? Zij en haar zus zijn erg ziek. Helpen jouw keuzes Valeria op tijd een dokter of medicijn te vinden, of volg je liever het spannende levenspad van de soldaat Marcus? Met hem ga je op zoek naar een kostbare gouden helm. Ook de onhandige priesteres Flavia en de gierige handelaar Caius uit Voorburg kunnen jouw hulp goed gebruiken. Jij bepaalt hun toekomst met de beslissingen die je neemt in het spel.

    30. Rotterdam het Nieuwe Instituut met twee nieuwe programma’s: Bliep Bliep PO 1-3; Let’s Talk About you and Meme VMBO 1-4 lees meer
      * De nieuwe programma's Bliep bliep (groep 1 t/m 3 PO) lees meer en Let's Talk About You and Meme (vmbo, klas 1 t/m 4) lees meer gaan dan van start. In Bliep bliep ontdekken de allerkleinsten spelenderwijs de binnenkant van een computer en maken vervolgens een gezamenlijke mega pc. Let's Talk About You and Meme daagt vmbo'ers uit aan de slag te gaan met verschillende uitingen van de hedendaagse beeldcultuur.
      Of juist een bezoek brengen aan het Rijksarchief voor Architectuur en Stedenbouw of Huis Sonneveld? Bekijk ons volledige aanbod op de website en ontdek wat past bij jouw klas.

    top


  • Home