Maak ckplus uw homepage Mail de webmaster CKPLUS




CKplus Docenten site november - 2017
Een selectie activiteiten uit de CKplus Primair Onderwijs / PO site

Opgeven gratis Nieuwsbrief Redactie Hans en Wil Weikamp, Doetinchem


DE AGENDA
Data bij-, nascholings- en docentendagen ed.(klik hier)



  • november 2017


  • Amsterdam Rijksmuseum Junior Fellowship Profielwerkstukprijs havo/vwo tm 1 februari 2018nieuw**

  • 3 november 10-16.30 uur Uithof Utrecht Vmbo-conferentie over het examen geschiedenis **

  • Amsterdam 8 november Studiedag leraren primair onderwijs, Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Amsterdam, Kunst door het hele curriculum PO **

  • 9 november Amsterdam Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Studiedag Kunstvakken VO **

  • Den Haag Gemeentemuseum Docentenrondleiding 10 november 15.30-16.30 uur bij De Franse Art Deco van 14 oktober tm 4 maart 2018. **

  • 11 november Workshop kunstELO **

  • 11 november Inspiratiedag PO VO MBO te Vleutennieuw**

  • 16 november Presentatiedag Swingweb**

  • 25 november Nationale Schoolleiders TOP PO **

  • december 2017


  • Amsterdam Rijksmuseum Junior Fellowship Profielwerkstukprijs havo/vwo tm 1 februari 2018nieuw**

  • januari 2018


  • Amsterdam Rijksmuseum Junior Fellowship Profielwerkstukprijs havo/vwo tm 1 februari 2018nieuw**

  • 18 januari 2018 Presentatiedag Frontaal **

  • februari 2018


  • Amsterdam Rijksmuseum Junior Fellowship Profielwerkstukprijs havo/vwo tm 1 februari 2018nieuw**

  • Introdansstudio’s de OpenDag zaterdag 10 februari 2018 **

  • maart 2018


  • april 2018


  • mei 2018


  • juni 2018







  • Een mooie foto op Canvas, Plexiglas, Alluminium of als Tuinposter lees hier dan VEEL meer


  • Zoekt u een hotel wereldwijd? Betrouwbaar? Thuis bespreken en ter plaatse betalen? lees hier dan VEEL meer


  • Cultuur Busreizen nieuw
  • Excursie Busreizen nieuw




  •   KunstSalon Utrecht voor Particulieren en Bedrijfsleven KunstSalon Utrecht

    Naast dat kunst kan worden aangekocht bij De KunstSalon is het ook dé kunstuitleen in Utrecht met een uniek kunstuitleensysteem. Het bedrag van het gekozen kunstwerk wordt in dertig termijn opgesplitst. Het werk kan binnen een jaar nog worden geruild voor iets anders.. lees meer

    Educatieve programma’s musea,
    Opvallende naslag en opvallende lessen (klik hier)



  • Amsterdam Hermitage Amsterdam tm 27 mei Hollandse Meesters uit de Hermitage , oogappels van de Tsaren Educatie.

  • ASSEN DRENTS MUSEUM THE AMERICAN DREAM 19 november 2017 t/m 27 mei 2018 Educatieprogramma

  • Danskaravaan, een dansreis door de wereld.

  • Den Bosch Noord Brabants Museum Loving Vincent t/m 28 januari 2018 Educatie, ook voorbereidende les in school te downloaden

  • Den Bosch Noordbrabants museum tm 25 februari Tim Walker + Educatie

  • Groningen Groninger MuseumDe Romantiek in het Noorden - van Friedrich tot Turner van 9 december tem 6 mei 2018 en Oók Romantiek! (tem 2 april 2018) + EDUCATIE

  • Heereveen-Oranjewoud Constructivistische Verbanden t/m 28 januari 2018 Museum Belvedere Educatie VO

  • Leeuwarden Keramiekmuseum Princessehof 2 december tm 6 mei Eeuwfeest tentoonstellingen

  • Otterlo Museum Kröller-MüllerDe Mecenas en de 'Verversbaas' tm 2 april 2018

  • Museum Les havo/vwo Boijmans Van Beuningen Rotterdam door vaste collectie: renaissance, zeventiende eeuw en entartete Kunstnieuw**

  • Schiedam, Stedelijk Museum Sticky Business, de verleiding van suiker in de kunst tm 18 februari. + Educatie

  • Zwolle Museum de Fundatie Neo Rauch-Dromos, 25 jaar schilderijen 1993-2017 te zien van 21 januari tm 3 juni 2018 + Educatie

  • AYA op de huid, een solovoorstelling/workshop in de klas (VO) in 1 uur **

  • Den Haag Gemeentemuseum De Franse Art Deco van 14 oktober tm 4 maart 2018. **

  • Utrecht museum Catharijneconvent Duivelse dilemma’s in de Museumles Reformatie bij de tentoonstelling LUTHER Vanaf 22 september VO**

  • Dordrecht: Met de klas naar Het Hof van Nederland, CityGame voor VO. **

  • Introdans Educatie voor CKV-VO**

  • Ontdek grote en kleine musea op MuseumTV **

  • Nationaal Theater, voorstellingen voor jongeren geschikt met uitgebreide onderwijsprogramma’s en educatieve aactiviteiten. Den Haag en Heel Nederland **

  • Podium Witteman in de klas. Latijns-Amerikaanse Barok **

  • Rijksmuseum van Oudheden Leiden: Museumles Kunstkeuzes in het museum **

  • SKYLINE van Project Sally Maastricht is een indringende theatrale dansvoorstelling over hoopvolle zoektochten naar liefde, lef, vriendschap en een nieuwe wereld. (14+) tm december 2017**

  • SLUIER van Danstheater AYA tm begin december 2017 **

  • CultuurCollege: praktijkgerichte bij- en nascholing voor professionals in de kunst, erfgoedsector en het cultuuronderwijs

  • Iconische Tentoonstellingen van de 20e eeuw, nieuwe videoserie van ARTtube

  • museumlessen Rijksmuseum van Oudheden

  • Nieuwe museumles Rijksmuseum van Oudheden: de CKV les Kunstkeuzes in het Mueum (vanaf 31/10’17)

  • Nieuwe museumles Rijksmuseum van Oudheden: Erfgoedwijs (vanaf 20/10’17)

  • Nieuwe museumlessen Rijksmuseum van Oudheden:Filosofie en tekenen in ‘Studio RMO’ Museumlessen bij nieuwe tentoonstelling Rijksmuseum van Oudheden PO vanaf 31 oktober 2017



  • DE AGENDA:Data bij-, nascholings- en docentendagen



  • klik hierboven en zie de video

    Amsterdam Rijksmuseum Junior Fellowship Profielwerkstukprijs havo/vwo tm 1 februari 2018 lees meer
    *Het Rijksmuseum Junior Fellowship is de profielwerkstukprijs voor havo en vwo-leerlingen. Schrijf een fantastisch werkstuk met een link naar (de collectie van) het Rijksmuseum en maak kans op een studiebeurs van €1500 en een Traineeship. Het maakt niet uit vanuit welk profiel of vak je het werkstuk schrijft, onderwerpen zijn er genoeg.
    Wat kun je winnen?
    De hoofdprijs is een studiebeurs van €1.500. Maar alle auteurs van de 10 beste werkstukken winnen een 5-daags traineeship in het Rijksmuseum. Hierin werk je onder leiding van experts van het museum en de NTR aan een advies voor een probleem dat leeft in het museum. Je krijgt een kijkje achter de schermen, volgt workshops en leert hoe je video’s maakt. Het advies presenteer je tijdens een feestelijk uitreiking in het auditorium aan de directie en je familie en vrienden.
    Inzenden
    Een complete inzending bestaat uit:
    Het profielwerkstuk , Omschrijving van het onderwerp en de link met het Rijksmuseum (maximaal 300 woorden), Een aanbevelingsbrief van je begeleider, De deadline voor het insturen is 1 februari 2018.
    Onderzoek doenHet Rijksmuseum helpt je bij het doen van onderzoek.
    RijksstudioOp zoek naar een goed onderwerp? Of heb je afbeeldingen nodig voor je werkstuk? Gebruik Rijksstudio om de collectie te ontdekken en afbeeldingen te downloaden in hoge resolutie. (zie deze site).
    BibliotheekHet Rijksmuseum bezit de meest omvangrijke kunsthistorische bibliotheek van Nederland. Je kan de boeken niet lenen maar wel raadplegen in de leeszaal. Bekijk op de site van de leeszaal alvast of er boeken zijn over jouw onderwerp.
    Heb je nog vragen? Neem gerust contact op met Valentijn Rambonnet: v.rambonnet@rijksmuseum.nl 020-6747625

  • 3 november 10-16.30 uur Uithof Utrecht Vmbo-conferentie over het examen geschiedenis lees meer
    * 3 november 10-16.30 uur Uithof Utrecht Vmbo-conferentie over het examen geschiedenis
    U wilt uw leerlingen zo effectief mogelijk voorbereiden op het eindexamen geschiedenis. De jaarlijkse vmbo-conferentie is erop gericht u te voorzien van tips en concreet lesmateriaal zodat u de geschiedenislessen goed laat aansluiten op het examen¬programma en leerlingen goed voorbereid zijn op het examen. In alle lezingen en workshops krijgt u tips en materiaal die aansluiten bij het examenprogramma. De conferentie is een samenwerking tussen de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, VGN en Prodemos, met waarschijnlijk als thema’s Staatsinrichting en vakdidactiek. Voor het definitieve programma en opgave zie de homepage van deze website (knop bovenaan)
    Doelgroep: docenten geschiedenis vmbo Diverse workshops en lezingen

