Maak ckplus uw homepage Mail de webmaster CKPLUS




CKplus Docenten site september - 2017
Een selectie activiteiten uit de CKplus Primair Onderwijs / PO site

Opgeven gratis Nieuwsbrief Redactie Hans en Wil Weikamp, Doetinchem


DE AGENDA
Data bij-, nascholings- en docentendagen ed.(klik hier)



  • augustus 2017


  • Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
    Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
    Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
    Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus.


  • september 2017


  • tm 10 september aanmelden Amsterdam Hogeschool voor de Kunsten 7 oktober en 27 januari CKV verdiept: nascholingscursus voor docenten kunstvakken nieuw**

  • Collegedag Ontdek het oude Rome. Maandag 11 september 2017 start college 09.30 uur Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28, Leiden. nieuw**

  • Utrecht museum Catharijneconvent Duivelse dilemma’s in de Museumles Reformatie bij de tentoonstelling LUTHER Donderdag 28 september bent u welkom voor de grote Reformatie inspiratiemiddag. Vanaf 22 september VOnieuw**

  • 28 september Docentendag – Inspiratiedag Utrecht Musuem Catharijneconvent bij de tentoonstelling Luther nieuw**

  • oktober 2017


  • 7 oktober Geschiedenis festival Haarlem nieuw**

  • 19 en 20 oktober Docentennascholing 'De eigen omgeving als lesmateriaal' nieuw**

  • 25 oktober gezamenlijke docentenmiddag door de Kunsthal, Het Nieuwe Instituut en Museum Boijmans Van Beuningen. nieuw**

  • 26 oktober: introductie van de gloednieuwe module Kunst Algemeen: Cultuur van de Kerk. nieuw**

  • november 2017


  • 3 november 10-16.30 uur Uithof Utrecht Vmbo-conferentie over het examen geschiedenis **

  • Amsterdam 8 november Studiedag leraren primair onderwijs, Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Amsterdam, Kunst door het hele curriculum PO nieuw**

  • 9 november Amsterdam Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Studiedag Kunstvakken VO nieuw**

  • Den Haag Gemeentemuseum Docentenrondleiding 10 november 15.30-16.30 uur bij De Franse Art Deco van 14 oktober tm 4 maart 2018. nieuw**

  • 11 november Workshop kunstELO nieuw**

  • 16 november Presentatiedag Swingwebnieuw**

  • 25 november Nationale Schoolleiders TOP PO nieuw**

  • december 2017


  • januari 2018


  • 18 januari 2018 Presentatiedag Frontaal nieuw**

  • februari 2018


  • Introdansstudio’s de OpenDag zaterdag 10 februari 2018 nieuw**

  • maart 2018


  • april 2018


  • mei 2018


  • juni 2018







  • Een mooie foto op Canvas, Plexiglas, Alluminium of als Tuinposter lees hier dan VEEL meer


  • Zoekt u een hotel wereldwijd? Betrouwbaar? Thuis bespreken en ter plaatse betalen? lees hier dan VEEL meer


  • Cultuur Busreizen nieuw
  • Excursie Busreizen nieuw




  •   KunstSalon Utrecht voor Particulieren en Bedrijfsleven KunstSalon Utrecht

    Naast dat kunst kan worden aangekocht bij De KunstSalon is het ook dé kunstuitleen in Utrecht met een uniek kunstuitleensysteem. Het bedrag van het gekozen kunstwerk wordt in dertig termijn opgesplitst. Het werk kan binnen een jaar nog worden geruild voor iets anders.. lees meer

    Educatieve programma’s musea,
    Opvallende naslag en opvallende lessen (klik hier)



  • AYA op de huid, een solovoorstelling/workshop in de klas (VO) in 1 uur nieuw**

  • Den Haag Gemeentemuseum De Franse Art Deco van 14 oktober tm 4 maart 2018. nieuw**

  • Utrecht museum Catharijneconvent Duivelse dilemma’s in de Museumles Reformatie bij de tentoonstelling LUTHER Vanaf 22 september VOnieuw**

  • Dordrecht: Met de klas naar Het Hof van Nederland, CityGame voor VO. nieuw**

  • Introdans Educatie voor CKV-VOnieuw**

  • Ontdek grote en kleine musea op MuseumTV nieuw**

  • Nationaal Theater, voorstellingen voor jongeren geschikt met uitgebreide onderwijsprogramma’s en educatieve aactiviteiten. Den Haag en Heel Nederland nieuw**

  • Podium Witteman in de klas. Latijns-Amerikaanse Barok nieuw**

  • Rijksmuseum van Oudheden Leiden: Museumles Kunstkeuzes in het museum nieuw**

  • SKYLINE van Project Sally Maastricht is een indringende theatrale dansvoorstelling over hoopvolle zoektochten naar liefde, lef, vriendschap en een nieuwe wereld. (14+) tm december 2017nieuw**

  • SLUIER van Danstheater AYA tm begin december 2017 nieuw**

  • CultuurCollege: praktijkgerichte bij- en nascholing voor professionals in de kunst, erfgoedsector en het cultuuronderwijs

  • Iconische Tentoonstellingen van de 20e eeuw, nieuwe videoserie van ARTtube

  • museumlessen Rijksmuseum van Oudheden

  • Nieuwe museumles Rijksmuseum van Oudheden: de CKV les Kunstkeuzes in het Mueum (vanaf 31/10’17)

  • Nieuwe museumles Rijksmuseum van Oudheden: Erfgoedwijs (vanaf 20/10’17)

  • Nieuwe museumlessen Rijksmuseum van Oudheden:Filosofie en tekenen in ‘Studio RMO’ Museumlessen bij nieuwe tentoonstelling Rijksmuseum van Oudheden PO vanaf 31 oktober 2017

  • Gratis Rijksmuseumbus voor VMBO, voor scholen BUITEN een straal van 60 km van de Amsterdamse Ring

  • Crash Course Kunst eindexamen kunstvakken

  • Dordrechts Museum: Onderwijsprogramma VO

  • Voorbeeldig, eindexamenkijkwijzer VWO Tehatex, geheel te downloaden Gemeentemuseum Den Haag

  • Rijksmuseum van Oudheden: Museumdocenten brengen het museum naar uw klas

  • Ipad tours door het Gemeentemuseum Den Haag VO

  • Amsterdam Rijksmuseum SnapGuide, een gratis webapplicatie

  • Aan de slag als kunstenaar in kinder tekenatelier ‘Studio RMO’ van 16 juni 2017 tm 30 september 2018**

  • Amsterdam Hermitage Amsterdam Educatief Programma VO 4 februari 2017 tm 17 september 2017 de tentoonstelling : 1917 Romanovs & Revolutie, Het einde van een monarchie



  • DE AGENDA:Data bij-, nascholings- en docentendagen


  • Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
    Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
    Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
    Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus. lees meer

    *De Parade 2017. Vanaf 23 juni trapt de Parade haar zomertournee af in het Museumpark in Rotterdam envervolgens gaat het rondreizende theaterfestival naar Den Haag en via Utrecht naar Amsterdam. In totaal spelen er 60 verschillende theater-, dans- en muziekvoorstellingen op het festival. Elke avond is er gratis live muziek met in totaal 50 verschillende bands. Daarnaast is er iedere dag vanaf 14.00 uur KinderParade met voorstellingen en activiteiten voor kinderen van alle leeftijden.
    Het programma bestaat voor het merendeel uit voorstellingen die speciaal voor het festival gemaakt zijn en verandert iedere stad.
    Parademuseum
    Museum de Fundatie presenteert deze zomer Shades of Silence van kunstenares Elise van der Linden. In de video-installatie van Van der Linden staat het thema tijd centraal, waarin je als bezoeker dwaalt door een wereld van landschappen en architectuur. De Parade stelt de deelnemende musea een speciale tent beschikbaar, die meereist met alle Paradesteden.
    Data en tijden
    Dit jaar opent de Parade – met uitzondering van Rotterdam – iedere dag om 14.00 uur. Het eerste uur is de toegang gratis, daarna betaalt iedereen vanaf 18 jaar € 7,50. Tot 18 jaar is de entree gratis. Op de eerste vrijdag van iedere stad opent de Parade om 18.00 uur.
    Rotterdam, Museumpark - vrijdag 23 juni t/m zondag 2 juli
    Den Haag, Westbroekpark - vrijdag 7 juli t/m zondag 16 juli
    Utrecht, Moreelsepark - vrijdag 21 juli t/m zondag 6 augustus
    Amsterdam, Martin Luther Kingpark - vrijdag 11 augustus t/m zondag 27 augustus.

  • tm 10 september aanmelden Amsterdam Hogeschool voor de Kunsten 7 oktober en 27 januari CKV verdiept: nascholingscursus voor docenten kunstvakken lees meer
    *CKV verdiept: nascholingscursus voor docenten kunstvakken.
    Schooljaar 2017-2018 start het nieuwe examenprogramma CKV voor de bovenbouw havo en vwo. 'CKV Verdiept' biedt ondersteuning en verdieping bij de implementatie van het nieuwe programma. Alle aspecten van het vernieuwde CKV komen aan bod. De cursus is bedoeld voor CKV-docenten, kunstdocenten en educatiemedewerkers van culturele instellingen.
    Inhoud cursus:
    *theorie en praktijk van het nieuwe CKV-programma: alle domeinen, hoe ze te verbinden, de verschillen tussen havo en vwo, de verdeling van de studielast, het dossier en de financiering. Er is extra aandacht voor de elf dimensies in domein B (verbreden) en het onderzoek in domein C (verdiepen);
    *onderzoeksvaardigheden: hoe kun je leerlingen onderzoek laten doen en waarnaar? Je doet ervaring op met verschillende onderzoeksmethoden die goed aansluiten bij domein C (verdiepen);
    *beoordeling, cijferopbouw en werken met een beoordelingsinstrument;
    *discussie en visievorming over je eigen invulling van het programma;
    *uitwisseling van producten die tijdens de cursus worden ontwikkeld en reflectie daarop.
    Cursusdata Zaterdag 7 oktober 2017 (10.00-17.00 uur) Zaterdag 27 januari 2018 (10.00-17.00 uur) Daarnaast brengt de cursus zelfstudie met zich mee van ongeveer 20 uur.
    Certificaat en Lerarenregister Deelnemers ontvangen na afronding van deze cursus een certificaat van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Deze cursus is opgenomen in het lerarenregister voor 36 RU (registeruren).
    Praktische informatie
    Kosten € 600 per persoon, inclusief cursusmap. Bij gezamenlijke aanmelding van een samenwerkend duo (kunstdocent en educatiemedewerker culturele instelling) ontvangen beide cursisten 10% korting. Restitutie van het cursusgeld is na 15 september niet meer mogelijk.
    Locatie Master Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
    Aanmelden: Je kunt je aanmelden voor deze nascholingscursus door een e-mail te sturen aan nascholingmke@ahk.nl, onder vermelding van 'deelname CKV verdiept' en vermeld daarin duidelijk:je functie en de school of instelling waar je werkt; je geboortedatum; je diploma’s en/of CV. Aanmelden kan tot en met 10 september 2017. Wij houden ons het recht voor de cursus te annuleren bij onvoldoende deelnemers.

