Maak ckplus uw homepage Mail de webmaster CKPLUS




CKplus Docenten site mei - 2017
Een selectie activiteiten uit de CKplus Primair Onderwijs / PO site

Opgeven gratis Nieuwsbrief Redactie Hans en Wil Weikamp, Doetinchem


DE AGENDA
Data bij-, nascholings- en docentendagen ed.(klik hier)



  • mei 2017


  • Museum Educatieprijs 2017 aanmelden tot 1 juni a.s: Museum en Basisschool nieuw**

  • 21 juni Docententraining: Start Flipping your Classroom
    Direct aan de slag met online video in jouw klas
    nieuw**

  • tot 5 juni Fotowedstrijd Rjksmuseum Amsterdam VO nieuw**

  • Rijksmuseum Amsterdam Masterclass Profielwerkstukschrijven VWO 22 juni nieuw**

  • Van 12 tot en met 21 mei is de twaalfde editie van Operadagen Rotterdam **

  • 18 tm 27 mei Utrecht SpringFestival met hedendaagse theatermakers en choreografen uit heel de wereld; van Europa tot Azië en Zuid-Amerika.**

  • juni 2017


  • tot 5 juni Fotowedstrijd Rjksmuseum Amsterdam VO nieuw**

  • 21 juni Docententraining: Start Flipping your Classroom
    Direct aan de slag met online video in jouw klas
    nieuw**

  • Rijksmuseum Amsterdam Masterclass Profielwerkstukschrijven VWO 22 juni nieuw**

  • Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
    Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
    Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
    Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus.
    nieuw**

  • juli 2017


  • Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
    Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
    Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
    Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus.
    nieuw**

  • augustus 2017


  • Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
    Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
    Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
    Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus.
    nieuw**

  • september 2017


  • oktober 2017


  • november 2017


  • 3 november 10-16.30 uur Uithof Utrecht Vmbo-conferentie over het examen geschiedenis **

  • december 2017







  • Een mooie foto op Canvas, Plexiglas, Alluminium of als Tuinposter lees hier dan VEEL meer


  • Zoekt u een hotel wereldwijd? Betrouwbaar? Thuis bespreken en ter plaatse betalen? lees hier dan VEEL meer


  • Cultuur Busreizen nieuw
  • Excursie Busreizen nieuw




  •   KunstSalon Utrecht voor Particulieren en Bedrijfsleven KunstSalon Utrecht

    Naast dat kunst kan worden aangekocht bij De KunstSalon is het ook dé kunstuitleen in Utrecht met een uniek kunstuitleensysteem. Het bedrag van het gekozen kunstwerk wordt in dertig termijn opgesplitst. Het werk kan binnen een jaar nog worden geruild voor iets anders.. lees meer

    Educatieve programma’s musea,
    Opvallende naslag en opvallende lessen (klik hier)



  • CultuurCollege: praktijkgerichte bij- en nascholing voor professionals in de kunst, erfgoedsector en het cultuuronderwijs nieuw**

  • Iconische Tentoonstellingen van de 20e eeuw, nieuwe videoserie van ARTtube nieuw**

  • museumlessen Rijksmuseum van Oudhedennieuw**

  • Nieuwe museumles Rijksmuseum van Oudheden: de CKV les Kunstkeuzes in het Mueum (vanaf 31/10’17) nieuw**

  • Nieuwe museumles Rijksmuseum van Oudheden: Erfgoedwijs (vanaf 20/10’17) nieuw**

  • Nieuwe museumlessen Rijksmuseum van Oudheden:Filosofie en tekenen in ‘Studio RMO’ Museumlessen bij nieuwe tentoonstelling Rijksmuseum van Oudheden PO vanaf 31 oktober 2017 nieuw**

  • Gratis Rijksmuseumbus voor VMBO, voor scholen BUITEN een straal van 60 km van de Amsterdamse Ring nieuw**

  • Crash Course Kunst eindexamen kunstvakken nieuw**

  • Dordrechts Museum: Onderwijsprogramma VO nieuw**

  • Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
    Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
    Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
    Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus.
    nieuw**

  • Stedelijk Museum Amsterdamlesmateriaal en rondleiding De Stijl – Mijn Stijl nieuw**

  • What the Art, eigentijds tv- en onderwijsprogramma over hedendaagse kunst en vormgeving: Marlene Dumas. Stedelijk Museum Amsterdam nieuw**

  • Voorbeeldig, eindexamenkijkwijzer VWO Tehatex, geheel te downloaden Gemeentemuseum Den Haag nieuw**

  • Rijksmuseum van Oudheden: Museumdocenten brengen het museum naar uw klas nieuw**

  • Piet Mondriaan, zijn leven in jaartallennieuw**

  • Ipad tours door het Gemeentemuseum Den Haag VO nieuw**

  • Voorbeeldig, een eindexamenkijkwijzer VWO Tehatex, geheel te downloaden Gemeentemuseum Den Haag nieuw**

  • Training gebruik digitale media nieuw**

  • Amsterdam Rijksmuseum SnapGuide, een gratis webapplicatie nieuw**

  • 3D ArtViewer presenteert 3D bestanden van topstukken uit museum Beelden aan Zee nieuw**

  • Het cultuurdossier kijkwijzer fotografie te downloaden nieuw**

  • Het wonder van Amsterdam nieuwe attractie in Hermitage Amsterdam nieuw**

  • Kijkwijzer voor 1-2 personen te downloadennieuw**

  • CKV 1 kijkwijzer het museum nieuw**

  • Maastricht Marres educatief programma waarin die zoektocht naar de werking van de zintuigen centraal staat, door middel van hedendaagse kunst.nieuw**

  • Museumles voorbeelden.Hoe word ik een beeldenddetective Les te downloadennieuw**

  • Kant-en-klare digitale lespakketten voor het voortgezet onderwijs: Theatermaken en Theatersporen nieuw**

  • Kijkwijzer Theater, te downloaden nieuw**

  • Rotterdam Kunsthal tm 4 juni Hyperrealisme met Kijk en Doe tocht **

  • Aan de slag als kunstenaar in kinder tekenatelier ‘Studio RMO’ van 16 juni 2017 tm 30 september 2018**

  • Educatie Maastricht Marres Voorjaar 2017 The painted bird 10 maart tm 13 augustus **

  • Amsterdam Hermitage Amsterdam Educatief Programma VO 4 februari 2017 tm 17 september 2017 de tentoonstelling : 1917 Romanovs & Revolutie, Het einde van een monarchie

  • Theater A la Carte met Hoezo Loverboys van Theater a la Carte kan worden gespeeld als op zichzelf staande voorstelling, maar is zeker ook zeer geschikt om in te zetten bij een project/traject **

  • Lesbrieven van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immatrerieel Erfgoed Zijn te downloaden*

  • Eindhoven Abbemuseum Nieuw:Gratis Educatieve Nieuws brief en Kunsteducatie op maat



  • DE AGENDA:Data bij-, nascholings- en docentendagen


  • Museum Educatieprijs 2017 aanmelden tot 1 juni a.s: Museum en Basisschool lees meer
    * De aanmeldingen voor 2017 zijn geopend! De Museumeducatie Prijs is de tweejaarlijkse onderscheiding voor excellente samenwerkingsprojecten van musea en basisscholen. Projecten en innovatieve ideeën kunnen tot 1 juni 2017 worden aangemeld op de site.
    De samenleving verandert snel. Om kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomst, wordt van scholen verwacht dat ze behalve voor kennisontwikkeling en maatschappelijke vorming ook ruimte maken voor persoonlijke vorming. Musea kunnen met hun collecties aansluiten bij vrijwel alle leergebieden. Zoals natuur, geschiedenis, aardrijkskunde en techniek. De Museumvereniging, brancheorganisatie van de Nederlandse Musea, ziet musea als een belangrijke, informele leeromgeving. Waar kinderen kunnen leren door voorwerpen te zien en te voelen. Door verhalen te horen en er zelf mee aan de slag te gaan.
    Beste voorbeelden samenwerking
    De Museumeducatie Prijs richt de schijnwerpers op sterke voorbeelden van educatieve samenwerking tussen musea en scholen. Musea bieden een rijke, verrassende en inspirerende omgeving om te leren. Musea kunnen scholen daardoor helpen bij het creëren van een samenhangend onderwijsaanbod. Op hun beurt kunnen scholen de musea helpen om hun publiek te behouden. Kinderen zijn ten slotte de museumbezoekers van de toekomst. Kortom, musea en scholen staan samen voor de mooie uitdaging om hoogwaardige educatieprojecten te blijven ontwikkelen.
    Dit jaar twee prijzen
    Zowel musea als scholen kunnen een lopend educatieproject aanmelden voor de prijs. De prijs is een geldbedrag van €.40.000,- dat wordt aangewend om het bekroonde educatieprogramma verder te ontwikkelen en uit te breiden. Nieuw is de aanmoedigingsprijs voor het beste projectplan: een prijs van € 5.000,- voor de realisatie van het projectplan. Alle genomineerden ontvangen een financiële compensatie voor hun investering in de Museumeducatie Prijs. Aanmelden kan tot 1 juni 2017.
    Een wereld te winnen
    Onderzoek van de Taskforce Museumeducatie laat zien dat nog lang niet overal sprake is van educatieve samenwerking tussen onderwijs en musea. Hoewel leerkrachten op basisscholen aangeven dat ze cultuureducatie belangrijk vinden, weten ze niet altijd hoe ze een project goed kunnen opstarten. Er is dus nog een wereld te winnen. De tweede editie van de Museumeducatieprijs zal het museumonderwijs zeker verder versterken.

  • 21 juni Docententraining: Start Flipping your Classroom
    Direct aan de slag met online video in jouw klas lees meer

    * Wil jij meer tijd voor begeleiding, experimenten in de klas en samenwerken? Met andere woorden: het ideale lesgeven? Start Flipping your Classroom op woensdagmiddag 21 juni om 12:00 uur bij Beeld en Geluid.
    Een studiemiddag speciaal voor docenten uit het voortgezet onderwijs en primair onderwijs (groep 7 en 8), waarin je uitgebreid wordt geïnformeerd over de mogelijkheden van het gebruik van online video in jouw lessen. Een middag voor beginners en enthousiastelingen met best practices, inspiratie, workshops en praktische tips in samenwerking met Kennisnet, Google en Mediawijzer.net.
    Over het programma
    Michel van Ast, co-auteur van het boek Kleppen Dicht, geeft een interactieve presentatie over de zin en onzin van online video, wanneer flipping effectief is en wat het betekent voor jouw lessen. Michiel Dijkman, manager smart education van Samsung, presenteert de uitkomsten van het onderzoek ‘De innovatieve leraar’ (Universteit Tilburg en Gent). Inge Verstraete, auteur van het handboek Leren Leren, geeft een workshop hoe ‘flipping the classroom’ gericht kan bijdragen aan het activeren en versterken van denk- en leerprocessen bij leerlingen. Google verzorgt samen met een YouTube docent een masterclass en Kennisnet laat in een workshop zien hoe je op een snelle manier makkelijk en succesvol filmpjes en quizzen op kunt nemen. Na een uur ga je met een bruikbaar filmpje weer naar huis.