  • Amsterdam 8 november Studiedag leraren primair onderwijs, Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Amsterdam, Kunst door het hele curriculum PO lees meer
    * Amsterdam 8 november Studiedag leraren primair onderwijs, Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Amsterdam, Kunst door het hele curriculum PO.
    Dé iconen van de Nederlandse kunstgeschiedenis vindt u aan het Museumplein. In de klas zijn deze meesterwerken een bron van inspiratie voor uiteenlopende vakken en vaardigheden. Op de studiedag voor leraren van het primair onderwijs ervaart u hoe u kunst kunt verweven in het curriculum.
    Drie kunstwerken met als thema ‘zee’ worden vanuit verschillende vakken belicht. Conservatoren, onderzoekers, restauratoren en andere experts verrijken uw blik door de werken vanuit hun expertise in steeds nieuwe contexten te plaatsen.
    U gaat deze dag ook zelf aan de slag met het ontwerpen van vakoverstijgend onderwijs. Een ervaren rondleider neemt u mee naar twee musea voor inspiratie. Samen gaat u op onderzoek uit naar aanknopingspunten van andere vakken. Door breed te kijken en rijk te associëren maakt u een veelzijdige les.
    Tijdens het slotdeel deelt iedereen zijn of haar ideeën, zodat u en uw collega’s over een groot aantal creatieve bronnen beschikken om meteen met kunst aan de slag te gaan in de klas.
    Het programma vindt plaats in de Teekenschool, Hobbemastraat 25 (tegenover het Zuiderbad). Meldt u zich daar alstublieft uiterlijk 15 minuten voor aanvang. € 60 per persoon https://www.rijksmuseum.nl/nl/met-kinderen-klas-of-groep/meer-voor-de-leraar/

  • 9 november Amsterdam Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Studiedag Kunstvakken VO lees meer
    * Op zoek naar inspiratie en verdieping? Kom naar de studiedag voor leraren van de Kunstvakken. Het thema dit jaar: het ontwerpen van kunstlessen vanuit een actueel thema. U krijgt inhoudelijke verdieping en didactische handvatten om vanuit een relevant thema kunstlessen te ontwerpen
    . Studiedag leraren voortgezet onderwijs door het Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Amsterdam
    Kunstlessen ontwerpen vanuit een actueel thema
    De kunstvakken dragen bij aan de persoonsvorming en het kritisch denkvermogen van leerlingen als kunst wordt verbonden aan thema’s die de leerling raken. Deze studiedag geeft inhoudelijke verdieping en didactische handvatten om vanuit een maatschappelijk relevant thema kunstlessen te ontwerpen.
    Een thematische en geëngageerde benadering van het curriculum en de lespraktijk vergroot de relevantie van het vak. Daarnaast past het bij de uitdaging die de overheid aan het onderwijs van de toekomst stelt gezien de invoering van de dimensies in het vernieuwde vak CKV en de nadruk op burgerschapsvorming.
    In de ochtend staat één thema centraal: het verbeelden van identiteit. Conservatoren en een kunstenaar belichten dit onderwerp vanuit hun perspectief. Vakdidacticus Melvin Crone zal daarna een handreiking geven om het thema te vertalen naar een didactisch ontwerp. Vervolgens gaat u in het middagprogramma in de musea met rondleiders zelf op zoek naar relevante thema’s en maakt u een didactische uitwerking voor uw eigen lespraktijk.
    De studiedag is van 9.30 tot 17.30 uur en deelname is € 60 per persoon. https://www.rijksmuseum.nl/nl/met-kinderen-klas-of-groep/open-huis-en-studiedagen.

  • Den Haag Gemeentemuseum Docentenrondleiding 10 november 15.30-16.30 uur bij De Franse Art Deco van 14 oktober tm 4 maart 2018. lees meer
    * Den Haag Gemeentemuseum De Franse Art Deco van 14 oktober tm 4 maart 2018. De couturier Paul Poiret was een van de grootste vernieuwers van de mode aan het begin van de 20ste eeuw. Zijn invloed reikte bovendien veel verder dan de mode alleen. Hij streefde naar een totaalkunstwerk en omringde zich met kunstenaars, vormgevers en architecten die hij allen inzette bij de ontwikkeling en de promotie van zijn creaties. Hij werkte met Raoul Dufy, Erté, Georges Lepape, Paul Iribe en Man Ray en hij omringde zich graag met werk van Brancusie, Robert Delaunay en Kees van Dongen. Hieruit is voortgekomen de Art Deco.In deze tentoonstelling vind je mode, schilderkunst, beeldhouwkunst, fotografie en film, waaronder zeer bijzondere bruiklenen.. Speciaal voor leerlingen uit de bovenbouw van havo/vwo biedt het museum interactieve rondleidinge aan bij deze tentoonstelling. De museumdocent spoort de leerlingen aan om écht te kijken naar kunst. Er wordt rekening gehouden met de voorkennis van de leerlingen. Kunstbeschouwing wordt uitgediept door de kuntswerken te plaatsen in een kunsthistorische context. Duur 60 minuten, te boeken via educatie@gemeentemuseum.nl

  • lees meer
    *Workshop kunstELO
    Het thema vwo 2018 is "Voorbeeldig"
    Het thema "Voorbeeldig' wordt vanuit drie subthema’s benaderd, namelijk ‘Imitatio’, ‘Variatio’ en ‘Aemulatio’. ‘Imitatio’ staat voor imiteren, ‘Variatio’ voor interpreteren en variëren en ‘Aemulatio’ betekent overtreffen. De opdeling van het thema aan de hand van subthema’s is gemaakt om meer houvast te bieden aan het brede begrip Voorbeeldig. Ook biedt het een ingang om het thema te verkennen.
    De eerst volgende workshop voor schooljaar 2017-2018 vindt plaats op zaterdag 11 november 2017 Stedelijk Gymnasium ’s-Hertogenbosch Mercatorplein 2 ’s-Hertogenbosch
    De workshop begint om half 11 en duurt tot 16 uur. Een lunch is inbegrepen. Om de KunstELO te kunnen gebruiken is het noodzakelijk dat u een cursus volgt. U leert omgaan met de inhoud en vooral hoe u uw leerlingen kunt begeleiden.
    De cursus wordt enkele malen per jaar op zaterdag in Utrecht of Den Bosch georganiseerd. De kosten hiervoor bedragen 250 euro (ex BTW). Voor nog eens 250 euro (ex BTW) kunt u met uw leerlingen een heel schooljaar gebruik maken van de KunstELO * Als voorwaarde voor het gebruik van de KunstELO geldt dat u de cursus gevolgd dient te hebben!

  • 11 november Inspiratiedag PO VO MBO te Vleuten lees meer
    * Kom jij op 11 november ook naar de landelijke Inspiratiedag voor leerkrachten in het basis-, voortgezet en MBO onderwijs in Vleuten (Utrecht)? Een dag vol onderwijs- en lesideeën! En gratis toegankelijk.
    Naast ruimte en tijd om ervaringen uit te wisselen en te oefenen met programmeerrobots zijn er verschillende workshops te volgen. Deze workshops worden gegeven door leerkrachten. Zij laten zien, met voorbeelden uit de eigen les en klas, hoe zij hun lessen vernieuwen en meer 21ste-eeuws maken. Behalve luisteren ga je zelf ook aan de slag, neem dus je eigen laptop/device mee.

  • 16 november Presentatiedag Swingweb lees meer
    * Het programma bestaat uit maar liefst 12 workshops, 2 voor-stellingen en 2 presentaties waarbij muziekimprovisatie centraal staat.
    Inschrijven kan voor een ochtend- of middagprogramma of eventueel allebei via info@swingweb.nl of telefonisch via 06-33181098. Kosten: 10 euro p.p., inclusief lunch Locatie: Hermann Wesselink College, Startbaan 3 te Amstelveen Tijd: 09.30 tot 16.45 uur

  • 25 november Nationale Schoolleiders TOP PO lees meer
    *De tweede Nationale Schoolleiders Top voor het primair onderwijs vindt plaats op zaterdag 25 november 2017 (van 10-16 uur). Plaats van handeling is de Werkspoorkathedraal in Utrecht. De top staat in het teken van inspirerend leiderschap. Wat voor leider wil ik zijn? Hoe is de relatie met het team? En hoe kunnen bestuur en directie elkaar versterken? Kijk voor meer informatie op de site van de Nationale Schoolleiders Top. U kunt zich nu al aanmelden als deelnemer.


  • klik hierboven en zie de video

    Amsterdam Rijksmuseum Junior Fellowship Profielwerkstukprijs havo/vwo tm 1 februari 2018 lees meer
    *Het Rijksmuseum Junior Fellowship is de profielwerkstukprijs voor havo en vwo-leerlingen. Schrijf een fantastisch werkstuk met een link naar (de collectie van) het Rijksmuseum en maak kans op een studiebeurs van €1500 en een Traineeship. Het maakt niet uit vanuit welk profiel of vak je het werkstuk schrijft, onderwerpen zijn er genoeg.
    Wat kun je winnen?
    De hoofdprijs is een studiebeurs van €1.500. Maar alle auteurs van de 10 beste werkstukken winnen een 5-daags traineeship in het Rijksmuseum. Hierin werk je onder leiding van experts van het museum en de NTR aan een advies voor een probleem dat leeft in het museum. Je krijgt een kijkje achter de schermen, volgt workshops en leert hoe je video’s maakt. Het advies presenteer je tijdens een feestelijk uitreiking in het auditorium aan de directie en je familie en vrienden.
    Inzenden
    Een complete inzending bestaat uit:
    Het profielwerkstuk , Omschrijving van het onderwerp en de link met het Rijksmuseum (maximaal 300 woorden), Een aanbevelingsbrief van je begeleider, De deadline voor het insturen is 1 februari 2018.
    Onderzoek doenHet Rijksmuseum helpt je bij het doen van onderzoek.
    RijksstudioOp zoek naar een goed onderwerp? Of heb je afbeeldingen nodig voor je werkstuk? Gebruik Rijksstudio om de collectie te ontdekken en afbeeldingen te downloaden in hoge resolutie. (zie deze site).
    BibliotheekHet Rijksmuseum bezit de meest omvangrijke kunsthistorische bibliotheek van Nederland. Je kan de boeken niet lenen maar wel raadplegen in de leeszaal. Bekijk op de site van de leeszaal alvast of er boeken zijn over jouw onderwerp.
    Heb je nog vragen? Neem gerust contact op met Valentijn Rambonnet: v.rambonnet@rijksmuseum.nl 020-6747625


