Maak ckplus uw homepage Mail de webmaster CKPLUS




CKplus Docenten site september 2018
Een selectie activiteiten uit de CKplus Primair Onderwijs / PO site

Opgeven gratis Nieuwsbrief Redactie Hans en Wil Weikamp, Doetinchem


DE AGENDA
Data bij-, nascholings- en docentendagen ed.(klik hier)



  • september 2018


  • Hello Designer: Food & Design wedstrijd voor studenten nieuw**

  • 7 september 2018 Art Based Learning / Cultuurcollege en ArtEZ nieuw**

  • 10 november 2018 CKV verdiept / Master Kunsteducatie Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten Aanmelden tem 10 september nieuw**

  • 13 september, 1 november 2018 Het nieuwe CKV in de praktijk / Vrije Universiteit Amsterdam nieuw**

  • 15 september workshop Art Rocks Muziekcompetitie nieuw**

  • oktober 2018


  • Oktober, November December 2018 Museumles in de klas voor PO Apeldoorn Paleis het Loo **

  • tem. 6 oktober: Hello Designer: Food & Design wedstrijd voor studenten nieuw**

  • 17 OKTOBER 2018 Rotterdam Docentenmiddag Boijmans, Het Nieuwe Instituut en Kunsthal Rotterdam nieuw**

  • november 2018


  • Oktober, November December 2018 Museumles in de klas voor PO Apeldoorn Paleis het Loo **

  • 1 november 2018 Het nieuwe CKV in de praktijk / Vrije Universiteit Amsterdam nieuw**

  • 8 november (film), 20 november 2018 (bouwkunst) CKV en kunstdiscipline / Vrije Universiteit Amsterdam nieuw**

  • 10 november Den Bosch CKV in de kunstELO nieuw**

  • Studiedag leraren primair onderwijs Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Amsterdam Woensdag 14 november 2018 nieuw**

  • 14 november Amsterdam Rijksmuseum Studiedag leraren primair onderwijs

  • 15 november 2018 Studiedag voor de kunstvakken: Voortgezet Onderwijs Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Stedelijk Museum Amsterdam nieuw**

  • 15 november Studiedag Rijksmuseum Amsterdam VO

  • 20 november 2018 (bouwkunst) CKV en kunstdiscipline / Vrije Universiteit Amsterdam nieuw**

  • 27 november Frontaal Presentatiedag

  • december 2018


  • Oktober, November December 2018 Museumles in de klas voor PO Apeldoorn Paleis het Loo **

  • In 2019


  • 9 maart 2019 tweede bijeenkomst. CKV verdiept / Master Kunsteducatie Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten nieuw**






  • Zoekt u een hotel wereldwijd? Betrouwbaar? Thuis bespreken en ter plaatse betalen? lees hier dan VEEL meer




  •   KunstSalon Utrecht voor Particulieren en Bedrijfsleven KunstSalon Utrecht
    Naast dat kunst kan worden aangekocht bij De KunstSalon is het ook dé kunstuitleen in Utrecht met een uniek kunstuitleensysteem. Het bedrag van het gekozen kunstwerk wordt in dertig termijn opgesplitst. Het werk kan binnen een jaar nog worden geruild voor iets anders.. lees meer

    Educatieve programma’s musea,
    Opvallende naslag en opvallende lessen (klik hier)



  • Beeldkraken, complete te downloaden opdrachten/modules incl. verdiepingsopdrachten PO en VO nieuw**

  • Leiden Nieuwe Egypte-les voor vmbo in Rijksmuseum van Oudheden nieuw**

  • Art Rocks Muziekcompetitie nieuw**

  • MBO VAN KIJKEN NAAR ZIEN nieuw**

  • De Digitale Kijkwijzer nieuw**

  • Haarlem: Frans Hals Museum en De Hallen: VERNIEUWD MUSEUM, VERNIEUWD PROGRAMMA!nieuw**

  • Van Bommel in de Klas POnieuw**

  • Online Tijdlijn Kröller Müller Museum nieuw**

  • Lesidee Het Nieuwe Bouwen nieuw**

  • Rembrandt database vernieuwd en verrijktnieuw**

  • VMBO en PO: Gratis busvervoer naar het Rijksmuseum Te reserveren bij de rondleiding Gouden Eeuw in beeld Afstand meer dan 60 km Rijksmuseum nieuw**

  • In de wijk , workshop FOAM op school, bij eindexamenthema De Stad voor VMBO / VO

  • Foam Amsterdam: Mediawijs: buiten beeld VO, ook bij u op school VO en speciaal onderwijs en gebarentaal

  • Rijksmuseum Amsterdam Onderwijsaanbod 2018-2019 online

  • Amsterdam Rijksmuseum PO Nieuw! Sporenonderzoek naar Rembrandt Groep 5 - 8 | Workshop en rondleiding

  • Amsterdam Rijksmuseum Nieuwe programmering primair onderwijs online schooljaar 2018-2019

  • Leeuwarden educatie bij Escher op reis van 28 april tm 28 oktober PO en VO Fries Museum

  • CBK Rotterdam, TENT en/of de openbare ruimte: Educatie alle niveaus

  • Rotterdam Ontdek Rotterdam bij ncht, een lichtroute Rotterdam met 44 items over Kunst, Architectuur en Poëzie. Gratis VVV en CS

  • Cultuurdag / CKV-dag

  • Kinderkunstboek bij tentoonstelling Liebermann: Koos Meinderts en Annette Fienieg – Liebermann - De zee van meneer Max

  • Verteltheater Friponne van Desiree Honikx voor VO en PO

  • Eindhoven MU artspace educatieprogramma PO, VO, MBO & HBO

  • Imagine IC biedt in verschillende vormen lesprogramma's aan voor uiteenlopende doelgroepen; van vmbo-klassen en mbo-studenten tot master-studenten

  • Later als je Groot Band een muziekvoorstelling voor PO

  • online oeuvrecatalogus met 30 ‘nieuwe’ Mondriaans



  • DE AGENDA:Data bij-, nascholings- en docentendagen


  • Hello Designer: Food & Design wedstrijd voor studenten lees meer
    * Design Museum Den Bosch lanceert educatieproject bij tentoonstelling Food is Fictie. Vijf vooraanstaande designers in de food-industrie zijn door het Design Museum Den Bosch gevraagd te laten zien wat hun werk met design te maken heeft. In een video op www.hellodesigner.nl vragen de designers aan MBO- en HBO studenten die in hun opleiding iets met design en/of voedsel te maken hebben, om zelf aan de slag te gaan als fooddesigner. De ingezonden creaties worden beoordeeld door een professionele jury van design professionals en de winnende designs worden in oktober opgenomen in de tentoonstelling Food is Fictie in het Design Museum Den Bosch. Iedere opleiding en iedere student kan mee doen, maar vooral studenten van opleidingen die zich richten op design, voedsel en marketing, communicatie, branding of strategie. Tot 6 oktober kan de creatie naar het museum gestuurd worden of persoonlijk afgegeven worden. De jury maakt op 11 oktober de winnaars bekend. De winnende designs worden tentoongesteld van 16 t/m 28 oktober in de tentoonstelling Food is Fictie in het Design Museum Den Bosch. Over Hello Designer Hello Designer is een educatieproject van Design Museum Den Bosch en hoort bij de tentoonstelling Food is Fictie, te zien van 30 juni t/m 28 oktober 2018. Alle informatie over aanmelden, de opdrachten en de wedstrijd is te vinden op de site.

  • 7 september 2018 Art Based Learning / Cultuurcollege en ArtEZ lees meer
    * Met ingang van schooljaar 2017/2018 geldt een nieuw examenprogramma voor CKV havo/vwo. Wat verandert er? Wat zijn consequenties voor lessen, leerlingen, de rol van culturele instellingen? Een overzicht van studiedagen, bijeenkomsten en nascholingen over het nieuwe vak.
    7 september 2018 Art Based Learning / Cultuurcollege en ArtEZ Scholing die CKV-docenten in staat stelt hun leerlingen goed naar kunst te leren kijken en te begeleiden in een persoonlijk onderzoeksproces (leren van kunst in plaats van over kunst). Deze scholing bestaat uit een mix van digitaal en fysiek onderwijs. De fysieke bijeenkomsten beslaan 2,5 dagen en vinden plaats in Arnhem. De overige cursusdagen zijn 16 november en 14 december.

  • 10 november 2018 CKV verdiept / Master Kunsteducatie Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten Aanmelden tem 10 september lees meer
    * 10 november 2018 CKV verdiept / Master Kunsteducatie Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten Aanmelden tem 10 september Tweedaagse cursus die ondersteuning en verdieping biedt bij de implementatie van CKV. Alle aspecten komen aan bod; extra aandacht is er voor domein C (verdiepen) waarin het doen van onderzoek centraal staat. Datum van de tweede bijeenkomst is 9 maart 2019.