  • tot 5 juni fotowedstrijd Rijksmuseum VO zie intro video en lees meer
    *Het Rijksmuseum organiseert elk jaar de jaarlijkse fotowedstrijd Document Nederland Junior. Alle leerlingen uit het voorgezet onderwijs kunnen meedoen en een masterclass winnen waarin ze een expositie in het Rijksmuseum maken. Dit jaar is het thema Pas jij in het schoolsysteem. Wijs jong beeldend talent op de wedstrijd of integreer de wedstrijd in een fotoproject met de hele klas. Leerlingen kunnen hun fotoseries insturen tot 5 juni. meer informatie

  •   foto Bibi Veth
    Rijksmuseum Amsterdam:
    Masterclass Profielwerkstuk Schrijven - VWO

    Wijs uw vwo-leerlingen op de Masterclass Profielwerkstuk Schrijven op donderdagmiddag 22 juni 2017. Experts van het Rijksmuseum, de NTR en scholieren.com geven tips voor het maken van een perfect werkstuk in drie minicolleges, speeddates en rondleidingen. U kunt ook zelf met een groepje leerlingen komen. Deze Masterclass is onderdeel van de profielwerkstukprijs het Rijksmuseum Junior Fellowship.
    De middag duurt van 13:30-17:00 uur en deelname is gratis. meer informatie & aanmelden

  • Van 12 tot en met 21 mei is de twaalfde editie van Operadagen Rotterdam lees meer
    * Van 12 tot en met 21 mei is de twaalfde editie van Operadagen Rotterdam: hét festival voor opera en muziektheater anno nu. In totaal zijn meer dan 100 voorstellingen te zien in de grote theaters van Rotterdam, en op avontuurlijke binnen- en buitenlocaties in de stad. De komende vier jaar verdiept Operadagen Rotterdam zich in een gloednieuw festivalthema: Lost & Found. In 2017 is het eerste deel: Departures. Operadagen Rotterdam daagt publiek en makers uit zichzelf te verliezen en opnieuw uit te vinden, met als vertrekpunt 2017.
    Festivalthema: Lost & Found Operadagen Rotterdam toont de actualiteit en verscheidenheid van opera en muziektheater: levende tradities, waarin verschillende podiumkunsten en toeschouwers uit diverse landen en culturen elkaar ontmoeten. De komende vier jaar (2017-2020) gebeurt dit onder de vlag van het thema Lost & Found.
    Operadagen Rotterdam volgt heldenverhalen van mensen die hun vertrouwde wereld verlaten, letterlijke en symbolische grenzen oversteken, grote veranderingen ondergaan en uiteindelijk een nieuwe identiteit hopen te (her)vinden. Een actueel verhaal, dat tegelijkertijd van alle tijden is. Ieder jaar belicht Operadagen Rotterdam een deelthema, in 2017 is dit Departures: het vertrek.

  • Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
    Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
    Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
    Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus. lees meer

    *De Parade 2017. Vanaf 23 juni trapt de Parade haar zomertournee af in het Museumpark in Rotterdam envervolgens gaat het rondreizende theaterfestival naar Den Haag en via Utrecht naar Amsterdam. In totaal spelen er 60 verschillende theater-, dans- en muziekvoorstellingen op het festival. Elke avond is er gratis live muziek met in totaal 50 verschillende bands. Daarnaast is er iedere dag vanaf 14.00 uur KinderParade met voorstellingen en activiteiten voor kinderen van alle leeftijden.
    Het programma bestaat voor het merendeel uit voorstellingen die speciaal voor het festival gemaakt zijn en verandert iedere stad.
    Parademuseum
    Museum de Fundatie presenteert deze zomer Shades of Silence van kunstenares Elise van der Linden. In de video-installatie van Van der Linden staat het thema tijd centraal, waarin je als bezoeker dwaalt door een wereld van landschappen en architectuur. De Parade stelt de deelnemende musea een speciale tent beschikbaar, die meereist met alle Paradesteden.
    Data en tijden
    Dit jaar opent de Parade – met uitzondering van Rotterdam – iedere dag om 14.00 uur. Het eerste uur is de toegang gratis, daarna betaalt iedereen vanaf 18 jaar € 7,50. Tot 18 jaar is de entree gratis. Op de eerste vrijdag van iedere stad opent de Parade om 18.00 uur.
    Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
    Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
    Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
    Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus.

  • 18 tm 27 mei Utrecht SpringFestival met hedendaagse theatermakers en choreografen uit heel de wereld; van Europa tot Azië en Zuid-Amerika lees meer
    * SPRING FESTIVAL 2017 Van ongelofelijk kunstspektakel tot eigenzinnige Griekse tragedie en van handen wassen in onschuld tot theater bingewatchen Van donderdag 18 t/m zaterdag 27 mei 2017 vindt de vijfde editie van SPRING plaats in de verschillende theaters van Utrecht maar ook op onverwachte plekken in de stad. SPRING laat het publiek kennis maken met én raken door gedurfde hedendaagse theatermakers en choreografen uit heel de wereld; van Europa tot Azië en Zuid-Amerika.
    SPRING 2017: opening en slotstuk SPRING wordt op donderdag 18 mei 2017 a.s. geopend met de nieuwe voorstelling van de opkomende ster in de internationale danswereld: Marlene Monteiro Freitas. Deze opmerkelijke choreograaf uit Kaapverdië scoorde in 2015 dé SPRING-hit en nu komt zij terug naar Utrecht met Bachantes, haar eigen(zinnige) versie van deze Euripides tragedie. Reken op een intense en volkomen nieuwe vorm van dans- en muziektheater. In het tweede weekend pakt SPRING uit met een kunstspektakel van ongekende wereldklasse. Sacrifice is een ‘minifestival’ waarbij beeldende kunst, popmuziek, theater en dans uitgangspunten zijn voor een nieuw te vormen religie ten tijde van ontkerkelijking: de kunst. Voor het vierluik Sacrifice werkt de IJslandse choreograaf Erna Ómarsdóttir samen met The Icelandic Dance Company en bijzondere beeldend kunstenaars, waaronder Ragnar Kjartansson, Gabríela Friðriksdóttir en de befaamde Matthew Barney. Componisten/muzikanten Bryce Dessner (The National) en Valdimar Johannsson (ex-Sigur Rós) leveren de soundtrack. Sacrifice is een avondvullende beleving waarvoor geldt: erbij zijn is geloven.

  • tot 5 juni fotowedstrijd Rijksmuseum VO zie intro video en lees meer
    *Het Rijksmuseum organiseert elk jaar de jaarlijkse fotowedstrijd Document Nederland Junior. Alle leerlingen uit het voorgezet onderwijs kunnen meedoen en een masterclass winnen waarin ze een expositie in het Rijksmuseum maken. Dit jaar is het thema Pas jij in het schoolsysteem. Wijs jong beeldend talent op de wedstrijd of integreer de wedstrijd in een fotoproject met de hele klas. Leerlingen kunnen hun fotoseries insturen tot 5 juni. meer informatie

  • 21 juni Docententraining: Start Flipping your Classroom
    Direct aan de slag met online video in jouw klas lees meer

    * Wil jij meer tijd voor begeleiding, experimenten in de klas en samenwerken? Met andere woorden: het ideale lesgeven? Start Flipping your Classroom op woensdagmiddag 21 juni om 12:00 uur tot 17.30 uur bij Beeld en Geluid.
    Een studiemiddag speciaal voor docenten uit het voortgezet onderwijs en primair onderwijs (groep 7 en 8), waarin je uitgebreid wordt geïnformeerd over de mogelijkheden van het gebruik van online video in jouw lessen. Een middag voor beginners en enthousiastelingen met best practices, inspiratie, workshops en praktische tips in samenwerking met Kennisnet, Google en Mediawijzer.net.
    Over het programma
    Michel van Ast, co-auteur van het boek Kleppen Dicht, geeft een interactieve presentatie over de zin en onzin van online video, wanneer flipping effectief is en wat het betekent voor jouw lessen. Michiel Dijkman, manager smart education van Samsung, presenteert de uitkomsten van het onderzoek ‘De innovatieve leraar’ (Universteit Tilburg en Gent). Inge Verstraete, auteur van het handboek Leren Leren, geeft een workshop hoe ‘flipping the classroom’ gericht kan bijdragen aan het activeren en versterken van denk- en leerprocessen bij leerlingen. Google verzorgt samen met een YouTube docent een masterclass en Kennisnet laat in een workshop zien hoe je op een snelle manier makkelijk en succesvol filmpjes en quizzen op kunt nemen. Na een uur ga je met een bruikbaar filmpje weer naar huis.

  •   foto Bibi Veth
    Rijksmuseum Amsterdam:
    Masterclass Profielwerkstuk Schrijven - VWO

    Wijs uw vwo-leerlingen op de Masterclass Profielwerkstuk Schrijven op donderdagmiddag 22 juni 2017. Experts van het Rijksmuseum, de NTR en scholieren.com geven tips voor het maken van een perfect werkstuk in drie minicolleges, speeddates en rondleidingen. U kunt ook zelf met een groepje leerlingen komen. Deze Masterclass is onderdeel van de profielwerkstukprijs het Rijksmuseum Junior Fellowship.
    De middag duurt van 13:30-17:00 uur en deelname is gratis. meer informatie & aanmelden

  • Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
    Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
    Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
    Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus. lees meer

    *De Parade 2017. Vanaf 23 juni trapt de Parade haar zomertournee af in het Museumpark in Rotterdam envervolgens gaat het rondreizende theaterfestival naar Den Haag en via Utrecht naar Amsterdam. In totaal spelen er 60 verschillende theater-, dans- en muziekvoorstellingen op het festival. Elke avond is er gratis live muziek met in totaal 50 verschillende bands. Daarnaast is er iedere dag vanaf 14.00 uur KinderParade met voorstellingen en activiteiten voor kinderen van alle leeftijden.
    Het programma bestaat voor het merendeel uit voorstellingen die speciaal voor het festival gemaakt zijn en verandert iedere stad.
    Parademuseum
    Museum de Fundatie presenteert deze zomer Shades of Silence van kunstenares Elise van der Linden. In de video-installatie van Van der Linden staat het thema tijd centraal, waarin je als bezoeker dwaalt door een wereld van landschappen en architectuur. De Parade stelt de deelnemende musea een speciale tent beschikbaar, die meereist met alle Paradesteden.
    Data en tijden
    Dit jaar opent de Parade – met uitzondering van Rotterdam – iedere dag om 14.00 uur. Het eerste uur is de toegang gratis, daarna betaalt iedereen vanaf 18 jaar € 7,50. Tot 18 jaar is de entree gratis. Op de eerste vrijdag van iedere stad opent de Parade om 18.00 uur.
    Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
    Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
    Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
    Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus.

  • Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
    Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
    Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
    Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus. lees meer

    *De Parade 2017. Vanaf 23 juni trapt de Parade haar zomertournee af in het Museumpark in Rotterdam envervolgens gaat het rondreizende theaterfestival naar Den Haag en via Utrecht naar Amsterdam. In totaal spelen er 60 verschillende theater-, dans- en muziekvoorstellingen op het festival. Elke avond is er gratis live muziek met in totaal 50 verschillende bands. Daarnaast is er iedere dag vanaf 14.00 uur KinderParade met voorstellingen en activiteiten voor kinderen van alle leeftijden.
    Het programma bestaat voor het merendeel uit voorstellingen die speciaal voor het festival gemaakt zijn en verandert iedere stad.
    Parademuseum
    Museum de Fundatie presenteert deze zomer Shades of Silence van kunstenares Elise van der Linden. In de video-installatie van Van der Linden staat het thema tijd centraal, waarin je als bezoeker dwaalt door een wereld van landschappen en architectuur. De Parade stelt de deelnemende musea een speciale tent beschikbaar, die meereist met alle Paradesteden.
    Data en tijden
    Dit jaar opent de Parade – met uitzondering van Rotterdam – iedere dag om 14.00 uur. Het eerste uur is de toegang gratis, daarna betaalt iedereen vanaf 18 jaar € 7,50. Tot 18 jaar is de entree gratis. Op de eerste vrijdag van iedere stad opent de Parade om 18.00 uur.
    Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
    Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
    Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
    Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus.

  • 3 november 10-16.30 uur Uithof Utrecht Vmbo-conferentie over het examen geschiedenis lees meer
    * 3 november 10-16.30 uur Uithof Utrecht Vmbo-conferentie over het examen geschiedenis
    U wilt uw leerlingen zo effectief mogelijk voorbereiden op het eindexamen geschiedenis. De jaarlijkse vmbo-conferentie is erop gericht u te voorzien van tips en concreet lesmateriaal zodat u de geschiedenislessen goed laat aansluiten op het examen¬programma en leerlingen goed voorbereid zijn op het examen. In alle lezingen en workshops krijgt u tips en materiaal die aansluiten bij het examenprogramma. De conferentie is een samenwerking tussen de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, VGN en Prodemos, met waarschijnlijk als thema’s Staatsinrichting en vakdidactiek. Voor het definitieve programma en opgave zie de homepage van deze website (knop bovenaan)
    Doelgroep: docenten geschiedenis vmbo Diverse workshops en lezingen
    top

    TOP


    Opvallende naslagsites, opvallende lessen.


    1. CultuurCollege biedt praktijkgerichte bij- en nascholing voor professionals in de kunst, erfgoedsector en het cultuuronderwijs lees meer
      * CultuurCollege biedt praktijkgerichte bij- en nascholing voor professionals in de kunst, erfgoedsector en het cultuuronderwijs. De cursussen en trainingen zijn actueel, relevant en inspirerend. Met de opgedane kennis kun je verrijkt en vernieuwend aan de slag. De nadruk ligt op zelf doen, zelf denken, zelf leren. CultuurCollege sluit flexibel aan bij ontwikkelingen in de sector, is creatief en bovendien betaalbaar. Bij de ontwikkeling van programma’s werken we samen met hogescholen, culturele locaties en cultuur- en erfgoedexperts.
      CultuurCollege heeft een breed aanbod. Binnen de cultuureducatie verzorgen wij bijvoorbeeld trainingen op het gebied van filosoferen met kinderen, het gebruik van digitale media in de klas, leiden we ICC-ers, HBO-cultuurbegeleiders en docenten CKV Nieuwe Stijl op en ontwikkelden we onze eigen methode om te werken met culturele competenties in de klas: Toolbox C-zicht.
      Voor musea en erfgoedinstellingen bieden we onder andere de volgende trainingen en cursussen aan: vrijwilligersmanagement, van rondleiden tot begeleiden voor zowel schoolklassen als volwassenen, digitale media voor musea en bieden we ook specialistischere trainingen aan over bijvoorbeeld Adlib Museumsoftware en het behouden en beheren van een collectie.

    2.   Iconische Tentoonstellingen van de 20e eeuw, nieuwe videoserie van ARTtube.

      In de serie staan een aantal spraakmakende tentoonstellingen centraal, zoals de Mondriaan-tentoonstelling uit 1966 in Gemeentemuseum Den Haag, Sonsbeek buiten de perken uit 1971 en Bewogen Beweging & Dylaby uit '61/'62 in het Stedelijk Museum. De vijf afleveringen zijn gratis te bekijken op arttube.nl.
      Om te reflecteren op het iconische effect van de tentoonstellingen blikken kunstkenners en kunstenaars Carel Blotkamp, Aukje Dekker, K. Schippers, Sanneke Huisman, Jan Bor, Zoro Feigl, Saskia Bos en Lily van Ginneken terug op het archiefmateriaal. Het archiefmateriaal wordt tevens beschikbaar gesteld voor de kijker in een nieuwe interactieve online videospeler. In de vorm van een tijdlijn bieden fragmenten, foto's en audio bij elke aflevering meer verdieping.
      U vindt de trailer van de serie hier

    3. museumlessen Rijksmuseum van Oudheden lees meer
      *Studio RMO is ook geschikt voor tekenlessen. Scholen kunnen met groepen tot twintig leerlingen plaatsnemen tussen de mooiste gipsen replica's uit de museumcollectie, zoals de Venus van Milo en de Discuswerper. Het museum zorgt voor krukjes en tekenborden.
      Museumdocent in de klasVoor een onvergetelijke geschiedenisles in de klas, en voor wie Leiden te ver weg is, komen de onderwijsspecialisten van het museum graag langs op school. Met een koffer vol lesmateriaal en replica’s geeft de Museumdocent in de klas bijvoorbeeld een les tijdens een project of ter voorbereiding op een reisweek.

    4. Nieuwe museumles Rijksmuseum van Oudheden: de CKV les Kunstkeuzes in het Mueum (vanaf 31/10’17 lees meer
      *‘Kunstkeuzes in het museum’ (7 kwartier)
      Welke keuzes maken musea bij het tentoonstellen van kunst? In deze les kruipen de leerlingen in de rol van tentoonstellingsmaker, restaurator, marketeer en filosoof aan de hand van de tentoonstelling ‘Studio RMO’. In dit atelier zien ze gipsen kopieën van wereldberoemde beelden uit de oudheid. Het tentoonstellen van gipsen objecten brengt een hoop vragen met zich mee. Als het originele beeld zwaar beschadigd is, mag je dan een gipsen replica aanvullen? Hoe bepaal je wat de topstukken van de collectie zijn? En is een kopie wel kunst?
      Deze museumles biedt leerlingen uit de bovenbouw van havo en vwo een kennismaking met de beeldhouwkunst van de Grieken en Romeinen, en het museum als werkplek. De les doet een beroep op hun onderzoeksvaardigheden en creativiteit. De les sluit aan bij het nieuwe examenprogramma CKV. De kosten zijn €75 per bezoek (max. 25 leerlingen).

    5. Nieuwe museumles Rijksmuseum van Oudheden: Erfgoedwijs (vanaf 20/10’17) lees meer
      * In het nieuwe schooljaar biedt het Rijksmuseum van Oudheden twee nieuwe museumlessen voor het voortgezet onderwijs.
      De workshop Erfgoedwijs (vanaf 20 oktober 2017) is een praktische kennismaking met cultureel erfgoed, voor alle leerlagen. Het museum maakte deze les in samenwerking met de Nationale UNESCO Commissie Unesco, bij de wintertentoonstelling Nineveh. Hoofdstad van een wereldrijk.
      In de CKV-les Kunstkeuzes in het museum (vanaf 31 oktober 2017) voor de bovenbouw havo en vwo kruipen de leerlingen in de rol van tentoonstellingsmaker, restaurator, marketeer en filosoof. Het totaalaanbod voor het schooljaar 2017/2018 staat op de site
      Workshop ‘Erfgoedwijs’ (1 uur)Cultureel erfgoed wordt op verschillende manieren bedreigd, bijvoorbeeld door oorlog, verstedelijking, armoede, natuurrampen, milieuvervuiling en massatoerisme. Al deze factoren komen aan bod tijdens een interactieve rondleiding door het museum en de tijdelijke tentoonstelling ‘Nineveh’ (19 oktober 2017 t/m 25 maart 2018). Daar ligt de nadruk op het beschermen van cultureel erfgoed ten tijde van gewapend conflict en het werk van UNESCO. Vervolgens gaan de leerlingen in groepjes aan de slag met een uitdagende erfgoedopdracht die ze ter afsluiting aan elkaar presenteren.
      De workshop is voor alle leerlagen een praktische kennismaking met cultureel erfgoed, waarmee het museum de kennis van, en de zorg over, (wereld)erfgoed wil overdragen op een nieuwe generatie. De leerlingen leren bewust na te denken over besluitvorming in een crisissituatie. De kosten zijn € 50 per groep van maximaal 15 leerlingen, of € 100 per groep van maximaal 30 leerlingen.

    6. Nieuwe museumlessen Rijksmuseum van Oudheden Filosofie en tekenen in ‘Studio RMO’ Museumlessen bij nieuwe tentoonstelling Rijksmuseum van Oudheden po lees meer
      *In het nieuwe schooljaar 2017-2018 biedt het Rijksmuseum van Oudheden filosofie- en tekenlessen bij de tentoonstelling' Studio RMO’. Dat is een tekenatelier voor kinderen (groep 6 t/m 8), dat vol staat met gipsen kopieën van de mooiste Griekse en Romeinse beelden van dappere helden en verleidelijke godinnen. Tijdens de museumles Helden en godinnen tekenen gaan leerlingen er aan de slag met potlood en papier. Kijken naar en discussiëren over kunst leren ze er met de museumles Filosofie. De nieuwe museumlessen kosten €75 per bezoek (maximaal 35 leerlingen). ‘Studio RMO’ is voor scholen open vanaf 31 oktober, en voor individueel bezoek vanaf 16 juni. Het totaalaanbod in het schooljaar 2017-2018 staat op de site
      Museumles ‘Helden en godinnen tekenen’
      Dappere helden en verleidelijke godinnen: meer dan honderd jaar lagen gipsen kopieën van de mooiste Griekse en Romeinse beelden verstopt in het museumdepot. Speciaal voor het tekenatelier ‘Studio RMO’ zijn ze tevoorschijn gehaald. In deze les maken uw leerlingen er met potlood en tekenpapier hun eigen kunstwerk van. Voor leerlingen van groep 6 t/m 8. Het doel is de leerlingen te laten werken aan hun motorische- en tekenvaardigheden en kennis te laten maken met 'vergeten' museumvoorwerpen. De leerlingen werken in groepjes in een boekje met praktische opdrachten en sluiten de les af met een presentatie van hun tekeningen. Het lesprogramma sluit aan bij de kerndoelen ‘Tijd’ binnen het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ en het kerndoel ‘Kunstzinnige oriëntatie’.
      Museumles ‘Filosofie’ Waarom gaan mensen naar een museum? Wat is er interessant aan een eeuwenoud beeldje van een koe, dat niet eens lijkt? En is een moderne, gipsen kopie van een gebarsten beeld eigenlijk niet veel mooier dan het origineel? Deze les spoort kinderen aan om zelf actief mee te denken over hun museumbezoek. In twee groepen werken ze zelf toe naar ideeën over de waarde daarvan. Ze worden aangemoedigd door een combinatie van verhalen over de beelden in ‘Studio RMO’ en filosofische vragen, bijvoorbeeld waarom voorwerpen interessant genoeg zijn om in een museum te zetten. Voor leerlingen van groep 6 t/m 8. Het doel is de leerlingen kritisch te laten kijken, denken, beargumenteren en discussiëren, en ze kennis te laten maken met 'vergeten' museumvoorwerpen en het museum als leuke en leerzame plek. Het lesprogramma sluit aan bij de kerndoelen ‘Mondeling onderwijs’ binnen het leergebied ‘Nederlands’ en bij het kerndoel ‘Kunstzinnige oriëntatie’.
      Archeoloog in 1 uur een les waarin de leerlingen leren wat een archeoloog precies doet. Ze duiken de in geschiedenis van Nederland en onderzoeken eigenhandig archeologische vondsten. Voor leerlingen van groep 5 t/m 8.
      Voor een onvergetelijke geschiedenisles in de klas, en voor wie Leiden te ver weg is, komen de docenten van het museum graag langs op school. Met een koffer vol lesmateriaal en replica’s geeft de Museumdocent in de klas prikkelende, activerende lessen over bijvoorbeeld het oude Egypte of de Romeinen in Nederland. Voor leerlingen van alle leerlagen.