  • Collegedag Ontdek het oude Rome. Maandag 11 september 2017 09.00 – 17.00 uur start college 09.30 uur Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28, Leiden. lees meer
    * Collegedag Ontdek het oude Rome. Maandag 11 september 2017 09.00 – 17.00 uur start college 09.30 uur Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28, Leiden.
    Hoe leefden de Romeinen? Hoe richtten ze hun huis in, en hoe woonden de keizers? Kon je beter in de stad wonen of op het platteland? Kon een gewone man opklimmen tot de elite? En wat was de rol van de vrouw, in huis en daarbuiten?
    In samenwerking met het Rijksmuseum van Oudheden organiseert Historisch Nieuwsblad op maandag 11 september 2017 een collegedag over het dagelijks leven in het oude Rome. Deskundige sprekers nemen u 2000 jaar terug in de tijd en maken inzichtelijk hoe de Romeinse maatschappij functioneerde ten tijde van het Keizerrijk. Als bezoeker van de collegedag krijgt u bovendien vrij toegang tot het museum, inclusief de tijdelijke tentoonstelling Casa Romana. Op deze expositie – met meer dan 800 objecten – maakt u kennis met het rijke leven in een chique Romeinse stadsvilla en het weelderige interieur.

  • Utrecht museum Catharijneconvent Duivelse dilemma’s in de Museumles Reformatie bij de tentoonstelling LUTHER VO Donderdag 28 september bent u welkom voor de grote Reformatie inspiratiemiddag. Op lees meer
    *Duivelse dilemma’s in de Museumles Reformatie
    Vanaf 22 september kunt u met uw leerlingen een museumles over de Reformatie volgen! De les is bedoeld voor tweede fase Havo/Vwo leerlingen, vak geschiedenis.
    Wie was Luther en wat is zijn invloed tot vandaag de dag aan toe?
    Duivelse dilemma's
    In deze interactieve les, worden leerlingen uitgedaagd om over verschillende onderwerpen na te denken. Leerlingen krijgen zowel hedendaagse als historische dilemma’s voorgelegd: dilemma’s van toen zijn ook dilemma’s van nu. Geloof ik de kerk of de ‘media’ van Luther, vertrouw ik de krant of het Facebookbericht? Met als uitgangspunt de kunsthistorische objecten worden leerlingen uitgedaagd zich te verplaatsen in de positie van Luther en zijn tijdgenoten en deze te spiegelen aan hun eigen hedendaagse perspectief. Zo ontwikkelen zij een rijk en genuanceerd beeld van Luther en de Reformatie. De museumles Duivelse Dilemma’s is ontwikkeld voor de tweede fase HAVO en VWO. De Museumles duurt een uur en kan nu al worden geboekt voor de periode vanaf 22 september. Dan start ook de tentoonstelling Luther.
    BTW:. Entree kost met onze onderwijsjaarkaart voor de hele school €100,- per jaar. We stellen graag uw bezoek aan ons museum met u samen. Wellicht is er nog tijd om de Dom te beklimmen?
    Praktische informatie Voor meer informatie en het boeken van uw bezoek kunt u contact opnemen met Dieuwke Becker, via d.becker@catharijneconvent.nl.

  • 28 september Docentendag – Inspiratiedag Utrecht Musuem Catharijneconvent bij de tentoonstelling Luther lees meer
    * Educatie:
    Museumles Reformatie. Vanaf 22 september is deze interactieve les over de reformatie te volgen voor leerlingen tweede fase HAVO/Vwo.Hierin worden de leerlingen uitgedaagd om over verschillende onderwerpen na te denken. Het gaat dan om dilemma’s die zowel speelden in de tijd van Luther, als ook in onze tijd. De les duurt een uur. Het museum stelt graag een programma met u samen waarin ook een stadswandeling door middeleeuws Utrecht kan worden opgenomen.
    Docentendagen: 28 september: de grote Reformatie Inspiratiedag
    Luther. Op 31 oktober 2017 is het precies 500 jaar geleden dat Maarten Luther zijn 95 stellingen aan de kerkdeur in Wittenberg spijkerde, waarmee hij de grootste revolutie in de Europese kerkgeschiedenis ontketende. Museum Catharijneconvent sluit bij deze memorabele gebeurtenis aan met dé tentoonstelling over deze veelbesproken ‘Man van het jaar’ Luther neemt de bezoeker mee naar een roerige tijd aan het einde van de middeleeuwen, waar de kerk het alomtegenwoordige geloof van de mensen misbruikt om zichzelf te verrijken. Luther spreekt zich uit tegen de corrupte praktijken van de paus en de kerk van Rome. Deze actie leidt tot een kerkscheuring, die ook onuitwisbare sporen na laat op maatschappelijk en politiek gebied. Een schisma dat Europa religieus en cultureel verdeelt. De tentoonstelling is te zien van 22 september tem28 januari 2018. Informatie en opgeven kan via: d.becker@catharijneconvent.nl.

  • 7 oktober Geschiedenis festival Haarlem lees meer
    *7 oktober Geschiedenis festival Haarlem Zaterdag 7 oktober strijkt het Geschiedenis Festival opnieuw neer in Haarlem. Dat betekent van 9 uur ’s ochtends tot 6 uur ’s avonds non-stop de beste sprekers, scherpe discussies, boeiende interviews en leerzame workshops. Met onder anderen Antony Beevor, Maarten van Rossem en Nelleke Noordervliet.

  • 19 en 20 oktober Docentennascholing 'De eigen omgeving als lesmateriaal' lees meer
    * 19 en 20 oktober Docentennascholing 'De eigen omgeving als lesmateriaal' Op 19 en 20 oktober organiseert de Scholierenacademie een wetenschappelijk georiënteerde nascholing voor docenten uit het middelbaar onderwijs, met als thema ‘Onderzoek is overal’. Deze inspirerende tweedaagse nascholing voor alfa- en gammadocenten biedt een uitgelezen kans om uw kennis te verdiepen en in aanraking te komen met nieuwe perspectieven en inspiratie op te doen voor wetenschappelijk geïnspireerd onderwijs. Er gaat niets boven Groningen! De stad Groningen dient als casus tijdens deze inspirerende tweedaagse nascholing. We laten je ervaren dat wetenschap overal is. Deze nascholing biedt je een uitgelezen kans om je kennis te verdiepen en om verschillende onderwerpen te bekijken vanuit een nieuwe invalshoek. Deze nascholing is geschikt voor docenten Geschiedenis, Aardrijkskunde, Nederlands, CKV, Kunst, Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Filosofie, Levensbeschouwing en Godsdienst maar ook andere docenten uit het voortgezet onderwijs die zich voor dit thema interesseren, zijn van harte uitgenodigd zich aan te melden. De kennis die u opdoet in deze tweedaagse nascholing is toepasbaar op de eigen regio. Gedurende de nascholing is er voldoende mogelijkheid om nieuwe ideeën voor lessen te bespreken met collega’s en deze ideeën te verwerken in een lesontwerp. Aan het eind van de nascholing ontwerpt en presenteert u samen een (vakoverstijgende) les met als thema: ‘je eigen buurt’. De nascholing duurt twee dagen en is registerleraar gevalideerd.

  • 25 oktober gezamenlijke docentenmiddag door de Kunsthal, Het Nieuwe Instituut en Museum Boijmans Van Beuningen. lees meer
    *Docentenmiddag woensdag 25 oktober
    Op woensdagmiddag 25 oktober organiseren de Kunsthal, Het Nieuwe Instituut en Museum Boijmans Van Beuningen, gezamenlijk een docentenmiddag. Laat u in één middag informeren wat deze drie instellingen het onderwijs dit najaar te bieden hebben op het gebied van kunsteducatie.
    Het programma wordt voorafgegaan door een inspirerende lezing van Marcel Schouwenaar. Als designer, strategist, mede-oprichter van the Incredible Machine en ThingsCon, zal hij iets vertellen over onderzoek als startpunt van een creatief proces.
    Programma:
    13:30 uur: inloop in Kunsthal Rotterdam
    14:00 uur: welkom en korte presentatie van een expert
    14:45 - 15:30 uur: deelsessie 1 (in een instelling naar keuze)
    16:00 - 16:45 uur: deelsessie 2 (in een instelling naar keuze)
    16:45 uur: afsluitende borrel in Het Nieuwe Instituut

  • 26 oktober: introductie van de gloednieuwe module Kunst Algemeen: Cultuur van de Kerk. lees meer
    *26 oktober: introductie van de gloednieuwe module Kunst Algemeen: Cultuur van de Kerk. Informatie en opgeven kan via: d.becker@catharijneconvent.nl.

  • 3 november 10-16.30 uur Uithof Utrecht Vmbo-conferentie over het examen geschiedenis lees meer
    * 3 november 10-16.30 uur Uithof Utrecht Vmbo-conferentie over het examen geschiedenis
    U wilt uw leerlingen zo effectief mogelijk voorbereiden op het eindexamen geschiedenis. De jaarlijkse vmbo-conferentie is erop gericht u te voorzien van tips en concreet lesmateriaal zodat u de geschiedenislessen goed laat aansluiten op het examen¬programma en leerlingen goed voorbereid zijn op het examen. In alle lezingen en workshops krijgt u tips en materiaal die aansluiten bij het examenprogramma. De conferentie is een samenwerking tussen de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, VGN en Prodemos, met waarschijnlijk als thema’s Staatsinrichting en vakdidactiek. Voor het definitieve programma en opgave zie de homepage van deze website (knop bovenaan)
    Doelgroep: docenten geschiedenis vmbo Diverse workshops en lezingen