  • 13 september, 1 november 2018 Het nieuwe CKV in de praktijk / Vrije Universiteit Amsterdam lees meer
    * 13 september, 1 november 2018 Het nieuwe CKV in de praktijk / Vrije Universiteit Amsterdam. Op deze studiedag voor CKV-docenten staat de praktijk van CKV centraal. Hoe geef je vorm aan het vak, aan de verschillende domeinen? Waar loop je tegenaan, hoe geef je handen en voeten aan 'de onderzoekende houding'?

  • Art Rocks Muziekcompetitie lees meer
    * Workshop in Boijmans: zaterdag 15 september
    Er zijn nog enkele plekken vrij voor artiesten die op zaterdag 15 september in Museum Boijmans van Beuningen een workshop willen krijgen van rapper Yung Nelg, ambassadeur van Art Rocks. Yung Nelg schreef zelf het nummer 'Basquiat', geïnspireerd door het schilderij 'Kings of Egypt II' van Jean-Michel Basquiat. De workshop is een samenwerking tussen Art Rocks en Popsport, en biedt een driedelig programma: na een workshop ‘Kunst kijken’ van ervaren museumdocent Peter Thissen, vertelt Yung Nnelg over zijn eigen creatieve proces. Tot slot gaan deelnemers zelf aan de slag met hun eigen muzikale interpretatie bij een zelfgekozen kunstwerk, onder leiding van Popsport coaches. De Popsport coaches zijn Linda van Leeuwen (Blaudzun) en Okke Punt (De Beste Singer Songwriter van NL). Daarbij richt Popsport zich op muzikanten tussen de 15 jaar en 25 jaar.
    Art Rocks, de grootste Nederlandse muziekcompetitie die kunst en muziek samenbrengt is gestart. De competitie daagt muzikanten uit alle genres uit een track te schrijven geïnspireerd op een kunstwerk, bijvoorbeeld van Rubens of Rothko. De competitie wordt georganiseerd door stichting Art Match en zeven toonaangevende musea waaronder Museum Boijmans Van Beuningen – dat in 2012 aan de wieg stond van dit tweejaarlijks terugkerende event.
    De tweejaarlijkse muziekcompetitie Art Rocks vindt dit jaar voor de vierde keer plaats en is gestart. Een selectie van vijftig kunstwerken uit de collecties van zeven musea inspireren muzikanten om een gloednieuwe track te schrijven. In Museum Boijmans Van Beuningen lieten deelnemers uit voorgaande edities zich onder andere inspireren door Bruegel’s ‘Toren van Babel’, het ‘Danseresje’ van Degas en Dali’s beroemde kreeftentelefoon. Uit de Rotterdamse collectie kunnen muzikanten zich dit jaar laten inspireren op acht kunstwerken van onder meer Rothko, Mike Kelley, Rubens en Munch. Ambassadeur van de muziekcompetitie Yung Nnelg heeft het nummer ‘Basquiat' gemaakt, dat geïnspireerd is op het werk ‘Koningen van Egypte II’ (1982) van street-artist Jean-Michel Basquiat uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Op zaterdag 25 november vindt de Rotterdamse museumvoorronde plaats.
    Art Rocks wordt dit jaar georganiseerd door stichting Art Match in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen, het Bonnefantenmuseum, Tropenmuseum, Drents Museum, Kröller-Müller Museum, Museum Prinsenhof Delft en het Centraal Museum. De beste inzendingen spelen hun track live bij het kunstwerk van hun keuze, en maken onder andere kans op een plek in de finale in poppodium Paradiso op 23 januari 2019.
    Over de competitie
    Muzikanten uit alle genres, vanaf 15 jaar, kunnen tussen 28 augustus en 15 oktober hun nummer inzenden voor Art Rocks. Uit alle inzendingen selecteert een vakjury 56 muziekacts. Deze acts spelen tijdens de voorrondes hun nummer live bij het kunstwerk van hun keuze in één van de zeven musea. De acht beste acts strijden in de finale in poppodium Paradiso voor de titel, een geldprijs van €1000 en een videoclip.


  • Hello Designer: Food & Design wedstrijd voor studenten lees meer
    * Design Museum Den Bosch lanceert educatieproject bij tentoonstelling Food is Fictie. Vijf vooraanstaande designers in de food-industrie zijn door het Design Museum Den Bosch gevraagd te laten zien wat hun werk met design te maken heeft. In een video op www.hellodesigner.nl vragen de designers aan MBO- en HBO studenten die in hun opleiding iets met design en/of voedsel te maken hebben, om zelf aan de slag te gaan als fooddesigner. De ingezonden creaties worden beoordeeld door een professionele jury van design professionals en de winnende designs worden in oktober opgenomen in de tentoonstelling Food is Fictie in het Design Museum Den Bosch. Iedere opleiding en iedere student kan mee doen, maar vooral studenten van opleidingen die zich richten op design, voedsel en marketing, communicatie, branding of strategie. Tot 6 oktober kan de creatie naar het museum gestuurd worden of persoonlijk afgegeven worden. De jury maakt op 11 oktober de winnaars bekend. De winnende designs worden tentoongesteld van 16 t/m 28 oktober in de tentoonstelling Food is Fictie in het Design Museum Den Bosch. Over Hello Designer Hello Designer is een educatieproject van Design Museum Den Bosch en hoort bij de tentoonstelling Food is Fictie, te zien van 30 juni t/m 28 oktober 2018. Alle informatie over aanmelden, de opdrachten en de wedstrijd is te vinden op de site.

  • 17 OKTOBER 2018 Rotterdam Docentenmiddag Boijmans, Het Nieuwe Instituut en Kunsthal Rotterdam lees meer
    * 17 OKTOBER 2018 Rotterdam Docentenmiddag Boijmans, Het Nieuwe Instituut en Kunsthal Rotterdam
    Op woensdagmiddag 17 oktober organiseren Het Nieuwe Instituut, Museum Boijmans Van Beuningen en de Kunsthal Rotterdam gezamenlijk een docentenmiddag. Laat u in één middag informeren wat deze drie instellingen het onderwijs dit najaar te bieden hebben op het gebied van cultuureducatie. Voor docenten en cultuurcoördinatoren uit het primair- en voortgezet onderwijs is er een inspirerend programma samengesteld met keuze uit verschillende workshops en verdiepende rondleidingen. Het programma wordt voorafgegaan door een interessante lezing van een expert. Noteer 17 oktober alvast in uw agenda!
    Er is een inspirerend en gevarieerd programma samengesteld met keuze uit verschillende deelsessies voor zowel primair – als voortgezet onderwijs. Het programma wordt voorafgegaan door een presentatie van filosoof, onderwijspedagoog en onderzoeker Piet van der Ploeg.
    U bent van harte welkom. Deelname is gratis. In verband met de keuze deelsessies is het belangrijk dat u zich vooraf opgeeft voor de docentenmiddag.
    Programma
    13.30 uur: Inloop met koffie en thee in Het Nieuwe Instituut 14.00 uur: Welkom 14.05 uur: Presentatie van filosoof, onderwijspedagoog en onderzoeker Piet van der Ploeg 14.45 uur: Naar de deelsessies 15.00-15.45 uur: Deelsessie ronde 1: 15.45-16.15 uur: Wissel en korte pauze met koffie en thee 16.15-17.00 uur: Deelsessie ronde 2: 17.00 uur: Borrel in de espressobar van Museum Boijmans Van Beuningen

  • 13 september, 1 november 2018 Het nieuwe CKV in de praktijk / Vrije Universiteit Amsterdam lees meer
    * 1 november 2018 Het nieuwe CKV in de praktijk / Vrije Universiteit Amsterdam. Op deze studiedag voor CKV-docenten staat de praktijk van CKV centraal. Hoe geef je vorm aan het vak, aan de verschillende domeinen? Waar loop je tegenaan, hoe geef je handen en voeten aan 'de onderzoekende houding'?

  • 8 november (film), 20 november 2018 (bouwkunst) CKV en kunstdiscipline / Vrije Universiteit Amsterdam lees meer
    * 8 november (film), 20 november 2018 (bouwkunst) CKV en kunstdiscipline / Vrije Universiteit Amsterdam Vervolg op studiedag ‘Het nieuwe CKV in de praktijk’ van de Vrije Universiteit Amsterdam. Hoe werk je concreet in een lessenreeks voor film of bouwkunst aan ‘verkenning, verbreding, verdieping en verbinding’? En aan een culturele activiteit van die discipline? Hoe stimuleer je leerlingen om onderzoekend naar een speelfilm of gebouw te kijken?

