Maak ckplus uw homepage Mail de webmaster CKPLUS




CKplus Docenten site juli-augustus - 2018
Een selectie activiteiten uit de CKplus Primair Onderwijs / PO site

Opgeven gratis Nieuwsbrief Redactie Hans en Wil Weikamp, Doetinchem


DE AGENDA
Data bij-, nascholings- en docentendagen ed.(klik hier)



  • juli 2018


  • Op 9 en 10 juni in Ruigoord en op 15 juli op culturele buitenplaats Kranenburgh in Bergen NH. KinderMuziekFestival **

  • augustus 2018


  • september 2018


  • oktober 2018


  • Oktober, November December 2018 Museumles in de klas voor PO Apeldoorn Paleis het Loo **

  • november 2018


  • Oktober, November December 2018 Museumles in de klas voor PO Apeldoorn Paleis het Loo **

  • 14 november Amsterdam Rijksmuseum Studiedag leraren primair onderwijs nieuw**

  • 15 november Studiedag Rijksmuseum Amsterdam VO nieuw**

  • 27 november Frontaal Presentatiedag nieuw**

  • december 2018


  • Oktober, November December 2018 Museumles in de klas voor PO Apeldoorn Paleis het Loo **






  • Een mooie foto op Canvas, Plexiglas, Alluminium of als Tuinposter lees hier dan VEEL meer


  • Zoekt u een hotel wereldwijd? Betrouwbaar? Thuis bespreken en ter plaatse betalen? lees hier dan VEEL meer




  •   KunstSalon Utrecht voor Particulieren en Bedrijfsleven KunstSalon Utrecht

    Naast dat kunst kan worden aangekocht bij De KunstSalon is het ook dé kunstuitleen in Utrecht met een uniek kunstuitleensysteem. Het bedrag van het gekozen kunstwerk wordt in dertig termijn opgesplitst. Het werk kan binnen een jaar nog worden geruild voor iets anders.. lees meer

    Educatieve programma’s musea,
    Opvallende naslag en opvallende lessen (klik hier)



  • In de wijk , workshop FOAM op school, bij eindexamenthema De Stad voor VMBO / VOnieuw**

  • Foam Amsterdam: Mediawijs: buiten beeld VO, ook bij u op school VO en speciaal onderwijs en gebarentaal nieuw**

  • Rijksmuseum Amsterdam Onderwijsaanbod 2018-2019 online nieuw**

  • Amsterdam Rijksmuseum PO Nieuw! Sporenonderzoek naar Rembrandt Groep 5 - 8 | Workshop en rondleiding nieuw**

  • Amsterdam Rijksmuseum Nieuwe programmering primair onderwijs online schooljaar 2018-2019 nieuw**

  • Leeuwarden educatie bij Escher op reis van 28 april tm 28 oktober PO en VO Fries Museum nieuw**

  • CBK Rotterdam, TENT en/of de openbare ruimte: Educatie alle niveaus nieuw**

  • Rotterdam Ontdek Rotterdam bij ncht, een lichtroute Rotterdam met 44 items over Kunst, Architectuur en Poëzie. Gratis VVV en CS nieuw**

  • Cultuurdag / CKV-dag nieuw**

  • Kinderkunstboek bij tentoonstelling Liebermann: Koos Meinderts en Annette Fienieg – Liebermann - De zee van meneer Maxnieuw**

  • Verteltheater Friponne van Desiree Honikx voor VO en PO nieuw**

  • Eindhoven MU artspace educatieprogramma PO, VO, MBO & HBO nieuw**

  • Imagine IC biedt in verschillende vormen lesprogramma's aan voor uiteenlopende doelgroepen; van vmbo-klassen en mbo-studenten tot master-studenten nieuw**

  • Later als je Groot Band een muziekvoorstelling voor PO nieuw**

  • online oeuvrecatalogus met 30 ‘nieuwe’ Mondriaans nieuw**

  • Online cursus Rembrandt: Zijn leven en werk nieuw**

  • ARTtube in de klas

  • Educatie Museum Arnhem op school VO

  • Eindhoven Educatie Van Abbemuseum VO

  • Lessenserie Van Gogh op School, 35 lessen PO

  • Lessenserie Van Gogh op School, 17 lessen VO en 35 lessen PO

  • Rotterdam RO theater Algemene Theater Workshop. VO Een actieve kennismaking met theater.

  • Tilburg Museum De Pont Educatie Museum De Pont. VO

  • De pilotversie van ArTtube in de klas staat online, wat betekent dat docenten in het voorgezet onderwijs zich kunnen aanmelden voor het platform.

  • PodiumsCool geeft cultuureducatie lessen PO en VO

  • ROOSJE WEISS: Lege plekken in mijn klas
    door verhalenverteller Kees van Wanrooij


  • NIEUW: Achter de archiefdeuren, onderwijsprogramma VO van het Nieuwe Instituut Rotterdam

  • Haarlem De Hallen en Frans Hals museum Educatie VO **

  • Dutch design in de Gouden Eeuw **

  • Apeldoorn Paleis het Loo Lessen bij stallen & tuinen april tm september PO**

  • Apeldoorn Paleis het Loo Museumles in de klas VO januari tm maart 2018 en oktober tm december 2018 **

  • EINDHOVEN VAN ABBEMUSEUM EXAMENTRAININGEN 2018 TM 1 JUNI **

  • Rotterdam Kunsthal ‘Hyperrealisme: Sculptuur’10 maart 2018 – 1 juli 2018 **

  • Een examenkijkwijzer sluit aan bij het CSE kunstvakken 2 (vmbo) en tehatex (havo/vwo). **

  • Rotterdam NIEUWE ENTREETARIEVEN KUNSTHAL Per 1 januari 2018 zijn leerlingen gratis!**

  • Haarlem, Meet Art Now! Nieuwe Vide, De Hallen, De Vishal en 37PK. Meet Art Now is de perfecte oplossing voor het organiseren van een complete kunstexcursie voor zowel kleine als grote groepen leerlingen. **

  • januari-februari-maart 2018 en oktober, November December 2018 Museumles in de klas voor PO Apeldoorn Paleis het Loo **

  • Rotterdam Kunsthal PAUL DELVAUX. MEESTER VAN DE DROOM t/m 25 februari 2018 Docentenlesbrief **

  • Tijdlijn van de filmgeschiedenis 1895-2016 **

  • Amsterdam ARCAM Architectuurcentrum Amsterdam Educatieprogramma VO **

  • De Creatieve Code’ een leerlijn creatief programmeren voor het Primair en Voortgezet Onderwijs **

  • Volledig digitale CKV method Kunst uit het Vuistje **

  • LeerlijnenLab van Mocca in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit **

  • Amsterdam Hermitage Amsterdam tm 27 mei Hollandse Meesters uit de Hermitage , oogappels van de Tsaren Educatie.