    7. Gratis Rijksmuseumbus voor VMBO, voor scholen BUITEN een straal van 60 km van de Amsterdamse Ring lees meer
      *Wilt u met uw vmbo-ers het Rijksmuseum bezoeken? Ligt uw school hemelsbreed minstens 60 km buiten de ring van Amsterdam? Het Rijksmuseum biedt gratis busvervoer. Dit vervoer is altijd in combinatie met de rondleiding Toppers van de Gouden Eeuw van anderhalf uur

    8. Crash Course Kunst eindexamen kunstvakken Zie hier en lees meer
      *ARTtube presenteert met trots de nieuwe serie voor de bovenbouw: Crash Course Kunst. Een leuke voorbereiding en opfrisser op de eindexamenthema's.
      Crash Course Kunst is het vervolg op Kunstuur in de Klas, en is speciaal ontwikkeld voor leerlingen die zich aan het klaarstomen zijn voor hun eindexamen voor de kunstvakken. De serie bestaat uit vijf afleveringen van 10 tot 20 minuten. De afleveringen sluiten aan op de thema’s rondom de eindexamenvakken van de kunstvakken: DROMEN (vmbo), MAATWERK (Havo) en VOORBEELDIG (vwo).
      Crash Course Kunst is geproduceerd door ARTtube - het online videoplatform van ruim dertig musea uit Nederland en België. Door middel van educatieve video's worden leerlingen wegwijs gemaakt in de kunstwereld. De video’s zijn bewerkingen van ARTtube-video’s, aangevuld met fragmenten van onze samenwerkingspartner AVROTROS Kunstuur. Presentator Ischa Havens vertelt de context bij de verschillende fragmenten.
      Bij iedere video is een korte lesbrief beschikbaar met kijktips en verdiepingsvragen. ARTtube draagt met deze serie bij aan een grote wens vanuit het onderwijs: toegankelijke, visuele content dat aansluit bij het curriculum en aansprekend is voor leerlingen.
      De serie met lesmateriaal is gratis beschikbaar op de site . De serie wordt de komende weken aangevuld met blogs over de thema’s door onze expert cultuuronderwijs Anja Marbus: lees meer

    9. Dordrechts Museum: Onderwijsprogramma VO lees meer
      *Het Dordrechts Museum heeft een uitgebreid onderwijsprogramma voor het VO. Het museum maakt leerlingen vertrouwd met kunst. Het museum biedt verschillende mogelijkheden, zoals interactieve rondleidingen, workshops of een combinatie van deze twee. Bij elk programma staat de belevingswereld van de jongeren voorop. Zelf nadenken, doen of vertellen vormt een groot onderdeel van deze programma’s. Steeds proberen ze een link te vinden tussen de museumcollectie en de dingen die belangrijk zijn voor deze doelgroep. De thema’s sluiten aan bij de kerndoelen van het voortgezet onderwijs. Ook biedt het Dordrechts Museum een speciale masterclass voor docenten aan, waarbij ze handvatten krijgen om kunst te bespreken in de klas.
      De volgende programma’s biedt het museum aan:
      In the spotlights…Hoe zou jij eruit zien op een 17de eeuws portret?
      Waardevol of waardeloos? Jongeren zijn ontzettend nieuwsgierig naar de waarde van kunst. Deze interesse wordt gebruikt om het te gaan hebben over Onschatbare Waarde. Aan de hand van stellingen zoals ‘Een oud kunstwerk is altijd duurder dan een nieuw kunstwerk. Waar of Niet Waar?’ gaan we in gesprek over de waarde van kunst en wat die waarde eigenlijk bepaald.
      Ateliergeheimen. In deze rondleiding kijken we naar schilderijen in combinatie met de materialen en gereedschappen die gebruikt worden door kunstenaars. Hoe wordt een ets gemaakt? Hoe maakt een schilder een compositie? Wat is stofuitdrukking? Wat is een handschrift? Waar haalt een kunstenaar zijn/haar ideeën vandaan? Een aansluitend bezoek aan een kunstenaar in zijn of haar atelier in Pictura’s Teekengenootschap behoort tot de mogelijkheden!
      Kijken is een Kunst! Wist je dat een museumbezoeker gemiddeld maar 15 seconden naar een kunstwerk kijkt? Razend snel dus, maar kijken heeft een functie; het is bijvoorbeeld heel handig als je de straat oversteekt. Langzaam kijken, observeren en analyseren is juist weer handig als je naar een kunstwerk kijkt. Kijkend naar de topstukken van het Dordrechts Museum gaan we samen ‘hardop denken’, dichten en tekenen. Zo proberen we dichter bij de betekenis van een beeld te komen. In de aansluitende workshop kiezen de leerlingen een kunstwerk en passen ze de nieuw verworven kijkmethode toe. Dit wordt gefilmd met een tablet of smartphone.
      Klikken met Kunst-tour. Door Take pART. Musea worden door jongeren vaak gezien als statige plekken waar niks kan of mag. Hardop praten of lachen in een museum, kan dat wel? En als je geen kenner bent, mag je dan wel over kunst praten? De jongeren van Take pART doorbreken die taboes met hun nieuwste project in het Dordrechts Museum: Klikken met Kunst. Daarin geven ze een verfrissende en vooral heel persoonlijke kijk op k
      Kijkwijzer Voor CKV heeft het museum een te downloaden kijkwijzer ontwikkeld. kijkwijzer

    10. Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
      Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
      Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
      Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus. lees meer

      *De Parade 2017. Vanaf 23 juni trapt de Parade haar zomertournee af in het Museumpark in Rotterdam envervolgens gaat het rondreizende theaterfestival naar Den Haag en via Utrecht naar Amsterdam. In totaal spelen er 60 verschillende theater-, dans- en muziekvoorstellingen op het festival. Elke avond is er gratis live muziek met in totaal 50 verschillende bands. Daarnaast is er iedere dag vanaf 14.00 uur KinderParade met voorstellingen en activiteiten voor kinderen van alle leeftijden.
      Het programma bestaat voor het merendeel uit voorstellingen die speciaal voor het festival gemaakt zijn en verandert iedere stad.
      Parademuseum
      Museum de Fundatie presenteert deze zomer Shades of Silence van kunstenares Elise van der Linden. In de video-installatie van Van der Linden staat het thema tijd centraal, waarin je als bezoeker dwaalt door een wereld van landschappen en architectuur. De Parade stelt de deelnemende musea een speciale tent beschikbaar, die meereist met alle Paradesteden.
      Data en tijden
      Dit jaar opent de Parade – met uitzondering van Rotterdam – iedere dag om 14.00 uur. Het eerste uur is de toegang gratis, daarna betaalt iedereen vanaf 18 jaar € 7,50. Tot 18 jaar is de entree gratis. Op de eerste vrijdag van iedere stad opent de Parade om 18.00 uur.
      Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
      Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
      Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
      Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus.

    11. Stedelijk Museum Amsterdamlesmateriaal en rondleiding De Stijl – Mijn Stijl lees meer
      * Piet Mondriaan, Bart van der Leck, Gerrit Rietveld… Allemaal leden van de invloedrijke kunstbeweging De Stijl. Samen wilden zij met een nieuwe kunst de wereld veranderen, maar waarom dan eigenlijk? In de rondleiding De Stijl – Mijn Stijl ontdekken leerlingen op interactieve wijze de idealen van de kunstbeweging. Door een verband te leggen tussen muziek en beeldende kunst ontdekken leerlingen de typische beeldtaal van De Stijl. Zo zijn de leerlingen goed voorbereid om tijdens de afsluitende workshop twee composities te maken met schuimrubberen vormen en hun eigen lichaam. Eén daarvan geheel volgens de beeldende principes van De Stijl en één volgens de stijl van de leerlingen. De composities worden vanaf het plafond gefotografeerd en de eindresultaten worden achteraf naar de school gestuurd om te evalueren. Welke compositie zou Mondriaan hebben aangesproken?
      Om het museumbezoek goed te verankeren in de lessen op school is er een les ter introductie en ter evaluatie, die ligt nu voor je. In de lessen vind je suggesties voor kleine werkvormen die de creativiteit en verbeeldingskracht van de leerlingen stimuleren en het museumbezoek nog waardevoller maken.

    12. What the Art, eigentijds tv- en onderwijsprogramma over hedendaagse kunst en vormgeving: Marlene Dumas. Stedelijk Museum Amsterdam lees meer
      * What the Art, eigentijds tv- en onderwijsprogramma over hedendaagse kunst en vormgeving: Marlene Dumas. Stedelijk Museum Amsterdam.
      De Blikopeners van het Stedelijk Museum Amsterdam presenteren What the Art?!, een origineel en eigentijds tv- en onderwijsprogramma over hedendaagse kunst en vormgeving. In What the Art?! onderzoeken zij het werkproces van kunstenaars en vormgevers uit verschillende disciplines van de Stedelijk-collectie.
      De redactie van What the Art!? bestaat uit Blikopeners die de serie niet alleen vormgeven,maar ook presenteren en monteren. De afleveringen worden telkens door andere Blikopeners gepresenteerd. In de aflevering over Marlene Dumas zien we Joe en Janne.
      IN DE KLAS
      What the Art?! biedt de mogelijkheid om hedendaagse kunst en vormgeving een rol te laten spelen in beeldende kunstlessen voor HAVO/VWO. Kunstenaars bedenken samen et Blikopeners een opdracht, speciaal voor het voortgezet onderwijs, en lichten deze zelf toe.
      OP TV
      De afleveringen zijn te bekijken op ARTtube.nl en via www.stedelijk.nl/whattheart, inclusief docentenhandleiding en videoboodschappen van de kunstenaars aan de leerlingen.
      Docentenhandleiding: met de docentenhandleiding kun je één of meerdere lessen vormgeven waarin het werk van Marlene Dumas centraal staat.
      Centrale lesdoelen: de leerling kan de belangrijkste kenmerken van de kunstwerken en het werkproces van Marlene Dumas benoemen en begrijpt hoe Marlene Dumas de traditie van de portretkunst vernieuwt. Daarnaast reflecteert de leerling op zijn of haar eigen interpretatieproces en voert de leerling een beeldende opdracht uit waarin hij of zij experimenteert met het maken van onconventionele portretten
      Deze handleiding sluit aan bij de examenprogramma van Havo en Vwo Kunst (Algemeen), beeldende vormgeving en TEHATEX: Examenstof Kunst (Algemeen)
      Er zijn verschillende werkvormen waarmee je het werk van Dumas kunt introduceren en waarmee de leerlingen direct actief aan de slag kunnen.
      Eindopdracht: De beeldende lesopdracht wordt in de videoboodschap van de kunstenaar beschreven. In deze handleiding vind je aanvullende tips en suggesties voor de uitvoering van de opdracht.
      ‘What the Art?! Extra’ biedt links naar aanvullende informatiebronnen.