  • 10 november Den Bosch CKV in de kunstELO lees meer
    * 10 november Den Bosch CKV in de kunstELO. Behalve voor Kunst Algemeen, Tehatex havo/vwo en kunstvakken 2 voor vmbo zijn er ook enkele ELO's beschikbaar voor CKV:
    Een digitaal portfolio; on-line verslaglegging van culturele activiteiten binnen CKV. The Beach (start thema CKV) Liefde (thema CKV) Het nieuwe CKV voor havo en vwo vanaf 2017
    Het nieuwe CKV voor vmbo vanaf 2018
    U kunt met uw leerlingen gebruik maken van de bronnen, opdrachten en toetsen na het volgen van een workshop over de mogelijkheden, die een ELO uw leerlingen kan bieden. Het aantal deelnemers is maximaal 20. Docenten kunnen zich daarvoor aanmelden met het nmeldingsformulier. De cursus zal plaatsvinden op zaterdag 10 november 2018 in Den Bosch. Er dient tenminste één docent per school de cursus gevolgd te hebben om gebruik te kunnen maken van de KunstELO.
    Abonnementen lopen niet automatisch door en docenten dienen zich in alle gevallen opnieuw aan te melden. Het aanmeldingsformulier voor het nieuwe schooljaar klaar op de site (www.kunstelo.nl).
    De nieuwe thema's voor 2019 zijn toegevoegd.
    Daarnaast zijn alle filmpjes omgezet naar een formaat dat geschikt is voor alle browsers en hebben we een privacyregelement opgesteld.

  • Studiedag leraren primair onderwijs Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Amsterdam Woensdag 14 november 2018 lees meer
    *Hollandse meesters in de klas. Nieuwe blik op Rembrandt, Van Gogh en Mondriaan
    Hoe bekijken bevlogen kunstenaars van nu naar de drie grootheden van toen. Raak geïnspireerd door de Hollandse Meesters. En maak hun iconische kunstwerken relevant voor in de klas.De studiedag brengt inspiratie en praktische handvatten voor uw lespraktijk. In de ochtend delen zes makers vanuit verschillende kunstdisciplines hun blik op de drie canonvensters: Rembrandt, Van Gogh en Mondriaan. Ze laten zien op welke manier beroemde werken uit de musea een inspiratiebron zijn voor hun kunstenaarspraktijk. Tijdens het middagprogramma volgt u een beeldende workshop én een verdiepende rondleiding waarin u uw ervaringen omzet naar concrete ideeën voor in de klas.
    Programma: 9:30-10.00 uur Ontvangst en registratie in het Rijksmuseum 10.00-12.00uur Plenair ochtendprogramma Rembrandt, Van Gogh en Mondriaan: canonvensters 12.00-13.00 uur Lunch 13.00-14.30 uur Workshop of rondleiding in het Rijks, Stedelijk of Van Gogh 14.30-15.00 uur Pauze op locatie 15.00-16.30 uur Workshop of rondleiding in het Rijks, Stedelijk of Van Gogh 16.30-17:00 uur Afsluiting

  • lees meer
    * Op woensdag 14 november is er een studiedag over kunstkijken in de klas. Dit organiseren wij samen met het Van Gogh en Stedelijk Museum Amsterdam. U kunt zicht vast aanmelden, nadere informatie volgt.

  • 15 november 2018 Studiedag voor de kunstvakken: Voortgezet Onderwijs Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Stedelijk Museum Amsterdam lees meer
    *Rembrandt, Van Gogh & Mondriaan: Hollandse Meesters door de ogen van makers van nu.
    Hoe kijken bevlogen kunstenaars van nu naar de drie grootheden?
    En op welke manier zijn hun iconische werken nog relevant voor onze eigen tijd? Krijg nieuwe perspectieven op de beroemdste kunstenaars aan het museumplein: Rembrandt, Van Gogh en Mondriaan. En zet uw inspiratie om in concrete lesideeën. Deze studiedag brengt inspiratie en praktische verbreding voor uw eigen lespraktijk. In de ochtend delen zes uiteenlopende makers vanuit verschillende kunstdisciplines hun blik op de drie canonvensters. Ze laten zien op welke manier iconische werken uit de collecties een vertrekpunt zijn in hun kunstenaarspraktijk. Tijdens het middagprogramma krijgt u een workshop van een van de makers in diens kunstdiscipline. Én u krijgt een rondleiding waarin u uw ervaringen omzet naar concrete ideeën om uw lespraktijk te verrijken.
    Programma: 9:30-10.00 uur Ontvangst en registratie in het Rijksmuseum 10.00-12.00uur Plenair ochtendprogramma Hollandse meesters door de ogen van makers van nu 12.00-13.00 uur Lunch 13.00-14.30 uur Workshop of rondleiding in het Rijksmuseum, Stedelijk of Van Gogh 14.30-15.00 uur Pauze op locatie 15.00-16.30 uur Workshop of rondleiding in het Rijksmuseum, Stedelijk of Van Gogh 16.30-17:00 uur Afsluiting
    15 november 2018 – 60 euro pp.

  • 15 november Studiedag Rijksmuseum Amsterdam VO lees meer
    * Studiedag leraren kunst: Op donderdag 15 november is er een studiedag vol inspiratie en verdieping voor leraren van de kunstvakken. Dit wordt georganiseerd samen met het Van Gogh en Stedelijk Museum Amsterdam. Voor vragen: Valentijn Rambonnet v.rambonnet@rijksmuseum.nl Amsterdam Rijksmuseum

  • 20 november 2018 (bouwkunst) CKV en kunstdiscipline / Vrije Universiteit Amsterdam lees meer
    * 20 november 2018 (bouwkunst) CKV en kunstdiscipline / Vrije Universiteit Amsterdam Vervolg op studiedag ‘Het nieuwe CKV in de praktijk’ van de Vrije Universiteit Amsterdam. Hoe werk je concreet in een lessenreeks voor film of bouwkunst aan ‘verkenning, verbreding, verdieping en verbinding’? En aan een culturele activiteit van die discipline? Hoe stimuleer je leerlingen om onderzoekend naar een speelfilm of gebouw te kijken?

  • 27 november Frontaal Presentatiedag lees meer
    *SAVE THE DATE! 27 NOVEMBER FRONTAAL IN KORZO THEATER TE DEN HAAG Een dag vol beeldende, muzikale en dansante inspiratie voor een jong, divers, dynamisch en groeiend publiek.

  • Oktober, November December 2018 Museumles in de klas voor PO Apeldoorn Paleis het Loo lees meer
    *Museumles in de klas
    Van januari t/m maart en van oktober t/m december komt het paleis naar u toe! Met drie lessen vol activerende werkvormen en aansprekende verhalen geven onze museumdocenten een les in de klas. Voor groep 3 t/m 5 is 'Wonen in een paleis' in een nieuw jasje gestoken: met een miniatuur-paleis ontdekken leerlingen hoe er gewoond werd. Groep 6 t/m 8 kan bij 'Het Pronkpaleis' aan de slag met een spannend mysterie: wie heeft iets ontvreemd uit het paleis, waarom en uit welke kamer?

  • 10 november 2018 CKV verdiept / Master Kunsteducatie Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten Aanmelden tem 10 september lees meer
    * 10 november 2018 CKV verdiept / Master Kunsteducatie Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten Aanmelden tem 10 september Tweedaagse cursus die ondersteuning en verdieping biedt bij de implementatie van CKV. Alle aspecten komen aan bod; extra aandacht is er voor domein C (verdiepen) waarin het doen van onderzoek centraal staat. Datum van de tweede bijeenkomst is 9 maart 2019.
    top

    TOP


    Opvallende naslagsites, opvallende lessen.


    1. Beeldkraken, complete te downloaden opdrachten/modules incl. verdiepingsopdrachten PO en VO lees meer
      * Het project Beeldkraken heeft als doel om jongeren beter om te leren gaan met de beeldcultuur waarin ze opgroeien. Op de website staan modules met allerlei verschillende thema’s voor het niveau van bovenbouw PO tot bovenbouw VO.
      Bij iedere afbeelding, afkomstig uit de afbeeldingencollectie van Atlas van Stolk, staan vragen om jongeren kritisch te leren kijken. Naast deze vragen zijn er bij iedere afbeelding verwerkingsopdrachten en verdiepingsopdrachten die aansluiten bij de vakken geschiedenis, CKV, maatschappijleer of Nederlands. Op deze manier kan kritisch kijken gemakkelijk én gratis toegepast worden bij al bestaande vakken.