  • klik hierboven en zie de video

    Amsterdam Rijksmuseum Junior Fellowship Profielwerkstukprijs havo/vwo tm 1 februari 2018 lees meer
    *Het Rijksmuseum Junior Fellowship is de profielwerkstukprijs voor havo en vwo-leerlingen. Schrijf een fantastisch werkstuk met een link naar (de collectie van) het Rijksmuseum en maak kans op een studiebeurs van €1500 en een Traineeship. Het maakt niet uit vanuit welk profiel of vak je het werkstuk schrijft, onderwerpen zijn er genoeg.
    Wat kun je winnen?
    De hoofdprijs is een studiebeurs van €1.500. Maar alle auteurs van de 10 beste werkstukken winnen een 5-daags traineeship in het Rijksmuseum. Hierin werk je onder leiding van experts van het museum en de NTR aan een advies voor een probleem dat leeft in het museum. Je krijgt een kijkje achter de schermen, volgt workshops en leert hoe je video’s maakt. Het advies presenteer je tijdens een feestelijk uitreiking in het auditorium aan de directie en je familie en vrienden.
    Inzenden
    Een complete inzending bestaat uit:
    Het profielwerkstuk , Omschrijving van het onderwerp en de link met het Rijksmuseum (maximaal 300 woorden), Een aanbevelingsbrief van je begeleider, De deadline voor het insturen is 1 februari 2018.
    Onderzoek doenHet Rijksmuseum helpt je bij het doen van onderzoek.
    RijksstudioOp zoek naar een goed onderwerp? Of heb je afbeeldingen nodig voor je werkstuk? Gebruik Rijksstudio om de collectie te ontdekken en afbeeldingen te downloaden in hoge resolutie. (zie deze site).
    BibliotheekHet Rijksmuseum bezit de meest omvangrijke kunsthistorische bibliotheek van Nederland. Je kan de boeken niet lenen maar wel raadplegen in de leeszaal. Bekijk op de site van de leeszaal alvast of er boeken zijn over jouw onderwerp.
    Heb je nog vragen? Neem gerust contact op met Valentijn Rambonnet: v.rambonnet@rijksmuseum.nl 020-6747625

  • 18 januari 2018 Presentatiedag Frontaal lees meer
    *Donderdag 18 januari presentatiedag Frontaal, De krakeling en De Balie in Amsterdam


  • klik hierboven en zie de video

    Amsterdam Rijksmuseum Junior Fellowship Profielwerkstukprijs havo/vwo tm 1 februari 2018 lees meer
    *Het Rijksmuseum Junior Fellowship is de profielwerkstukprijs voor havo en vwo-leerlingen. Schrijf een fantastisch werkstuk met een link naar (de collectie van) het Rijksmuseum en maak kans op een studiebeurs van €1500 en een Traineeship. Het maakt niet uit vanuit welk profiel of vak je het werkstuk schrijft, onderwerpen zijn er genoeg.
    Wat kun je winnen?
    De hoofdprijs is een studiebeurs van €1.500. Maar alle auteurs van de 10 beste werkstukken winnen een 5-daags traineeship in het Rijksmuseum. Hierin werk je onder leiding van experts van het museum en de NTR aan een advies voor een probleem dat leeft in het museum. Je krijgt een kijkje achter de schermen, volgt workshops en leert hoe je video’s maakt. Het advies presenteer je tijdens een feestelijk uitreiking in het auditorium aan de directie en je familie en vrienden.
    Inzenden
    Een complete inzending bestaat uit:
    Het profielwerkstuk , Omschrijving van het onderwerp en de link met het Rijksmuseum (maximaal 300 woorden), Een aanbevelingsbrief van je begeleider, De deadline voor het insturen is 1 februari 2018.
    Onderzoek doenHet Rijksmuseum helpt je bij het doen van onderzoek.
    RijksstudioOp zoek naar een goed onderwerp? Of heb je afbeeldingen nodig voor je werkstuk? Gebruik Rijksstudio om de collectie te ontdekken en afbeeldingen te downloaden in hoge resolutie. (zie deze site).
    BibliotheekHet Rijksmuseum bezit de meest omvangrijke kunsthistorische bibliotheek van Nederland. Je kan de boeken niet lenen maar wel raadplegen in de leeszaal. Bekijk op de site van de leeszaal alvast of er boeken zijn over jouw onderwerp.
    Heb je nog vragen? Neem gerust contact op met Valentijn Rambonnet: v.rambonnet@rijksmuseum.nl

  • Introdansstudio’s tijdens de OpenDag zaterdag 10 februari 2018 lees meer
    *Bezoek de Introdansstudio’s tijdens de OpenDag zterdag 10 februari 2018
    Introdans biedt dit seizoen weer een uniek kijkje achter de schermen. Wees welkom in de Introdansstudio’s om dans in al haar schoonheid te ervaren: bekijk onze dansers tijdens de training en de repetitie, dans mee met Introdans Interactie en bewonder diverse facetten van Introdans. Zaterdag 10 februari 2018 Vijfzinnenstraat 82 Arnhem
    top

    TOP


    Opvallende naslagsites, opvallende lessen.


    1. Amsterdam Hermitage Amsterdam tm 27 mei Hollandse Meesters uit de Hermitage , oogappels van de Tsaren lees meer
      *Tentoonstelling De tentoonstelling Hollandse Meesters uit de Hermitage. Oogappels van de tsaren is een feest van herkenning en ontdekking. De drieënzestig geselecteerde werken van vijftig beroemde Hollandse Meesters uit de Gouden Eeuw, waaronder zes van Rembrandt, zijn hoogtepunten uit de collectie van de Hermitage in St.-Petersburg en tonen de liefde van de tsaren voor Hollandse schilderkunst. Het leeuwendeel van de schilderijen heeft een permanente plek in de museumexpositie en is na aankoop door de tsaren niet meer in Nederland te zien geweest. Het is dus heel bijzonder dat de schilderijen weer even ‘thuiskomen’ op Nederlandse bodem. Een deel van de werken is afgeleverd door KLM Cargo.
      Educatie
      1) Fotograferen zoals Rembrandt, je eigen digitale tentoonstelling ontwerpen en verhalen schrijven. De Hermitage Amsterdam roept alle leerlingen van groep 7/8 en onderbouw VO in Nederland op om zelf een Hollandse Meester te worden. Lees de handleiding, maak een account aan en doe mee! . Hollandse Meesters in de klas' is een gratis lesprogramma, dat het begrip en de waardering van de kunst versterkt en in de klas een 'gebeurtenis' creëert lees meer
      2. Er is paniek… In de Hermitage Amsterdam is de tentoonstelling Hollandse Meesters uit de Hermitage te zien. Maar er is iets heel erg misgegaan. Alle werken zijn door elkaar geraakt. En er zijn ook nog schilderijen vermist! De Hermitage Amsterdam roept daarom alle leerlingen van groep 7/8 van alle basisscholen en de onderbouwklassen van het VO in Nederland op om te helpen. Hoe? Simpel: door zelf een Hollandse Meester te worden!
      Het programma bevat masterclasses van de beroemde Nederlandse fotografen Koos Breukel, Robin de Puy en Raimond Wouda. Zij laten de leerlingen zien hoe je in deze tijd, geïnspireerd door de Hollandse Meesters van toen, een portretfoto of stilleven kunt maken. Hollandse Meesters in de klas stimuleert 21ste-eeuwse vaardigheden: creativiteit, kritisch denken, leren kijken en verwoorden wat je ziet, en samenwerken. Maar ook diverse ICT-vaardigheden krijgen een impuls. lees meer Boek uw schoolbezoek aan Hollandse Meesters uit de Hermitage: Lees onderstaande informatie en vul het reserveringsformulier volledig in. Binnen drie werkdagen ontvangt u bericht over de status van uw reservering.
      Een schoolbezoek aan Hollandse Meesters uit de Hermitage is altijd i.c.m. een rondleiding. Een zelfstandig schoolbezoek is bij deze tentoonstelling niet mogelijk.
      Een schoolbezoek vindt plaats op doordeweekse dagen (maandag t/m vrijdag) binnen de tijdsblokken 10–11 uur en 11–12 uur.
      Per tijdsblok kunnen max. 30 leerlingen de tentoonstelling bezoeken.
      Een rondleiding is voor max. 15 leerlingen, duurt één uur en kost € 90 (incl. entreetickets).
      1 t/m 15 leerlingen = één rondleiding en 16 t/m 30 leerlingen = twee rondleidingen.

    2. ASSEN DRENTS MUSEUM THE AMERICAN DREAM 19 november 2017 t/m 27 mei 2018 lees meer
      * ASSEN DRENTS MUSEUM THE AMERICAN DREAM 19 november 2017 t/m 27 mei 2018 Om de Amerikaanse droom te beleven, hoef je geen oceaan meer over te steken: het Drents Museum en de Kunsthalle Emden slaan de handen ineen voor de internationale dubbeltentoonstelling The American Dream. In Assen (Nederland) en Emden (Duitsland) is gelijktijdig een spectaculair overzicht te zien van Amerikaans realisme van 1945 tot heden. Topkunstenaars als Edward Hopper, Andy Warhol, Roy Lichtenstein en Chuck Close voeren je mee langs de kunst, cultuur en geschiedenis van het naoorlogse Amerika. De tentoonstelling is een primeur: nooit eerder werd in Europa zo’n uitgebreid overzicht getoond van het Amerikaanse realisme.
      educatie Museumles: We starten direct in de tentoonstelling The American Dream. De leerlingen krijgen uitgebreid de tijd de topkunst uit Amerika te bekijken. Daarna proberen ze onder leiding van een museumdocent uiteenlopende verhalen uit de schilderijen en objecten te halen. Iedereen mag z’n zegje doen en niets is fout! Na het filosoferen spelen we een spel in de expositie. Doel van het spel is helder te krijgen wat je toekomstdromen zijn. Voor jezelf, voor je woonplaats, voor Nederland, voor de wereld… Vinden de leerlingen één of enkele van die dromen ook terug in de kunstwerken? We gaan het zien. Natuurlijk mogen leerlingen hun dromen achterlaten aan de dromenvanger die tijdens de tentoonstelling voor iedereen te zien is.
      Voor wie leerlingen van het voortgezet onderwijs (alle leeftijden en niveaus) Wanneer op aanvraag Lengte 75 minuten Plaats in de tentoonstelling The American Dream Reserveren noodzakelijk via reserveringen@drentsmuseum.nl of bel 0592 377 709
      Informatie en reserveren Wil je langskomen met de klas? Vul het aanvraagformulier in en een van onze medewerkers neemt snel contact met je op. Voor meer informatie over het programma neem je contact op met de afdeling Tip: bespreek van tevoren met onze medewerkers waar je in de klas mee bezig bent, zodat wij daarop in kunnen spelen tijdens het museumbezoek.