    13. Voorbeeldig, eindexamenkijkwijzer VWO Tehatex, geheel te downloaden Gemeentemuseum Den Haag lees meer
      * Deze eindexamenkijkwijzer leidt jou langs kunstwerken uit de collecties Moderne en Hedendaagse kunst en Kunstnijverheid van het Gemeentemuseum Den Haag. Stuk voor stuk hebben alle werken iets te maken met het thema VOORBEELDIG.
      Hoe ga je te werk: Een clipboard kun je bij de infobalie in de hal lenen. Je vindt bij ieder werk een afbeelding, een aanduiding waar je het kunt vinden, een tekst en enkele opdrachten. Op de plattegrond in je kijkwijzer kun je zien waar je bent. Je hoeft bij een werk niet met de tekst te beginnen. Ga rustig zitten op zaal, bekijk het werk, en begin met de vragen. Pas wanneer je aan meer informatie toe bent, kun je de introductie raadplegen.
      Info voor de docent:Duur examentour: minimaal 2 uur. Inkorten is mogelijk. De examenkijkwijzer sluit aan bij het De leerling oefent het beschrijven, analyseren en interpreteren van kunstwerken. Verondersteld wordt dat de leerling kunsthistorische voorkennis heeft en kan toepassen. U kunt bij een examenkijkwijzer ook een inleiding boeken met begeleiding van een museumdocent. U kunt de examenkijkwijzers gratis downloaden en printen vanaf de site. CSE kunstvakken 2 (vmbo) en tehatex (havo/vwo).

    14. Rijksmuseum van Oudheden: Museumdocenten brengen het museum naar uw klas lees meer
      * Museumdocenten brengen het museum naar uw klas
      Haal eens een specialist in de klas voor een gastles. De ervaren museumdocenten van het Rijksmuseum van Oudheden kunnen een les geven over uiteenlopende onderwerpen. Dat kan een introducerende les bij de start van een nieuw tijdvak zijn of een bijzondere themales, maar ook een les tijdens een project of ter voorbereiding op een reisweek. Bij de prikkelende, interactieve lessen maakt de museumdocent gebruik van divers beeldmateriaal en replica’s.
      Overzicht van de lessen voor alle niveaus VO:
      * Maak je eigen tentoonstelling; * Schervenworkshop; * Graafwerk! Beroepen in het oude Egypte; *Opgegraven verhalen: de Egyptenaren; * Herodotos’ Egypte: mythe en werkelijkheid ; * Klassieken in de klas (beschikbaar vanaf september 2017) .
      De lessen sluiten aan bij een breed vakkenpalet. Het doel van de lessen in de klas is om uw leerlingen kennis te laten maken met erfgoed, kritisch te leren kijken naar divers bronnenmateriaal en ze te laten ontdekken wat objecten in een museum te bieden kunnen hebben. Alle lessen sluiten aan bij de diverse kerndoelen en worden gegeven voor elk leerjaar en niveau. Onze docenten differientiëren op basis van uw ervaring en naar eigen inzicht. Met uitdagende opdrachten en gebruik makend van vele replica’s geven ze een onvergetelijke les.
      Wilt u een Museumles over een ander onderwerp? Of ben u benieuwd of een les past bij uw wensen? Bel dan voor overleg met de afdeling Educatie: 071 - 5163 127.

    15. Piet Mondriaan, zijn leven in jaartallen lees meer
      * Piet Mondriaan was een Nederlandse schilder en een van de grote pioniers van de abstracte schilderkunst. Hij woonde en werkte in verschillende steden in Nederland en wereldwijd in Parijs, Londen en New York. Zijn bewogen kunstenaarsleven begon in Amersfoort en eindigde in New York. Kenmerkend in zijn geometrisch-abstracte werk zijn de horizontale en verticale zwarte lijnen en het gebruik van primaire kleuren. Hij werd daarmee wereldberoemd en dient als inspiratiebron voor veel architecten en ontwerpers van toegepaste kunst. Zijn leven in jaartallen bestaat uit talrijke activiteiten, interessante gebeurtenissen, vriendschappen met andere kunstenaars en verhuizingen over de hele wereld.

    16. Voorbeeldig, een eindexamenkijkwijzer VWO Tehatex, geheel te downloaden Gemeentemuseum Den Haag lees meer
      * Deze eindexamenkijkwijzer leidt jou langs kunstwerken uit de collecties Moderne en Hedendaagse kunst en Kunstnijverheid van het Gemeentemuseum Den Haag. Stuk voor stuk hebben alle werken iets te maken met het thema VOORBEELDIG.
      HOE GA JE TE WERK
      Een clipboard kun je bij de infobalie in de hal lenen. Je vindt bij ieder werk een afbeelding, een aanduiding waar je het kunt vinden, een tekst en enkele opdrachten. Op de plattegrond in je kijkwijzer kun je zien waar je bent. Je hoeft bij een werk niet met de tekst te beginnen. Ga rustig zitten op zaal, bekijk het werk, en begin met de vragen. Pas wanneer je aan meer informatie toe bent, kun je de introductie raadplegen.
      Info voor de docent:Duur examentour: minimaal 2 uur. Inkorten is mogelijk. Neem om het museumbezoek goed te laten verlopen van te voren contact op met de afdeling Educatie, educatie@gemeentemuseum.nl, tel.: 070 338 11 20.
      De examenkijkwijzer sluit aan bij het CSE kunstvakken 2 (vmbo) en tehatex (havo/vwo). De leerling oefent het beschrijven, analyseren en interpreteren van kunstwerken. Verondersteld wordt dat de leerling kunsthistorische voorkennis heeft en kan toepassen. U kunt bij een examenkijkwijzer ook een inleiding boeken met begeleiding van een museumdocent.U kunt de examenkijkwijzers gratis downloaden en printen vanaf de site.

    17. Ipad tours door het Gemeentemuseum Den Haag VO lees meer
      *Ipad Tours, leuk modern en handig. In aanvulling op de klassieke kijkwijzers biedt het Gemeentemuseum Den Haag bij een aantal thema’s ook digitaal lesmateriaal aan. Je kunt maximaal 16 tablets reserveren waarmee de leerlingen in tweetallen kunnen werken. De leerlingen kunnen ook hun eigen tablet gebruiken en inloggen op het wifi-netwerk van het museum.
      Het is een filosofische ontdekkingstocht door tegelijk te kijken en te denken. Het is een luchtige kennismaking met de verschillende collecties van het museum. Steeds worden de leerlingen aangemoedigd om na te denken over de verschillende thema’s zoals identiteit, schoonheid en dood.
      Tour 1 gaat door de vaste collectie en Ontdek het moderne. (alle niveaus VO kuntvakken 1 en ckv
      Tour 2 Tentoonstelling Mondriaan en De Stijl: Kijken naar Mondriaan. De leerlingen gaan aan de slag met behulp van deze tour met kunstbeschouwing. Ze oefenen goed te kijken, een menig te vormen en deze te onderbouwen. De ontwikkeling in het werk van Mondriaan wordt inzichtelijke gemaakt door het doen van verschillende opdrachten. Havo/vwo vanaf klas 2, kunst algemeen en ckv.
      Tour 3: Tentoonstelling Mondriaan en De Stijl. Uitgaande van 4 onderzoeksvragen werken de leerlingen in tweetallen aan de deelvragen op de tablet. Er is een schriftelijke toelichting op het lesmateriaal. Duur 2 uur voor bovenbouw Havo/vwo, kunst algemeen en ckv.

    18. Training gebruik digitale media lees meer
      *Het onderwijs verandert doorlopend; het wordt steeds digitaler en de aandacht voor culturele en mediale vaardigheden neemt toe. Leerlingen worden steeds vaardiger in het gebruik van digitale media. Hoe speel jij daar als docent op in?
      Deze training kan zowel voor het basis- als voortgezet onderwijs interessant zijn. Het doel van deze training is vertrouwd te raken met (nieuwe) digitale media als didactische tool en uitbreiding en toevoeging op de huidige lespraktijk van jou als docent. Binnen de training wordt gewerkt aan nieuw educatief aanbod in de vorm van een lesontwerp, voor je eigen lessen, gebruikmakend van diversiteit in leerstijlen en media.
      In een dagdeel van 9.30 tot 12.30 uur worden de nieuwste interactieve apps en tools geïntroduceerd op het gebied van onderwijs. Welke apps zijn bruikbaar voor welk vakgebied, en welke tools zijn bijvoorbeeld gebruiksvriendelijk of makkelijk toe te voegen aan je lespraktijk? Wat kan de toegevoegde waarde zijn van het gebruik van apps en tools in de klas? En hoe zorg je voor een goede samenhang tussen het gebruik van een app / tool, jouw vakinhoud en de didactische werkvorm? We gaan hiervoor in op het SAMR-model en het TPACK-model om meer inzicht te krijgen in de inzet van nieuwe media in de les. Ook ga je zelf ervaren hoe deze tools werken.
      De training werkt toe naar een lesontwerp gebaseerd op jouw vakgebied waarbij een van de behandelde apps of tools centraal staat. Je eindigt de training dus met een resultaat dat je direct kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.
      info@cultuurcollege.nl of door te bellen naar 0263514711

    19. Amsterdam Rijksmuseum SnapGuide, een gratis webapplicatie lees meer
      * Amsterdam Rijksmuseum SnapGuide, een gratis webapplicatie
      Wilt u met leerlingen het museum zelf ontdekken? Dan is SnapGuide een waardevolle aanvulling. Leerlingen kiezen via hun telefoon hun persoonlijke held als gids. Deze gids leidt de leerlingen rond door het Rijksmuseum en geeft hen verschillende 'challenges'. SnapGuide is een gratis webapplicatie die in de browser geopend kan worden. Leerlingen kunnen SnapGuide gebruiken op hun eigen smartphone met meegebrachte oordoppen. In het museum zijn ook Philips Flite koptelefoons beschikbaar.
      Als de leerlingen in het museum zijn, kiezen zij op hun mobiele telefoon hun favoriete ‘guide’:
      * Ronnie Flex gaat op zoek naar zijn Surinaamse en Molukse familiegeschiedenis
      * Teske de Schepper vindt inspiratie in 17de-eeuwse kunstwerken
      * Defano Holwijn test de algemene kennis van de leerling
      * Jiami Jongejan kijkt naar fashion en lifestyle in de Gouden Eeuw
      * Mertabi vertelt met zijn populaire typetje ‘Mo’ over macht en rijkdom in de Gouden Eeuw
      * Valentijn Rambonnet geeft een spoedcursus Rembrandt >BR>De YouTuber leidt de leerlingen langs verschillende hoogtepunten uit de Gouden Eeuw, waarbij elk werk wordt toegelicht vanuit persoonlijk oogpunt. Daarna krijgen leerlingen verschillende ‘challenges’. Deze mogen ze beantwoorden met eigen vlogs (foto of film). Aan het einde van de rondleiding sturen de leerlingen de vlogs naar hun leraar, die deze in de afsluitende les kan bespreken.
      Connectie met beeldcultuur De huidige generatie leerlingen consumeert actief nieuwe media. Mobieltjes zijn onderdeel van hun leven en van hun leerproces. Doordat YouTubers rondleidingen geven via de populaire app Snapchat sluit deze leermethode beter aan bij de beeldcultuur van de jongeren. SnapGuide haakt aan bij kerndoelen van de vakken Kunst, Geschiedenis en Maatschappijleer.
      Ronnie Flex, Mertabi, Teske de Schepper, Jiami Jongejan en Defano Holwijn geven rondleidingen in het Rijksmuseum met SnapGuide. SnapGuide is een splinternieuwe gratis onderwijstool op je smartphone voor leerlingen uit het Voortgezet Onderwijs. Zij leren over de Gouden Eeuw door ‘Snaps’ en ‘challenges’ van de populaire YouTubers en artiesten. Zo vertelt Mertabi over macht en rijkdom en gaat Ronnie Flex op zoek naar de geschiedenis van zijn voorouders. zie meer