    2. Nieuwe Egypte-les voor vmbo in Rijksmuseum van Oudheden lees meer
      * In het schooljaar 2018/2019 biedt het Rijksmuseum van Oudheden een nieuwe Egypte-les speciaal voor de onderbouw van het vmbo. Tijdens deze les maken leerlingen in spelvorm kennis met voorwerpen uit het oude Egypte en de verhalen die daarbij horen. Daarnaast is er voor alle niveaus bij de tijdelijke tentoonstelling ‘Goden van Egypte’ een interactieve rondleiding, een nieuwe les over archeologie en een les bij de vernieuwde afdeling Nederland in de Romeinse tijd. Alle lessen kosten €75 en kunnen ook met de Cultuurkaart betaald worden. Het totaalaanbod voor het schooljaar 2018/2019 staat op de site .
      Museumles ‘Egypte’ (onderbouw vmbo) In deze les ontdekken leerlingen de Egyptische collectie van het Rijksmuseum van Oudheden aan de hand van verschillende uitdagingen. In groepjes spelen ze levels waarmee ze punten verdienen die helpen hun zoekgeraakte museumvoorwerp terug te vinden. De leerlingen doen onder andere onderzoek naar het mummificatieproces, de Egyptische godenwereld en de rol van het schrift in het oude Egypte.
      De les sluit aan bij de verschillende lesmethoden voor het vak Geschiedenis en de kerndoelen van het domein Mens en maatschappij en bij de tijdvakken Jagers en boeren en Grieken en Romeinen. Voor HAVO/VWO is er ook een museumles over het oude Egypte.
      Museumles ‘Archeologie van Nederland’ (onderbouw vmbo, havo en vwo) Met behulp van opdrachten en een bronnentas maken de leerlingen kennis met de verschillende vaardigheden die je als archeoloog nodig hebt. Ze onderzoeken voorwerpen uit de prehistorie, Romeinse tijd, Middeleeuwen en moderne tijd van Nederland, zoals het mannetje van Willemstad, de goudschat uit Wieuwerd en de fibula van Dorestad. De les wordt afgesloten met ‘Het mysterie van de prehistorische reuzenzwaarden’, een gezamenlijke opdracht. De les sluit aan bij de kerndoelen van het leergebied Mens en Maatschappij en bij de tijdvakken Jagers en boeren, Grieken en Romeinen, Monniken en ridders en Steden en staten.
      Museumles ‘Romeinen’ (onderbouw vmbo, havo en vwo) Hoe helpen voorwerpen in het museum ons aan kennis over het verleden? In deze les maken leerlingen kennis met verschillende voorwerpen uit de Romeinse collecties van het museum. Ze onderzoeken onder andere een kolossaal standbeeld van keizer Trajanus, de uitrusting van Romeinse soldaten en de sarcofaag van een rijke dame uit Simpelveld. De les wordt afgesloten met een uitdagende opdracht: het mysterie van de gouden ruiterhelm uit de Peel. De les sluit aan bij de verschillende lesmethoden voor het vak geschiedenis en de kerndoelen van het domein Mens en Maatschappij en het tijdvak Grieken en Romeinen.
      En verder Vanaf 30 oktober is er een interactieve rondleiding over de ‘Goden van Egypte’ bij de gelijknamige tentoonstelling (12 oktober 2018 t/m 31 maart 2019). Vanaf medio september is er op rmo.nl ook een online lespakket over deze tentoonsteling. Voor een onvergetelijke geschiedenisles in de klas, en voor wie Leiden te ver weg is, komen de onderwijsspecialisten van het museum graag langs op school. Met een koffer vol lesmateriaal en replica’s geeft de Museumdocent in de klas bijvoorbeeld een les ter voorbereiding op een reisweek.

    3. Art Rocks Muziekcompetitie lees meer
      *Art Rocks, de grootste Nederlandse muziekcompetitie die kunst en muziek samenbrengt is gestart. De competitie daagt muzikanten uit alle genres uit een track te schrijven geïnspireerd op een kunstwerk, bijvoorbeeld van Rubens of Rothko. De competitie wordt georganiseerd door stichting Art Match en zeven toonaangevende musea waaronder Museum Boijmans Van Beuningen – dat in 2012 aan de wieg stond van dit tweejaarlijks terugkerende event.
      De tweejaarlijkse muziekcompetitie Art Rocks vindt dit jaar voor de vierde keer plaats en is gestart. Een selectie van vijftig kunstwerken uit de collecties van zeven musea inspireren muzikanten om een gloednieuwe track te schrijven. In Museum Boijmans Van Beuningen lieten deelnemers uit voorgaande edities zich onder andere inspireren door Bruegel’s ‘Toren van Babel’, het ‘Danseresje’ van Degas en Dali’s beroemde kreeftentelefoon. Uit de Rotterdamse collectie kunnen muzikanten zich dit jaar laten inspireren op acht kunstwerken van onder meer Rothko, Mike Kelley, Rubens en Munch. Ambassadeur van de muziekcompetitie Yung Nnelg heeft het nummer ‘Basquiat' gemaakt, dat geïnspireerd is op het werk ‘Koningen van Egypte II’ (1982) van street-artist Jean-Michel Basquiat uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Op zaterdag 25 november vindt de Rotterdamse museumvoorronde plaats.
      Art Rocks wordt dit jaar georganiseerd door stichting Art Match in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen, het Bonnefantenmuseum, Tropenmuseum, Drents Museum, Kröller-Müller Museum, Museum Prinsenhof Delft en het Centraal Museum. De beste inzendingen spelen hun track live bij het kunstwerk van hun keuze, en maken onder andere kans op een plek in de finale in poppodium Paradiso op 23 januari 2019.
      Over de competitie
      Muzikanten uit alle genres, vanaf 15 jaar, kunnen tussen 28 augustus en 15 oktober hun nummer inzenden voor Art Rocks. Uit alle inzendingen selecteert een vakjury 56 muziekacts. Deze acts spelen tijdens de voorrondes hun nummer live bij het kunstwerk van hun keuze in één van de zeven musea. De acht beste acts strijden in de finale in poppodium Paradiso voor de titel, een geldprijs van €1000 en een videoclip.
      Workshop in Boijmans: zaterdag 15 september
      Er zijn nog enkele plekken vrij voor artiesten die op zaterdag 15 september in Museum Boijmans van Beuningen een workshop willen krijgen van rapper Yung Nelg, ambassadeur van Art Rocks. Yung Nelg schreef zelf het nummer 'Basquiat', geïnspireerd door het schilderij 'Kings of Egypt II' van Jean-Michel Basquiat. De workshop is een samenwerking tussen Art Rocks en Popsport, en biedt een driedelig programma: na een workshop ‘Kunst kijken’ van ervaren museumdocent Peter Thissen, vertelt Yung Nnelg over zijn eigen creatieve proces. Tot slot gaan deelnemers zelf aan de slag met hun eigen muzikale interpretatie bij een zelfgekozen kunstwerk, onder leiding van Popsport coaches. De Popsport coaches zijn Linda van Leeuwen (Blaudzun) en Okke Punt (De Beste Singer Songwriter van NL). Daarbij richt Popsport zich op muzikanten tussen de 15 jaar en 25 jaar.

    4. MBO VAN KIJKEN NAAR ZIEN lees meer
      * Vanaf september zetten we de deuren wijd open voor MBO studenten. Zij worden opgeleid voor een specifiek beroep en dan ligt een bezoek aan een museum voor moderne kunst niet meteen voor de hand. Daar denken wij natuurlijk anders over! In het anderhalf uur durend ‘Van kijken naar zien’ programma zijn de kunstwerken aanleiding om vaardigheden te ontwikkelen die juist later in het werk heel goed van pas kunnen komen. Je leert verder en kritischer te kijken, je wordt je bewust van aannames en vooroordelen en hoe bepaalde perspectieven je blik beïnvloeden. Dit programma is ontwikkeld in samenwerking met uitgever Codename Future (o.a. van de MBO burgerschapsmethode 'De maatschappij dat ben JIJ').

    5. De Digitale kijkwijzer lees meer
      * Zelfstandig het museum ontdekken? Dat kan met de digitale Kijkwijzer. Je kiest je eigen route, door zelf de onderwerpen te bepalen die jij wil onderzoeken. Dit past mooi binnen de nieuwe opzet van CKV. Kom meer te weten over de mensen die in het museum werken, de architectuur, tentoonstellingen en nog veel meer.