  • ASSEN DRENTS MUSEUM THE AMERICAN DREAM 19 november 2017 t/m 27 mei 2018 Educatieprogramma



  • DE AGENDA:Data bij-, nascholings- en docentendagen


  • Op 9 en 10 juni in Ruigoord en op 15 juli op culturele buitenplaats Kranenburgh in Bergen NH. KinderMuziekFestival lees meer
    * Gefeliciteerd met dit kersverse nieuwe jaar! Het belooft nu al een feest te worden WANT we worden allemaal weer jarig dit jaar. Om dat te vieren organiseert Stichting Kindermuziek Nederland voor het derde jaar op rij het KINDERMUZIEKFESTIVAL!!!! Op 9 en 10 juni in Ruigoord en op 15 juli op culturele buitenplaats Kranenburgh in Bergen NH. KinderMuziekFestival
    Het KinderMuziekFestival is het charmantste partijtje van de Lage Landen. Met muziek uit de hele wereld gemaakt door en voor kleine en grote mensen. Met een klankspeurtocht, muzikale sprookjes, strijkconcerten voor baby's, klankspeeltuig voor peuters, workshops zingen, dansen, schilderen op muziek, eigen instrumenten maken, rappen, DJ'en en natuurlijk heel veel optredens van beroemde en nieuwe muzikanten. Trek je mooiste verjaardagskleren aan en zing, dans en vier met ons mee! Kaartverkoop vanaf 1 maart De afgelopen twee jaar waren de kaarten voor het KinderMuziekFestival al binnen 48 uur uitverkocht. Vandaar dat we dit jaar een extra festivaldag hebben in de magische culturele vrijplaats Ruigoord, vlakbij Amsterdam. Hou onze website en facebookpagina dus goed in de gaten en wees er op tijd bij! Voor de jarigen die op één van de festivaldagen ook echt jarig zijn hebben we speciale verjaardagsvrijkaartjes. Mail daarvoor naar info@kindermuziek.com.

  • lees meer
    * Op woensdag 14 november is er een studiedag over kunstkijken in de klas. Dit organiseren wij samen met het Van Gogh en Stedelijk Museum Amsterdam. U kunt zicht vast aanmelden, nadere informatie volgt.

  • 15 november Studiedag Rijksmuseum Amsterdam VO lees meer
    * Studiedag leraren kunst: Op donderdag 15 november is er een studiedag vol inspiratie en verdieping voor leraren van de kunstvakken. Dit wordt georganiseerd samen met het Van Gogh en Stedelijk Museum Amsterdam. Voor vragen: Valentijn Rambonnet v.rambonnet@rijksmuseum.nl Amsterdam Rijksmuseum

  • 27 november Frontaal Presentatiedag lees meer
    *SAVE THE DATE! 27 NOVEMBER FRONTAAL IN KORZO THEATER TE DEN HAAG Een dag vol beeldende, muzikale en dansante inspiratie voor een jong, divers, dynamisch en groeiend publiek.
    top

  • Oktober, November December 2018 Museumles in de klas voor PO Apeldoorn Paleis het Loo lees meer
    *Museumles in de klas
    Van januari t/m maart en van oktober t/m december komt het paleis naar u toe! Met drie lessen vol activerende werkvormen en aansprekende verhalen geven onze museumdocenten een les in de klas. Voor groep 3 t/m 5 is 'Wonen in een paleis' in een nieuw jasje gestoken: met een miniatuur-paleis ontdekken leerlingen hoe er gewoond werd. Groep 6 t/m 8 kan bij 'Het Pronkpaleis' aan de slag met een spannend mysterie: wie heeft iets ontvreemd uit het paleis, waarom en uit welke kamer?

    TOP


    Opvallende naslagsites, opvallende lessen.


    1. In de wijk , workshop FOAM op school, bij eindexamenthema De Stad, voor VMBO lees meer
      * In de wijk , workshop FOAM op school, bij eindexamenthema De Stad, voor VMBO
      Binnen de rondleidingen voor het VMBO is het mogelijk om de nadruk te leggen op het eindexamenthema De Stad. Daarnaast biedt de workshop In de Wijk bij uitstek de mogelijkheid om leerlingen hun directe omgeving goed te laten observeren. Door in te gaan op bijzondere plekken, architectuur, vormen of patronen gaan de leerlingen de buurt in om de stad vast te leggen. Workshops kunnen plaatsvinden bij Foam, maar kunnen ook op locatie geboekt worden. Vraag naar de mogelijkheden bij de afdeling educatie van Foam.
      In de wijk , workshop FOAM op school, bij eindexamenthema De Stad, voor VMBO
      Ken jij de buurt rondom je school? Zijn er plekken waar je veel komt, of juist helemaal niet?
      Ervaar de wijk eens op een andere manier door met een camera op pad te gaan. Samen met een museumdocent trek je erop uit in de buurt rondom jouw school en maak je een bijzondere foto van jouw favoriete plek.In de klas leer je waar je op moet letten bij het maken van een foto door goed te kijken naar foto’s van professionele fotografen. Met deze kennis op zak gaan jullie zelf aan de slag. Je gaat met een groepje buiten op pad om een bijzondere foto te maken van een plek die jullie bijzonder vinden. Terug in de klas bekijk je met je klasgenoten de resultaten. Je vertelt waar je jouw foto gemaakt hebt en waarom deze plek zo bijzonder is. Ook vertel je waarom je jouw foto juist op deze manier gemaakt hebt. Je zult merken dat de buurt er heel anders uit ziet door de ogen van een ander.
      Uitbreiding naar een lessenreeks Wil je langer met fotografie aan de slag in de buurt rondom jouw school? De workshop In de wijk kan naar wens uitgebreid worden naar een reeks van 3 of 4 lessen. In deze lessenreeks is er meer tijd en ruimte voor verdieping en om zelf te fotograferen. Neem gerust contact op met de afdeling Educatie om de mogelijkheden te bespreken. We denken graag met je mee over een passende invulling van het programma.
      Let op: deze workshop is alleen op locatie te boeken.