    3. Danskaravaan, een dansreis door de wereld. lees meer
      * Op deze prachtige site zijn 16 authentieke dansstijlen te zien uit verschillende werelddelen. Zij zijn alle uitgevoerd door professionele dansers. Bij deze 16 dansstijlen heeft dansjournaliste Jolanda Keurentjes achtergrondteksten geschreven. Hierin heeft zij de culturele betekenis van de dansen en hun ontstaan tot in de kleinste details belicht, beschrijft zij de specifieke kenmerken, hun relatie met de muziek en gaat zij in op de keuze van de dansers, die veelal uit het land van herkomst komen. De opnames laten een deel van het culturele erfgoed zien van verschillende bevolkingsgroepen die in Nederland wonen en de Danskaravaan stelt ze beschikbaar voor educatief gebruik. Op de site tref je lesmateriaal aan bestemd voor CKV leerlingen op VWO niveau. Het is een site van Helma Klooss waar je ook de antwoorden op kunt vragen van de gratis te downloaden pdf document met vragen over de verschillende dansen. hklooss@gmail.com

    4. Den Bosch Noord Brabants Museum Loving Vincent t/m 28 januari 2018 lees meer
      * Den Bosch Noord Brabants Museum Loving Vincent t/m 28 januari 2018.Loving Vincent is de eerste geschilderde animatiefilm ter wereld. Meer dan 125 kunstenaars schilderden in de stijl van Vincent van Gogh 65.000 frames voor de film Loving Vincent. Het kostte de makers van Loving Vincent 6 jaar om de eerste geschilderde speelfilm ter wereld te realiseren. Makers Dorota Kobiela en Hugh Welchman brachten hiermee Van Goghs meesterwerken tot leven.
      De tentoonstelling
      In Loving Vincent: de tentoonstelling neem je een kijkje achter de schermen. Bewonder meer dan honderd van de mooiste olieverfschilderijen die voor deze film zijn gemaakt. Bekijk hoe de acteurs werden geschilderd in de stijl van Van Gogh en vervolgens geanimeerd. Ervaar hoe in de bekende werken van Van Gogh de dag werd verruild voor de nacht en de zomer voor de herfst. Loving Vincent is de eerste geschilderde animatiefilm over het mysterie rondom de dood van Vincent van Gogh (1853-1890). Het Noordbrabants Museum toont de making of van deze film in een bijzondere tentoonstelling.
      Met de klas naar de film Loving Vincent:Ga voor € 5 per leerling met de klas naar Loving Vincent in de Verkadefabriek. Na de dood van Vincent van Gogh gaat Armand Roulin, de zoon van Van Goghs postbode, naar Auvers om daar het mysterie rond Vincents dood te ontrafelen. De verschillende mensen die hij tijdens zijn reis ontmoet, hebben elk hun eigen verhaal over Vincent van Gogh. Dit aanbod is enkel geldig bij bezoek in schoolverband en te combineren met een rondleiding door de tentoonstelling of zelfstandig bezoek Neem voor meer informatie en boekingen contact op met Emilie Moolenaar: T +(0)73 6811 873 of E emiliemoolenaar@verkadefabriek.nl
      Rondleiding en workshop
      Hoe werd de eerste geschilderde animatie-film ter wereld gemaakt? In Loving Vincent: de tentoonstelling neem je een kijkje achter de schermen met schilderijen, filmpjes en laat een kunstenaar in de tentoonstelling zien hoe je een schilderij van Van Gogh animeert. Daarna ga je zelf het schilderij Sterrennacht van Vincent van Gogh animeren. In groepjes maak je je eigen animatie met verf waarbij je naar hartenlust het landschap mag veranderen en de gekste gebeurtenissen kan laten plaatsvinden in de haven. Bekijk het filmpje hieronder om te zien hoe dat er uit ziet.
      Voorbereiding in de klas
      Download de voorbereiding voor in de klas. hier

    5. Groningen Groninger MuseumDe Romantiek in het Noorden - van Friedrich tot Turner van 9 december tem 6 mei 2018 en Oók Romantiek! (tem 2 april 2018) lees meer
      *Groningen Groninger MuseumDe Romantiek in het Noorden - van Friedrich tot Turner tem 6 mei 2018 Een overzicht van landschapschilderkunst uit de Romantiek in Noord-Europa. Dramatische landschappen met woeste zeeën, imposante bergen en vulkaanuitbarstingen wisselen elkaar af met stille maannachten en serene velden waar de eenzame passant tot rust komt. De landschapschilderkunst nam tijdens de Romantiek (ca. 1800-1850) een hoge vlucht, met kunstenaars als J.M.W. Turner in Engeland, Caspar David Friedrich in Duitsland en Johan Christian Dahl in Noorwegen. Er ontstond in deze periode een nieuwe opvatting die een bepalende invloed heeft gehad op de moderne kunst. Schilders keken niet meer alleen zorgvuldig om zich heen; ze keerden ook de blik naar binnen, naar hun eigen innerlijk. De landschappen die zij schilderden zijn net zo gevarieerd en veranderlijk als de gemoedstoestanden van de mens. Ook de schilders van de Nederlandse Romantiek zijn te bewonderen: Barend Koekkoek, Wijnand Nuijen en Andreas Schelfhout.
      Oók Romantiek! (tem 2 april 2018) Voor de liefhebber van hedendaagse Romantiek, fantasie en illusie is deze aansluitende expositie een must-see. In het artificial reality landschap sta je midden in de natuur, met landschappen die variëren van lieflijk tot dreigend en mysterieus. Werken uit de eigen collectie moderne kunst, mode en design van het Groninger Museum: van Studio Job tot de collectie van modeontwerpers Viktor & Rolf.
      EducatieVoor zowel VMBO, HAVO als VWO organiseert het Groninger Museum een educatief programma .

    6. Heereveen-Oranjewoud Constructivistische Verbanden t/m 28 januari 2018 Museum Belvedere lees meer
      *Heereveen-Oranjewoud Constructivistische Verbanden t/m 28 januari 2018 Museum Belvedere In het Stijljaar 2017 vestigt Museum Belvédère de volle aandacht op de relaties tussen de ‘zuivere beelding’ in België en het constructivisme in Noord-Nederland. Het onderzoek dat in het kader van Constructivistische Verbanden werd uitgevoerd, toont vooral aan dat de avant-garde in Noord en Zuid onterecht onderbelicht is gebleven. Tentoonstelling en boek geven inzicht in die onderlinge relaties, maar laten vooral ook zien hoe rijk, gevarieerd en kleurrijk het constructivisme uit de periode 1922-1927 is. In het voorjaar van 2018 zal Constructivistische Verbanden doorreizen naar het FeliXart Museum te Drogenbos.
      Educatie Bovenbouw en voortgezet onderwijs:
      Na een introductie over het museum en een uitleg over de kijkwijzer gaan de leerlingen zelfstandig op onderzoek in de vaste collectie om een kunstwerk goed te bestuderen. Er wordt afgesloten met korte presentaties van leerlingen over het bestudeerde kunstwerk.
      Extra optie 1: samen met een museumdocent door de vaste collectie en/of tijdelijke expositie om kunstwerken te bespreken.
      Extra optie 2: Het bezoek kan uitgebreid worden met een educatieve excursie in en rondom het culturele erfgoed van het Landgoed Oranjewoud.
      Eigen wensen van de school kunnen ingebracht worden. Aanvragen voor schoolbezoek graag twee weken van tevoren doen!

    7. Leeuwarden Keramiekmuseum Princessehof 2 december tm 6 mei Eeuwfeest tentoonstellingen lees meer
      * Keramiekmuseum Princessehof viert eeuwfeest met grootste hedendaagse kunsttentoonstelling ooit Het vernieuwde Keramiekmuseum Princessehof opent op 2 december 2017 met zijn grootste tentoonstelling van hedendaagse keramiek ooit. In de tentoonstelling In Motion: Ceramic Reflections in Contemporary Art zijn installaties te zien van internationaal gevestigde kunstenaars en opkomend talent. Met hun werk tonen Céleste Boursier-Mougenot (1961), Roger Hiorns (1975), Meekyoung Shin (1967), Claire Verkoyen (1959), Geng Xue (1983) en David Zink Yi (1973) dat keramiek wereldwijd volop in beweging is. In Motion is te zien tot en met 6 mei 2018. Hoe veelzijdig keramiek is, wordt duidelijk in de tentoonstelling In Motion. Zes toonaangevende hedendaagse kunstenaars uit Oost en West laten uiteenlopend bestaand en nieuw werk zien. De installaties variëren van een levensgrote inktvis in een plas inkt tot een totaalervaring waarin een bad met tientallen porseleinen schalen oplicht in een donkere ruimte. Het tentoongestelde werk is nog niet eerder in Nederland te zien geweest.
      Educatie VO
      In de jubileumtentoonstelling krijgen leerlingen de kans kunstwerken van keramiek vanuit allerlei tijden en culturen en van heel verschillende makers uit Oost en West te onderzoeken. We willen jongeren bewust maken hoe gewoon en tegelijk bijzonder keramiek is. Dagelijks gebruiken we kopjes, borden en schalen van keramiek. Kunstenaars gebruiken dit materiaal op een bijzondere en eigenzinnige manier. We dagen leerlingen uit als reactie op de verhalen van de kunstenaars een eigen beeldende verwerking te maken, door mee te doen aan onze ontwerpwedstrijd. Ze kunnen kiezen uit het maken van een 2D- of 3D-ontwerp voor (een decoratie van) een keramisch voorwerp, vanuit het thema Oost en West. Onderdeel van het onderwijsprogramma is een ontwerpworkshop/gastles in de klas, verzorgd door een museumdocent. De 2D-winnaars brengen een bezoek aan een keramiekfabriek.
      In samenspraak met de schilders van dit bedrijf wordt een uitvoerbaar object gemaakt en zo wordt het proces van idee/ontwerp tot eindproduct tastbaar gemaakt. Scholen die beschikken over een keramiekoven stimuleren we hun 3D-ontwerp volledig uit te voeren. Hier is een aparte categorie voor: vrij ontwerp. Uiteraard krijgen de beste ontwerpen van leerlingen een plek in het museum. In twee rondes (najaar 2017 en voorjaar 2018) kunnen scholen meedoen, zodat zoveel mogelijk ontwerpen van leerlingen kans hebben op een ereplekje in het museum.