    6. Haarlem: Frans Hals Museum en De Hallen: VERNIEUWD MUSEUM, VERNIEUWD PROGRAMMA! lees meer
      * Haarlem: Frans Hals Museum en De Hallen: VERNIEUWD MUSEUM, VERNIEUWD PROGRAMMA!
      Het Frans Hals Museum en De Hallen Haarlem zijn één museum op twee locaties onder de naam Frans Hals Museum (locaties Hof en Hal), met één website, één huisstijl en vernieuwende en onderscheidende tentoonstellingen waarin oude en hedendaagse kunst centraal staan. Het Frans Hals Museum biedt een unieke en prikkelende ‘fusion’ van traditie en toekomst, van verfstreken en pixels.
      ANDERS KIJKEN, MEER ZIEN
      In het Frans Hals Museum komen de Gouden Eeuw en het heden samen. De mix van oud en nieuw met vernieuwende actieve werkvormen zorgt voor talloze ontdekkingen en bergen inspiratie. Alle programma’s zijn gebaseerd op authentiek (kunst)onderwijs en sluiten aan op de bestaande kerndoelen. We bieden een veelzijdig programma voor alle leeftijden, waarin we met de ogen van nu kijken naar de kunst van toen. In het museum staat kunst centraal, want kunst vertelt je veel over jezelf en de wereld.
      Er is een vernieuwd educatief programma voor zowel basisonderwijs als het voortgezet onderwijs.

    7. Van Bommel in de klas PO
      * Van Bommel in de Klas. Na een succesvolle proef gaat komend seizoen het project Van Bommel in de Klas van start. In september start dit educatieprogramma voor basisscholen. Het museum brengt werken uit de collectie naar de klas onder leiding van docent Suzanne Berkers. Kinderen komen in aanraking met een schilderij, zodat ze op die manier echte kunst kunnen zien én ervaren. Op deze manier leren ze iets over hedendaagse kunst, bijvoorbeeld hoe je naar kunst kijkt en hoe je iets over de betekenis kunt ontdekken. Scholen en docenten kunnen zich aanmelden via info@vanbommelvandam.nl t.a.v. Shanou Janssen.

    8. Online Tijdlijn Kröller Müller Museum lees meer
      * Kröller-Müller Museum viert tachtigjarig bestaan met lancering online Tijdlijn Op 13 juli 2018 is het precies tachtig jaar geleden dat het Kröller-Müller Museum zijn deuren opende voor publiek. Helene Kröller- Müller zag in 1938 haar droom verwezenlijkt in de opening van het destijds geheten Rijksmuseum Kröller-Müller. Het museum viert dit met de lancering van een online Tijdlijn, vol bijzondere verhalen die niet eerder naar buiten zijn gebracht.
      Storytelling In de Tijdlijn wordt door middel van 'storytelling' het verhaal achter de kunstwerken verteld vanuit het perspectief van de directeuren van het Kröller-Müller Museum. Hiervoor is gebruik gemaakt van brieven en foto’s uit de archieven. Het rijk geïllustreerde resultaat geeft inzicht in de visie van Helene Kröller-Müller en haar opvolgers en motiveert hun keuzes voor de kunstenaars en architecten met wie zij hebben samengewerkt.
      Van Goghs aardappeleters Onbekende verhalen worden ontsloten. Zoals het verhaal achter het beroemde schilderij De aardappeleters van Vincent van Gogh, dat niet door Helene is aangekocht maar door de eerste conservator van het museum, Willy Auping jr. En wie weet eigenlijk waar de schilderijenverzameling van Helene was tijdens de oorlog?
      Helene Kröller-Müller, oorlogsjaren en Hammacher Op 13 juli lanceert het museum de geschiedenis van haar stichter Helene Kröller-Müller, het museum tijdens de Tweede Wereldoorlog en de periode van directeur Bram Hammacher (1947-1963), grondlegger van de beeldentuin. De Tijdlijn wordt gedurende het jubileumjaar gevuld met verhalen.

    9. Lesidee Het Nieuwe Bouwen lees meer
      *schooljaar 2018-2019. Heeft u al nagedacht over de invulling van uw lessen? Bij Het Nieuwe Instituut kunt u terecht op het gebied van erfgoed, design, architectuur, ontwerpend leren en nog veel meer. Doe inspiratie op onze website.
      Het Nieuwe Bouwen Voor het primair en voortgezet onderwijs ontwikkelde Het Nieuwe Instituut een poster van Huis Sonneveld voor aan de muur van het klaslokaal, inclusief een lesidee over Het Nieuwe Bouwen. Leerlingen voegen een nieuw, slim ontwerp toe aan de architectuur van het huis. Wilt u één of meer posters ontvangen voor uw klas of school? Vraag hem gratis aan! U kunt de opdracht apart downloaden als PDF via de website
      Hoi, ik ben een lijn! De te verschijnen boeken ´Hoi ik ben een lijn´ en ´Hoi, jij bent een ontwerper´ zijn vanaf nu te reserveren via AKO en bol.com. In september lanceert Het Nieuwe Instituut de boeken met uitgeverij Rubinstein. Beide boeken vertrekken vanuit erfgoed en de architectuurcollectie van Het Nieuwe Instituut. De boeken zijn leuk om thuis te ontdekken én uitdagend om mee aan de slag te gaan in de klas.
      Schooljaar 2018-2019 Het Nieuwe Instituut staat klaar voor schooljaar 2018-2019. Met nieuwe programma's en een gloednieuw leesboek en doeboek rondom de collectie die ook in de klas kunnen worden ingezet. We verwelkomen u en uw leerlingen graag! Kijk voor een overzicht van het onderwijsprogramma op onze website en maak alvast een reservering.

    10. Rembrandt database vernieuwd en verrijkt lees meer
      *Het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis lanceert de volledig vernieuwde Engelstalige website www.rembrandtdatabase.org. Deze biedt uniek onderzoeksmateriaal zoals teksten, hoogwaardige afbeeldingen en onderzoeksdata over schilderijen van Rembrandt in combinatie met anonieme werken uit de Rembrandt-school. Van meer dan 600 schilderijen is kunsthistorische documentatie beschikbaar, van ruim 250 schilderijen ook de technische documentatie. De nieuwe functionaliteiten van de website verhogen de toegankelijkheid en bruikbaarheid.
      (Inter)nationale data-uitwisseling De database is verrijkt met data van het diepgaande onderzoek naar Rembrandts Saul en David uit het Mauritshuis. Het museum heeft de onderzoeksresultaten met steun van Stichting de Johan Maurits Compagnie geïnventariseerd en bewerkt. Het Tiroler Landesmuseum in Innsbruck heeft inmiddels zijn documentatie online gezet. Ook andere partners zoals het Städel Museum in Frankfurt, The Leiden Collection in New York en de Staatsgalerie in Stuttgart delen spoedig hun data.

    11. Gratis busvervoer naar het Rijksmuseum Te reserveren bij de rondleiding Gouden Eeuw in beeld lees meer
      *ligt uw school meer dan 60 km buiten Amsterdam? Dan kunt u gebruik maken van de gratis Rijksmuseumbus. Het busvervoer is altijd in combinatie met de rondleiding Gouden Eeuw in Beeld (voor VMBO) waar leerlingen kennis maken met de topstukken uit de 17de-eeuwse collectie. Heeft u vragen over de Rijksmuseumbus? Neem contact op met Nikita Baboelal via 020 6747064 of rijksmuseumbus@rijksmuseum.nl

    12. In de wijk , workshop FOAM op school, bij eindexamenthema De Stad, voor VMBO lees meer
      * In de wijk , workshop FOAM op school, bij eindexamenthema De Stad, voor VMBO
      Binnen de rondleidingen voor het VMBO is het mogelijk om de nadruk te leggen op het eindexamenthema De Stad. Daarnaast biedt de workshop In de Wijk bij uitstek de mogelijkheid om leerlingen hun directe omgeving goed te laten observeren. Door in te gaan op bijzondere plekken, architectuur, vormen of patronen gaan de leerlingen de buurt in om de stad vast te leggen. Workshops kunnen plaatsvinden bij Foam, maar kunnen ook op locatie geboekt worden. Vraag naar de mogelijkheden bij de afdeling educatie van Foam.
      In de wijk , workshop FOAM op school, bij eindexamenthema De Stad, voor VMBO
      Ken jij de buurt rondom je school? Zijn er plekken waar je veel komt, of juist helemaal niet?
      Ervaar de wijk eens op een andere manier door met een camera op pad te gaan. Samen met een museumdocent trek je erop uit in de buurt rondom jouw school en maak je een bijzondere foto van jouw favoriete plek.In de klas leer je waar je op moet letten bij het maken van een foto door goed te kijken naar foto’s van professionele fotografen. Met deze kennis op zak gaan jullie zelf aan de slag. Je gaat met een groepje buiten op pad om een bijzondere foto te maken van een plek die jullie bijzonder vinden. Terug in de klas bekijk je met je klasgenoten de resultaten. Je vertelt waar je jouw foto gemaakt hebt en waarom deze plek zo bijzonder is. Ook vertel je waarom je jouw foto juist op deze manier gemaakt hebt. Je zult merken dat de buurt er heel anders uit ziet door de ogen van een ander.
      Uitbreiding naar een lessenreeks Wil je langer met fotografie aan de slag in de buurt rondom jouw school? De workshop In de wijk kan naar wens uitgebreid worden naar een reeks van 3 of 4 lessen. In deze lessenreeks is er meer tijd en ruimte voor verdieping en om zelf te fotograferen. Neem gerust contact op met de afdeling Educatie om de mogelijkheden te bespreken. We denken graag met je mee over een passende invulling van het programma.
      Let op: deze workshop is alleen op locatie te boeken.