    20. 3D ArtViewer presenteert 3D bestanden van topstukken uit museum Beelden aan Zee lees meer
      *3D ArtViewer presenteert 3D bestanden van topstukken uit museum Beelden aan Zee
      Museum Beelden aan Zee (BaZ) introduceert als eerste museum in Nederland, een website waarop belangrijke objecten uit de collectie in 3D te zien zijn. 3D ArtViewer ontwikkelde een nieuwe techniek om de collectie van het museum naar buiten te brengen en voorziet daarmee in een behoefte voor kunstliefhebbers, musea en kunsthandelaren. Deze innovatieve ontsluiting van de collectie brengt daarmee ook een verbetering in het kader van onderzoek en onderwijs.
      Kunst is 3D
      Driedimensionale beeldhouwkunst is lastig te presenteren op het platte vlak. Met 3D ArtViewer kan het publiek digitaal naar kunstobjecten kijken en ze van alle kanten onderzoeken. De hoge fotografische kwaliteit, in toch een relatief kleine bestandsgrootte, maken de beelden zeer geschikt voor presentaties via website of app. De collectie wordt zo met behulp van augmented reality-technieken op prachtige, interactieve en realistische wijze ontsloten en biedt mogelijkheden tot koppeling met achtergrondverhalen en context. Ook biedt 3D ArtViewer de mogelijkheid voor gebruikers om een unieke, eigen 3D app maken. Museum BaZ wil in de nabije toekomst de techniek in gaan zetten voor de gehele collectie en daarmee nieuwe verbindingen tot stand brengen tussen de collectie en (nieuw) publiek.
      Educatie
      Museum Beelden aan Zee heeft zich tot taak gesteld haar bezoekers de ogen te openen voor het alzijdige aspect van de beeldhouwkunst. Een beeld is immers een object in de ruimte, betekenisvol als architectuur. Dankzij de samenwerking met 3D ArtViewer kan Beelden aan Zee het museumbezoek laten beginnen via haar website waarop een selectie van gebeeldhouwde koppen driedimensionaal kan worden bezichtigd"

    21. Het cultuurdossier kijkwijzer fotografie te downloaden lees meer en lees meer
      * cultuurdossier
      Het cultuurdossier is een pijler van CKV in de onderbouw en de bovenbouw. In de bovenbouw (van zowel vmbo en havo/vwo) heeft het de functie van examendossier en wordt het vaak een 'kunstdossier' genoemd. Tegenwoordig kiezen steeds meer scholen voor het wat breder begrip, 'cultuurdossier'. In de onderbouw is het meer een reflectie- of ontwikkelingsdossier, in de bovenbouw spelen de eindtermen ook een belangrijke rol in het dossier.
      Wat vindt je in een cultuurdossier? In ieder geval de verwerkingsopdrachten van de culturele ervaringen.
      Bij deze culturele activiteiten moeten leerlingen meestal een kunstwijzer of een kijkwijzer invullen. Een goed voorbeeld van een kijkwijzer staat op de site van het Da Vinci College.
      Ook onmisbaar in het dossier een cultureel zelfportret (CZP).
      CKV KIJKWIJZER FOTOGRAFIE
      Bezoek een fotomuseum zoals bijvoorbeeld FOAM (Amsterdam) of een speciale fototentoonstelling.
      Kies uit de bekeken foto’s 2 of 3 exemplaren die je bijzonder opgevallen zijn. Dat kan van alles zijn: het thema, de compositie, de kleur enz.
      Je mag een foto uitkiezen die je gewoon mooi vindt, maar ook een foto die verbazing, verwondering, afkeer of andere emoties oproept. Je kunt tijdens het bezoek een foto van de betreffende foto’s maken (alleen wanneer er hiertegen geen bezwaar is!) of evt. een afbeelding ervan kopen.
      Algemene vragen
      1. Titel van de tentoonstelling en/of de naam van het museum.
      2. Waar en wanneer heb je de tentoonstelling bekeken? Voeg je toegangsbewijs toe aan het dossier.
      3. Beschrijf het onderwerp van de tentoonstelling of de doelstelling

    22. Het wonder van Amsterdam nieuwe attractie in Hermitage Amsterdam lees meer
      *Multimediaal panoramisch uitzicht op vier eeuwen Amsterdam.
      Nieuwe presentatie binnen bestaande samenwerking met Amsterdam Museum.
      In de zomer van 2017 opent de Hermitage Amsterdam een nieuwe attractie: Het wonder van Amsterdam. Dit multimediale panorama laat de bezoeker de geschiedenis van Amsterdam en Nederland beleven vanaf het ontstaan van de hoofdstad tot nu. Met de nieuwste projectietechnieken komen historische beelden, films, schilderijen en animaties uit onder andere het Amsterdam Museum samen in dit panorama. Met een speciale rol voor het 17e eeuwse Amstelhof, het gebouw van de Hermitage Amsterdam, waar sinds 2014 ook Hollanders van de Gouden Eeuw te zien is. In deze tentoonstelling van het Amsterdam Museum illustreren tientallen 17de eeuwse groepsportretten het verhaal van het voor Nederland zo typerende collectieve burgerschap.
      In de Amstelhofzaal beleeft de bezoeker straks de stad op duizenden palen vanaf de bouw in het moeras aan de Amstel. In de Gouden Eeuw ziet men de grachtengordel aangelegd worden, de stad gonst van handel, trotse burgers, de schutters en regenten. Aan de oostzijde van de Amstel kwamen de charitatieve instellingen. Daar verrees in 1683 het verpleeghuis, dat vanaf 2009 de Hermitage Amsterdam onderdak biedt. Op die plek schilderde Jacob van Ruisdael ooit zijn Gezicht op de Binnenamstel van Amsterdam, te zien in de tentoonstelling Hollanders van de Gouden Eeuw. Maar ook Rembrandt en Piet Mondriaan schetsten en schilderden aan de Amstel. Langs deze plek kwamen ook de groten der aarde: Peter de Grote, Napoleon, Winston Churchill, The Beatles, Nelson Mandela en vele anderen. En er werd feestgevierd voor het succesvolle Nederlands elftal in 1988 en tegenwoordig tijdens de jaarlijkse Canal Parade.

    23. Kijkwijzer voor 1-2 personen te downloaden lees meer
      * Feiten Een kijkwijzer is bedoeld om je mee te nemen in de waarneming en het kijken te intensiveren: kortom je gaat steeds meer dingen zien, ontdekken. Uit recent onderzoek is gebleken dat de gemiddelde tijd waarmee een museumbezoeker voor een schilderij staat 9 seconden is.
      Deze opdracht kun je individueel of in tweetallen maken.
      • Loop eerst + 30 minuten rond door de zalen, je kijkt intuïtief d.w.z. op de manier waarop je een wandeling door de natuur zou maken. Pas wanneer je aandacht getrokken wordt naar een werk, ga je dichterbij om het beter te bekijken.
      • Daarna maak je gericht een keuze voor het schilderij wat je het mooiste vindt of wat je juist het lelijkst vindt en wilt gebruiken voor het invullen van deze kijkwijzer.
      • Voor de beantwoording etc.

    24. CKV 1 kijkwijzer het museum lees meer
      *

    25. Maastricht Marres educatief programma waarin die zoektocht naar de werking van de zintuigen centraal staat, door middel van hedendaagse kunst lees meer
      * Marres werkt aan een meerjarig onderzoek naar de zintuigen, samen met middelbare scholen, Maastricht University en bedrijven. Marres biedt een educatief programma waarin die zoektocht naar de werking van de zintuigen centraal staat, door middel van hedendaagse kunst.
      Marres geeft rondleidingen voor middelbare scholieren bij en door de huidige tentoonstellingen. De leerlingen worden tijdens hun bezoek aan de tentoonstelling actief begeleidt. Wil je jouw school opgeven of wil je met jouw klas naar Marres komen? Bespreek met ons de mogelijkheden. Mail dan naar educatie@marres.org
      We bieden aan CKV-leerlingen en examenklassen aansluiting bij de examenvakken.
      Marres wil haar onderzoek naar de zintuigen ook naar scholen brengen. Hiervoor hebben we hulp nodig van docenten in het voortgezet onderwijs. Heb jij interesse in het meehelpen ontwikkelen van dit onderzoek? Ben jij docent en heb je interesse om aan het onderzoek mee te werken? Stuur ons dan een mail: educatie@marres.org. Je hoeft hiervoor geen culturele vakken te geven.
      De prijs voor een groep van max 15 personen is 50 euro.