    8. Den Bosch Noordbrabants museum tm 25 februari Tim Walker lees meer
      Den Bosch Noordbrabants museum tm 25 februari Tim Walker. Deze modefotograaf werkt voor gerenommeerde modebladen als Vogue, W Magazine en Love Magazine. Zijn foto’s tonen de toeschouwers niet alleen een kledingstuk maar weten een romantische dagdroom te vangen. Velen zien zijn werk als kunstfotografie. Zelf zou hij het zo niet noemen: of iets kunst is wordt niet op het moment zelf bepaald. Hij noemt zich simpelweg: fotograaf. In januari 2015 krijgt hij de opdracht om een serie werken naar keuze te maken. Hij krijgt carte blanche en een ongelimiteerd budget. Voor dit droomproject besluit Tim Walker zich te laten inspireren door een kunstenaar die hem al sinds zijn kindertijd boeit, de 15de-eeuwse Nederlandse meester Jheronimus Bosch. Hij werkt een jaar aan de serie, die een fotografisch antwoord is op De Tuin der Lusten (ca. 1495-1505, Museo Nacional del Prado, Madrid).
      Lesmateriaal. Het museum ontwikkelt gratis lesmateriaal en er zijn rondleidingen. Het lesmateriaal bevat opdrachten voor voorbereidende lessen in de klas, opdrachten voor tijdens het museumbezoek en een Instagram foto-opdracht na afloop. Wel moet je de opdrachten zelf printen en meenemen. In het museum zijn klembordjes en potloden beschikbaar aan de balie. Te zien tm 25 februari 2018 voor klas 3 en 4 Havo-Vwo, duur 1 uur voorbereidende les 1 uur. Den Bosch Noord-Brabants Museum

    9. Otterlo Museum Kröller-MüllerDe Mecenas en de 'Verversbaas' tm 2 april 2018 lees meer
      * Otterlo Museum Kröller-MüllerDe Mecenas en de 'Verversbaas' tm 2 april 2018. In het internationale themajaar Mondriaan tot Dutch Design en ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van De Stijl, toont het Kröller-Müller museum De mecenas en de 'verversbaas' cq. Helene Kröller-Müller en Bart van der Leck.Het museum is met topwerken van onder anderen Piet Mondriaan, Theo van Doesburg, Bart van der Leck en Gerrit Rietveld een van de schatkamers van De Stijl. De basis hiervoor werd gelegd door Helene Kröller-Müller. Met Van der Leck sloot zij zelfs voor meerdere jaren een overeenkomst die haar recht gaf op eerste koop van zijn werk. Dit leidde tot een imposante verzameling Van der Lecks: 42 schilderijen en zo’n 400 tekeningen. Zo krijgt Van der Leck tussen 1912 en 1918 een jaarlijkse toelage van Helene Kröller-Müller en wordt ze dus zijn mecenas. Vanaf 1916 worstelt ze met de verregaande abstraheringen in zijn werk, hij vereenvoudigt de vorm in zijn schilderijen en brengt hij de kleur in zijn werk radicaal terug tot de primaire kleuren. De tentoonstelling laat zien hoe het oeuvre van Bart van der Leck zich ontwikkelt, soms gestuurd door de moeizame maar ook spannende verhouding tussen beschermvrouw en protegé en soms door de artistieke uitwisseling en discussie met zijn De Stijlcollega’s.
      Bij de expositie hoort een tijdlijn die je in de tentoonstelling op de wand vindt, maar deze is ook online te zien. Gebruik de zoomfunctie in je PDF viewer om de tijdlijn te lezen. Daarnaast biedt het museum diverse educatieve mogelijkheden. De Tijdlijn

    10. Museum Les havo/vwo Boijmans Van Beuningen Rotterdam door vaste collectie lees meer
      * Lopend door de vaste collectie bekijken, vergelijken en analyseren leerlingen kunstwerken die vallen binnen de onderwerpen renaissance, zeventiende eeuw en entartete Kunst. De inhoud van de museumles sluit aan bij het examenprogramma geschiedenis havo/vwo en is bedoeld ter verrijking en verbeelding van de leerstof. Uit de drie onderwerpen renaissance, zeventiende eeuw en entartete Kunst kiest de docent er twee die tijdens de rondleiding behandeld worden. In het derde thema verdiepen leerlingen zich zelfstandig voor of na de rondleiding, door middel van een opdrachtenformulier. Hierbij komen een aantal kenniseisen aan bod zoals ‘Europese overzeese expansie’, ‘handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie’ en ‘totalitarisme, communisme en fascisme / nationaalsocialisme’. Leerlingen krijgen de kans hun kennis te trainen op vaardigheden die op het eindexamen geëist en getentamineerd worden. Hoe komt het veranderende mens- en wereldbeeld tot uiting in deze beeldende kunst? En hoe zijn personen en objecten te plaatsen binnen het desbetreffende tijdvak?
      Let op: de rondleiding duurt 1 uur, het invullen van het opdrachtenblad voor of na de rondleiding duurt ongeveer een half uur.
      Deze kijkwijzer begeleidt de leerling aan de hand van informatie, vragen, opdrachten en beeldmateriaal langs de hoogtepunten van de verschillende collecties van het museum. Schilderkunst, beeldhouwkunst, maar ook kunstnijverheid en design komen aan bod.
      Je kunt de kijkwijzer kopen, de bestelling wordt dan voor je klaargelegd bij de informatiebalie. De kijkwijzer kan ook als PDF worden gedownload.
      De Kijkwijzer

    11. Schiedam, Stedelijk Museum Sticky Business, de verleiding van suiker in de kunst tm 18 februari. lees meer
      *Schiedam, Stedelijk Museum Sticky Business, de verleiding van suiker in de kunst tm 18 februari. Hemels of hels, suiker roept bij vrijwel iedereen iets op. De een gebruikt de zoetmaker om belangrijke gebeurtenissen te vieren. Anderen zien suiker als het witte gif, dé grote vijand voor de gezondheid. Voor deze grote tentoonstelling nodigde eetontwerper en gastconservator Marije Vogelzang bijna twintig (internationale) kunstenaars uit. Zij werpen een nieuw licht op dit maatschappelijke thema. Verlustig je aan een bijna 30 m2 groot snoeplandschap van Pip & Pop, laat je aan het denken zetten door de colamachine van Helmut Smits of lik aan de vrouwenbeelden van Joseph Marr. Bekijk suiker zoals je het nog nooit hebt gezien; door een zoetzure bril. En leer aan de hand van bijna tachtig snoepjes, koekjes en andere lekkernijen over suiker in verschillende culturen. Anderen staan stil bij grote onderwerpen die aan suiker kleven: corruptie, slavernij en eetverslaving. Op verschillende plekken ruikt het ook naar snoep, chocolade en bijenwas. Tijdens de tentoonstelling kom je ook van alles te weten over suiker en snoep in verschillende culturen.
      Educatie: In de tentoonstelling Sticky Business maken leerlingen kennis met verschillende feesten waarbij suiker een belangrijke rol speelt. Maar ook met de zwarte kant van deze zoete verleider. Is het een vriend of vijand? Op een creatieve manier onderzoeken leerlingen tijdens de rondleiding het goede en slechte van suiker en zoetigheden. De beloning? Een prettige kennismaking met gezond eten. Voor: alle klassen VMBO, HAVO, VWO, duur 60 minuten. Stedelijk Museum Schiedam,

    12. Zwolle Museum de Fundatie Neo Rauch-Dromos, 25 jaar schilderijen 1993-2017 te zien van 21 januari tm 3 juni 2018 lees meer
      *Zwolle Museum de Fundatie Neo Rauch-Dromos, 25 jaar schilderijen 1993-2017 te zien van 21 januari tm 3 juni 2018. Neo Rauch (Leipzig, 1960) is één van de belangrijkste kunstenaars van dit moment. Zijn werk, dat de kunstwereld zo stormachtig veroverde, onttrekt zich volledig aan het voorspelbare ritme waarin de kunsten zich de afgelopen decennia lijken te hebben ontwikkeld. De complexe schilderijen van Neo Rauch brengen de kijker naar een herkenbare wereld, die na een eerste gevoel van houvast, bij nadere beschouwing verwarring en soms verontrusting veroorzaakt. Neo Rauch vult zijn schilderijen met zijn droombeelden, visioenen, begeleiders en reisgenoten.. In het werk van Neo Rauch wordt de kracht van de kunst gevierd . De tentoonstelling is een retrospectieve die start bij de eerste solotentoonstelling in 1993 tot nu toe. Eén van de vroegste schilderijen is naamgever van de tentoonstelling. Dromos is een begrip uit het oude Egypte voor de door sfinxen geflankeerde weg die leidt naar de tempel.
      EducatieVoor het onderwijs zijn verschillende mogelijkheden om kennis te maken met het museum, altijd volledig afgestemd op de leeftijdsgroep. Daarnaast worden er bijeenkomsten voor docenten georganiseerd, waar je informatie krijgt over hoe je lopende tentoonstellingen kunt integreren in de lessen. Ook word je tijdens deze bijeenkomsten geïnformeerd over hoe je zelf een bezoek met je groep of klas kunt voorbereiden. Zwolle Museum De Fundatie

    13. AYA op de huid, een solovoorstelling /workshop in de klas (VO) lees meer
      *Energieke dans met een persoonlijk verhaal, de intimiteit van een klaslokaal en de kwetsbaarheid van de danser: AYA op de huid is een interactieve voorstelling die ontroert, raakt en verleidt.
      Deze voorstelling is speciaal ontwikkeld voor leerlingen van het voortgezet onderwijs en biedt een kennismaking met Danstheater AYA. De leerlingen zien een dans solo in de klas en gaan met de danser in gesprek. Tot slot wordt er met de klas een korte choreografie aangeleerd. De voorstelling past in een lesuur.