    2. Foam Amsterdam: Mediawijs: buiten beeld VO, ook bij u op school VO en speciaal onderwijs en gebarentaal lees meer
      *Foam Amsterdam: Mediawijs: buiten beeld VO, ook bij u op school VO en speciaal onderwijs en gebarentaal
      In deze workshop staat fotografie en sociale media centraal. Welke beelden blijven er van jou achter, online? Hoe ziet je digitale voetstap er uit en welke beelden besluit jij met de wereld te delen?
      De workshop start met een interactieve rondleiding van 30 minuten waarin je bewust leert kijken naar fotografie en kennismaakt met fotografische begrippen en beeldelementen. Tijdens de rondleiding staat de keuze van de fotograaf centraal. Wat zou er buiten het beeld kunnen gebeuren? Welk verhaal heeft de fotograaf met dit beeld willen vertellen en op welke manier deelt hij zijn verhaal met de wereld?
      Vervolgens pas je deze kennis zelf toe in de educatieruimte, waar je een spoedcursus fotografie en sociale media krijgt. Door middel van Kahoot!, een interactieve quiztool, oefen je tien fotografische begrippen, in wedstrijdverband. Vervolgens leer je o.a. meer over het begrip kader, het platform Instagram en de keuzes die je kunt maken wanneer je een foto deelt met de wereld.
      In groepjes van 2 maak je een foto die verder gaat, buiten beeld. De foto die zich afspeelt binnen het kader van je smartphone vertelt één verhaal, maar de context van de foto laat een andere wereld zien. Alle resultaten worden aan het einde van de workshop op een groot scherm getoond en nabesproken. Hierbij is aandacht voor mediawijsheid.
      Doel van de workshop
      • Bewust leren kijken naar fotografie; • Kennis maken met fotografische begrippen en beeldelementen; • Bewust worden van de rol van sociale media en digitale beeldcultuur; • Ervaren hoe je door middel van fotografie iets over jezelf en iemand anders kunt vertellen; • Leren reflecteren op je eigen werk en dat van anderen.
      De leerdoelen van de workshop sluiten direct aan bij de kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie (kerndoelen 48 t/m 52) en vakoverschrijdend bij Nederlands (kerndoelen 1 en 5 t/m 7).
      120 minuten, prijs incl.materialen, Workshopresultaten CD. Maximaal 30 leerlingen.Dit programma is ook te boeken voor het Speciaal Onderwijs en in Nederlandse Gebarentaal. Deze workshop is bovendien op school te boeken. De prijzen van programma’s op locatie zijn op aanvraag.

    3. Rijksmuseum Amsterdam Onderwijsaanbod 2018-2019 online lees meer
      * Een team van 125 enthousiaste rondleiders, workshopdocenten en acteurs staan er klaar voor. Voor alle leerlingen zijn er op maat gemaakte programma’s in het museum van brugklasser tot eindexamenkandidaat, maar ook voor het primair onderwijs. Bij elk programma is lesmateriaal voor in de klas beschikbaar zodat u goed geïnformeerd en voorbereid het bezoek begint. Ook dit lesmateriaal staat op de site. Voor vmbo-leerlingen is er gratis busvervoer van ver buiten Amsterdam. De
      Rijksstudio.
      De collectie van het Rijksmuseum is via https://www.rijksmuseum.nl/rijksstudio voor iedereen beschikbaar en in de klas te halen. De objecten uit het museum zijn te verzamelen op thema en op tijdvak door de docent maar ook door de leerlingen.
      Spreekbeurt/werkstuk:
      Voor de leerlingen is informatiemateriaal ontwikkeld met weetjes, foto’s, filmpjes en een kijkje achter de schermen. (aan te vragen via onderwijs@rijksmuseum.nl).
      Examenrondleidingen:
      Drie examenrondleidingen bereiden uw leerlingen voor op het examen Kunst Algemeen. In elke rondleiding oefenen leerlingen actief met het plaatsen van de objecten in de cultuurhistorische context en leren zij de kunst te analyseren.
      A) Cultuur van de kerk in de 11de t/m 14de eeuw (incl.voorbereidende les) Leerlingen duiken met deze rondleiding de middeleeuwen in en onderzoeken welke invloed het christelijke geloof had op de kunst.
      B) Burgerlijke cultuur van Nederland in de 17de eeuw. Wat maakt de Nederlandse kunst uit de Gouden Eeuw zo bijzonder?
      C) Cultuur van romantiek & realisme in de 19de eeuw. Tijdens deze rondleiding onderzoeken leerlingen welke cultuurhistorische ontwikkelingen hebben geleid tot de romantiek en het realisme.
      Studiedag leraren kunst: Op donderdag 15 november 2018 is er een studiedag vol inspiratie en verdieping voor leraren van de kunstvakken. Dit wordt georganiseerd samen met het Van Gogh en Stedelijk Museum Amsterdam. Voor vragen: Valentijn Rambonnet v.rambonnet@rijksmuseum.nl Amsterdam Rijksmuseum https://www.rijksmuseum.nl/nl/met-kinderen-klas-of-groep/open-huis-en-studiedagen en https://www.rijksmuseum.nl/nl/met-kinderen-klas-of-groep/voortgezet-onderwijs/examen-kunst-2018

    4. Amsterdam Rijksmuseum PO Nieuw! Sporenonderzoek naar Rembrandt Groep 5 - 8 | Workshop en rondleiding lees meer
      * Amsterdam Rijksmuseum PO Nieuw! Sporenonderzoek naar Rembrandt Groep 5 - 8 | Workshop en rondleiding
      In de workshop Sporenonderzoek naar Rembrandt komen leerlingen meer te weten over Rembrandt door zelf onderzoek te doen naar zijn werken. Ze doen proefjes met kleurstoffen en ontleden verflagen met de microscoop en UV-licht. Het resultaat van het sporenonderzoek is een heus onderzoeksrapport.

    5. Amsterdam Rijksmuseum Nieuwe programmering primair onderwijs online schooljaar 2018-2019 lees meer
      * De nieuwe programmering voor primair onderwijs voor het schooljaar 2018-2019 is vanaf nu te boeken. Van kleuters tot en met achtste-groepers: voor alle leerlingen zijn op maat gemaakte programma's in het museum. Bij elk programma hoort ook lesmateriaal in de klas. Onze programmering is te boeken in combinatie met gratis busvervoer vanaf groep 4.

    6. Leeuwarden educatie bij Escher op reis van 28 april tm 28 oktober Fries MuseumVO lees meer PO lees meer
      *Escher op reis in Leeuwarden, de geboortestad van M.C. Escher. De tentoonstelling volgt de artistieke ontwikkeling van een technisch bekwame graficus tot een wereldberoemd kunstenaar .De tachtig originele werken zijn aangevuld met brieven, tekeningen, fotomateriaal en persoonlijke voorwerpen. Het innovatieve tentoonstellingsontwerp versterkt de beleving van Eschers leven en werk. Daarnaast presenteert het museum de tentoonstelling Phantom Limb: art beyond Escher. In deze tentoonstelling worden indrukwekkende installaties van hedendaagse (inter)nationale kunstenaars gepresenteerd die de bezoeker op het verkeerde been zetten en een wereld scheppen waarin niets is wat het lijkt. NTR lanceert Interactieve documentaire ‘De Metamorfose van Escher’, centraal daarin staat Escher’s werk Metamorfose II. Je kunt als websitebezoeker het werk en leven van Escher van heel dichtbij ontdekken en beleven en via audiotours meer te weten komen over het persoonlijke leven van Escher, de techniek en zijn werk in kunsthistorisch perspectief. Niet alleen Metamorfose II, maar ook een tiental andere werken zoals Relativiteit, Reptielen en Verbum, zijn op die manier te beleven. Bij de tentoonstelling verschijnt een audiotour waarin de kunstenaar zelf aan het woord komt, vertolkt door topacteur Pierre Bokma.
      Educatie VO en PO : Het magische karakter van het tot de verbeelding sprekende werk van M.C. Escher en zijn visuele illusies vormen in combinatie met wiskunde de basis van alle onderwijsprogramma’s. Met een bezoek aan het museum willen we leerlingen daarna op allerlei manieren uitdagen. Kernbegrippen zijn: verbeelding, fantasie, magie, metamorfoses, grafiek en wiskunde. Daarnaast bezoeken leerlingen de tentoonstelling Phantom Limb: Art beyond Escher waarin hedendaagse beeldend kunstenaars laten zien hoe Eschers uitgangspunten ook hen inspireren. http://www.ntr.nl/escher.