  • Amsterdam 8 november Studiedag leraren primair onderwijs, Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Amsterdam, Kunst door het hele curriculum PO lees meer
    * Amsterdam 8 november Studiedag leraren primair onderwijs, Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Amsterdam, Kunst door het hele curriculum PO.
    Dé iconen van de Nederlandse kunstgeschiedenis vindt u aan het Museumplein. In de klas zijn deze meesterwerken een bron van inspiratie voor uiteenlopende vakken en vaardigheden. Op de studiedag voor leraren van het primair onderwijs ervaart u hoe u kunst kunt verweven in het curriculum.
    Drie kunstwerken met als thema ‘zee’ worden vanuit verschillende vakken belicht. Conservatoren, onderzoekers, restauratoren en andere experts verrijken uw blik door de werken vanuit hun expertise in steeds nieuwe contexten te plaatsen.
    U gaat deze dag ook zelf aan de slag met het ontwerpen van vakoverstijgend onderwijs. Een ervaren rondleider neemt u mee naar twee musea voor inspiratie. Samen gaat u op onderzoek uit naar aanknopingspunten van andere vakken. Door breed te kijken en rijk te associëren maakt u een veelzijdige les.
    Tijdens het slotdeel deelt iedereen zijn of haar ideeën, zodat u en uw collega’s over een groot aantal creatieve bronnen beschikken om meteen met kunst aan de slag te gaan in de klas.
    Het programma vindt plaats in de Teekenschool, Hobbemastraat 25 (tegenover het Zuiderbad). Meldt u zich daar alstublieft uiterlijk 15 minuten voor aanvang. € 60 per persoon https://www.rijksmuseum.nl/nl/met-kinderen-klas-of-groep/meer-voor-de-leraar/

  • 9 november Amsterdam Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Studiedag Kunstvakken VO lees meer
    * Op zoek naar inspiratie en verdieping? Kom naar de studiedag voor leraren van de Kunstvakken. Het thema dit jaar: het ontwerpen van kunstlessen vanuit een actueel thema. U krijgt inhoudelijke verdieping en didactische handvatten om vanuit een relevant thema kunstlessen te ontwerpen
    . Studiedag leraren voortgezet onderwijs door het Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Amsterdam
    Kunstlessen ontwerpen vanuit een actueel thema
    De kunstvakken dragen bij aan de persoonsvorming en het kritisch denkvermogen van leerlingen als kunst wordt verbonden aan thema’s die de leerling raken. Deze studiedag geeft inhoudelijke verdieping en didactische handvatten om vanuit een maatschappelijk relevant thema kunstlessen te ontwerpen.
    Een thematische en geëngageerde benadering van het curriculum en de lespraktijk vergroot de relevantie van het vak. Daarnaast past het bij de uitdaging die de overheid aan het onderwijs van de toekomst stelt gezien de invoering van de dimensies in het vernieuwde vak CKV en de nadruk op burgerschapsvorming.
    In de ochtend staat één thema centraal: het verbeelden van identiteit. Conservatoren en een kunstenaar belichten dit onderwerp vanuit hun perspectief. Vakdidacticus Melvin Crone zal daarna een handreiking geven om het thema te vertalen naar een didactisch ontwerp. Vervolgens gaat u in het middagprogramma in de musea met rondleiders zelf op zoek naar relevante thema’s en maakt u een didactische uitwerking voor uw eigen lespraktijk.
    De studiedag is van 9.30 tot 17.30 uur en deelname is € 60 per persoon. https://www.rijksmuseum.nl/nl/met-kinderen-klas-of-groep/open-huis-en-studiedagen.

  • Den Haag Gemeentemuseum Docentenrondleiding 10 november 15.30-16.30 uur bij De Franse Art Deco van 14 oktober tm 4 maart 2018. lees meer
    * Den Haag Gemeentemuseum De Franse Art Deco van 14 oktober tm 4 maart 2018. De couturier Paul Poiret was een van de grootste vernieuwers van de mode aan het begin van de 20ste eeuw. Zijn invloed reikte bovendien veel verder dan de mode alleen. Hij streefde naar een totaalkunstwerk en omringde zich met kunstenaars, vormgevers en architecten die hij allen inzette bij de ontwikkeling en de promotie van zijn creaties. Hij werkte met Raoul Dufy, Erté, Georges Lepape, Paul Iribe en Man Ray en hij omringde zich graag met werk van Brancusie, Robert Delaunay en Kees van Dongen. Hieruit is voortgekomen de Art Deco.In deze tentoonstelling vind je mode, schilderkunst, beeldhouwkunst, fotografie en film, waaronder zeer bijzondere bruiklenen.. Speciaal voor leerlingen uit de bovenbouw van havo/vwo biedt het museum interactieve rondleidinge aan bij deze tentoonstelling. De museumdocent spoort de leerlingen aan om écht te kijken naar kunst. Er wordt rekening gehouden met de voorkennis van de leerlingen. Kunstbeschouwing wordt uitgediept door de kuntswerken te plaatsen in een kunsthistorische context. Duur 60 minuten, te boeken via educatie@gemeentemuseum.nl

  • lees meer
    *Workshop kunstELO
    Het thema vwo 2018 is "Voorbeeldig"
    Het thema "Voorbeeldig' wordt vanuit drie subthema’s benaderd, namelijk ‘Imitatio’, ‘Variatio’ en ‘Aemulatio’. ‘Imitatio’ staat voor imiteren, ‘Variatio’ voor interpreteren en variëren en ‘Aemulatio’ betekent overtreffen. De opdeling van het thema aan de hand van subthema’s is gemaakt om meer houvast te bieden aan het brede begrip Voorbeeldig. Ook biedt het een ingang om het thema te verkennen.
    De eerst volgende workshop voor schooljaar 2017-2018 vindt plaats op zaterdag 11 november 2017 Stedelijk Gymnasium ’s-Hertogenbosch Mercatorplein 2 ’s-Hertogenbosch
    De workshop begint om half 11 en duurt tot 16 uur. Een lunch is inbegrepen. Om de KunstELO te kunnen gebruiken is het noodzakelijk dat u een cursus volgt. U leert omgaan met de inhoud en vooral hoe u uw leerlingen kunt begeleiden.
    De cursus wordt enkele malen per jaar op zaterdag in Utrecht of Den Bosch georganiseerd. De kosten hiervoor bedragen 250 euro (ex BTW). Voor nog eens 250 euro (ex BTW) kunt u met uw leerlingen een heel schooljaar gebruik maken van de KunstELO * Als voorwaarde voor het gebruik van de KunstELO geldt dat u de cursus gevolgd dient te hebben!

  • 16 november Presentatiedag Swingweb lees meer
    * Het programma bestaat uit maar liefst 12 workshops, 2 voor-stellingen en 2 presentaties waarbij muziekimprovisatie centraal staat.
    Inschrijven kan voor een ochtend- of middagprogramma of eventueel allebei via info@swingweb.nl of telefonisch via 06-33181098. Kosten: 10 euro p.p., inclusief lunch Locatie: Hermann Wesselink College, Startbaan 3 te Amstelveen Tijd: 09.30 tot 16.45 uur

  • 25 november Nationale Schoolleiders TOP PO lees meer
    *De tweede Nationale Schoolleiders Top voor het primair onderwijs vindt plaats op zaterdag 25 november 2017 (van 10-16 uur). Plaats van handeling is de Werkspoorkathedraal in Utrecht. De top staat in het teken van inspirerend leiderschap. Wat voor leider wil ik zijn? Hoe is de relatie met het team? En hoe kunnen bestuur en directie elkaar versterken? Kijk voor meer informatie op de site van de Nationale Schoolleiders Top. U kunt zich nu al aanmelden als deelnemer.

  • 18 januari 2018 Presentatiedag Frontaal lees meer
    *Donderdag 18 januari presentatiedag Frontaal, De krakeling en De Balie in Amsterdam

  • Introdansstudio’s tijdens de OpenDag zaterdag 10 februari 2018 lees meer
    *Bezoek de Introdansstudio’s tijdens de OpenDag zterdag 10 februari 2018
    Introdans biedt dit seizoen weer een uniek kijkje achter de schermen. Wees welkom in de Introdansstudio’s om dans in al haar schoonheid te ervaren: bekijk onze dansers tijdens de training en de repetitie, dans mee met Introdans Interactie en bewonder diverse facetten van Introdans. Zaterdag 10 februari 2018 Vijfzinnenstraat 82 Arnhem
    top

    TOP


    Opvallende naslagsites, opvallende lessen.


    1. AYA op de huid, een solovoorstelling /workshop in de klas (VO) lees meer
      *Energieke dans met een persoonlijk verhaal, de intimiteit van een klaslokaal en de kwetsbaarheid van de danser: AYA op de huid is een interactieve voorstelling die ontroert, raakt en verleidt.
      Deze voorstelling is speciaal ontwikkeld voor leerlingen van het voortgezet onderwijs en biedt een kennismaking met Danstheater AYA. De leerlingen zien een dans solo in de klas en gaan met de danser in gesprek. Tot slot wordt er met de klas een korte choreografie aangeleerd. De voorstelling past in een lesuur.

    2. Den Haag Gemeentemuseum De Franse Art Deco van 14 oktober tm 4 maart 2018. lees meer
      * Den Haag Gemeentemuseum De Franse Art Deco van 14 oktober tm 4 maart 2018. De couturier Paul Poiret was een van de grootste vernieuwers van de mode aan het begin van de 20ste eeuw. Zijn invloed reikte bovendien veel verder dan de mode alleen. Hij streefde naar een totaalkunstwerk en omringde zich met kunstenaars, vormgevers en architecten die hij allen inzette bij de ontwikkeling en de promotie van zijn creaties. Hij werkte met Raoul Dufy, Erté, Georges Lepape, Paul Iribe en Man Ray en hij omringde zich graag met werk van Brancusie, Robert Delaunay en Kees van Dongen. Hieruit is voortgekomen de Art Deco.In deze tentoonstelling vind je mode, schilderkunst, beeldhouwkunst, fotografie en film, waaronder zeer bijzondere bruiklenen.. Speciaal voor leerlingen uit de bovenbouw van havo/vwo biedt het museum interactieve rondleidinge aan bij deze tentoonstelling. De museumdocent spoort de leerlingen aan om écht te kijken naar kunst. Er wordt rekening gehouden met de voorkennis van de leerlingen. Kunstbeschouwing wordt uitgediept door de kuntswerken te plaatsen in een kunsthistorische context. Duur 60 minuten, te boeken via educatie@gemeentemuseum.nl.
      Docentenrondleiding 10 november van 15.30-16.30 uur

    3. Utrecht museum Catharijneconvent Duivelse dilemma’s in de Museumles Reformatie bij de tentoonstelling LUTHER VO lees meer
      *Duivelse dilemma’s in de Museumles Reformatie
      Vanaf 22 september kunt u met uw leerlingen een museumles over de Reformatie volgen! De les is bedoeld voor tweede fase Havo/Vwo leerlingen, vak geschiedenis.
      Wie was Luther en wat is zijn invloed tot vandaag de dag aan toe?
      Duivelse dilemma's
      In deze kant en klare interactieve les, worden leerlingen uitgedaagd om over verschillende onderwerpen na te denken. Leerlingen krijgen zowel hedendaagse als historische dilemma’s voorgelegd: dilemma’s van toen zijn ook dilemma’s van nu. Geloof ik de kerk of de ‘media’ van Luther, vertrouw ik de krant of het Facebookbericht? Met als uitgangspunt de kunsthistorische objecten worden leerlingen uitgedaagd zich te verplaatsen in de positie van Luther en zijn tijdgenoten en deze te spiegelen aan hun eigen hedendaagse perspectief. Zo ontwikkelen zij een rijk en genuanceerd beeld van Luther en de Reformatie. De museumles Duivelse Dilemma’s is ontwikkeld voor de tweede fase HAVO en VWO. De Museumles duurt een uur en kan nu al worden geboekt voor de periode vanaf 22 september. Dan start ook de tentoonstelling Luther.
      BTW:. Entree kost met onze onderwijsjaarkaart voor de hele school €100,- per jaar. We stellen graag uw bezoek aan ons museum met u samen. Wellicht is er nog tijd om de Dom te beklimmen?
      Praktische informatie Voor meer informatie en het boeken van uw bezoek kunt u contact opnemen met Dieuwke Becker, via d.becker@catharijneconvent.nl.