    13. Foam Amsterdam: Mediawijs: buiten beeld VO, ook bij u op school VO en speciaal onderwijs en gebarentaal lees meer
      *Foam Amsterdam: Mediawijs: buiten beeld VO, ook bij u op school VO en speciaal onderwijs en gebarentaal
      In deze workshop staat fotografie en sociale media centraal. Welke beelden blijven er van jou achter, online? Hoe ziet je digitale voetstap er uit en welke beelden besluit jij met de wereld te delen?
      De workshop start met een interactieve rondleiding van 30 minuten waarin je bewust leert kijken naar fotografie en kennismaakt met fotografische begrippen en beeldelementen. Tijdens de rondleiding staat de keuze van de fotograaf centraal. Wat zou er buiten het beeld kunnen gebeuren? Welk verhaal heeft de fotograaf met dit beeld willen vertellen en op welke manier deelt hij zijn verhaal met de wereld?
      Vervolgens pas je deze kennis zelf toe in de educatieruimte, waar je een spoedcursus fotografie en sociale media krijgt. Door middel van Kahoot!, een interactieve quiztool, oefen je tien fotografische begrippen, in wedstrijdverband. Vervolgens leer je o.a. meer over het begrip kader, het platform Instagram en de keuzes die je kunt maken wanneer je een foto deelt met de wereld.
      In groepjes van 2 maak je een foto die verder gaat, buiten beeld. De foto die zich afspeelt binnen het kader van je smartphone vertelt één verhaal, maar de context van de foto laat een andere wereld zien. Alle resultaten worden aan het einde van de workshop op een groot scherm getoond en nabesproken. Hierbij is aandacht voor mediawijsheid.
      Doel van de workshop
      • Bewust leren kijken naar fotografie; • Kennis maken met fotografische begrippen en beeldelementen; • Bewust worden van de rol van sociale media en digitale beeldcultuur; • Ervaren hoe je door middel van fotografie iets over jezelf en iemand anders kunt vertellen; • Leren reflecteren op je eigen werk en dat van anderen.
      De leerdoelen van de workshop sluiten direct aan bij de kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie (kerndoelen 48 t/m 52) en vakoverschrijdend bij Nederlands (kerndoelen 1 en 5 t/m 7).
      120 minuten, prijs incl.materialen, Workshopresultaten CD. Maximaal 30 leerlingen.Dit programma is ook te boeken voor het Speciaal Onderwijs en in Nederlandse Gebarentaal. Deze workshop is bovendien op school te boeken. De prijzen van programma’s op locatie zijn op aanvraag.

    14. Rijksmuseum Amsterdam Onderwijsaanbod 2018-2019 online lees meer
      * Een team van 125 enthousiaste rondleiders, workshopdocenten en acteurs staan er klaar voor. Voor alle leerlingen zijn er op maat gemaakte programma’s in het museum van brugklasser tot eindexamenkandidaat, maar ook voor het primair onderwijs. Bij elk programma is lesmateriaal voor in de klas beschikbaar zodat u goed geïnformeerd en voorbereid het bezoek begint. Ook dit lesmateriaal staat op de site. Voor vmbo-leerlingen is er gratis busvervoer van ver buiten Amsterdam. De
      Rijksstudio.
      De collectie van het Rijksmuseum is via https://www.rijksmuseum.nl/rijksstudio voor iedereen beschikbaar en in de klas te halen. De objecten uit het museum zijn te verzamelen op thema en op tijdvak door de docent maar ook door de leerlingen.
      Spreekbeurt/werkstuk:
      Voor de leerlingen is informatiemateriaal ontwikkeld met weetjes, foto’s, filmpjes en een kijkje achter de schermen. (aan te vragen via onderwijs@rijksmuseum.nl).
      Examenrondleidingen:
      Drie examenrondleidingen bereiden uw leerlingen voor op het examen Kunst Algemeen. In elke rondleiding oefenen leerlingen actief met het plaatsen van de objecten in de cultuurhistorische context en leren zij de kunst te analyseren.
      A) Cultuur van de kerk in de 11de t/m 14de eeuw (incl.voorbereidende les) Leerlingen duiken met deze rondleiding de middeleeuwen in en onderzoeken welke invloed het christelijke geloof had op de kunst.
      B) Burgerlijke cultuur van Nederland in de 17de eeuw. Wat maakt de Nederlandse kunst uit de Gouden Eeuw zo bijzonder?
      C) Cultuur van romantiek & realisme in de 19de eeuw. Tijdens deze rondleiding onderzoeken leerlingen welke cultuurhistorische ontwikkelingen hebben geleid tot de romantiek en het realisme.
      Studiedag leraren kunst: Op donderdag 15 november 2018 is er een studiedag vol inspiratie en verdieping voor leraren van de kunstvakken. Dit wordt georganiseerd samen met het Van Gogh en Stedelijk Museum Amsterdam. Voor vragen: Valentijn Rambonnet v.rambonnet@rijksmuseum.nl Amsterdam Rijksmuseum https://www.rijksmuseum.nl/nl/met-kinderen-klas-of-groep/open-huis-en-studiedagen en https://www.rijksmuseum.nl/nl/met-kinderen-klas-of-groep/voortgezet-onderwijs/examen-kunst-2018

    15. Amsterdam Rijksmuseum PO Nieuw! Sporenonderzoek naar Rembrandt Groep 5 - 8 | Workshop en rondleiding lees meer
      * Amsterdam Rijksmuseum PO Nieuw! Sporenonderzoek naar Rembrandt Groep 5 - 8 | Workshop en rondleiding
      In de workshop Sporenonderzoek naar Rembrandt komen leerlingen meer te weten over Rembrandt door zelf onderzoek te doen naar zijn werken. Ze doen proefjes met kleurstoffen en ontleden verflagen met de microscoop en UV-licht. Het resultaat van het sporenonderzoek is een heus onderzoeksrapport.

    16. Amsterdam Rijksmuseum Nieuwe programmering primair onderwijs online schooljaar 2018-2019 lees meer
      * De nieuwe programmering voor primair onderwijs voor het schooljaar 2018-2019 is vanaf nu te boeken. Van kleuters tot en met achtste-groepers: voor alle leerlingen zijn op maat gemaakte programma's in het museum. Bij elk programma hoort ook lesmateriaal in de klas. Onze programmering is te boeken in combinatie met gratis busvervoer vanaf groep 4.

    17. Leeuwarden educatie bij Escher op reis van 28 april tm 28 oktober Fries MuseumVO lees meer PO lees meer
      *Escher op reis in Leeuwarden, de geboortestad van M.C. Escher. De tentoonstelling volgt de artistieke ontwikkeling van een technisch bekwame graficus tot een wereldberoemd kunstenaar .De tachtig originele werken zijn aangevuld met brieven, tekeningen, fotomateriaal en persoonlijke voorwerpen. Het innovatieve tentoonstellingsontwerp versterkt de beleving van Eschers leven en werk. Daarnaast presenteert het museum de tentoonstelling Phantom Limb: art beyond Escher. In deze tentoonstelling worden indrukwekkende installaties van hedendaagse (inter)nationale kunstenaars gepresenteerd die de bezoeker op het verkeerde been zetten en een wereld scheppen waarin niets is wat het lijkt. NTR lanceert Interactieve documentaire ‘De Metamorfose van Escher’, centraal daarin staat Escher’s werk Metamorfose II. Je kunt als websitebezoeker het werk en leven van Escher van heel dichtbij ontdekken en beleven en via audiotours meer te weten komen over het persoonlijke leven van Escher, de techniek en zijn werk in kunsthistorisch perspectief. Niet alleen Metamorfose II, maar ook een tiental andere werken zoals Relativiteit, Reptielen en Verbum, zijn op die manier te beleven. Bij de tentoonstelling verschijnt een audiotour waarin de kunstenaar zelf aan het woord komt, vertolkt door topacteur Pierre Bokma.
      Educatie VO en PO : Het magische karakter van het tot de verbeelding sprekende werk van M.C. Escher en zijn visuele illusies vormen in combinatie met wiskunde de basis van alle onderwijsprogramma’s. Met een bezoek aan het museum willen we leerlingen daarna op allerlei manieren uitdagen. Kernbegrippen zijn: verbeelding, fantasie, magie, metamorfoses, grafiek en wiskunde. Daarnaast bezoeken leerlingen de tentoonstelling Phantom Limb: Art beyond Escher waarin hedendaagse beeldend kunstenaars laten zien hoe Eschers uitgangspunten ook hen inspireren. http://www.ntr.nl/escher.