    14. Den Haag Gemeentemuseum De Franse Art Deco van 14 oktober tm 4 maart 2018. lees meer
      * Den Haag Gemeentemuseum De Franse Art Deco van 14 oktober tm 4 maart 2018. De couturier Paul Poiret was een van de grootste vernieuwers van de mode aan het begin van de 20ste eeuw. Zijn invloed reikte bovendien veel verder dan de mode alleen. Hij streefde naar een totaalkunstwerk en omringde zich met kunstenaars, vormgevers en architecten die hij allen inzette bij de ontwikkeling en de promotie van zijn creaties. Hij werkte met Raoul Dufy, Erté, Georges Lepape, Paul Iribe en Man Ray en hij omringde zich graag met werk van Brancusie, Robert Delaunay en Kees van Dongen. Hieruit is voortgekomen de Art Deco.In deze tentoonstelling vind je mode, schilderkunst, beeldhouwkunst, fotografie en film, waaronder zeer bijzondere bruiklenen.. Speciaal voor leerlingen uit de bovenbouw van havo/vwo biedt het museum interactieve rondleidinge aan bij deze tentoonstelling. De museumdocent spoort de leerlingen aan om écht te kijken naar kunst. Er wordt rekening gehouden met de voorkennis van de leerlingen. Kunstbeschouwing wordt uitgediept door de kuntswerken te plaatsen in een kunsthistorische context. Duur 60 minuten, te boeken via educatie@gemeentemuseum.nl.
      Docentenrondleiding 10 november van 15.30-16.30 uur

    15. Utrecht museum Catharijneconvent Duivelse dilemma’s in de Museumles Reformatie bij de tentoonstelling LUTHER VO lees meer
      *Duivelse dilemma’s in de Museumles Reformatie
      Vanaf 22 september kunt u met uw leerlingen een museumles over de Reformatie volgen! De les is bedoeld voor tweede fase Havo/Vwo leerlingen, vak geschiedenis.
      Wie was Luther en wat is zijn invloed tot vandaag de dag aan toe?
      Duivelse dilemma's
      In deze kant en klare interactieve les, worden leerlingen uitgedaagd om over verschillende onderwerpen na te denken. Leerlingen krijgen zowel hedendaagse als historische dilemma’s voorgelegd: dilemma’s van toen zijn ook dilemma’s van nu. Geloof ik de kerk of de ‘media’ van Luther, vertrouw ik de krant of het Facebookbericht? Met als uitgangspunt de kunsthistorische objecten worden leerlingen uitgedaagd zich te verplaatsen in de positie van Luther en zijn tijdgenoten en deze te spiegelen aan hun eigen hedendaagse perspectief. Zo ontwikkelen zij een rijk en genuanceerd beeld van Luther en de Reformatie. De museumles Duivelse Dilemma’s is ontwikkeld voor de tweede fase HAVO en VWO. De Museumles duurt een uur en kan nu al worden geboekt voor de periode vanaf 22 september. Dan start ook de tentoonstelling Luther.
      BTW:. Entree kost met onze onderwijsjaarkaart voor de hele school €100,- per jaar. We stellen graag uw bezoek aan ons museum met u samen. Wellicht is er nog tijd om de Dom te beklimmen?
      Praktische informatie Voor meer informatie en het boeken van uw bezoek kunt u contact opnemen met Dieuwke Becker, via d.becker@catharijneconvent.nl.

    16. Dordrecht: Met de klas naar Het Hof van Nederland, CityGame voor VO. lees meer
      *Dordrecht: Met de klas naar Het Hof van Nederland, CityGame voor VO.In het Hof van Nederland valt veel te leren over de geschiedenis van Dordrecht en de historie van Nederland. Voor verschillende leeftijdsgroepen zijn onderwijsprogramma’s ontwikkeld.
      Voor klas 1 en 2 begint de CityGame in de kleders van het Hof. Een monnik uit het verleden vraagt de leerlingen om hulp: kunnen zij er voor zorgen dat een groot oud geheim van de stad bewaard blijft? Aan de hand van een kaart, aanwijzingen van de Hofwachters en mysterieuze kistjes komen leerlingen stap voor stap dichterbij de oplossing. Met een speciale zaklamp vinden ze verborgen codes, die van groot belang zijn voor de ontrafeling van het raadsel.
      Na afloop testen de leerlingen hun opgedane ervaringen en kennis in de spannende Hofquiz. Duur 90 minuten.
      Voor de midden- en bovenbouw kruipen de leerlingen in de huid van één van de bewoners van Dordrecht. Met een tablet gaan ze de interactieve citygame spelen tegen andere groepjes/teams. Snel slim en strategisch denken, daar draait het om in deze buitengame. Duur 120 minuten.
      Voor beide groepen begeleiden speciale museumdocenten de klas, vanuit de school spelen ook de docenten en de begeleidende ouders een actieve en belangrijke rol. De docentenhandleiding zet de vele mogelijkheden voor uw klas op een rijtje en is te downloaden met praktische en inhoudelijke informatie, lessuggesties en kijktips. Ook te spelen door mindervalide leerlingen.

    17. Introdans Educatie CKV-VO lees meer
      *Introdans vind je niet alleen in het theater maar ook midden in de maatschappij. Danskunst aan een zo breed mogelijk publiek overbrengen staat centraal. Het modern balletgezelschap Introdans heeft naast twee professionele ensembles een interactieve afdeling educatie: Introdans Interactie. Het motto is: "Iedereen kan dansen!". Daar maken ze werk van. De dansdocenten zijn enthousiaste multi-kunners; professionals met een gedegen didactische ervaring en kennis van de moderne danskunst. Het danseducatieprogramma is veel omvattend met een breed aanbod van projecten op maat en, kijkjes achter de schermen en workshops die gebaseerd zijn op het Introdansrepertoire of op maat worden ontwikkeld.
      De dansprojecten voor het voortgezet onderwijs zijn gebaseerd op het moderne repertoire van Introdans. De projecten zijn voor iedere leerling geschikt, want danservaring is niet vereist. Diverse leerdoelen en competenties komen aan de orde. De projecten zijn in overleg op maat af te stemmen.
      Tijdens de workshops kruipen de leerlingen in de huid van een professionele danser en maken zij op actieve wijze kennis met het dansbedrijf en het moderne repertoire van Introdans. In de oriënterende dansworkshop kruipen de leerlingen in de huid van een professionele danser. Een docent van Introdans leert de leerlingen danscombinaties aan uit een van onze voorstellingen. Ze gaan ook zelf creatief aan de slag en maken een eigen choreografie. De leerlingen ervaren hoe leuk en uitdagend het is om samen te dansen en in korte tijd eenvoudige danscombinaties onder de knie te krijgen.Geschikt voor alle jaarlagen.
      In de Choreografieworkshop neemt de Introdans-docent de leerlingen mee in het creatieproces van een choreografie. Ze ervaren in deze workshop hoe een professionele danser bij Introdans werkt en ondervinden stapsgewijs wat er allemaal komt kijken bij het maken van een danscreatie. Onderdelen zijn een warming-up, het leren en creëren van danscombinaties, en presentatie van het ingestudeerde in kostuum. Het resultaat voeren ze, na een generale repetitie, op voor hun medeleerlingen en/of ouders. Daarnaast maken ze met behulp van beeldmateriaal uitgebreid kennis met de wereld van Introdans.
      In het kader van CKV, een dansproject of een verdiepingsreeks zijn de reguliere voorstellingen van Introdans te boeken als voorstelling voor het voortgezet onderwijs. De voorstelling is geschikt voor jongeren vanaf 12 jaar:
      ÉDITERRANÉE tm 15 december,
      5????? 16 februari 2018 tm 15 juni 2018

    18. Ontdek grote en kleine musea op MuseumTV lees meer
      *Ontdek grote en kleine musea op MuseumTV
      Gaat u mee op ontdekkingstocht naar leuke, nieuwe en interessante musea? Op MuseumTV vindt u naast de grote musea ook kleine museumpareltjes. MuseumTV is het videoplatform dat kunst, cultuur en design tot leven brengt. Het platform biedt een overzicht van tentoonstellingen en musea in Nederland. De video’s geven u een complete indruk van specifieke tentoonstellingen. Zo kunt u thuis al kiezen welk museum u graag wilt zien. Heeft u een tentoonstelling gemist? Ook wanneer een tentoonstelling afgelopen is, blijven de video’s beschikbaar. Zo kunt u nog lang nagenieten.
      Word gratis lid De korte promotiefilmpjes zijn voor iedereen zichtbaar. Maar met een gratis persoonlijk account geniet u van veel meer. De prachtige collectie video tentoonstellingen van MuseumTV omvat meer dan 150 video’s, mini-documentaires en korte, krachtige artbites van toonaangevende musea en kunstinstellingen. Wilt u ook elke maand genieten van nieuwe tentoonstellingen? Registreer u dan nu gratis op MuseumTV.