    4. Dordrecht: Met de klas naar Het Hof van Nederland, CityGame voor VO. lees meer
      *Dordrecht: Met de klas naar Het Hof van Nederland, CityGame voor VO.In het Hof van Nederland valt veel te leren over de geschiedenis van Dordrecht en de historie van Nederland. Voor verschillende leeftijdsgroepen zijn onderwijsprogramma’s ontwikkeld.
      Voor klas 1 en 2 begint de CityGame in de kleders van het Hof. Een monnik uit het verleden vraagt de leerlingen om hulp: kunnen zij er voor zorgen dat een groot oud geheim van de stad bewaard blijft? Aan de hand van een kaart, aanwijzingen van de Hofwachters en mysterieuze kistjes komen leerlingen stap voor stap dichterbij de oplossing. Met een speciale zaklamp vinden ze verborgen codes, die van groot belang zijn voor de ontrafeling van het raadsel.
      Na afloop testen de leerlingen hun opgedane ervaringen en kennis in de spannende Hofquiz. Duur 90 minuten.
      Voor de midden- en bovenbouw kruipen de leerlingen in de huid van één van de bewoners van Dordrecht. Met een tablet gaan ze de interactieve citygame spelen tegen andere groepjes/teams. Snel slim en strategisch denken, daar draait het om in deze buitengame. Duur 120 minuten.
      Voor beide groepen begeleiden speciale museumdocenten de klas, vanuit de school spelen ook de docenten en de begeleidende ouders een actieve en belangrijke rol. De docentenhandleiding zet de vele mogelijkheden voor uw klas op een rijtje en is te downloaden met praktische en inhoudelijke informatie, lessuggesties en kijktips. Ook te spelen door mindervalide leerlingen.

    5. Introdans Educatie CKV-VO lees meer
      *Introdans vind je niet alleen in het theater maar ook midden in de maatschappij. Danskunst aan een zo breed mogelijk publiek overbrengen staat centraal. Het modern balletgezelschap Introdans heeft naast twee professionele ensembles een interactieve afdeling educatie: Introdans Interactie. Het motto is: “Iedereen kan dansen!”. Daar maken ze werk van. De dansdocenten zijn enthousiaste multi-kunners; professionals met een gedegen didactische ervaring en kennis van de moderne danskunst. Het danseducatieprogramma is veel omvattend met een breed aanbod van projecten op maat en, kijkjes achter de schermen en workshops die gebaseerd zijn op het Introdansrepertoire of op maat worden ontwikkeld.
      De dansprojecten voor het voortgezet onderwijs zijn gebaseerd op het moderne repertoire van Introdans. De projecten zijn voor iedere leerling geschikt, want danservaring is niet vereist. Diverse leerdoelen en competenties komen aan de orde. De projecten zijn in overleg op maat af te stemmen.
      Tijdens de workshops kruipen de leerlingen in de huid van een professionele danser en maken zij op actieve wijze kennis met het dansbedrijf en het moderne repertoire van Introdans. In de oriënterende dansworkshop kruipen de leerlingen in de huid van een professionele danser. Een docent van Introdans leert de leerlingen danscombinaties aan uit een van onze voorstellingen. Ze gaan ook zelf creatief aan de slag en maken een eigen choreografie. De leerlingen ervaren hoe leuk en uitdagend het is om samen te dansen en in korte tijd eenvoudige danscombinaties onder de knie te krijgen.Geschikt voor alle jaarlagen.
      In de Choreografieworkshop neemt de Introdans-docent de leerlingen mee in het creatieproces van een choreografie. Ze ervaren in deze workshop hoe een professionele danser bij Introdans werkt en ondervinden stapsgewijs wat er allemaal komt kijken bij het maken van een danscreatie. Onderdelen zijn een warming-up, het leren en creëren van danscombinaties, en presentatie van het ingestudeerde in kostuum. Het resultaat voeren ze, na een generale repetitie, op voor hun medeleerlingen en/of ouders. Daarnaast maken ze met behulp van beeldmateriaal uitgebreid kennis met de wereld van Introdans.
      In het kader van CKV, een dansproject of een verdiepingsreeks zijn de reguliere voorstellingen van Introdans te boeken als voorstelling voor het voortgezet onderwijs. De voorstelling is geschikt voor jongeren vanaf 12 jaar:
      ÉDITERRANÉE tm 15 december,
      5????? 16 februari 2018 tm 15 juni 2018

    6. Ontdek grote en kleine musea op MuseumTV lees meer
      *Ontdek grote en kleine musea op MuseumTV
      Gaat u mee op ontdekkingstocht naar leuke, nieuwe en interessante musea? Op MuseumTV vindt u naast de grote musea ook kleine museumpareltjes. MuseumTV is het videoplatform dat kunst, cultuur en design tot leven brengt. Het platform biedt een overzicht van tentoonstellingen en musea in Nederland. De video’s geven u een complete indruk van specifieke tentoonstellingen. Zo kunt u thuis al kiezen welk museum u graag wilt zien. Heeft u een tentoonstelling gemist? Ook wanneer een tentoonstelling afgelopen is, blijven de video’s beschikbaar. Zo kunt u nog lang nagenieten.
      Word gratis lid De korte promotiefilmpjes zijn voor iedereen zichtbaar. Maar met een gratis persoonlijk account geniet u van veel meer. De prachtige collectie video tentoonstellingen van MuseumTV omvat meer dan 150 video’s, mini-documentaires en korte, krachtige artbites van toonaangevende musea en kunstinstellingen. Wilt u ook elke maand genieten van nieuwe tentoonstellingen? Registreer u dan nu gratis op MuseumTV.

    7. Nationaal Theater, voorstellingen voor jongeren geschikt met uitgebreide onderwijsprogramma’s en educatieve aactiviteiten. Den Haag en Heel Nederland lees meer
      * Voorstellingen van Het Nationale Theater die speciaal geschikt worden geacht voor jongeren. Al deze voorstellingen spelen in de theaters in Den Haag, maar gaan ook op tournee in het land. Rondom deze voorstellingen zijn er uitgebreide onderwijsprogramma’s en educatieve activiteiten.
      Voorstellingen en educatief aanbod:
      Het verzamelde werk van William Shakespeare (ingekort) | sept t/m 30 nov 2017.Voor docenten Engels en CKV is er educatiemateriaal te vinden op de website waarmee u het voorstellingsbezoek in de klas kunt voorbereiden. Centraal staat Shakespeare en ‘zijn tijd’. Leerlingen maken op een speelse manier kennis met zijn genres en belangrijkste stukken. Workshop in de klas:Tijdens een spelworkshop doen de leerlingen onderzoek naar zeggingskracht en wat deze stukken ons nu nog vertellen. Daarnaast geven ze zelf vorm aan de scènes die de hoogtepunten vormen van Shakespeares werk.
      Ifigeneia Koningskind | okt t/m half dec 2017 . Educatiemateriaal voor zowel VO-brugklas als voor het PO wordt voor de voorstelling naar de school gestuurd. . Centraal staat de Griekse mythologie en de overkoepelende thema’s uit de voorstelling. Het materiaal wordt voor de voorstelling naar de school opgestuurd. Voor VO-brugklas is er een workshop in de klas. Hierin betreden de leerlingen het rijk van Agamemnon. Ze worden geconfronteerd met loyaliteitsconflicten en onmogelijke beslissingen waar ze een antwoord op moeten vinden.
      The Nation 1 t/m 6 | nov 2017 t/m jan 2018. Educatie voor VO Bovenbouw bij de voorstelling . In de klas ga je aan de slag met de thematieken van de voorstelling en hetgeen er speelt in de eigen stad. Onder begeleiding van een theaterdocent/-maker creëert de klas een eigen The Nation oftewel The Real Nation. Ook is het mogelijk een inleiding te boeken.
      Othello | feb t/m 31 mrt 2018 Educatie bij de voorstelling - in de klas (bovenbouw) Het Nationale Theater verzorgt, op aanvraag, graag een theaterworkshop of inleiding.
      Bloedlink eind feb t/m half apr 2018 Educatie bij de voorstelling - in de klas (14+ ism DOX) Er is een uitgebreid digitaal lespakket voor de vakgroepen Drama/CKV en Maatschappijleer/Mentorles, te gebruiken als voorbereiding op het voorstellingsbezoek.
      In het theater Na afloop van schoolvoorstellingen is er altijd een nagesprek met het publiek en de acteurs. In de vrije voorstellingen, waar groepen jongeren in zitten, voeren we dit gesprek ook. Het regulier publiek is hierbij van harte welkom.
      Op school - workshop Inhoud : Mogelijkheid tot een workshop ‘forumtheater’, waarbij de leerlingen zelf, binnen een theatrale werkelijkheid, crisismomenten onderzoeken en de verschillende uitkomsten en oplossingen vormgeven. Duur : 50 minuten Wanneer : na afloop van de voorstelling Kosten : 75 euro per klas. Exclusief reiskosten.
      Voor Theaterplan / MBO theaterklassen – spelproject Een spelproject waarin leerlingen zelf aan de slag gaan met bonusmateriaal van de schrijver van de voorstelling. Onder leiding van een theatermaker van NTjong werken de leerlingen een dag lang op school of zijn ze te gast in De Studio’s van het Nationale Theater. Wanneer : na afloop van de voorstelling Kosten : 300 euro per dag (maximaal 20 leerlingen.
      De Oresteia | apr t/m 3 jun 2018. Educatie bij de voorstelling - in de klas (bovenbouw) Voor docenten Klassieke Talen en KCV/CKV is er educatiemateriaal beschikbaar waarmee u het voorstellingsbezoek in de klas kunt voorbereiden. Dit materiaal is ruim voor het voorstellingsbezoek te vinden op onze website. Centraal staan de Griekse mythologie en de overkoepelende thema’s uit de voorstelling zoals macht en wraak.
      WORKSHOP IN DE KLAS Deze workshop heeft de vorm van een rechtszaak. In een theatraal spel onderzoeken de leerlingen de thema’s van de voorstelling en zoeken ze uit wat rechtspraak eigenlijk betekent. Houden wetten stand als het gaat om grote persoonlijke emoties en is wraaklust eigenlijk wel door wetten in toom te houden. Wie wijzen jullie aan als rechters en zegeviert het recht of is iedereen uiteindelijk een verliezer?
      Voor meer informatie, vragen of reservering kunt u contact opnemen met HNT Educatie VO: Dimphna Fruijtier | 070-3181498 | dimphnafruijtier@hnt.nl | Lejo De Hingh | 070-3181485 | lejodehingh@hnt.nl |

    8. Podium Witteman in de klas. Latijns-Amerikaanse Barok lees meer
      * Podium Witteman in de klas. Latijns-Amerikaanse Barok
      Als je aan Zuid-Amerikaanse muziek denkt, denk je waarschijnlijk aan salsa- of tangomuziek. Maar wist je dat er ook Latijns-Amerikaanse barokmuziek bestaat? Dirigent Adrián Rodríguez van der Spoel legt uit hoe deze barokmuziek ontstaan is en speelt zijn ensemble muziek van de Peruaanse componist José de Orejón y Aparicio.