    7. CBK Rotterdam, TENT en/of de openbare ruimte: Educatie alle niveaus lees meer
      * CBK Rotterdam biedt educatie op verschillende niveaus en werkt samen met Rotterdamse kunst en kunstenaars om kinderen, jongeren, studenten en volwassenen mee te nemen in deze wereld. CBK Rotterdam biedt programma’s voor het onderwijs aan waarbij leerlingen de ruimte krijgen hun mening om te zetten in woorden en beelden, bijvoorbeeld door over een kunstwerk te filosoferen of zelf aan de slag te gaan. Als uitgangspunt voor deze programma’s wordt altijd de collectie kunstwerken in de openbare ruimte van Rotterdam gebruikt of een tentoonstelling in TENT.
      Nieuw in ons aanbod is KNSTMPPN [kunstmeppen].
      Dit is een uitdagend, toegankelijk en sociaal kunstkaartspel voor leerlingen van alle niveaus van het Voortgezet Onderwijs, waarbij geldt: hoe beter je kijkt, associeert en beargumenteert, hoe groter je winkansen. Bij deze editie, exclusief ontwikkeld voor CBK Rotterdam, staan kunstwerken uit de openbare ruimte van Rotterdam centraal. Het voornaamste doel van het spel is leerlingen met andere ogen te laten kijken naar kunst uit de stad die hen dagelijks omringt. Om het spel te kunnen spelen hebben leerlingen geen voorkennis nodig van de kunstwerken. Het speelniveau wordt bepaald door de spelers zelf. Daarnaast worden vaardigheden als goed kijken, associëren, creatief denken, discussiëren en beargumenteren getraind tijdens het spelen van het spel. KNSTMPPN wordt als totaalpakket aangeboden en bestaat uit het spelen van het spel onder begeleiding van een KNSTMPPN-expert (op school of in TENT), een rondleiding langs kunst in de openbare ruimte (Rotterdam centrum) en tips voor een verwerkingsles op school. Daarnaast krijgt elke deelnemende klas een speldoos cadeau, zodat het spel later nog een keer klassikaal gespeeld kan worden. KNSTMPPN kan worden gecombineerd met rondleidingen in TENT. Neem voor boekingen of meer informatie contact op met Judith Vorwerk

    8. Rotterdam Ontdek Rotterdam bij ncht, een lichtroute Rotterdam met 44 items over Kunst, Architectuur en Poëzie. Gratis VVV en CS
      * Het nachtbeeld van een stad wordt sterk bepaald door de aanwezigheid van kunstlicht. In Rotterdam worden een aantal kunstwerken en gebouwen bijzonder aangelicht, en duikt er poëzie op in het donker. De gemeente Rotterdam en CBK Rotterdam hebben samen een routekaart gemaakt, die je langs deze nachtelijke highlights in de stad voert. Deze kaart, Lichtroute Rotterdam, is nu gratis verkrijgbaar bij de Rotterdam Tourist Information aan de Coolsingel en op het Centraal Station en via CBK Rotterdam.
      Kunst, architectuur en poëzie
      Lichtroute Rotterdam leidt je langs opvallende kunstwerken die stralen of schaduwen maken, oplichtende architectonische stadsiconen én poëzie die in het donker opduikt. De kaart geeft informatie over de diverse Rotterdamse lichtprojecten die je onderweg tegenkomt, van de Lijnbaan tot aan het Wereldmuseum.
      Sta bijvoorbeeld eens stil bij de schaduw van de Reus van Rotterdam of de gekrulde Kraatpaal, fiets over de Erasmusbrug met z’n gekleurde tuien en bekijk de majestueus verlichte Hefbrug. Zie het oplichtende en weer dovende kunstwerk Light Gig in de gevel van LantarenVenster en ervaar Broken Light, de meest bijzondere straatverlichting die Rotterdam rijk is. Of lees de dichtregels op straat, waarvan er veel in neon en led oplichten. Sommige woorden plooien zich om hoeken heen en andere prijken hoog op dakranden. Ontdek De omgeving van de mens is de medemens van Jules Deelder op de Nieuwe Binnenweg, I have to change to stay the same van Willem de Kooning aan de Blaak en Steden schuilen niet als het regent van Joseph Brodsky aan het Kleinpolderplein. Zo kom je tijdens een avondwandeling veel stof tot nadenken tegen.

    9. Cultuurdag / CKV-dag lees meer
      *Een overzicht van de complete cultuurdagen, bestaande uit een voorstelling, diverse workshops en een eindpresentatie. De cultuur-/ CKV-dagen zijn ook te boeken als themadag en uiteraard volledig op maat in te vullen. Klik op de links voor meer informatie over de gewenste CKV dag.
      Een 4XM Cultuurdag / CKV-dag is geheel verzorgd en heeft, indien gewenst, een dagvullend programma: Cultuurdag Regulier Cultuurdag Multimedia Cultuurdag Hiphop Cultuurdag Basisonderwijs Cultuurdag Taal Cultuurdag Dans Cultuurdag Muziek Cultuurdag Sport Cultuurdag Beeldende Kunst
      CREATIEVE, ORIGINELE ÉN DIDACTISCHE WORKSHOPS
      4XM werkt uitsluitend met gediplomeerde en/of gecertificeerde workshopleiders. Zij bieden de perfecte mix tussen educatie, creativiteit, spanning en sportiviteit. Onze workshops zijn daarmee bijzonder geschikt voor CKV-dagen of -lessen op scholen. Op zoek naar een leuke én leerzame workshop voor slechts één uur of juist voor een dag?
      De WORKSHOPS ZIJN GESCHIKT VOOR…Cultuurdagen: 4XM is dé partner bij uitstek voor cultuurdagen. Wij stemmen het programma af op bestaande wensen en behoeften; of het gaat om 25 of 500 leerlingen, met of zonder voorstelling en/of eindpresentatie: bij ons ben je voor een cultuurdag vol afwisselende, creatieve en leerzame workshops aan het juiste adres!Teambuilding: op zoek naar een unieke teambuilding activiteit? Denk dan eens aan een workshop! Tijdens een workshop kom je als team helemaal tot elkaar. Naast een flinke dosis creativiteit bieden onze workshops vooral erg veel plezier.(School)kampen: workshops zijn bij uitstek geschikt voor schoolkampen. De meeste workshops kunnen zowel buiten als binnen uitgevoerd worden: plezier gegarandeerd!