    18. CBK Rotterdam, TENT en/of de openbare ruimte: Educatie alle niveaus lees meer
      * CBK Rotterdam biedt educatie op verschillende niveaus en werkt samen met Rotterdamse kunst en kunstenaars om kinderen, jongeren, studenten en volwassenen mee te nemen in deze wereld. CBK Rotterdam biedt programma’s voor het onderwijs aan waarbij leerlingen de ruimte krijgen hun mening om te zetten in woorden en beelden, bijvoorbeeld door over een kunstwerk te filosoferen of zelf aan de slag te gaan. Als uitgangspunt voor deze programma’s wordt altijd de collectie kunstwerken in de openbare ruimte van Rotterdam gebruikt of een tentoonstelling in TENT.
      Nieuw in ons aanbod is KNSTMPPN [kunstmeppen].
      Dit is een uitdagend, toegankelijk en sociaal kunstkaartspel voor leerlingen van alle niveaus van het Voortgezet Onderwijs, waarbij geldt: hoe beter je kijkt, associeert en beargumenteert, hoe groter je winkansen. Bij deze editie, exclusief ontwikkeld voor CBK Rotterdam, staan kunstwerken uit de openbare ruimte van Rotterdam centraal. Het voornaamste doel van het spel is leerlingen met andere ogen te laten kijken naar kunst uit de stad die hen dagelijks omringt. Om het spel te kunnen spelen hebben leerlingen geen voorkennis nodig van de kunstwerken. Het speelniveau wordt bepaald door de spelers zelf. Daarnaast worden vaardigheden als goed kijken, associëren, creatief denken, discussiëren en beargumenteren getraind tijdens het spelen van het spel. KNSTMPPN wordt als totaalpakket aangeboden en bestaat uit het spelen van het spel onder begeleiding van een KNSTMPPN-expert (op school of in TENT), een rondleiding langs kunst in de openbare ruimte (Rotterdam centrum) en tips voor een verwerkingsles op school. Daarnaast krijgt elke deelnemende klas een speldoos cadeau, zodat het spel later nog een keer klassikaal gespeeld kan worden. KNSTMPPN kan worden gecombineerd met rondleidingen in TENT. Neem voor boekingen of meer informatie contact op met Judith Vorwerk

    19. Rotterdam Ontdek Rotterdam bij ncht, een lichtroute Rotterdam met 44 items over Kunst, Architectuur en Poëzie. Gratis VVV en CS
      * Het nachtbeeld van een stad wordt sterk bepaald door de aanwezigheid van kunstlicht. In Rotterdam worden een aantal kunstwerken en gebouwen bijzonder aangelicht, en duikt er poëzie op in het donker. De gemeente Rotterdam en CBK Rotterdam hebben samen een routekaart gemaakt, die je langs deze nachtelijke highlights in de stad voert. Deze kaart, Lichtroute Rotterdam, is nu gratis verkrijgbaar bij de Rotterdam Tourist Information aan de Coolsingel en op het Centraal Station en via CBK Rotterdam.
      Kunst, architectuur en poëzie
      Lichtroute Rotterdam leidt je langs opvallende kunstwerken die stralen of schaduwen maken, oplichtende architectonische stadsiconen én poëzie die in het donker opduikt. De kaart geeft informatie over de diverse Rotterdamse lichtprojecten die je onderweg tegenkomt, van de Lijnbaan tot aan het Wereldmuseum.
      Sta bijvoorbeeld eens stil bij de schaduw van de Reus van Rotterdam of de gekrulde Kraatpaal, fiets over de Erasmusbrug met z’n gekleurde tuien en bekijk de majestueus verlichte Hefbrug. Zie het oplichtende en weer dovende kunstwerk Light Gig in de gevel van LantarenVenster en ervaar Broken Light, de meest bijzondere straatverlichting die Rotterdam rijk is. Of lees de dichtregels op straat, waarvan er veel in neon en led oplichten. Sommige woorden plooien zich om hoeken heen en andere prijken hoog op dakranden. Ontdek De omgeving van de mens is de medemens van Jules Deelder op de Nieuwe Binnenweg, I have to change to stay the same van Willem de Kooning aan de Blaak en Steden schuilen niet als het regent van Joseph Brodsky aan het Kleinpolderplein. Zo kom je tijdens een avondwandeling veel stof tot nadenken tegen.

    20. Cultuurdag / CKV-dag lees meer
      *Een overzicht van de complete cultuurdagen, bestaande uit een voorstelling, diverse workshops en een eindpresentatie. De cultuur-/ CKV-dagen zijn ook te boeken als themadag en uiteraard volledig op maat in te vullen. Klik op de links voor meer informatie over de gewenste CKV dag.
      Een 4XM Cultuurdag / CKV-dag is geheel verzorgd en heeft, indien gewenst, een dagvullend programma: Cultuurdag Regulier Cultuurdag Multimedia Cultuurdag Hiphop Cultuurdag Basisonderwijs Cultuurdag Taal Cultuurdag Dans Cultuurdag Muziek Cultuurdag Sport Cultuurdag Beeldende Kunst
      CREATIEVE, ORIGINELE ÉN DIDACTISCHE WORKSHOPS
      4XM werkt uitsluitend met gediplomeerde en/of gecertificeerde workshopleiders. Zij bieden de perfecte mix tussen educatie, creativiteit, spanning en sportiviteit. Onze workshops zijn daarmee bijzonder geschikt voor CKV-dagen of -lessen op scholen. Op zoek naar een leuke én leerzame workshop voor slechts één uur of juist voor een dag?
      De WORKSHOPS ZIJN GESCHIKT VOOR…Cultuurdagen: 4XM is dé partner bij uitstek voor cultuurdagen. Wij stemmen het programma af op bestaande wensen en behoeften; of het gaat om 25 of 500 leerlingen, met of zonder voorstelling en/of eindpresentatie: bij ons ben je voor een cultuurdag vol afwisselende, creatieve en leerzame workshops aan het juiste adres!Teambuilding: op zoek naar een unieke teambuilding activiteit? Denk dan eens aan een workshop! Tijdens een workshop kom je als team helemaal tot elkaar. Naast een flinke dosis creativiteit bieden onze workshops vooral erg veel plezier.(School)kampen: workshops zijn bij uitstek geschikt voor schoolkampen. De meeste workshops kunnen zowel buiten als binnen uitgevoerd worden: plezier gegarandeerd!

    21. Kinderkunstboek bij tentoonstelling Liebermann: Koos Meinderts en Annette Fienieg – Liebermann - De zee van meneer Max lees meer
      * Dit voorjaar is in het Gemeentemuseum Den Haag een grote tentoonstelling te zien tot en met 24 juni over het werk van de beroemde Duitse kunstenaar Max Liebermann (1847 – 1935). Er zijn veel zomerse werken te zien, bijvoorbeeld van zonnige terrassen en paarden op het strand. Maar ook zijn topwerk Rustpauze in het Amsterdamse Weeshuis, waarop hij op realistische wijze het leven van de weeskinderen vastlegde. In het nieuwe kinderkunstboek dat naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt, komen die zomerse kant van zijn oeuvre én dit topstuk over het leven in het weeshuis samen. In Liebermann - De zee van meneer Max van schrijver Koos Meinderts met illustraties van zijn echtgenote Annette Fienieg neemt de schilder een groepje weeskinderen mee naar het strand.
      Dit nieuwe kinderkunstboek gaat over Meneer Max die overal tekent en iedereen vastlegt die hij tegenkomt. Ook de meisjes van het Burgerweeshuis. Koos Meinderts en zijn echtgenote Annette Fienieg brengen gezamenlijk het verhaal van Max Liebermann tot leven voor jonge kinderen (7+). In de tentoonstelling Max Liebermann – Een zomers impressionist zijn alle originele illustraties te zien.