    9. Rijksmuseum van Oudheden Leiden: Museumles Kunstkeuzes in het museum lees meer
      *Rijksmuseum van Oudheden Leiden: Museumles Kunstkeuzes in het museum
      Deze les is beschikbaar van 31 oktober 2017 t/m 23 maart 2018 bovenbouw havo en vwo.Duur 7 kwartier
      Welke keuzes maken musea bij het tentoonstellen van kunst? In deze les kruipen de leerlingen in de rol van tentoonstellingsmaker, restaurator, marketeer en filosoof aan de hand van de tentoonstelling Studio RMO. Daarin zien ze gipsen kopieën van wereldberoemde beelden uit de oudheid, zoals de Venus van Milo en de discuswerper. Het tentoonstellen van gipsen objecten brengt een hoop vragen met zich mee. Als het originele beeld zwaar beschadigd is, mag je dan een gipsen replica aanvullen? Hoe bepaal je wat de topstukken van de collectie zijn? En is een kopie wel kunst? In groepjes verdiepen de leerlingen zich in één van de vier rollen. Aan het eind van de les maken ze een creatief eindproduct waarin ze laten zien dat zij zich de rol van tentoonstellingsmaker, filosoof, restaurator of marketeer eigen hebben gemaakt.
      De museumles sluit aan bij het nieuwe examenprogramma CKV: bij de dimensies schoonheid en lelijkheid, ambachtelijk en industrieel, en traditie en innovatie. De museumles legt verbindingen tussen de verschillende domeinen: verkennen van de eigen ervaringen met en visie op kunst van de leerlingen, het verbreden door de leerlingen in contact te brengen met kunst in een levensechte professionele context, het verdiepen door hun onderzoeksvaardigheden in te zetten voor het ontwerpen en maken van een zelfgekozen eindproduct, en het verbinden door het resultaat achteraf te presenteren.
      Ook bij andere vakken vindt de museumles aansluiting:
      Wilt u vooraf bekijken of het Rijksmuseum van Oudheden iets voor uw klas is? T/m 31 december kunt u van de site een bon uit printen en ontvangt u een gratis entreebewijs voor het museum.

    10. SKYLINE van Project Sally Maastricht is een indringende theatrale dansvoorstelling over hoopvolle zoektochten naar liefde, lef, vriendschap en een nieuwe wereld. (14+) tem. December 2017 lees meer
      * SKYLINE van Project Sally Maastricht is een indringende theatrale dansvoorstelling over hoopvolle zoektochten naar liefde, lef, vriendschap en een nieuwe wereld. (14+) De voorstelling en de uitgebreide educatieve mogelijkheden passen mooi binnen het nieuwe examenprogramma van CKV als culturele activiteit van professionals voor de disciplines dans en theater.
      SKYLINE gaat over hoop.
      We volgen een groep jonge mensen die elkaars pad kruizen op een zoektocht naar zichzelf. Ze delen hun reis en maken van elkaar medereizigers in hun leven. SKYLINE is een indringende theatrale dansvoorstelling over hoopvolle zoektochten naar liefde, lef, vriendschap en een nieuwe wereld. Een jonge generatie dansers neemt het kompas in eigen handen en gaat het avontuur aan. Met SKYLINE presenteert SALLY opnieuw een eigenzinnige wereld waarin virtuoze dans, muzikaliteit en vromgeving gelijkwaardig samensmelten tot één beleving. Naast nieuw werk van choreografen Stefan Ernst & Ronald Wintjens verbinden zij in SKYLINE choreografisch werk van internationale gastchoreografen; Itzik Galili, Roy Assaf en Martin Harriague, jong talent uit eigen kweekvijver.
      SKYLINE & CKV SALLY, Dansgezelschap Maastricht biedt naast haar theatervoorstellingen ook educatietrajecten en workshops op maat. Heeft u behoefte aan een inleiding en verdieping van het thema in de klas vooraf aan uw theaterbezoek ? Of vinden uw leerlingen het juist interessanter om zelf te dansen onder leiding van één van onze docenten? Dit kan SALLY voor uw verzorgen.

    11. SLUIER van Danstheater AYA tm december 2017 lees meer
      * SLUIER van Danstheater AYA tm november 2017 is een ontroerende dansvoorstelling over leven tussen twee werelden: de Nederlandse en de Arabische cultuur. De voorstellingen en de uitgebreide educatieve mogelijkheden passen mooi binnen het nieuwe examenprogramma van CKV als culturele activiteit van professionals voor de disciplines dans en theater.
      Lesmateriaal bij de voorstelling: Bij de voorstelling bieden wij verschillende lesmaterialen aan. De lesmaterialen zijn gemaakt om de voorstelling voor de leerlingen nog aantrekkelijker te maken. Naast een kennismaking met dans, wordt er in het lesmateriaal dieper ingegaan op de thema’s van de voorstelling. Wilt u de beleving van jongeren bij de voorstelling intensiveren boek dan: LESBRIEF gratis DANSWORKSHOP, vanaf 200 euro, seriekorting mogelijk LES IN DE KLAS, vanaf 100 euro, seriekorting mogelijk MEET & GREET, gratis tm November 2017

    12. CultuurCollege biedt praktijkgerichte bij- en nascholing voor professionals in de kunst, erfgoedsector en het cultuuronderwijs lees meer
      * CultuurCollege biedt praktijkgerichte bij- en nascholing voor professionals in de kunst, erfgoedsector en het cultuuronderwijs. De cursussen en trainingen zijn actueel, relevant en inspirerend. Met de opgedane kennis kun je verrijkt en vernieuwend aan de slag. De nadruk ligt op zelf doen, zelf denken, zelf leren. CultuurCollege sluit flexibel aan bij ontwikkelingen in de sector, is creatief en bovendien betaalbaar. Bij de ontwikkeling van programma’s werken we samen met hogescholen, culturele locaties en cultuur- en erfgoedexperts.
      CultuurCollege heeft een breed aanbod. Binnen de cultuureducatie verzorgen wij bijvoorbeeld trainingen op het gebied van filosoferen met kinderen, het gebruik van digitale media in de klas, leiden we ICC-ers, HBO-cultuurbegeleiders en docenten CKV Nieuwe Stijl op en ontwikkelden we onze eigen methode om te werken met culturele competenties in de klas: Toolbox C-zicht.
      Voor musea en erfgoedinstellingen bieden we onder andere de volgende trainingen en cursussen aan: vrijwilligersmanagement, van rondleiden tot begeleiden voor zowel schoolklassen als volwassenen, digitale media voor musea en bieden we ook specialistischere trainingen aan over bijvoorbeeld Adlib Museumsoftware en het behouden en beheren van een collectie.

    13.   Iconische Tentoonstellingen van de 20e eeuw, nieuwe videoserie van ARTtube.

      In de serie staan een aantal spraakmakende tentoonstellingen centraal, zoals de Mondriaan-tentoonstelling uit 1966 in Gemeentemuseum Den Haag, Sonsbeek buiten de perken uit 1971 en Bewogen Beweging & Dylaby uit '61/'62 in het Stedelijk Museum. De vijf afleveringen zijn gratis te bekijken op arttube.nl.
      Om te reflecteren op het iconische effect van de tentoonstellingen blikken kunstkenners en kunstenaars Carel Blotkamp, Aukje Dekker, K. Schippers, Sanneke Huisman, Jan Bor, Zoro Feigl, Saskia Bos en Lily van Ginneken terug op het archiefmateriaal. Het archiefmateriaal wordt tevens beschikbaar gesteld voor de kijker in een nieuwe interactieve online videospeler. In de vorm van een tijdlijn bieden fragmenten, foto's en audio bij elke aflevering meer verdieping.
      U vindt de trailer van de serie hier

    14. museumlessen Rijksmuseum van Oudheden lees meer
      *Studio RMO is ook geschikt voor tekenlessen. Scholen kunnen met groepen tot twintig leerlingen plaatsnemen tussen de mooiste gipsen replica's uit de museumcollectie, zoals de Venus van Milo en de Discuswerper. Het museum zorgt voor krukjes en tekenborden.
      Museumdocent in de klasVoor een onvergetelijke geschiedenisles in de klas, en voor wie Leiden te ver weg is, komen de onderwijsspecialisten van het museum graag langs op school. Met een koffer vol lesmateriaal en replica’s geeft de Museumdocent in de klas bijvoorbeeld een les tijdens een project of ter voorbereiding op een reisweek.

    15. Nieuwe museumles Rijksmuseum van Oudheden: de CKV les Kunstkeuzes in het Mueum (vanaf 31/10’17 lees meer
      *‘Kunstkeuzes in het museum’ (7 kwartier)
      Welke keuzes maken musea bij het tentoonstellen van kunst? In deze les kruipen de leerlingen in de rol van tentoonstellingsmaker, restaurator, marketeer en filosoof aan de hand van de tentoonstelling ‘Studio RMO’. In dit atelier zien ze gipsen kopieën van wereldberoemde beelden uit de oudheid. Het tentoonstellen van gipsen objecten brengt een hoop vragen met zich mee. Als het originele beeld zwaar beschadigd is, mag je dan een gipsen replica aanvullen? Hoe bepaal je wat de topstukken van de collectie zijn? En is een kopie wel kunst?
      Deze museumles biedt leerlingen uit de bovenbouw van havo en vwo een kennismaking met de beeldhouwkunst van de Grieken en Romeinen, en het museum als werkplek. De les doet een beroep op hun onderzoeksvaardigheden en creativiteit. De les sluit aan bij het nieuwe examenprogramma CKV. De kosten zijn €75 per bezoek (max. 25 leerlingen).