    10. Kinderkunstboek bij tentoonstelling Liebermann: Koos Meinderts en Annette Fienieg – Liebermann - De zee van meneer Max lees meer
      * Dit voorjaar is in het Gemeentemuseum Den Haag een grote tentoonstelling te zien tot en met 24 juni over het werk van de beroemde Duitse kunstenaar Max Liebermann (1847 – 1935). Er zijn veel zomerse werken te zien, bijvoorbeeld van zonnige terrassen en paarden op het strand. Maar ook zijn topwerk Rustpauze in het Amsterdamse Weeshuis, waarop hij op realistische wijze het leven van de weeskinderen vastlegde. In het nieuwe kinderkunstboek dat naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt, komen die zomerse kant van zijn oeuvre én dit topstuk over het leven in het weeshuis samen. In Liebermann - De zee van meneer Max van schrijver Koos Meinderts met illustraties van zijn echtgenote Annette Fienieg neemt de schilder een groepje weeskinderen mee naar het strand.
      Dit nieuwe kinderkunstboek gaat over Meneer Max die overal tekent en iedereen vastlegt die hij tegenkomt. Ook de meisjes van het Burgerweeshuis. Koos Meinderts en zijn echtgenote Annette Fienieg brengen gezamenlijk het verhaal van Max Liebermann tot leven voor jonge kinderen (7+). In de tentoonstelling Max Liebermann – Een zomers impressionist zijn alle originele illustraties te zien.

    11. Verteltheater Friponne van Desiree Honikx voor VO en PO lees meer
      * Nieuw: Het zwijgen van mijn vader. Enkele jaren geleden heb ik naar aanleiding van de dagboeken van mijn vader een voorstelling gemaakt. Deze dagboeken schreef hij in de periode 1945-1948 in Nederlands Indië. Het is een ( muzikale) voorstelling/monoloog geworden waarin dagboekfragmenten en jeugdherinneringen elkaar afwisselen. Middels deze voorstelling laat ik zien dat oorlog lang nadat deze afgelopen is , nog voort kan duren. Maar vooral het belang van (niet) (ver) oordelen.
      Rosalia en de knuffelmonsters, Op een ochtend wordt Rosalia wakker en ontdekt dat alle knuffels weg zijn. Alleen Muis is er nog. Leeftijd 3 - 8 jaar Interactief
      Grobbedorus Een theaterstuk over een gevaarlijke zeerover, die behalve van vechten ook van lekker eten houdt. Leeftijd 4 - 10 jaar Interactief!!
      Midden in de winternacht Desiree Hornikx als verhalenvertelster en Willem van der Heijden als zanger en accordeonist brengen een Kerstprogramma waarin de verschillende elementen van deze gezellige periode bij elkaar komen. Mooie verhalen en liedjes.
      Bronnen van inspiratie Een afgeluisterd gesprek in de wachtkamer, een ontmoeting in de trein, een bank op een luchthaven, een wandeling met kinderen, de gebroeders Grimm, H.Chr. Anderson, een stevige griep, Godfried Bomans, A.M.G Schmidt, Paul Biegel, Rafik Schami, Bert Voorhoeve, Tolstoi, 1001 nacht, een fikse ruzie, Franciscus, publiek, mijn kinderen, een rommelmarkt, boeddhisme, Oost-Europa, Het verre oosten, Afrika, een romantische ontmoeting, een saaie receptie en nog veel meer…

    12. Eindhoven MU artspace educatieprogramma PO, VO, MBO & HBO lees meer
      *Eindhoven MU artspace educatieprogramma.Ze hebben 5 tot 6 keer per jaar een wisselende tentoonstelling op het gebied van hedendaagse kunst. Het educatieprogramma is zeer uitgebreid, hieronder kunt u daar meer over vinden
      Interactieve rondleidingTijdens de exposities bieden we doorlopend een interactieve rondleiding aan. Tijdens de interactieve rondleiding geven we een laagdrempelige introductie over de achtergrond van de werken. We gaan erover in (socratisch) gesprek daarnaast koppelen we ook diverse (praktische) opdrachten en vraagstukken aan de werken. MU stimuleert een vrije opzet waarin leerlingen en studenten de vrijheid voelen om dat te zeggen wat ze zien en ervaren, zolang ze kunnen onderbouwen waarom. Daarnaast proberen we de tentoongestelde werken te koppelen aan bepaalde maatschappelijke en educatieve onderwerpen binnen de belevingswereld van de groep. Duur: 45 - 60 minuten
      VTS rondleidingOp aanvraag bieden wij ook VTS (visual thinking strategies) rondleidingen aan. Duur: 45 - 60 minuten Kosten: € 4,00 per leerling, maximale groepsgrootte 15 leerlingen
      Naast het reguliere bezoek aan MU, bieden we ook een combinatieprogramma aan met De Ontdekfabriek of POPEI.
      Do you see MUsic?Hoe klinkt een expositie? Hoe ziet een soundtrack eruit? MU en POPEI hebben samen de koppen bij elkaar gestoken om een interdisciplinaire workshop te ontwikkelen n.a.v. de huidige expositie bij MU. De workshop neemt je mee als beeldende en auditieve maker. De twee Strijp-S buren vonden elkaar in het verlangen om discipline overschrijdende workshop te ontwikkelen, waarin leerlingen zowel receptief, reflectief als creërend aangesproken worden op hun creatief maker-schap. Duur: 2,5 uur Kosten: € 8,00 per leerling + € 25,00 administratiekosten
      KIJK-S Tijdens de start bij MU leer je d.m.v. een interactieve rondleiding in de expositie anders kijken en denken. Vervolgens ga je zelf kijken en onderzoeken in groepjes op Strijp-S, aan de hand van een thema en opdracht en leer je op een andere manier te kijken naar het gebied. Tot slot laat je je bekijken in De Ontdekfabriek tijdens de creatieve presentaties in de green screen studio. Duur: 5 uur Kosten: € 12,50 per leerling + € 25,00 administratiekosten
      De Creatieve Code MU Play&Learn presenteert: De Creatieve Code. Een leerlijn creatief programmeren voor bovenbouw primair en onderbouw voortgezet onderwijs, gemaakt voor en door kunstenaars.Meer informatie: www.decreatievecode.nl
      Op maatNaast ons reguliere aanbod, bieden wij ook diverse workshops op maat aan. Van Codes Creatures tot Fouten Maken. Neem contact op met de afdeling educatie voor meer informatie.