    19. Nationaal Theater, voorstellingen voor jongeren geschikt met uitgebreide onderwijsprogramma’s en educatieve aactiviteiten. Den Haag en Heel Nederland lees meer
      * Voorstellingen van Het Nationale Theater die speciaal geschikt worden geacht voor jongeren. Al deze voorstellingen spelen in de theaters in Den Haag, maar gaan ook op tournee in het land. Rondom deze voorstellingen zijn er uitgebreide onderwijsprogramma’s en educatieve activiteiten.
      Voorstellingen en educatief aanbod:
      Het verzamelde werk van William Shakespeare (ingekort) | sept t/m 30 nov 2017.Voor docenten Engels en CKV is er educatiemateriaal te vinden op de website waarmee u het voorstellingsbezoek in de klas kunt voorbereiden. Centraal staat Shakespeare en ‘zijn tijd’. Leerlingen maken op een speelse manier kennis met zijn genres en belangrijkste stukken. Workshop in de klas:Tijdens een spelworkshop doen de leerlingen onderzoek naar zeggingskracht en wat deze stukken ons nu nog vertellen. Daarnaast geven ze zelf vorm aan de scènes die de hoogtepunten vormen van Shakespeares werk.
      Ifigeneia Koningskind | okt t/m half dec 2017 . Educatiemateriaal voor zowel VO-brugklas als voor het PO wordt voor de voorstelling naar de school gestuurd. . Centraal staat de Griekse mythologie en de overkoepelende thema’s uit de voorstelling. Het materiaal wordt voor de voorstelling naar de school opgestuurd. Voor VO-brugklas is er een workshop in de klas. Hierin betreden de leerlingen het rijk van Agamemnon. Ze worden geconfronteerd met loyaliteitsconflicten en onmogelijke beslissingen waar ze een antwoord op moeten vinden.
      The Nation 1 t/m 6 | nov 2017 t/m jan 2018. Educatie voor VO Bovenbouw bij de voorstelling . In de klas ga je aan de slag met de thematieken van de voorstelling en hetgeen er speelt in de eigen stad. Onder begeleiding van een theaterdocent/-maker creëert de klas een eigen The Nation oftewel The Real Nation. Ook is het mogelijk een inleiding te boeken.
      Othello | feb t/m 31 mrt 2018 Educatie bij de voorstelling - in de klas (bovenbouw) Het Nationale Theater verzorgt, op aanvraag, graag een theaterworkshop of inleiding.
      Bloedlink eind feb t/m half apr 2018 Educatie bij de voorstelling - in de klas (14+ ism DOX) Er is een uitgebreid digitaal lespakket voor de vakgroepen Drama/CKV en Maatschappijleer/Mentorles, te gebruiken als voorbereiding op het voorstellingsbezoek.
      In het theater Na afloop van schoolvoorstellingen is er altijd een nagesprek met het publiek en de acteurs. In de vrije voorstellingen, waar groepen jongeren in zitten, voeren we dit gesprek ook. Het regulier publiek is hierbij van harte welkom.
      Op school - workshop Inhoud : Mogelijkheid tot een workshop ‘forumtheater’, waarbij de leerlingen zelf, binnen een theatrale werkelijkheid, crisismomenten onderzoeken en de verschillende uitkomsten en oplossingen vormgeven. Duur : 50 minuten Wanneer : na afloop van de voorstelling Kosten : 75 euro per klas. Exclusief reiskosten.
      Voor Theaterplan / MBO theaterklassen – spelproject Een spelproject waarin leerlingen zelf aan de slag gaan met bonusmateriaal van de schrijver van de voorstelling. Onder leiding van een theatermaker van NTjong werken de leerlingen een dag lang op school of zijn ze te gast in De Studio’s van het Nationale Theater. Wanneer : na afloop van de voorstelling Kosten : 300 euro per dag (maximaal 20 leerlingen.
      De Oresteia | apr t/m 3 jun 2018. Educatie bij de voorstelling - in de klas (bovenbouw) Voor docenten Klassieke Talen en KCV/CKV is er educatiemateriaal beschikbaar waarmee u het voorstellingsbezoek in de klas kunt voorbereiden. Dit materiaal is ruim voor het voorstellingsbezoek te vinden op onze website. Centraal staan de Griekse mythologie en de overkoepelende thema’s uit de voorstelling zoals macht en wraak.
      WORKSHOP IN DE KLAS Deze workshop heeft de vorm van een rechtszaak. In een theatraal spel onderzoeken de leerlingen de thema’s van de voorstelling en zoeken ze uit wat rechtspraak eigenlijk betekent. Houden wetten stand als het gaat om grote persoonlijke emoties en is wraaklust eigenlijk wel door wetten in toom te houden. Wie wijzen jullie aan als rechters en zegeviert het recht of is iedereen uiteindelijk een verliezer?
      Voor meer informatie, vragen of reservering kunt u contact opnemen met HNT Educatie VO: Dimphna Fruijtier | 070-3181498 | dimphnafruijtier@hnt.nl | Lejo De Hingh | 070-3181485 | lejodehingh@hnt.nl |

    20. Podium Witteman in de klas. Latijns-Amerikaanse Barok lees meer
      * Podium Witteman in de klas. Latijns-Amerikaanse Barok
      Als je aan Zuid-Amerikaanse muziek denkt, denk je waarschijnlijk aan salsa- of tangomuziek. Maar wist je dat er ook Latijns-Amerikaanse barokmuziek bestaat? Dirigent Adrián Rodríguez van der Spoel legt uit hoe deze barokmuziek ontstaan is en speelt zijn ensemble muziek van de Peruaanse componist José de Orejón y Aparicio.

    21. Rijksmuseum van Oudheden Leiden: Museumles Kunstkeuzes in het museum lees meer
      *Rijksmuseum van Oudheden Leiden: Museumles Kunstkeuzes in het museum
      Deze les is beschikbaar van 31 oktober 2017 t/m 23 maart 2018 bovenbouw havo en vwo.Duur 7 kwartier
      Welke keuzes maken musea bij het tentoonstellen van kunst? In deze les kruipen de leerlingen in de rol van tentoonstellingsmaker, restaurator, marketeer en filosoof aan de hand van de tentoonstelling Studio RMO. Daarin zien ze gipsen kopieën van wereldberoemde beelden uit de oudheid, zoals de Venus van Milo en de discuswerper. Het tentoonstellen van gipsen objecten brengt een hoop vragen met zich mee. Als het originele beeld zwaar beschadigd is, mag je dan een gipsen replica aanvullen? Hoe bepaal je wat de topstukken van de collectie zijn? En is een kopie wel kunst? In groepjes verdiepen de leerlingen zich in één van de vier rollen. Aan het eind van de les maken ze een creatief eindproduct waarin ze laten zien dat zij zich de rol van tentoonstellingsmaker, filosoof, restaurator of marketeer eigen hebben gemaakt.
      De museumles sluit aan bij het nieuwe examenprogramma CKV: bij de dimensies schoonheid en lelijkheid, ambachtelijk en industrieel, en traditie en innovatie. De museumles legt verbindingen tussen de verschillende domeinen: verkennen van de eigen ervaringen met en visie op kunst van de leerlingen, het verbreden door de leerlingen in contact te brengen met kunst in een levensechte professionele context, het verdiepen door hun onderzoeksvaardigheden in te zetten voor het ontwerpen en maken van een zelfgekozen eindproduct, en het verbinden door het resultaat achteraf te presenteren.
      Ook bij andere vakken vindt de museumles aansluiting:
      Wilt u vooraf bekijken of het Rijksmuseum van Oudheden iets voor uw klas is? T/m 31 december kunt u van de site een bon uit printen en ontvangt u een gratis entreebewijs voor het museum.

    22. SKYLINE van Project Sally Maastricht is een indringende theatrale dansvoorstelling over hoopvolle zoektochten naar liefde, lef, vriendschap en een nieuwe wereld. (14+) tem. December 2017 lees meer
      * SKYLINE van Project Sally Maastricht is een indringende theatrale dansvoorstelling over hoopvolle zoektochten naar liefde, lef, vriendschap en een nieuwe wereld. (14+) De voorstelling en de uitgebreide educatieve mogelijkheden passen mooi binnen het nieuwe examenprogramma van CKV als culturele activiteit van professionals voor de disciplines dans en theater.
      SKYLINE gaat over hoop.
      We volgen een groep jonge mensen die elkaars pad kruizen op een zoektocht naar zichzelf. Ze delen hun reis en maken van elkaar medereizigers in hun leven. SKYLINE is een indringende theatrale dansvoorstelling over hoopvolle zoektochten naar liefde, lef, vriendschap en een nieuwe wereld. Een jonge generatie dansers neemt het kompas in eigen handen en gaat het avontuur aan. Met SKYLINE presenteert SALLY opnieuw een eigenzinnige wereld waarin virtuoze dans, muzikaliteit en vromgeving gelijkwaardig samensmelten tot één beleving. Naast nieuw werk van choreografen Stefan Ernst & Ronald Wintjens verbinden zij in SKYLINE choreografisch werk van internationale gastchoreografen; Itzik Galili, Roy Assaf en Martin Harriague, jong talent uit eigen kweekvijver.
      SKYLINE & CKV SALLY, Dansgezelschap Maastricht biedt naast haar theatervoorstellingen ook educatietrajecten en workshops op maat. Heeft u behoefte aan een inleiding en verdieping van het thema in de klas vooraf aan uw theaterbezoek ? Of vinden uw leerlingen het juist interessanter om zelf te dansen onder leiding van één van onze docenten? Dit kan SALLY voor uw verzorgen.

    23. SLUIER van Danstheater AYA tm december 2017 lees meer
      * SLUIER van Danstheater AYA tm november 2017 is een ontroerende dansvoorstelling over leven tussen twee werelden: de Nederlandse en de Arabische cultuur. De voorstellingen en de uitgebreide educatieve mogelijkheden passen mooi binnen het nieuwe examenprogramma van CKV als culturele activiteit van professionals voor de disciplines dans en theater.
      Lesmateriaal bij de voorstelling: Bij de voorstelling bieden wij verschillende lesmaterialen aan. De lesmaterialen zijn gemaakt om de voorstelling voor de leerlingen nog aantrekkelijker te maken. Naast een kennismaking met dans, wordt er in het lesmateriaal dieper ingegaan op de thema’s van de voorstelling. Wilt u de beleving van jongeren bij de voorstelling intensiveren boek dan: LESBRIEF gratis DANSWORKSHOP, vanaf 200 euro, seriekorting mogelijk LES IN DE KLAS, vanaf 100 euro, seriekorting mogelijk MEET & GREET, gratis tm November 2017

    24. CultuurCollege biedt praktijkgerichte bij- en nascholing voor professionals in de kunst, erfgoedsector en het cultuuronderwijs lees meer
      * CultuurCollege biedt praktijkgerichte bij- en nascholing voor professionals in de kunst, erfgoedsector en het cultuuronderwijs. De cursussen en trainingen zijn actueel, relevant en inspirerend. Met de opgedane kennis kun je verrijkt en vernieuwend aan de slag. De nadruk ligt op zelf doen, zelf denken, zelf leren. CultuurCollege sluit flexibel aan bij ontwikkelingen in de sector, is creatief en bovendien betaalbaar. Bij de ontwikkeling van programma’s werken we samen met hogescholen, culturele locaties en cultuur- en erfgoedexperts.
      CultuurCollege heeft een breed aanbod. Binnen de cultuureducatie verzorgen wij bijvoorbeeld trainingen op het gebied van filosoferen met kinderen, het gebruik van digitale media in de klas, leiden we ICC-ers, HBO-cultuurbegeleiders en docenten CKV Nieuwe Stijl op en ontwikkelden we onze eigen methode om te werken met culturele competenties in de klas: Toolbox C-zicht.
      Voor musea en erfgoedinstellingen bieden we onder andere de volgende trainingen en cursussen aan: vrijwilligersmanagement, van rondleiden tot begeleiden voor zowel schoolklassen als volwassenen, digitale media voor musea en bieden we ook specialistischere trainingen aan over bijvoorbeeld Adlib Museumsoftware en het behouden en beheren van een collectie.