    16. Nieuwe museumles Rijksmuseum van Oudheden: Erfgoedwijs (vanaf 20/10’17) lees meer
      * In het nieuwe schooljaar biedt het Rijksmuseum van Oudheden twee nieuwe museumlessen voor het voortgezet onderwijs.
      De workshop Erfgoedwijs (vanaf 20 oktober 2017) is een praktische kennismaking met cultureel erfgoed, voor alle leerlagen. Het museum maakte deze les in samenwerking met de Nationale UNESCO Commissie Unesco, bij de wintertentoonstelling Nineveh. Hoofdstad van een wereldrijk.
      In de CKV-les Kunstkeuzes in het museum (vanaf 31 oktober 2017) voor de bovenbouw havo en vwo kruipen de leerlingen in de rol van tentoonstellingsmaker, restaurator, marketeer en filosoof. Het totaalaanbod voor het schooljaar 2017/2018 staat op de site
      Workshop ‘Erfgoedwijs’ (1 uur)Cultureel erfgoed wordt op verschillende manieren bedreigd, bijvoorbeeld door oorlog, verstedelijking, armoede, natuurrampen, milieuvervuiling en massatoerisme. Al deze factoren komen aan bod tijdens een interactieve rondleiding door het museum en de tijdelijke tentoonstelling ‘Nineveh’ (19 oktober 2017 t/m 25 maart 2018). Daar ligt de nadruk op het beschermen van cultureel erfgoed ten tijde van gewapend conflict en het werk van UNESCO. Vervolgens gaan de leerlingen in groepjes aan de slag met een uitdagende erfgoedopdracht die ze ter afsluiting aan elkaar presenteren.
      De workshop is voor alle leerlagen een praktische kennismaking met cultureel erfgoed, waarmee het museum de kennis van, en de zorg over, (wereld)erfgoed wil overdragen op een nieuwe generatie. De leerlingen leren bewust na te denken over besluitvorming in een crisissituatie. De kosten zijn € 50 per groep van maximaal 15 leerlingen, of € 100 per groep van maximaal 30 leerlingen.

    17. Nieuwe museumlessen Rijksmuseum van Oudheden Filosofie en tekenen in ‘Studio RMO’ Museumlessen bij nieuwe tentoonstelling Rijksmuseum van Oudheden po lees meer
      *In het nieuwe schooljaar 2017-2018 biedt het Rijksmuseum van Oudheden filosofie- en tekenlessen bij de tentoonstelling' Studio RMO’. Dat is een tekenatelier voor kinderen (groep 6 t/m 8), dat vol staat met gipsen kopieën van de mooiste Griekse en Romeinse beelden van dappere helden en verleidelijke godinnen. Tijdens de museumles Helden en godinnen tekenen gaan leerlingen er aan de slag met potlood en papier. Kijken naar en discussiëren over kunst leren ze er met de museumles Filosofie. De nieuwe museumlessen kosten €75 per bezoek (maximaal 35 leerlingen). ‘Studio RMO’ is voor scholen open vanaf 31 oktober, en voor individueel bezoek vanaf 16 juni. Het totaalaanbod in het schooljaar 2017-2018 staat op de site
      Museumles ‘Helden en godinnen tekenen’
      Dappere helden en verleidelijke godinnen: meer dan honderd jaar lagen gipsen kopieën van de mooiste Griekse en Romeinse beelden verstopt in het museumdepot. Speciaal voor het tekenatelier ‘Studio RMO’ zijn ze tevoorschijn gehaald. In deze les maken uw leerlingen er met potlood en tekenpapier hun eigen kunstwerk van. Voor leerlingen van groep 6 t/m 8. Het doel is de leerlingen te laten werken aan hun motorische- en tekenvaardigheden en kennis te laten maken met 'vergeten' museumvoorwerpen. De leerlingen werken in groepjes in een boekje met praktische opdrachten en sluiten de les af met een presentatie van hun tekeningen. Het lesprogramma sluit aan bij de kerndoelen ‘Tijd’ binnen het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ en het kerndoel ‘Kunstzinnige oriëntatie’.
      Museumles ‘Filosofie’ Waarom gaan mensen naar een museum? Wat is er interessant aan een eeuwenoud beeldje van een koe, dat niet eens lijkt? En is een moderne, gipsen kopie van een gebarsten beeld eigenlijk niet veel mooier dan het origineel? Deze les spoort kinderen aan om zelf actief mee te denken over hun museumbezoek. In twee groepen werken ze zelf toe naar ideeën over de waarde daarvan. Ze worden aangemoedigd door een combinatie van verhalen over de beelden in ‘Studio RMO’ en filosofische vragen, bijvoorbeeld waarom voorwerpen interessant genoeg zijn om in een museum te zetten. Voor leerlingen van groep 6 t/m 8. Het doel is de leerlingen kritisch te laten kijken, denken, beargumenteren en discussiëren, en ze kennis te laten maken met 'vergeten' museumvoorwerpen en het museum als leuke en leerzame plek. Het lesprogramma sluit aan bij de kerndoelen ‘Mondeling onderwijs’ binnen het leergebied ‘Nederlands’ en bij het kerndoel ‘Kunstzinnige oriëntatie’.
      Archeoloog in 1 uur een les waarin de leerlingen leren wat een archeoloog precies doet. Ze duiken de in geschiedenis van Nederland en onderzoeken eigenhandig archeologische vondsten. Voor leerlingen van groep 5 t/m 8.
      Voor een onvergetelijke geschiedenisles in de klas, en voor wie Leiden te ver weg is, komen de docenten van het museum graag langs op school. Met een koffer vol lesmateriaal en replica’s geeft de Museumdocent in de klas prikkelende, activerende lessen over bijvoorbeeld het oude Egypte of de Romeinen in Nederland. Voor leerlingen van alle leerlagen.

    18. Gratis Rijksmuseumbus voor VMBO, voor scholen BUITEN een straal van 60 km van de Amsterdamse Ring lees meer
      *Wilt u met uw vmbo-ers het Rijksmuseum bezoeken? Ligt uw school hemelsbreed minstens 60 km buiten de ring van Amsterdam? Het Rijksmuseum biedt gratis busvervoer. Dit vervoer is altijd in combinatie met de rondleiding Toppers van de Gouden Eeuw van anderhalf uur

    19. Crash Course Kunst eindexamen kunstvakken Zie hier en lees meer
      *ARTtube presenteert met trots de nieuwe serie voor de bovenbouw: Crash Course Kunst. Een leuke voorbereiding en opfrisser op de eindexamenthema's.
      Crash Course Kunst is het vervolg op Kunstuur in de Klas, en is speciaal ontwikkeld voor leerlingen die zich aan het klaarstomen zijn voor hun eindexamen voor de kunstvakken. De serie bestaat uit vijf afleveringen van 10 tot 20 minuten. De afleveringen sluiten aan op de thema’s rondom de eindexamenvakken van de kunstvakken: DROMEN (vmbo), MAATWERK (Havo) en VOORBEELDIG (vwo).
      Crash Course Kunst is geproduceerd door ARTtube - het online videoplatform van ruim dertig musea uit Nederland en België. Door middel van educatieve video's worden leerlingen wegwijs gemaakt in de kunstwereld. De video’s zijn bewerkingen van ARTtube-video’s, aangevuld met fragmenten van onze samenwerkingspartner AVROTROS Kunstuur. Presentator Ischa Havens vertelt de context bij de verschillende fragmenten.
      Bij iedere video is een korte lesbrief beschikbaar met kijktips en verdiepingsvragen. ARTtube draagt met deze serie bij aan een grote wens vanuit het onderwijs: toegankelijke, visuele content dat aansluit bij het curriculum en aansprekend is voor leerlingen.
      De serie met lesmateriaal is gratis beschikbaar op de site . De serie wordt de komende weken aangevuld met blogs over de thema’s door onze expert cultuuronderwijs Anja Marbus: lees meer

    20. Dordrechts Museum: Onderwijsprogramma VO lees meer
      *Het Dordrechts Museum heeft een uitgebreid onderwijsprogramma voor het VO. Het museum maakt leerlingen vertrouwd met kunst. Het museum biedt verschillende mogelijkheden, zoals interactieve rondleidingen, workshops of een combinatie van deze twee. Bij elk programma staat de belevingswereld van de jongeren voorop. Zelf nadenken, doen of vertellen vormt een groot onderdeel van deze programma’s. Steeds proberen ze een link te vinden tussen de museumcollectie en de dingen die belangrijk zijn voor deze doelgroep. De thema’s sluiten aan bij de kerndoelen van het voortgezet onderwijs. Ook biedt het Dordrechts Museum een speciale masterclass voor docenten aan, waarbij ze handvatten krijgen om kunst te bespreken in de klas.
      De volgende programma’s biedt het museum aan:
      In the spotlights…Hoe zou jij eruit zien op een 17de eeuws portret?
      Waardevol of waardeloos? Jongeren zijn ontzettend nieuwsgierig naar de waarde van kunst. Deze interesse wordt gebruikt om het te gaan hebben over Onschatbare Waarde. Aan de hand van stellingen zoals ‘Een oud kunstwerk is altijd duurder dan een nieuw kunstwerk. Waar of Niet Waar?’ gaan we in gesprek over de waarde van kunst en wat die waarde eigenlijk bepaald.
      Ateliergeheimen. In deze rondleiding kijken we naar schilderijen in combinatie met de materialen en gereedschappen die gebruikt worden door kunstenaars. Hoe wordt een ets gemaakt? Hoe maakt een schilder een compositie? Wat is stofuitdrukking? Wat is een handschrift? Waar haalt een kunstenaar zijn/haar ideeën vandaan? Een aansluitend bezoek aan een kunstenaar in zijn of haar atelier in Pictura’s Teekengenootschap behoort tot de mogelijkheden!
      Kijken is een Kunst! Wist je dat een museumbezoeker gemiddeld maar 15 seconden naar een kunstwerk kijkt? Razend snel dus, maar kijken heeft een functie; het is bijvoorbeeld heel handig als je de straat oversteekt. Langzaam kijken, observeren en analyseren is juist weer handig als je naar een kunstwerk kijkt. Kijkend naar de topstukken van het Dordrechts Museum gaan we samen ‘hardop denken’, dichten en tekenen. Zo proberen we dichter bij de betekenis van een beeld te komen. In de aansluitende workshop kiezen de leerlingen een kunstwerk en passen ze de nieuw verworven kijkmethode toe. Dit wordt gefilmd met een tablet of smartphone.
      Klikken met Kunst-tour. Door Take pART. Musea worden door jongeren vaak gezien als statige plekken waar niks kan of mag. Hardop praten of lachen in een museum, kan dat wel? En als je geen kenner bent, mag je dan wel over kunst praten? De jongeren van Take pART doorbreken die taboes met hun nieuwste project in het Dordrechts Museum: Klikken met Kunst. Daarin geven ze een verfrissende en vooral heel persoonlijke kijk op k
      Kijkwijzer Voor CKV heeft het museum een te downloaden kijkwijzer ontwikkeld. kijkwijzer