    26. Kant-en-klare digitale lespakketten voor het voortgezet onderwijs lees meer
      * Kant-en-klare digitale lespakketten voor het voortgezet onderwijs
      De nieuwe Stichting TIN zal via deze website twee kant-en-klare digitale lespakketten aanbieden voor het voortgezet onderwijs. Leerlingen krijgen een inlogcode en kunnen individueel of in groepjes zelfstandig aan de slag. De fraai vormgegeven lessen bevatten veel beeld- en geluidmateriaal en hebben verrassende actieve en creatieve opdrachten.Modulaire opzet De lessen kunnen modulair worden ingezet en is aanvullend op de bestaande kunstlesmethodes. Als docent bepaalt u zelf hoe u de lespakketten inzet. Leerlingen kunnen individueel aan de slag, maar alle opdrachten kunnen ook in groepjes gemaakt worden. De klas kan vooral kennis maken met de onderwerpen te lezen, onderzoeken en reflecterend schrijven. Ze kunnen de opgedane kennis ook verwerken in creatieve opdrachten. In de meest uitgebreide vorm presenteren de leerlingen hun projecten aan elkaar.
      Lespakket Theatersporen
      Een reis langs meer dan 20 hoogtepunten van de Nederlandse theatergeschiedenis. Van de klassieke Gijsbreght tot het oproer van Aktie Tomaat en van oudejaarsconferences tot de urban dance van ISH. Het zijn ijkpunten in de historie die tot op de dag van vandaag hun sporen op onze theater- en danspodia nalaten. Leerlingen maken zich de stof eigen door in de huid te kruipen van onder andere een publiciteitsmedewerker, een liedtekstschrijver of cabaretier.
      Lespakket Theatermaken
      Wat komt er allemaal kijken bij het maken van een theater- of dansvoorstelling? Hoe maak je een lichtplan? Wat is dramaturgie en wat onthullen professionals over hun vak? Dat komen leerlingen allemaal te weten als ze de 12 disciplines doorlopen; van regie tot kostuumontwerp en van acteren tot techniek. De achtergrond van het hele proces van idee tot de première komt zo over het voetlicht. Met dit kijkje achter de schermen zullen leerlingen met veel meer expertise en bewondering naar een theatervoorstelling kijken

    27. kijkwijzer theater te downloaden lees meer
      *kijkwijzer theater
      1 4 v r a g e n a l s u i t g a n g s p u n t v o o r j e v e r s l a g
      1. Wie is de maker van de voorstelling? (auteur, regisseur, acteurs, gezelschap) 2. Wat is de titel van de voorstelling? 3. Wanneer is het voor het eerst opgevoerd? Wanneer is de oorspronkelijke tekst geschreven? 4. Waar heb je de voorstelling gezien? 5. Wat is je eerste indruk van de voorstelling? 6 . Wat zie je: hoe begint de voorstelling?
      Het doek (meestal zware dieprode veloursgordijnen) gaat op en het spel kan beginnen. Het doek zorgt voor duidelijk onderscheid tussen het moment voor de voorstelling en het begin ervan, het maakt de scheiding tussen publiek en toneel groot. Het doek is een onderdeel van het traditionele ‘lijsttoneel’. Achter die lijst is een wereld die weinig met de onze te maken heeft. Moderne theatermakers kiezen er vaak voor een minder groot onderscheid te maken tussen toneel en publiek.

    28.   Rotterdam Kunsthal tm 4 juni Hyperrealisme met Kijk en Doe tocht lees meer
      *HYPERREALISME met Kijk en Doe tocht.(tm 4 juni)
      Is het een foto of een schilderij? Kijk samen met de klas je ogen uit en ontdek de close-ups van autobumpers, glanzende lak en blinkend chroom, kleurrijk kinderspeelgoed, snoep en veel meer. Het werk van deze kunstenaars is met zoveel precisie geschilderd dat het net foto’s lijken. Voor primair en voortgezet onderwijs zijn er Kijk&Doe-tochten (6+) en een Kijkwijzer (12+) door de tentoonstelling. Leerlingen worden uitgedaagd echt te kijken en kunnen zelf aan de slag in het RealityLAB


    29. Aan de slag als kunstenaar in kinder tekenatelier ‘Studio RMO’ van 16 juni 2017 tm 30 september 2018 lees meer
      * Aan de slag als kunstenaar in kinder tekenatelier ‘Studio RMO’ van 16 juni 2017 tm 30 september 2018
      Kunst kijken en zelf kunst maken, dat kan in Studio RMO, het nieuwe kinderatelier in het Rijksmuseum van Oudheden. Door de handen uit de mouwen te steken, te kijken en te tekenen ontdekken kinderen de kunst van oude Grieken en Romeinen én hun eigen talent. Met een boekje vol kijk- en tekenopdrachten, meesterwerken om te onderzoeken, UV-lampjes en kleurenexperimenten voelen ze zich al snel een echte kunstenaar! Tot en met augustus is er op speciale dagen een museumrestaurator live in de studio aan het werk. Studio RMO is open van 16 juni 2017 tot en met 30 september 2018, tijdens de schoolvakanties òòk op maandag.
      Tweeduizend jaar geleden maakten de Grieken en Romeinen de mooiste beelden van goden en helden, zoals de beroemde Venus van Milo, gespierde atleten of de god Apollo die net een reuzenslang heeft gedood. Die zijn allemaal te zien in Studio RMO - niet de echte beelden, maar levensechte kopieën van gips van meer dan honderd jaar oud. Gekke en creatieve opdrachten in een tekenboekje dagen iedereen uit om ze goed te bekijken en als een kunstenaar zelf aan de slag te gaan met potlood en papier. Terwijl je kijkt en tekent worden alle mooie mythologische verhalen over de goden en helden uit de doeken gedaan en leer je hoe zulke mooie beelden tweeduizend jaar geleden zijn gemaakt. De gipsen beelden zijn wit maar de originelen van marmer waren ooit in bonte kleuren geverfd. Met gekleurd licht en kleurplaten kunnen kinderen de Griekse krijger Aristion weer een kleurtje geven. Midden in Studio RMO werkt museumrestaurator Renske aan een gipsen beeld van de godin Athena. Met geduld en grote precisie verwijdert ze alle viezigheid, zet losse deeltjes weer vast, lijmt breuken en vult ontbrekende stukjes weer aan. Ook beantwoordt ze vragen van bezoekers. Renske’s werktijden staan op www.rmo.nl/studio-rmo
      De gipsen beelden in Studio RMO zijn kopieën van beroemde beelden van marmer. Die zijn honderden jaren geleden gevonden in Griekenland en Italië en zijn daarna verkocht over de hele wereld. In die tijd, zonder vliegtuigen, was het moeilijk om de wereld af te reizen om al die beelden te bekijken. Daarom zijn een heleboel kopieën van gips gemaakt voor scholen, universiteiten en musea, onder andere in Leiden. In het Rijksmuseum van Oudheden staan de gipsen kopieën inmiddels al meer dan honderd jaar verstopt in de opslag. Speciaal voor Studio RMO zijn ze weer tevoorschijn gehaald.
      Het tekenboekje bij Studio RMO kost €2,95 en is te koop bij de kassa. Bij Studio RMO zijn museumlessen voor het basis- en voortgezet onderwijs en tekenlessen voor volwassenen.
      In de tentoonstelling zijn beelden te zien uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden, het Allard Pierson Museum (Amsterdam), de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (Brussel) en van een privéverzamelaar. Het museum kan de gipsen beelden restaureren dankzij de jaarlijkse steun van de BankGiro Loterij.

    30. Educatie Maastricht Marres Voorjaar 2017 The painted bird 10 maart tm 13 augustus lees meer
      * Maastricht Marres Voorjaar 2017 The painted bird 10 maart tm 13 augustus
      In het voorjaar van 2017 presenteert Marres een spectaculaire wandschildering over Europa. Zestien nationale en internationale kunstenaars beschilderen hiervoor alle zalen en gangen, het trappenhuis, de vloeren en de plafonds van Marres. De titel is ontleend aan Jerzy Kosinski’s beroemde boek The Painted Bird, waarin een ontheemd kind tijdens de Tweede Wereldoorlog door het landschap van Oost-Europa zwerft. De schildering met een oppervlakte van meer dan 750m2 toont een reeks prachtige en beangstigende omgevingen: bezoekers wandelen door een high-tech etnische supermarkt naar het laatste stukje oerbos, van een virtuele detentie ruimte naar een new life festival anno 2050. De schildering bevat herkenbare landschappen, portretten, historische gebeurtenissen en angstdromen.
      De schildering wordt geregisseerd door muralist Gijs Frieling. Beeldend kunstenaar Frank Koolen maakt voor de schildering een uitgebreide soundtrack met persoonlijke commentaarstem, interviews, verkeer, fluitende vogels, muziek en geluidseffecten. Bij de tentoonstelling wordt een boek gemaakt met brieven van en aan de kunstenaars en fotografie van de schilderingen door Charlott Markus.
      Deelnemende kunstenaars: Marie Aly, Cian Yu Bai, Bonno van Doorn, Gijs Frieling, Natasja Kensmil, Klaas Kloosterboer, Mirthe Klück, Frank Koolen, Jan van de Pavert, Tanja Ritterbex, Sam Samiee, Charlotte Schleiffert, Derk Thijs, Sarah Verbeek, Helen Verhoeven, Evi Vingerling en Job Wouters.
      Educatie
      Marres geeft rondleidingen voor middelbare scholieren bij en door de huidige tentoonstellingen. De leerlingen worden tijdens hun bezoek aan de tentoonstelling actief begeleidt. Wil je jouw school opgeven of wil je met jouw klas naar Marres komen? Bespreek met ons de mogelijkheden. Mail dan naar educatie@marres.org
      Het museum biedt aan CKV-leerlingen en examenklassen aansluiting bij de examenvakken. Gijs Frieling is te vinden in het eindexamenthema vwo 2017: VOORBEELDIG.
      Marres werkt aan een meerjarig onderzoek naar de zintuigen, samen met middelbare scholen, Maastricht University en bedrijven. Marres biedt een educatief programma waarin die zoektocht naar de werking van de zintuigen centraal staat, door middel van hedendaagse kunst.
      Marres geeft rondleidingen voor middelbare scholieren bij en door de huidige tentoonstellingen. De leerlingen worden tijdens hun bezoek aan de tentoonstelling actief begeleidt. Wil je jouw school opgeven of wil je met jouw klas naar Marres komen? Bespreek met ons de mogelijkheden. Mail dan naar educatie@marres.org
      We bieden aan CKV-leerlingen en examenklassen aansluiting bij de examenvakken.
      Marres wil haar onderzoek naar de zintuigen ook naar scholen brengen. Hiervoor hebben we hulp nodig van docenten in het voortgezet onderwijs. Heb jij interesse in het meehelpen ontwikkelen van dit onderzoek? Ben jij docent en heb je interesse om aan het onderzoek mee te werken? Stuur ons dan een mail: educatie@marres.org. Je hoeft hiervoor geen culturele vakken te geven

    31. Amsterdam Hermitage Amsterdam Educatief programma VO .4 februari 2017 tm 17 september 2017 de tentoonstelling : 1917 Romanovs & Revolutie, Het einde van een monarchie lees meer
      *1917. Romanov & Revolutie. Het einde van een monarchie. (4 februari – 17 september 2017) Educatief aanbod voortgezet onderwijs
      Rondleiding
      Doelgroep: klas 1 t/m 6 (alle niveaus) Tijdsduur: 1 uur Deelnemers: max. 15 leerlingen per rondleiding Kosten: €75,- (incl. entreetickets)
      Speurtocht
      Doelgroep: onderbouw vmbo Tijdsduur: 1 uur Deelnemers: max. 30 leerlingen Kosten: €60,- (incl. entreetickets)
      Rollenspel
      Doelgroep: onder- en bovenbouw havo/vwo Tijdsduur: 1 uur in de tentoonstelling Deelnemers: max. 30 leerlingen Kosten: €60, (incl. entreetickets)
      Reserveren/informatie: mail: educatie@hermitage.nl bel: 020 530 87 55 (vraag naar Niko Bos)
      Niko Bos Medewerker Educatie
      Hermitage Amsterdam
      P.O. Box 11675
      1001 GR Amsterdam
      Hermitage Amsterdam opent voor West-Europa exclusieve tentoonstelling 1917. Romanovs & Revolutie
      Honderd jaar na het uitbreken van de Russische Revolutie opent de Hermitage Amsterdam in februari 2017 de tentoonstelling 1917. Romanovs & Revolutie. Het einde van een monarchie . Met meer dan 250 objecten, afkomstig uit de Hermitage St.-Petersburg, het Russisch Staatsarchief in Moskou en het Artillerie Museum in St.-Petersburg, heeft deze tentoonstelling exclusiviteit voor West-Europa. Films, foto’s, schilderijen, toegepaste kunst en historische documenten vertellen het indrukwekkende en aangrijpende verhaal van het mondaine St.-Petersburg en de bloeiende kunst aan het begin van de twintigste eeuw, het tsarenpaar Nicolaas II en Alexandra en de explosieve politieke en sociale omstandigheden tijdens hun regering. Het publiek ervaart in woord en beeld hoe de keuzes en beslissingen van de tsaar de revolutie en het einde van 300 jaar Romanovs in Rusland onafwendbaar maakten. Heel nabij komen de laatste levensjaren van het tsarengezin, tot aan hun moord.
      1917: hét kantelpunt in de Russische geschiedenis. De laatste tsaar en de revolutie, een eeuw later exclusief in Amsterdam. Van 4 februari t/m 17 september 2017.
      Objecten Tot de topstukken van de tentoonstelling behoren kledingstukken en portretten van het tsarenpaar, speelgoed en tekeningen van hun kinderen, de Akte van Abdicatie van Nicolaas, kunstwerken uit deze tijd, Ruslands ‘zilveren eeuw’, diverse Fabergé-objecten en een van de moordwapens.