    25.   Iconische Tentoonstellingen van de 20e eeuw, nieuwe videoserie van ARTtube.

      In de serie staan een aantal spraakmakende tentoonstellingen centraal, zoals de Mondriaan-tentoonstelling uit 1966 in Gemeentemuseum Den Haag, Sonsbeek buiten de perken uit 1971 en Bewogen Beweging & Dylaby uit '61/'62 in het Stedelijk Museum. De vijf afleveringen zijn gratis te bekijken op arttube.nl.
      Om te reflecteren op het iconische effect van de tentoonstellingen blikken kunstkenners en kunstenaars Carel Blotkamp, Aukje Dekker, K. Schippers, Sanneke Huisman, Jan Bor, Zoro Feigl, Saskia Bos en Lily van Ginneken terug op het archiefmateriaal. Het archiefmateriaal wordt tevens beschikbaar gesteld voor de kijker in een nieuwe interactieve online videospeler. In de vorm van een tijdlijn bieden fragmenten, foto's en audio bij elke aflevering meer verdieping.
      U vindt de trailer van de serie hier

    26. museumlessen Rijksmuseum van Oudheden lees meer
      *Studio RMO is ook geschikt voor tekenlessen. Scholen kunnen met groepen tot twintig leerlingen plaatsnemen tussen de mooiste gipsen replica's uit de museumcollectie, zoals de Venus van Milo en de Discuswerper. Het museum zorgt voor krukjes en tekenborden.
      Museumdocent in de klasVoor een onvergetelijke geschiedenisles in de klas, en voor wie Leiden te ver weg is, komen de onderwijsspecialisten van het museum graag langs op school. Met een koffer vol lesmateriaal en replica’s geeft de Museumdocent in de klas bijvoorbeeld een les tijdens een project of ter voorbereiding op een reisweek.

    27. Nieuwe museumles Rijksmuseum van Oudheden: de CKV les Kunstkeuzes in het Mueum (vanaf 31/10’17 lees meer
      *‘Kunstkeuzes in het museum’ (7 kwartier)
      Welke keuzes maken musea bij het tentoonstellen van kunst? In deze les kruipen de leerlingen in de rol van tentoonstellingsmaker, restaurator, marketeer en filosoof aan de hand van de tentoonstelling ‘Studio RMO’. In dit atelier zien ze gipsen kopieën van wereldberoemde beelden uit de oudheid. Het tentoonstellen van gipsen objecten brengt een hoop vragen met zich mee. Als het originele beeld zwaar beschadigd is, mag je dan een gipsen replica aanvullen? Hoe bepaal je wat de topstukken van de collectie zijn? En is een kopie wel kunst?
      Deze museumles biedt leerlingen uit de bovenbouw van havo en vwo een kennismaking met de beeldhouwkunst van de Grieken en Romeinen, en het museum als werkplek. De les doet een beroep op hun onderzoeksvaardigheden en creativiteit. De les sluit aan bij het nieuwe examenprogramma CKV. De kosten zijn €75 per bezoek (max. 25 leerlingen).

    28. Nieuwe museumles Rijksmuseum van Oudheden: Erfgoedwijs (vanaf 20/10’17) lees meer
      * In het nieuwe schooljaar biedt het Rijksmuseum van Oudheden twee nieuwe museumlessen voor het voortgezet onderwijs.
      De workshop Erfgoedwijs (vanaf 20 oktober 2017) is een praktische kennismaking met cultureel erfgoed, voor alle leerlagen. Het museum maakte deze les in samenwerking met de Nationale UNESCO Commissie Unesco, bij de wintertentoonstelling Nineveh. Hoofdstad van een wereldrijk.
      In de CKV-les Kunstkeuzes in het museum (vanaf 31 oktober 2017) voor de bovenbouw havo en vwo kruipen de leerlingen in de rol van tentoonstellingsmaker, restaurator, marketeer en filosoof. Het totaalaanbod voor het schooljaar 2017/2018 staat op de site
      Workshop ‘Erfgoedwijs’ (1 uur)Cultureel erfgoed wordt op verschillende manieren bedreigd, bijvoorbeeld door oorlog, verstedelijking, armoede, natuurrampen, milieuvervuiling en massatoerisme. Al deze factoren komen aan bod tijdens een interactieve rondleiding door het museum en de tijdelijke tentoonstelling ‘Nineveh’ (19 oktober 2017 t/m 25 maart 2018). Daar ligt de nadruk op het beschermen van cultureel erfgoed ten tijde van gewapend conflict en het werk van UNESCO. Vervolgens gaan de leerlingen in groepjes aan de slag met een uitdagende erfgoedopdracht die ze ter afsluiting aan elkaar presenteren.
      De workshop is voor alle leerlagen een praktische kennismaking met cultureel erfgoed, waarmee het museum de kennis van, en de zorg over, (wereld)erfgoed wil overdragen op een nieuwe generatie. De leerlingen leren bewust na te denken over besluitvorming in een crisissituatie. De kosten zijn € 50 per groep van maximaal 15 leerlingen, of € 100 per groep van maximaal 30 leerlingen.

    29. Nieuwe museumlessen Rijksmuseum van Oudheden Filosofie en tekenen in ‘Studio RMO’ Museumlessen bij nieuwe tentoonstelling Rijksmuseum van Oudheden po lees meer
      *In het nieuwe schooljaar 2017-2018 biedt het Rijksmuseum van Oudheden filosofie- en tekenlessen bij de tentoonstelling' Studio RMO’. Dat is een tekenatelier voor kinderen (groep 6 t/m 8), dat vol staat met gipsen kopieën van de mooiste Griekse en Romeinse beelden van dappere helden en verleidelijke godinnen. Tijdens de museumles Helden en godinnen tekenen gaan leerlingen er aan de slag met potlood en papier. Kijken naar en discussiëren over kunst leren ze er met de museumles Filosofie. De nieuwe museumlessen kosten €75 per bezoek (maximaal 35 leerlingen). ‘Studio RMO’ is voor scholen open vanaf 31 oktober, en voor individueel bezoek vanaf 16 juni. Het totaalaanbod in het schooljaar 2017-2018 staat op de site
      Museumles ‘Helden en godinnen tekenen’
      Dappere helden en verleidelijke godinnen: meer dan honderd jaar lagen gipsen kopieën van de mooiste Griekse en Romeinse beelden verstopt in het museumdepot. Speciaal voor het tekenatelier ‘Studio RMO’ zijn ze tevoorschijn gehaald. In deze les maken uw leerlingen er met potlood en tekenpapier hun eigen kunstwerk van. Voor leerlingen van groep 6 t/m 8. Het doel is de leerlingen te laten werken aan hun motorische- en tekenvaardigheden en kennis te laten maken met 'vergeten' museumvoorwerpen. De leerlingen werken in groepjes in een boekje met praktische opdrachten en sluiten de les af met een presentatie van hun tekeningen. Het lesprogramma sluit aan bij de kerndoelen ‘Tijd’ binnen het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ en het kerndoel ‘Kunstzinnige oriëntatie’.
      Museumles ‘Filosofie’ Waarom gaan mensen naar een museum? Wat is er interessant aan een eeuwenoud beeldje van een koe, dat niet eens lijkt? En is een moderne, gipsen kopie van een gebarsten beeld eigenlijk niet veel mooier dan het origineel? Deze les spoort kinderen aan om zelf actief mee te denken over hun museumbezoek. In twee groepen werken ze zelf toe naar ideeën over de waarde daarvan. Ze worden aangemoedigd door een combinatie van verhalen over de beelden in ‘Studio RMO’ en filosofische vragen, bijvoorbeeld waarom voorwerpen interessant genoeg zijn om in een museum te zetten. Voor leerlingen van groep 6 t/m 8. Het doel is de leerlingen kritisch te laten kijken, denken, beargumenteren en discussiëren, en ze kennis te laten maken met 'vergeten' museumvoorwerpen en het museum als leuke en leerzame plek. Het lesprogramma sluit aan bij de kerndoelen ‘Mondeling onderwijs’ binnen het leergebied ‘Nederlands’ en bij het kerndoel ‘Kunstzinnige oriëntatie’.
      Archeoloog in 1 uur een les waarin de leerlingen leren wat een archeoloog precies doet. Ze duiken de in geschiedenis van Nederland en onderzoeken eigenhandig archeologische vondsten. Voor leerlingen van groep 5 t/m 8.
      Voor een onvergetelijke geschiedenisles in de klas, en voor wie Leiden te ver weg is, komen de docenten van het museum graag langs op school. Met een koffer vol lesmateriaal en replica’s geeft de Museumdocent in de klas prikkelende, activerende lessen over bijvoorbeeld het oude Egypte of de Romeinen in Nederland. Voor leerlingen van alle leerlagen.

        KunstSalon Utrecht voor Particulieren en Bedrijfsleven KunstSalon Utrecht
      Naast dat kunst kan worden aangekocht bij De KunstSalon is het ook dé kunstuitleen in Utrecht met een uniek kunstuitleensysteem. Het bedrag van het gekozen kunstwerk wordt in dertig termijn opgesplitst. Het werk kan binnen een jaar nog worden geruild voor iets anders. De spaarpot wordt steeds verder opgebouwd en kan uiteindelijk worden ingezet bij een aankoop. Dit uitleensysteem is laagdrempelig waardoor het voor iedereen mogelijk is om kunst in huis te halen.
      Ook de bronzen beelden van Karin Beek zijn via het kunstuitleensysteem van De KunstSalon verkrijgbaar. De beelden van Karin Beek zien er uit alsof ze rechtstreeks uit het alledaagse leven zijn gehaald. Dat is ook de bedoeling van de kunstenares. Kunst hoeft volgens Karin Beek niet verheven te zijn. Doordat zij haar onderwerpen liefdevol en treffend weet te verbeelden lijken haar schapen, grazend in de wei, plotseling gevangen in het brons. Door de ronde vormen hebben de beelden van Karin Beek iets gemoedelijks.
      De bronzen beelden van Miep Maarse brengen een glimlach op een ieders gezicht. De beelden zijn uitbundige en optimistische en hebben allemaal herkenbare menselijke karaktereigenschappen. Dansende olifanten, badderende nijlpaarden en spelende beren kenmerken haar oeuvre. De onderwerpen van Miep Maarse hebben charme en stralen tederheid uit.
      De beelden van Miep zijn glad en hebben vaak een donkergroen tot bijna zwart patin. De details in de gieting tonen de zorg en liefde, die Miep Maarse in haar beelden stopt. De beelden van Karin Beek suggereren de dikke vachten van haar onderwerpen. Je wordt als toeschouwer uitgenodigd om de beelden aan te raken. Hoewel de beelden van Miep Maarse en Karin Beek op het eerste gezicht zeer van elkaar verschillen, hebben ze ook iets met elkaar gemeen: ze ontroeren

    top


  • Home