    21. What the Art, eigentijds tv- en onderwijsprogramma over hedendaagse kunst en vormgeving: Marlene Dumas. Stedelijk Museum Amsterdam lees meer
      * What the Art, eigentijds tv- en onderwijsprogramma over hedendaagse kunst en vormgeving: Marlene Dumas. Stedelijk Museum Amsterdam.
      De Blikopeners van het Stedelijk Museum Amsterdam presenteren What the Art?!, een origineel en eigentijds tv- en onderwijsprogramma over hedendaagse kunst en vormgeving. In What the Art?! onderzoeken zij het werkproces van kunstenaars en vormgevers uit verschillende disciplines van de Stedelijk-collectie.
      De redactie van What the Art!? bestaat uit Blikopeners die de serie niet alleen vormgeven,maar ook presenteren en monteren. De afleveringen worden telkens door andere Blikopeners gepresenteerd. In de aflevering over Marlene Dumas zien we Joe en Janne.
      IN DE KLAS
      What the Art?! biedt de mogelijkheid om hedendaagse kunst en vormgeving een rol te laten spelen in beeldende kunstlessen voor HAVO/VWO. Kunstenaars bedenken samen et Blikopeners een opdracht, speciaal voor het voortgezet onderwijs, en lichten deze zelf toe.
      OP TV
      De afleveringen zijn te bekijken op ARTtube.nl en via www.stedelijk.nl/whattheart, inclusief docentenhandleiding en videoboodschappen van de kunstenaars aan de leerlingen.
      Docentenhandleiding: met de docentenhandleiding kun je één of meerdere lessen vormgeven waarin het werk van Marlene Dumas centraal staat.
      Centrale lesdoelen: de leerling kan de belangrijkste kenmerken van de kunstwerken en het werkproces van Marlene Dumas benoemen en begrijpt hoe Marlene Dumas de traditie van de portretkunst vernieuwt. Daarnaast reflecteert de leerling op zijn of haar eigen interpretatieproces en voert de leerling een beeldende opdracht uit waarin hij of zij experimenteert met het maken van onconventionele portretten
      Deze handleiding sluit aan bij de examenprogramma van Havo en Vwo Kunst (Algemeen), beeldende vormgeving en TEHATEX: Examenstof Kunst (Algemeen)
      Er zijn verschillende werkvormen waarmee je het werk van Dumas kunt introduceren en waarmee de leerlingen direct actief aan de slag kunnen.
      Eindopdracht: De beeldende lesopdracht wordt in de videoboodschap van de kunstenaar beschreven. In deze handleiding vind je aanvullende tips en suggesties voor de uitvoering van de opdracht.
      ‘What the Art?! Extra’ biedt links naar aanvullende informatiebronnen.

    22. Voorbeeldig, eindexamenkijkwijzer VWO Tehatex, geheel te downloaden Gemeentemuseum Den Haag lees meer
      * Deze eindexamenkijkwijzer leidt jou langs kunstwerken uit de collecties Moderne en Hedendaagse kunst en Kunstnijverheid van het Gemeentemuseum Den Haag. Stuk voor stuk hebben alle werken iets te maken met het thema VOORBEELDIG.
      Hoe ga je te werk: Een clipboard kun je bij de infobalie in de hal lenen. Je vindt bij ieder werk een afbeelding, een aanduiding waar je het kunt vinden, een tekst en enkele opdrachten. Op de plattegrond in je kijkwijzer kun je zien waar je bent. Je hoeft bij een werk niet met de tekst te beginnen. Ga rustig zitten op zaal, bekijk het werk, en begin met de vragen. Pas wanneer je aan meer informatie toe bent, kun je de introductie raadplegen.
      Info voor de docent:Duur examentour: minimaal 2 uur. Inkorten is mogelijk. De examenkijkwijzer sluit aan bij het De leerling oefent het beschrijven, analyseren en interpreteren van kunstwerken. Verondersteld wordt dat de leerling kunsthistorische voorkennis heeft en kan toepassen. U kunt bij een examenkijkwijzer ook een inleiding boeken met begeleiding van een museumdocent. U kunt de examenkijkwijzers gratis downloaden en printen vanaf de site. CSE kunstvakken 2 (vmbo) en tehatex (havo/vwo).

    23. Rijksmuseum van Oudheden: Museumdocenten brengen het museum naar uw klas lees meer
      * Museumdocenten brengen het museum naar uw klas
      Haal eens een specialist in de klas voor een gastles. De ervaren museumdocenten van het Rijksmuseum van Oudheden kunnen een les geven over uiteenlopende onderwerpen. Dat kan een introducerende les bij de start van een nieuw tijdvak zijn of een bijzondere themales, maar ook een les tijdens een project of ter voorbereiding op een reisweek. Bij de prikkelende, interactieve lessen maakt de museumdocent gebruik van divers beeldmateriaal en replica’s.
      Overzicht van de lessen voor alle niveaus VO:
      * Maak je eigen tentoonstelling; * Schervenworkshop; * Graafwerk! Beroepen in het oude Egypte; *Opgegraven verhalen: de Egyptenaren; * Herodotos’ Egypte: mythe en werkelijkheid ; * Klassieken in de klas (beschikbaar vanaf september 2017) .
      De lessen sluiten aan bij een breed vakkenpalet. Het doel van de lessen in de klas is om uw leerlingen kennis te laten maken met erfgoed, kritisch te leren kijken naar divers bronnenmateriaal en ze te laten ontdekken wat objecten in een museum te bieden kunnen hebben. Alle lessen sluiten aan bij de diverse kerndoelen en worden gegeven voor elk leerjaar en niveau. Onze docenten differientiëren op basis van uw ervaring en naar eigen inzicht. Met uitdagende opdrachten en gebruik makend van vele replica’s geven ze een onvergetelijke les.
      Wilt u een Museumles over een ander onderwerp? Of ben u benieuwd of een les past bij uw wensen? Bel dan voor overleg met de afdeling Educatie: 071 - 5163 127.

    24. Ipad tours door het Gemeentemuseum Den Haag VO lees meer
      *Ipad Tours, leuk modern en handig. In aanvulling op de klassieke kijkwijzers biedt het Gemeentemuseum Den Haag bij een aantal thema’s ook digitaal lesmateriaal aan. Je kunt maximaal 16 tablets reserveren waarmee de leerlingen in tweetallen kunnen werken. De leerlingen kunnen ook hun eigen tablet gebruiken en inloggen op het wifi-netwerk van het museum.
      Het is een filosofische ontdekkingstocht door tegelijk te kijken en te denken. Het is een luchtige kennismaking met de verschillende collecties van het museum. Steeds worden de leerlingen aangemoedigd om na te denken over de verschillende thema’s zoals identiteit, schoonheid en dood.
      Tour 1 gaat door de vaste collectie en Ontdek het moderne. (alle niveaus VO kuntvakken 1 en ckv
      Tour 2 Tentoonstelling Mondriaan en De Stijl: Kijken naar Mondriaan. De leerlingen gaan aan de slag met behulp van deze tour met kunstbeschouwing. Ze oefenen goed te kijken, een menig te vormen en deze te onderbouwen. De ontwikkeling in het werk van Mondriaan wordt inzichtelijke gemaakt door het doen van verschillende opdrachten. Havo/vwo vanaf klas 2, kunst algemeen en ckv.
      Tour 3: Tentoonstelling Mondriaan en De Stijl. Uitgaande van 4 onderzoeksvragen werken de leerlingen in tweetallen aan de deelvragen op de tablet. Er is een schriftelijke toelichting op het lesmateriaal. Duur 2 uur voor bovenbouw Havo/vwo, kunst algemeen en ckv.

    25. Amsterdam Rijksmuseum SnapGuide, een gratis webapplicatie lees meer
      * Amsterdam Rijksmuseum SnapGuide, een gratis webapplicatie
      Wilt u met leerlingen het museum zelf ontdekken? Dan is SnapGuide een waardevolle aanvulling. Leerlingen kiezen via hun telefoon hun persoonlijke held als gids. Deze gids leidt de leerlingen rond door het Rijksmuseum en geeft hen verschillende 'challenges'. SnapGuide is een gratis webapplicatie die in de browser geopend kan worden. Leerlingen kunnen SnapGuide gebruiken op hun eigen smartphone met meegebrachte oordoppen. In het museum zijn ook Philips Flite koptelefoons beschikbaar.
      Als de leerlingen in het museum zijn, kiezen zij op hun mobiele telefoon hun favoriete ‘guide’:
      * Ronnie Flex gaat op zoek naar zijn Surinaamse en Molukse familiegeschiedenis
      * Teske de Schepper vindt inspiratie in 17de-eeuwse kunstwerken
      * Defano Holwijn test de algemene kennis van de leerling
      * Jiami Jongejan kijkt naar fashion en lifestyle in de Gouden Eeuw
      * Mertabi vertelt met zijn populaire typetje ‘Mo’ over macht en rijkdom in de Gouden Eeuw
      * Valentijn Rambonnet geeft een spoedcursus Rembrandt >BR>De YouTuber leidt de leerlingen langs verschillende hoogtepunten uit de Gouden Eeuw, waarbij elk werk wordt toegelicht vanuit persoonlijk oogpunt. Daarna krijgen leerlingen verschillende ‘challenges’. Deze mogen ze beantwoorden met eigen vlogs (foto of film). Aan het einde van de rondleiding sturen de leerlingen de vlogs naar hun leraar, die deze in de afsluitende les kan bespreken.
      Connectie met beeldcultuur De huidige generatie leerlingen consumeert actief nieuwe media. Mobieltjes zijn onderdeel van hun leven en van hun leerproces. Doordat YouTubers rondleidingen geven via de populaire app Snapchat sluit deze leermethode beter aan bij de beeldcultuur van de jongeren. SnapGuide haakt aan bij kerndoelen van de vakken Kunst, Geschiedenis en Maatschappijleer.
      Ronnie Flex, Mertabi, Teske de Schepper, Jiami Jongejan en Defano Holwijn geven rondleidingen in het Rijksmuseum met SnapGuide. SnapGuide is een splinternieuwe gratis onderwijstool op je smartphone voor leerlingen uit het Voortgezet Onderwijs. Zij leren over de Gouden Eeuw door ‘Snaps’ en ‘challenges’ van de populaire YouTubers en artiesten. Zo vertelt Mertabi over macht en rijkdom en gaat Ronnie Flex op zoek naar de geschiedenis van zijn voorouders. zie meer