    32. Lesbrieven van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immatrerieel Erfgoed Zijn te downloaden lees meer
      * Lesbrieven Wil je wat weten over volkscultuur of moet je een spreekbeurt houden? Kijk hier onder of er iets bij is voor jou.
      1) Lesbrief kindercultuur vroeger en nu
      2) Lesbrief verhalen vertellen
      3) Lesbrief Driekoningenzingen
      4) Lesbrief De Straat, een zoektocht naar alles wat zich op, bij, langs, onder en boven de straat bevindt
      5) Kleding en identiteit
      6) Lesbrief Circus
      7) Lesbrief Tradities en Rituelen
      7) Lesbrief Sint Maartenzingen

    33. Hoezo Loverboys van Theater a la Carte
      Hoezo, Loverboys? Bij u op school. Dit voorlichtingsproject bestaat uit scènes afgewisseld met voorlichting Theater a la Carte: Project over ‘loverboys’ aangepast aan nieuwe ontwikkelingen! lees meer
      *Project over ‘loverboys’ aangepast aan nieuwe ontwikkelingen!
      In opdracht van het Steunpunt Sexueel Geweld van de gemeente Amsterdam ontwikkelde Theater A la Carte de voorstelling ‘Nancy en haar loverboy’. Op verzoek van enkele scholen werd deze voorstelling omgewerkt tot het voorlichtingsproject Hoezo, ‘lover’boys?. Een voorstelling over een onderwerp dat helaas nog altijd actueel is: loverboys.
      De opzet van Hoezo, ‘lover’boys? blijft hetzelfde: scènes worden afgewisseld met voorlichting. Maar wij passen de voorstelling altijd aan aan de laatste ontwikkelingen. Zo wordt in de scènes en voorlichting nu ook ingegaan op het ronselen van meisjes via internet. Het geweld en de dreiging die loverboys gebruiken tegen meisjes is in de scènes duidelijker aanwezig. En de rol van de meelopertjes rondom een loverboy wordt belicht.
      Hoezo, 'lover'boys? is bedoeld voor Praktijkscholen, VMBO-scholen, ROC’s en het (Speciaal) Voortgezet Onderwijs. Interactieve voorlichting wordt afgewisseld met ‘Nancy en haar loverboy’, een indringende voorstelling over een meisje dat via haar vriendje in de prostitutie belandt. De combinatie van voorlichting met theater geeft niet alleen inzicht in de problematiek, maar maakt deze ook invoelbaar. Leerlingen krijgen informatie over de werkwijze van zogenaamde ‘loverboys’, maar worden ook uitgedaagd na te denken over hun eigen (seksuele) grenzen en weerbaarheid. Want hoever ga je zelf als je verliefd op iemand bent?
      Praktische informatie Hoezo, 'lover'boys? duurt ca. 90 minuten en bestaat altijd uit theater én voorlichting. Het project is geschikt voor groepen tot maximaal 150 leerlingen (meisjes vanaf 12 jaar, gemengde groepen vanaf 14 jaar). Het wordt op locatie, dus op scholen, uitgevoerd. Theater A la Carte beschikt zelf over een (bescheiden) licht- en geluidsinstallatie, waar geen krachtstroom voor nodig is.
      Speelvlak: minimaal 4 x 3 meter.
      Opstelling stoelen: Filmopstelling
      Opbouwtijd: twee uur
      Afbreektijd: ca. 60 minuten
      Lesmateriaal: kijkwijzer met tips ter voorbereiding (gratis toegestuurd)

       Het Van Abbemuseum heeft een ruim opgezet educatief programma voor jong en oud. Voor het voortgezet onderwijs bieden we op maat gemaakte museumlessen. Klik op banner
    34. Eindhoven Abbemuseum Gratis Educatieve Nieuws brief en Kunsteducatie op maat lees meer en geef je op
      Het Van Abbemuseum is een museum voor moderne en hedendaagse kunst. Het museum beschikt over een uitgebreide, internationaal bekende collectie van ruim 2700 kunstwerken en organiseert spraakmakende tentoonstellingen rond individuele kunstenaars en maatschappelijke onderwerpen. De eigen collectie wordt getoond binnen de Plug In presentaties. Deze nieuwe manier van presenteren legt verrassende nieuwe verbanden binnen de collectie.
      De zeer diverse presentaties in het museum maken het mogelijk om op veel verschillende manieren op uw lessen aan te sluiten, en zo voor iedere groep een op maat gemaakte museumles te verzorgen. Kunstwerken in het echt zien en deze ter plekke bespreken geeft leerlingen een schat aan informatie.
      Als u ons laat weten met welke (praktische) opdracht u bezig bent of welke inhoudelijke kanten u aan bod wil laten komen, dan kijken we naar de mogelijkheden om zoveel mogelijk hierop aan te sluiten. De museumles kan naast een gesprek op zaal aangevuld worden met een praktische opdracht. De gesprekken op zaal hebben als doel de leerlingen te activeren en te stimuleren over kunst te praten en te discussiëren. Het gaat verder dan een reguliere rondleiding waar kennisoverdracht voorop staat. Dus niet alleen "wat weet je van kunst?", maar zeker ook "wat vind je ervan?".
      Leerlingen zijn natuurlijk ook van harte welkom om, buiten een groepsbezoek, een kijkje te komen nemen. Zij kunnen altijd bij onze cicerone (museumvraagbaak) terecht voor informatie over de kunstwerken.
      Educatieve nieuwsbrief
      Wilt u op de hoogte blijven van ons educatieve programma?
      Meld u zich hier aan voor onze gratis educatieve nieuwsbrief. Onderwerp: inschrijven.
      Praktische Informatie
      De kosten van een museumles zijn €70,-, (max. 20 personen, voor +/- 1 uur). Deze kosten kunnen ook voldaan worden met ckv-bonnen. U kunt contact opnemen met Loes Janssen voor meer informatie over educatie in het Van Abbemuseum:Email: lgj.janssen@vanabbemuseum.nl Telefoon: 040-2381025 (ma tm do)

      Het Van Abbe Museum kent een aantal nieuwe educatieve activiteiten.
      Nieuw voor in de klas
      a) de film" Meet and Greet in het Van Abbe" (alle leeftijden). Neem een kijkje achter de schermen bij het Van Abbemuseum. Loop mee met onze: directeur Charles Esche, kunstenaar Stijn Peeters, conservator Christiane Berndes, technische dienst medewerkers Diederik en Roeland Koppelmans en bewaker Shafiq Omar. Zij geven allemaal hun eigen kijk op het museum.
      b) Het museum heeft meer dan 2700 kunstwerken in zijn bezit. Deze kun je online bekijken, van 150 kunstwerken is er extra achtergrond info.
      c) Instructieboek: Van Abbe Diepere Duik voor leerkrachten. Het biedt handreikingen en ideeën voor gesprekken die met kinderen in het museum en de klas gevoerd kunnen worden én nodigt vooral uit om zelf aan de slag te gaan.

      Nieuw in het museum
      a) Een interactieve ontdekkingsreis langs elf kunstwerken uit de collectie, aangevuld met lesbrieven en opdrachten
      . b) De ART Battle , Strijdt tegen je klasgenoten in het kunstdebat Na de ontvangst in het museum wordt de groep in twee gedeeld en worden er verschillende stellingen gedeponeerd. Op deze manier wordt kunst van verschillende kanten belicht en gaat het dieper in op wat er achter een kunstwerk zit. De museumdocent is de gespreksleider en voorziet de verschillende stellingen van de nodige achtergrondinformatie..
      C) Workshop: Jouw nieuws van de dag Een ontmoeting met kunst wordt een stuk leuker en interessanter als je een meer persoonlijke ingang kiest. Maar hoe doe je dat? Hoe kun je met leerlingen dit voor elkaar krijgen.
      Wilt u op de hoogte blijven van het educatieve aanbod? Geef u dan op voor de educatieve Van Abbe Museum-nieuwsbrief.
      Eindhoven Van Abbe Museum http://www.vanabbemuseum.nl ?leren-en-beleven ? aanbod-scholen

        KunstSalon Utrecht voor Particulieren en Bedrijfsleven KunstSalon Utrecht
      Naast dat kunst kan worden aangekocht bij De KunstSalon is het ook dé kunstuitleen in Utrecht met een uniek kunstuitleensysteem. Het bedrag van het gekozen kunstwerk wordt in dertig termijn opgesplitst. Het werk kan binnen een jaar nog worden geruild voor iets anders. De spaarpot wordt steeds verder opgebouwd en kan uiteindelijk worden ingezet bij een aankoop. Dit uitleensysteem is laagdrempelig waardoor het voor iedereen mogelijk is om kunst in huis te halen.
      Ook de bronzen beelden van Karin Beek zijn via het kunstuitleensysteem van De KunstSalon verkrijgbaar. De beelden van Karin Beek zien er uit alsof ze rechtstreeks uit het alledaagse leven zijn gehaald. Dat is ook de bedoeling van de kunstenares. Kunst hoeft volgens Karin Beek niet verheven te zijn. Doordat zij haar onderwerpen liefdevol en treffend weet te verbeelden lijken haar schapen, grazend in de wei, plotseling gevangen in het brons. Door de ronde vormen hebben de beelden van Karin Beek iets gemoedelijks.
      De bronzen beelden van Miep Maarse brengen een glimlach op een ieders gezicht. De beelden zijn uitbundige en optimistische en hebben allemaal herkenbare menselijke karaktereigenschappen. Dansende olifanten, badderende nijlpaarden en spelende beren kenmerken haar oeuvre. De onderwerpen van Miep Maarse hebben charme en stralen tederheid uit.
      De beelden van Miep zijn glad en hebben vaak een donkergroen tot bijna zwart patin. De details in de gieting tonen de zorg en liefde, die Miep Maarse in haar beelden stopt. De beelden van Karin Beek suggereren de dikke vachten van haar onderwerpen. Je wordt als toeschouwer uitgenodigd om de beelden aan te raken. Hoewel de beelden van Miep Maarse en Karin Beek op het eerste gezicht zeer van elkaar verschillen, hebben ze ook iets met elkaar gemeen: ze ontroeren

    top


  • Home