    13. Imagine IC biedt in verschillende vormen lesprogramma's aan voor uiteenlopende doelgroepen; van vmbo-klassen en mbo-studenten tot master-studenten lees meer
      *Imagine IC biedt in verschillende vormen lesprogramma's aan voor uiteenlopende doelgroepen; van vmbo-klassen en mbo-studenten tot master-studenten. Educatie bij Imagine IC staat in het teken van erfgoedtalent ontwikkelen: jongeren bewust maken van hun eigen plek in het collectief, en van het belang om die plek actief in te nemen. Veel jongeren zijn zich niet bewust van de betekenis van hun stem. En zo wordt die niet gehoord. Maar zonder hun verhaal zijn ‘we’ niet compleet.
      In de educatieve programma’s doen leerlingen onderzoek naar erfgoed. Wat is erfgoed? Wat betekent erfgoed voor henzelf? Welke plaats neemt erfgoed in binnen hun eigen belevingswereld? De tentoonstellingen in huis maar ook andere thema’s bieden een kader om dit met hen te onderzoeken.
      Voor vragen, verdere informatie en voor programma's op maat kunt u contact opnemen via educatie@imagineic.nl of bellen met 020-4894866. -bij-imagine-ic

    14. Later als je Groot Band een muziekvoorstelling voor PO lees meer
      *In deze voorstelling leggen we uit hoe een band moet samenwerken om tot een goed resultaat te komen (samenwerken moeten ze op school ook). Dit doen we aan de hand van voorbeelden. Bijv; Wat gebeurt er als de drummer niet aftikt, wat is de functie van ieder bandlid etc. Tevens komen er verschillende stijlen muziek middels eenzelfde nummer. We hebben ervoor gekozen om dit te doen met popsongs van nu, om zo de doelgroep (groep 5 t/m 8) aan te spreken. Kortom, de voorstelling is een mooie samensmelting van een concert en educatie. Het is een voorstelling die zeer zeker aansluiting vindt binnen de ontwikkelingen van de muziekeducatie op dit moment zoals bijv. de Muziekimpuls. Bij de voorstelling is sowieso een lesbrief beschikbaar. Facultatief zijn er ook workshops af te nemen.
      De band bestaat uit 5 professionele musici
      Praktische informatie: Bij elk optreden is licht, geluid en alle instrumentarium aanwezig. De Later als je Groot band is te boeken op scholen, in theaters en in bibliotheken.In overleg spelen we meerdere voorstellingen op 1 dag op dezelfde lokatie.
      Via onze website kan er een lesbrief worden aangevraagd ter voorbereiding van onze voorstelling.

    15. online oeuvrecatalogus met 30 ‘nieuwe’ Mondriaans lees meer
      * RKD lanceert online oeuvrecatalogus met 30 ‘nieuwe’ Mondriaans Op de geboortedag van Piet Mondriaan (1872-1944) lanceert het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis de digitale oeuvrecatalogus met een overzicht van alle 1473 bekende werken van deze Nederlandse meester, waaronder 30 nieuwe toeschrijvingen. Mondriaans complete oeuvre is hiermee voor het eerst beschikbaar voor het brede publiek.
      De digitale oeuvrecatalogus van het werk van Piet Mondriaan bevat een schat aan nieuwe gegevens over tentoonstellingen, veilingen, herkomst en literatuur en wordt doorlopend geactualiseerd. Van ruim driekwart van de werken is een kleurenafbeelding opgenomen. Een ieder kan in de digitale catalogus gericht zoeken op jaar, onderwerp, techniek en formaat.
      Met maar liefst 300 werken bezit Gemeentemuseum Den Haag de grootste Mondriaancollectie ter wereld. Het museum is daarom een belangrijke partner in dit onderzoek.

    16. Online cursus Rembrandt: Zijn leven en werk lees meer
      * Rembrandt Harmenszoon van Rijn. Geboren in Leiden en wereldberoemd. We kennen allemaal de Nachtwacht, het Joodse Bruidje en zijn vele zelfportretten. In deze online cursus wil ik je meenemen naar de wereld van Rembrandt die je veel minder goed kent. Ik laat zien wat tientallen jaren van wetenschappelijk onderzoek aan opmerkelijke zaken heeft opgeleverd. De grootste Rembrandt specialisten onthullen met behulp van de modernste technieken de geheimen van Rembrandt en zijn atelier. Stap nu in de wereld van Rembrandt en laat je verrassen door deze veelzijdige kunstenaar!

    17. ARTtube in de klas lees meer
      * ARTtube in de klas wordt het nieuwe educatieplatform voor de kunstvakken in het voortgezet onderwijs. Het is actueel en biedt inspirerend materiaal aan om kunstlessen te verrijken. Het is opgezet voor docenten van kunstvakken op het VMBO, HAVO en VWO. De educatieve video's, informatie over kunstenaars, onderwijsseries en digitaal lesmateriaal sluiten aan bij het curriculum en dragen bij aan activerend kunstonderwijs.
      Er zijn vier rubrieken gemaakt: 1) VMBO, 2) HAVO, 3) VWO en 4) Op onderwerp.
      Bij VMBO, HAVO en VWO is gekozen voor de onderverdelingen: Beeldende Vakken, ckv dimensies, Kunst Algemeen en onderwijsseries.
      Per onderwerp is gekozen voor een overzichten per discipline, stijl en stroming en thema. Zo vind je bijvoorbeeld bij Impressionisme een korte omschrijving (Het impressionisme is het begin van de moderne kunst. Maar wat betekenen die termen nou precies?), drie video’s : a)Wat is moderne kunst; b)Kleur ontketend; c)Matties van Matisse en 1 downloadbaar lesonderdeel.
      Al met al een bijzondere goede onderverdeling en ordening voor het onderwijs om uit de ruim 1000 ARTtube video’s snel de juiste ondersteunende video’s te vinden.
      Pilot. Dit is een pilotversie van ARTtube in de klas. Om het platform nog beter te maken, testen ze deze website tot het einde van dit schooljaar. ARTtube in de klas wordt bij de start van het schooljaar 2018/2019 gelanceerd. Vraag nu de Gratis proeflicentie aan. Je hebt dan tot het einde van dit schooljaar altijd toegang tot het platform. Stuur een mail naar indeklas@arttube.nl

    18. Educatie Museum Arnhem op school VO lees meer
      *Educatie Museum Arnhem op school. Door de verbouwing van het museum zijn er speciale programma’s ontwikkeld waarbij het museum naar de school komt. De museumdocenten verzorgen de lessen in de klas.
      Op school:
      1) Collectie in de klas. Zelf collectiestukken aanraken en passen? Met dit unieke project kan het! Tijdens de les komt een museumdocent in de klas mét hedendaagse sieraden uit de collectie van Museum Arnhem. De interactieve les wordt verzorgd tijdens een lesuur op school en bestaat uit twee delen. In het eerste gedeelte krijgen de leerlingen informatie over de achtergronden van de sieradencollectie van Museum Arnhem en gaan ze met hulp van de museumdocent met elkaar in gesprek over sieraden. Thema’s als hergebruik van materiaal, verbeelding van status en identiteit, maatschappelijke betrokkenheid en innovatie komen daarbij aan de orde.
      2) Modekern in de klas. Mode is kunst, inspiratie en techniek, maar mode is ook massaproductie, geschiedenis, identiteit en duurzaamheid. Kortom: een geweldig onderwerp voor in de klas. De les bestaat uit digitaal lesmateriaal dat je naar eigen inzicht kunt gebruiken. Op de website van Modekern vind je video's, artikelen, een historische tijdlijn, docentenhandleidingen, leerlingenbladen, praktische opdrachten en verdiepende documentaires. Het aanbod op de website is gratis beschikbaar.
      3) Fotografie- en animatieworkshops. Niek Michel gaat met de leerlingen aan de slag met een professionele camera en statief. Ze leren na te denken over fotografische begrippen en maken kennis met de mogelijkheden van fotografie. In de animatieworkshop worden leerlingen uitgedaagd om kunstwerken tot leven te wekken. Met behulp van een krat vol rekwisieten bedenken leerlingen een verhaal en een locatie waar dit verhaal zich afspeelt. Vervolgens verwerken ze meer dan 200 zelfgemaakte foto’s tot een eigen animatie. Duur 1,5 uur Arnhem, Museum Arnhem