    26. Het wonder van Amsterdam nieuwe attractie in Hermitage Amsterdam lees meer
      *Multimediaal panoramisch uitzicht op vier eeuwen Amsterdam.
      Nieuwe presentatie binnen bestaande samenwerking met Amsterdam Museum.
      In de zomer van 2017 opent de Hermitage Amsterdam een nieuwe attractie: Het wonder van Amsterdam. Dit multimediale panorama laat de bezoeker de geschiedenis van Amsterdam en Nederland beleven vanaf het ontstaan van de hoofdstad tot nu. Met de nieuwste projectietechnieken komen historische beelden, films, schilderijen en animaties uit onder andere het Amsterdam Museum samen in dit panorama. Met een speciale rol voor het 17e eeuwse Amstelhof, het gebouw van de Hermitage Amsterdam, waar sinds 2014 ook Hollanders van de Gouden Eeuw te zien is. In deze tentoonstelling van het Amsterdam Museum illustreren tientallen 17de eeuwse groepsportretten het verhaal van het voor Nederland zo typerende collectieve burgerschap.
      In de Amstelhofzaal beleeft de bezoeker straks de stad op duizenden palen vanaf de bouw in het moeras aan de Amstel. In de Gouden Eeuw ziet men de grachtengordel aangelegd worden, de stad gonst van handel, trotse burgers, de schutters en regenten. Aan de oostzijde van de Amstel kwamen de charitatieve instellingen. Daar verrees in 1683 het verpleeghuis, dat vanaf 2009 de Hermitage Amsterdam onderdak biedt. Op die plek schilderde Jacob van Ruisdael ooit zijn Gezicht op de Binnenamstel van Amsterdam, te zien in de tentoonstelling Hollanders van de Gouden Eeuw. Maar ook Rembrandt en Piet Mondriaan schetsten en schilderden aan de Amstel. Langs deze plek kwamen ook de groten der aarde: Peter de Grote, Napoleon, Winston Churchill, The Beatles, Nelson Mandela en vele anderen. En er werd feestgevierd voor het succesvolle Nederlands elftal in 1988 en tegenwoordig tijdens de jaarlijkse Canal Parade.

    27. Aan de slag als kunstenaar in kinder tekenatelier ‘Studio RMO’ van 16 juni 2017 tm 30 september 2018 lees meer
      * Aan de slag als kunstenaar in kinder tekenatelier ‘Studio RMO’ van 16 juni 2017 tm 30 september 2018
      Kunst kijken en zelf kunst maken, dat kan in Studio RMO, het nieuwe kinderatelier in het Rijksmuseum van Oudheden. Door de handen uit de mouwen te steken, te kijken en te tekenen ontdekken kinderen de kunst van oude Grieken en Romeinen én hun eigen talent. Met een boekje vol kijk- en tekenopdrachten, meesterwerken om te onderzoeken, UV-lampjes en kleurenexperimenten voelen ze zich al snel een echte kunstenaar! Tot en met augustus is er op speciale dagen een museumrestaurator live in de studio aan het werk. Studio RMO is open van 16 juni 2017 tot en met 30 september 2018, tijdens de schoolvakanties òòk op maandag.
      Tweeduizend jaar geleden maakten de Grieken en Romeinen de mooiste beelden van goden en helden, zoals de beroemde Venus van Milo, gespierde atleten of de god Apollo die net een reuzenslang heeft gedood. Die zijn allemaal te zien in Studio RMO - niet de echte beelden, maar levensechte kopieën van gips van meer dan honderd jaar oud. Gekke en creatieve opdrachten in een tekenboekje dagen iedereen uit om ze goed te bekijken en als een kunstenaar zelf aan de slag te gaan met potlood en papier. Terwijl je kijkt en tekent worden alle mooie mythologische verhalen over de goden en helden uit de doeken gedaan en leer je hoe zulke mooie beelden tweeduizend jaar geleden zijn gemaakt. De gipsen beelden zijn wit maar de originelen van marmer waren ooit in bonte kleuren geverfd. Met gekleurd licht en kleurplaten kunnen kinderen de Griekse krijger Aristion weer een kleurtje geven. Midden in Studio RMO werkt museumrestaurator Renske aan een gipsen beeld van de godin Athena. Met geduld en grote precisie verwijdert ze alle viezigheid, zet losse deeltjes weer vast, lijmt breuken en vult ontbrekende stukjes weer aan. Ook beantwoordt ze vragen van bezoekers. Renske’s werktijden staan op www.rmo.nl/studio-rmo
      De gipsen beelden in Studio RMO zijn kopieën van beroemde beelden van marmer. Die zijn honderden jaren geleden gevonden in Griekenland en Italië en zijn daarna verkocht over de hele wereld. In die tijd, zonder vliegtuigen, was het moeilijk om de wereld af te reizen om al die beelden te bekijken. Daarom zijn een heleboel kopieën van gips gemaakt voor scholen, universiteiten en musea, onder andere in Leiden. In het Rijksmuseum van Oudheden staan de gipsen kopieën inmiddels al meer dan honderd jaar verstopt in de opslag. Speciaal voor Studio RMO zijn ze weer tevoorschijn gehaald.
      Het tekenboekje bij Studio RMO kost €2,95 en is te koop bij de kassa. Bij Studio RMO zijn museumlessen voor het basis- en voortgezet onderwijs en tekenlessen voor volwassenen.
      In de tentoonstelling zijn beelden te zien uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden, het Allard Pierson Museum (Amsterdam), de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (Brussel) en van een privéverzamelaar. Het museum kan de gipsen beelden restaureren dankzij de jaarlijkse steun van de BankGiro Loterij.

    28. Amsterdam Hermitage Amsterdam Educatief programma VO .4 februari 2017 tm 17 september 2017 de tentoonstelling : 1917 Romanovs & Revolutie, Het einde van een monarchie lees meer
      *1917. Romanov & Revolutie. Het einde van een monarchie. (4 februari – 17 september 2017) Educatief aanbod voortgezet onderwijs
      Rondleiding
      Doelgroep: klas 1 t/m 6 (alle niveaus) Tijdsduur: 1 uur Deelnemers: max. 15 leerlingen per rondleiding Kosten: €75,- (incl. entreetickets)
      Speurtocht
      Doelgroep: onderbouw vmbo Tijdsduur: 1 uur Deelnemers: max. 30 leerlingen Kosten: €60,- (incl. entreetickets)
      Rollenspel
      Doelgroep: onder- en bovenbouw havo/vwo Tijdsduur: 1 uur in de tentoonstelling Deelnemers: max. 30 leerlingen Kosten: €60, (incl. entreetickets)
      Reserveren/informatie: mail: educatie@hermitage.nl bel: 020 530 87 55 (vraag naar Niko Bos)
      Niko Bos Medewerker Educatie
      Hermitage Amsterdam
      P.O. Box 11675
      1001 GR Amsterdam
      Hermitage Amsterdam opent voor West-Europa exclusieve tentoonstelling 1917. Romanovs & Revolutie
      Honderd jaar na het uitbreken van de Russische Revolutie opent de Hermitage Amsterdam in februari 2017 de tentoonstelling 1917. Romanovs & Revolutie. Het einde van een monarchie . Met meer dan 250 objecten, afkomstig uit de Hermitage St.-Petersburg, het Russisch Staatsarchief in Moskou en het Artillerie Museum in St.-Petersburg, heeft deze tentoonstelling exclusiviteit voor West-Europa. Films, foto’s, schilderijen, toegepaste kunst en historische documenten vertellen het indrukwekkende en aangrijpende verhaal van het mondaine St.-Petersburg en de bloeiende kunst aan het begin van de twintigste eeuw, het tsarenpaar Nicolaas II en Alexandra en de explosieve politieke en sociale omstandigheden tijdens hun regering. Het publiek ervaart in woord en beeld hoe de keuzes en beslissingen van de tsaar de revolutie en het einde van 300 jaar Romanovs in Rusland onafwendbaar maakten. Heel nabij komen de laatste levensjaren van het tsarengezin, tot aan hun moord.
      1917: hét kantelpunt in de Russische geschiedenis. De laatste tsaar en de revolutie, een eeuw later exclusief in Amsterdam. Van 4 februari t/m 17 september 2017.
      Objecten Tot de topstukken van de tentoonstelling behoren kledingstukken en portretten van het tsarenpaar, speelgoed en tekeningen van hun kinderen, de Akte van Abdicatie van Nicolaas, kunstwerken uit deze tijd, Ruslands ‘zilveren eeuw’, diverse Fabergé-objecten en een van de moordwapens.

        KunstSalon Utrecht voor Particulieren en Bedrijfsleven KunstSalon Utrecht
      Naast dat kunst kan worden aangekocht bij De KunstSalon is het ook dé kunstuitleen in Utrecht met een uniek kunstuitleensysteem. Het bedrag van het gekozen kunstwerk wordt in dertig termijn opgesplitst. Het werk kan binnen een jaar nog worden geruild voor iets anders. De spaarpot wordt steeds verder opgebouwd en kan uiteindelijk worden ingezet bij een aankoop. Dit uitleensysteem is laagdrempelig waardoor het voor iedereen mogelijk is om kunst in huis te halen.
      Ook de bronzen beelden van Karin Beek zijn via het kunstuitleensysteem van De KunstSalon verkrijgbaar. De beelden van Karin Beek zien er uit alsof ze rechtstreeks uit het alledaagse leven zijn gehaald. Dat is ook de bedoeling van de kunstenares. Kunst hoeft volgens Karin Beek niet verheven te zijn. Doordat zij haar onderwerpen liefdevol en treffend weet te verbeelden lijken haar schapen, grazend in de wei, plotseling gevangen in het brons. Door de ronde vormen hebben de beelden van Karin Beek iets gemoedelijks.
      De bronzen beelden van Miep Maarse brengen een glimlach op een ieders gezicht. De beelden zijn uitbundige en optimistische en hebben allemaal herkenbare menselijke karaktereigenschappen. Dansende olifanten, badderende nijlpaarden en spelende beren kenmerken haar oeuvre. De onderwerpen van Miep Maarse hebben charme en stralen tederheid uit.
      De beelden van Miep zijn glad en hebben vaak een donkergroen tot bijna zwart patin. De details in de gieting tonen de zorg en liefde, die Miep Maarse in haar beelden stopt. De beelden van Karin Beek suggereren de dikke vachten van haar onderwerpen. Je wordt als toeschouwer uitgenodigd om de beelden aan te raken. Hoewel de beelden van Miep Maarse en Karin Beek op het eerste gezicht zeer van elkaar verschillen, hebben ze ook iets met elkaar gemeen: ze ontroeren

    top


  • Home