    22. Verteltheater Friponne van Desiree Honikx voor VO en PO lees meer
      * Nieuw: Het zwijgen van mijn vader. Enkele jaren geleden heb ik naar aanleiding van de dagboeken van mijn vader een voorstelling gemaakt. Deze dagboeken schreef hij in de periode 1945-1948 in Nederlands Indië. Het is een ( muzikale) voorstelling/monoloog geworden waarin dagboekfragmenten en jeugdherinneringen elkaar afwisselen. Middels deze voorstelling laat ik zien dat oorlog lang nadat deze afgelopen is , nog voort kan duren. Maar vooral het belang van (niet) (ver) oordelen.
      Rosalia en de knuffelmonsters, Op een ochtend wordt Rosalia wakker en ontdekt dat alle knuffels weg zijn. Alleen Muis is er nog. Leeftijd 3 - 8 jaar Interactief
      Grobbedorus Een theaterstuk over een gevaarlijke zeerover, die behalve van vechten ook van lekker eten houdt. Leeftijd 4 - 10 jaar Interactief!!
      Midden in de winternacht Desiree Hornikx als verhalenvertelster en Willem van der Heijden als zanger en accordeonist brengen een Kerstprogramma waarin de verschillende elementen van deze gezellige periode bij elkaar komen. Mooie verhalen en liedjes.
      Bronnen van inspiratie Een afgeluisterd gesprek in de wachtkamer, een ontmoeting in de trein, een bank op een luchthaven, een wandeling met kinderen, de gebroeders Grimm, H.Chr. Anderson, een stevige griep, Godfried Bomans, A.M.G Schmidt, Paul Biegel, Rafik Schami, Bert Voorhoeve, Tolstoi, 1001 nacht, een fikse ruzie, Franciscus, publiek, mijn kinderen, een rommelmarkt, boeddhisme, Oost-Europa, Het verre oosten, Afrika, een romantische ontmoeting, een saaie receptie en nog veel meer…

    23. Eindhoven MU artspace educatieprogramma PO, VO, MBO & HBO lees meer
      *Eindhoven MU artspace educatieprogramma.Ze hebben 5 tot 6 keer per jaar een wisselende tentoonstelling op het gebied van hedendaagse kunst. Het educatieprogramma is zeer uitgebreid, hieronder kunt u daar meer over vinden
      Interactieve rondleidingTijdens de exposities bieden we doorlopend een interactieve rondleiding aan. Tijdens de interactieve rondleiding geven we een laagdrempelige introductie over de achtergrond van de werken. We gaan erover in (socratisch) gesprek daarnaast koppelen we ook diverse (praktische) opdrachten en vraagstukken aan de werken. MU stimuleert een vrije opzet waarin leerlingen en studenten de vrijheid voelen om dat te zeggen wat ze zien en ervaren, zolang ze kunnen onderbouwen waarom. Daarnaast proberen we de tentoongestelde werken te koppelen aan bepaalde maatschappelijke en educatieve onderwerpen binnen de belevingswereld van de groep. Duur: 45 - 60 minuten
      VTS rondleidingOp aanvraag bieden wij ook VTS (visual thinking strategies) rondleidingen aan. Duur: 45 - 60 minuten Kosten: € 4,00 per leerling, maximale groepsgrootte 15 leerlingen
      Naast het reguliere bezoek aan MU, bieden we ook een combinatieprogramma aan met De Ontdekfabriek of POPEI.
      Do you see MUsic?Hoe klinkt een expositie? Hoe ziet een soundtrack eruit? MU en POPEI hebben samen de koppen bij elkaar gestoken om een interdisciplinaire workshop te ontwikkelen n.a.v. de huidige expositie bij MU. De workshop neemt je mee als beeldende en auditieve maker. De twee Strijp-S buren vonden elkaar in het verlangen om discipline overschrijdende workshop te ontwikkelen, waarin leerlingen zowel receptief, reflectief als creërend aangesproken worden op hun creatief maker-schap. Duur: 2,5 uur Kosten: € 8,00 per leerling + € 25,00 administratiekosten
      KIJK-S Tijdens de start bij MU leer je d.m.v. een interactieve rondleiding in de expositie anders kijken en denken. Vervolgens ga je zelf kijken en onderzoeken in groepjes op Strijp-S, aan de hand van een thema en opdracht en leer je op een andere manier te kijken naar het gebied. Tot slot laat je je bekijken in De Ontdekfabriek tijdens de creatieve presentaties in de green screen studio. Duur: 5 uur Kosten: € 12,50 per leerling + € 25,00 administratiekosten
      De Creatieve Code MU Play&Learn presenteert: De Creatieve Code. Een leerlijn creatief programmeren voor bovenbouw primair en onderbouw voortgezet onderwijs, gemaakt voor en door kunstenaars.Meer informatie: www.decreatievecode.nl
      Op maatNaast ons reguliere aanbod, bieden wij ook diverse workshops op maat aan. Van Codes Creatures tot Fouten Maken. Neem contact op met de afdeling educatie voor meer informatie.

    24. Imagine IC biedt in verschillende vormen lesprogramma's aan voor uiteenlopende doelgroepen; van vmbo-klassen en mbo-studenten tot master-studenten lees meer
      *Imagine IC biedt in verschillende vormen lesprogramma's aan voor uiteenlopende doelgroepen; van vmbo-klassen en mbo-studenten tot master-studenten. Educatie bij Imagine IC staat in het teken van erfgoedtalent ontwikkelen: jongeren bewust maken van hun eigen plek in het collectief, en van het belang om die plek actief in te nemen. Veel jongeren zijn zich niet bewust van de betekenis van hun stem. En zo wordt die niet gehoord. Maar zonder hun verhaal zijn ‘we’ niet compleet.
      In de educatieve programma’s doen leerlingen onderzoek naar erfgoed. Wat is erfgoed? Wat betekent erfgoed voor henzelf? Welke plaats neemt erfgoed in binnen hun eigen belevingswereld? De tentoonstellingen in huis maar ook andere thema’s bieden een kader om dit met hen te onderzoeken.
      Voor vragen, verdere informatie en voor programma's op maat kunt u contact opnemen via educatie@imagineic.nl of bellen met 020-4894866. -bij-imagine-ic

    25. Later als je Groot Band een muziekvoorstelling voor PO lees meer
      *In deze voorstelling leggen we uit hoe een band moet samenwerken om tot een goed resultaat te komen (samenwerken moeten ze op school ook). Dit doen we aan de hand van voorbeelden. Bijv; Wat gebeurt er als de drummer niet aftikt, wat is de functie van ieder bandlid etc. Tevens komen er verschillende stijlen muziek middels eenzelfde nummer. We hebben ervoor gekozen om dit te doen met popsongs van nu, om zo de doelgroep (groep 5 t/m 8) aan te spreken. Kortom, de voorstelling is een mooie samensmelting van een concert en educatie. Het is een voorstelling die zeer zeker aansluiting vindt binnen de ontwikkelingen van de muziekeducatie op dit moment zoals bijv. de Muziekimpuls. Bij de voorstelling is sowieso een lesbrief beschikbaar. Facultatief zijn er ook workshops af te nemen.
      De band bestaat uit 5 professionele musici
      Praktische informatie: Bij elk optreden is licht, geluid en alle instrumentarium aanwezig. De Later als je Groot band is te boeken op scholen, in theaters en in bibliotheken.In overleg spelen we meerdere voorstellingen op 1 dag op dezelfde lokatie.
      Via onze website kan er een lesbrief worden aangevraagd ter voorbereiding van onze voorstelling.

    26. online oeuvrecatalogus met 30 ‘nieuwe’ Mondriaans lees meer
      * RKD lanceert online oeuvrecatalogus met 30 ‘nieuwe’ Mondriaans Op de geboortedag van Piet Mondriaan (1872-1944) lanceert het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis de digitale oeuvrecatalogus met een overzicht van alle 1473 bekende werken van deze Nederlandse meester, waaronder 30 nieuwe toeschrijvingen. Mondriaans complete oeuvre is hiermee voor het eerst beschikbaar voor het brede publiek.
      De digitale oeuvrecatalogus van het werk van Piet Mondriaan bevat een schat aan nieuwe gegevens over tentoonstellingen, veilingen, herkomst en literatuur en wordt doorlopend geactualiseerd. Van ruim driekwart van de werken is een kleurenafbeelding opgenomen. Een ieder kan in de digitale catalogus gericht zoeken op jaar, onderwerp, techniek en formaat.
      Met maar liefst 300 werken bezit Gemeentemuseum Den Haag de grootste Mondriaancollectie ter wereld. Het museum is daarom een belangrijke partner in dit onderzoek.

    top


  • Home