    19. Eindhoven Educatie Van Abbemuseum lees meer
      * Educatie Van Abbemuseum. Naast een programma in het museum, kun je ook al verschillende materialen vinden die je vooraf kunnen helpen bij het museumbezoek.
      A) : Combinary (alle leeftijden), Het spel Combinary geeft de leerling de kans het eigen verhaal bij de collectie kunstwerken te vertellen. http://combinary.vanabbe.nl/index.php
      B) De filmMeet & Greet in het Van Abbe (alle leeftijden) neemt je mee voor een kijkje achter de schermen bij het Van Abbemuseum. https://www.youtube.com/watch?v=reAc6bKPMmE
      In het museum:
      1) ST(ART). Komt een leerling of de klas voor het eerst op bezoek in het Van Abbemuseum dan staat er dagelijks van 12.00-16.00 uur een rondleider klaar om onze bezoekers te woord te staan. Als je laat weten wanneer de klas / groep komt dan staat de rondleider klaar om kort iets uit te leggen over het Van Abbemuseum.
      2) EXAMENRONDLEIDINGEN. Examenrondleidingen als voorbereiding op het centraal schriftelijk examen (CSE) tekenen, handvaardigheid en textiele vormgeving. Er zijn speciale tours en opdrachten gemaakt voor groepen van maximaal 20 personen per rondleider. In 1,5 uur oefen je in de praktijk met de examenstof.
      3) WORKSHOPS – ACTIVITEITEN. Voor een meer actief bezoek aan het museum en voor een bijzondere kijk op kunst is er een workshop en activiteiten aanbod te vinden op de site. Eindhoven Van Abbemuseum

    20. Lessenserie Van Gogh op School, 35 lessen PO PO lees meer
      *Van Gogh op school.
      Op de site vind je gratis digitale lessen voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs. De lessen zijn geschikt voor verschillende vakken en direct te geven op het digibord. Alle lessen gaan over het leven en werk van Vincent van Gogh. Je kunt ze direct in de klas geven op het digibord of via de beamer. De lessen bestaan uit verschillende onderdelen zoals afbeeldingen, video's, opdrachten en interactieve quizvragen. De duidelijke lesinstructie helpt je bij de voorbereiding van de les. Ook kun je zelf een les over Van Gogh samenstellen via de website van LessonUp. De leerlingen ontdekken Van Gogh in de taal-, teken-, schilder-les. Er zijn lessen voor ieder niveau.

    21. Lessenserie Van Gogh op School, 17 lessen VO en 35 lessen PO VO lees meer en PO lees meer
      *Van Gogh op school.
      Op de site vind je gratis digitale lessen voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs. De lessen zijn geschikt voor verschillende vakken en direct te geven op het digibord. Alle lessen gaan over het leven en werk van Vincent van Gogh. Je kunt ze direct in de klas geven op het digibord of via de beamer. De lessen bestaan uit verschillende onderdelen zoals afbeeldingen, video's, opdrachten en interactieve quizvragen. De duidelijke lesinstructie helpt je bij de voorbereiding van de les. Ook kun je zelf een les over Van Gogh samenstellen via de website van LessonUp. De leerlingen ontdekken Van Gogh in de taal-, teken-, schilder- of CKV-les. In totaal zijn er voor het voortgezet onderwijs 17 digitale lessen voor in de klas. Bijvoorbeeld “Geschilderd gevoel” een les van 20 minuten voor het vak CKV en Tekenen, leeftijd 12 tm 15 jaar. Vincent van Goghs werk roept veel gevoelens op. In deze les maken leerlingen zelfstandig kennis met het verband tussen het werk van Van Gogh en de gevoelens die dat kan oproepen. Een ander mooi voorbeeld is “Vincent van Gogh: feit of fictie” een les van 30 minuten voor het vak Beeldende vorming, Kunstzinnige Oriëntatie, Tekenen en CKV, leeftijd 14+. Over Vincent van Gogh worden veel verhalen verteld, maar niet alles daarvan is waar. Tijdens de interactieve les ontdekken de leerlingen de bekendste mythes en feiten rondom Vincent.

    22. Rotterdam RO theater Algemene Theater Workshop. VO Een actieve kennismaking met theater. lees meer workshop en lees meer Culturele dag
      * Algemene Theater Workshop. Een actieve kennismaking met theater. Kenmerkend voor deze workshop is de vaart, het plezier en de gemeenschappelijke ervaring. In anderhalf tot twee uur werken de deelnemers via verschillende spelopdrachten toe naar een presentatie. De workshop kan dienen als voorbereiding op een toneelproject op school, als activiteit tijdens een Culturele Dag Rotterdam*) of ter aanvulling van het vak CKV. Deelname aan de Algemene Theater Workshop hoeft niet verbonden te zijn aan het voorstellingsbezoek, maar het kan natuurlijk wel! Deze workshop is exclusief op locatie in het Ro Theater te Rotterdam. Voor een workshop op maat, bijvoorbeeld op school in het kader van een theaterdag, kunt u contact opnemen met Bobbi Vlaspolder ( bobbi.vlaspolder@theaterrotterdam.nl 010-3032743) *)
      De Culturele Dag. Bezoek Theater Rotterdam, het Philharmonisch Orkest Rotterdam, Scapino Ballet en Museum Boijmans Van Beuningen. Allemaal in één dag! Het centrum van Rotterdam is dé plek voor een dagje cultuursnuiven. Laat je leerlingen kennismaken met vier disciplines in energieke en enthousiasmerende activiteiten: van een wandeling door de kunstgeschiedenis tot een wervelende dansworkshop, van een ontmoeting met een professionele musicus tot een onvergetelijke theaterervaring. Bepaal je eigen programma! Alle instellingen gaan uit van dezelfde starttijden en alle activiteiten duren 1,5 uur waardoor het mogelijk is om eenvoudig een roulatieprogramma te maken, wanneer je met meerdere groepen tegelijkertijd naar Rotterdam komt. Rotterdam, en

    23. Tilburg Museum De Pont Educatie Museum De Pont. VO lees meer
      * Tilburg Museum De Pont Educatie Museum De Pont.
      1) De Pont Rules. In deze video komen de huisregels aan bod bekeken door de ogen van de suppoosten, gemaakt door de jongerenrondleiders van het museum. https://www.youtube.com/watch?v=IFeEw5_Bcfg
      2) ARTclips. Het is speciaal ontwikkeld voor een kunstles en als voorbereiding op een museumbezoek. In iedere clip staat steeds een vraag van leerlingen over kunst centraal. Bij elke ARTclip is lesmateriaal beschikbaar met lessuggesties. Zo is er lesmateriaal bij de clips : Wanneer is een foto kunst?; Moet een kunstenaar alles zelf maken?; Kun je alle kunstwerken bewaren? ; Wanneer wordt een gebruiksvoorwerp kunst?
      3) Marc Mulders. Speciaal voor het VMBO onderwijs gaan we in op de ambacht van Marc Mulders in het online lespakket Wat de Vakman?!
      4) Huh?! Een kunsttijdschrift voor jongeren door jongeren? Door de ogen van jongeren wordt er naar hedendaagse kunst gekeken. In iedere Huh?! Wordt een thema behandeld en is een introductiefilmpje opgenomen over het thema voor in de klas. Voor in het museum zijn verschillende opdrachten in de Huh?! opgenomen.
      5) Welke kunstenaar past bij mij. Een digitale lessenserie voor in de klas. Hierin wordt in een webtest door de leerlingen bepaald welke kunstenaar bij hen past. Met deze profielkeuze zoeken ze uit of het een match of mismatch is. Voor 10 euro kunt u dit volledige lespakket bestellen. Tilburg, Museum De Pont Contact T 013-5841443 mjeijkemans@depont.nl

    24. De pilotversie van ArTtube in de klas staat online, wat betekent dat docenten in het voorgezet onderwijs zich kunnen aanmelden voor het platform. lees meer
      * ARTtube in de klas biedt actueel en inspirerend materiaal aan om kunstlessen te verrijken. De inhoud op het platform sluit aan op de belevingswereld en leerbehoeften van de middelbare scholieren van nu. Je vindt er educatieve video's over kunst en design, digitaal lesmateriaal, informatie over kunstenaars, blogs en meer. Ook krijg je op dit platform een handig overzicht van educatieve programma's en contactgegevens van musea in heel Nederland.
      ARTtube in klas is onderdeel van ARTtube, het videoplatform over kunst en design van toonaangevende musea en kunstinstellingen uit Nederland en België.
      Voor wie is ARTtube in de klas
      ARTtube in de klas is voor docenten van kunstvakken op het vmbo, havo en vwo. De educatieve video's, onderwijsseries en lesmateriaal sluiten aan bij het curriculum en dragen bij aan activerend kunstonderwijs.
      Pilot
      Dit is een pilotversie van ARTtube in de klas. Om het platform nog beter te maken, testen we deze website tot het einde van dit schooljaar. ARTtube in de klas wordt bij de start van het schooljaar 2018/2019 gelanceerd.
      Gratis proeflicentie
      Ben je nieuwsgierig en wil je al aan de slag met ARTtube in de klas? Neem dan een gratis proeflicentie. Je hebt dan tot het einde van dit schooljaar altijd toegang tot het platform. Stuur een mail naar indeklas@arttube.nl en je ontvangt een persoonlijke inlogcode.
      We vragen iedereen die de gratis proeflicentie neemt twee keer per e-mail om feedback. Uiteraard kun je ook zelf feedback geven! We zijn benieuwd naar je mening: indeklas@arttube.nl en 06-15324419.

    25. PodiumsCool geeft cultuureducatie lessen PO en VO lees meer
      *PodiumsCool geeft cultuureducatie lessen aan kinderen vanaf 4 jaar, tieners en jongvolwassenen. Dit doen we met diverse workshops en dagprojecten waarbij de focus ligt op verschillende podiumkunsten zoals theater, zang en dans. Zoals ons dagproject Reizen met een Tijdmachine. Hierbij krijgt elke klas van de school een eigen thema in de tijd zoals de toekomst, of de tijd van de griekse goden. Hiermee kunnen zij alvorens het project start aan het werk door middel van de door ons aangeleverde voorbereiding. Op de dag zelf krijgen alle leerlingen 45 minuten les over hun thema en wordt de dag vervolgens afgesloten met een voorstelling voor publiek.
      Al onze workshops zijn op individueel, gemeenschappelijk en/of maatschappelijk niveau. Tijdens al onze workshops/projecten staat persoonlijke ontwikkeling,leren omgaan met emoties en plezier centraal. Hierbij is het proces voor ons belangrijker dan het resultaat. is voor het basisonderwijs. We geven lessen op basisscholen zowel de onderbouw als de bovenbouw.

    26. > ROOSJE WEISS: Lege plekken in mijn klas
      door verhalenverteller Kees van Wanrooij lees meer en zie intro op youtube

      *ROOSJE WEISS: Lege plekken in mijn klas
      door verhalenverteller Kees van Wanrooij
      “Ik kan geen 70 miljoen mensen een stem geven, Wat ik wel kan proberen is een aantal van die stemmen te laten weerklinken door de tijd heen. 70 miljoen stemmen komen samen in het verhaal van ëën kind, Roosje Weiss.
      Verhalenverteller Kees van Wanrooij vertelt op indringende wijze de wrange geschiedenis van Roosje Weiss gedurende de Tweede Wereldoorlog.
      De oorlog bezien door de ogen en het hart van een kind van pakweg 6 jaar , wat opgroeit in een lieflijk dorpje omringd door bossen en weilanden.
      Een veilige wereld.
      Tot ze mensen ziet veranderen, steeds meer mensen verdwijnen, vriendjes, vriendinnen ,buren , haar leraar. De oorlog is begonnen en beinvloedt alles en iedereen.Bij toeval ontdekt ze, diep verborgen in de wouden ,een plek waar iedereen is gebleven.
      Ze neemt een dapper besluit als ze deze mensen op haar manier gaat helpen.We volgen Roosje tot het eind van de oorlog en ervaren de impact die een oorlog heeft op een gemeenschap.
      Nog altijd is het verhaal van Roosje herkenbaar. Nog altijd zijn kinderen het slachtoffer van oorlog en geweld.

      Leeftijd vanaf 12 jaar
      De voorstelling vraagt een ruimte van 4 bij 3 meter en is speelbaar in musea, bij herdenkingen en op scholen

    27. NIEUW: Achter de archiefdeuren, onderwijsprogramma VO van het Nieuwe Instituut Rotterdam lees meer
      * NIEUW: Achter de archiefdeuren, onderwijsprogramma VO van het Nieuwe Instituut Rotterdam
      Het populaire onderwijsprogramma Huis in Verandering bestaat sinds 2017. Ter aanvulling hierop werken we in 2018 aan een nieuw erfgoedprogramma dat zich afspeelt achter de deuren van het architectuurarchief. Aan de hand van maquettes en tekeningen uit de collectie onderzoeken leerlingen de verhalen achter vernieuwende ontwerpen uit hun eigen leefomgeving. Daarna ontwikkelen ze in groepjes toekomstgerichte en duurzame ontwerpoplossingen. Bovendien komt in 2018 een lees- én doeboek voor kinderen uit dat vertrekt vanuit archiefmateriaal en inzetbaar zal zijn voor het onderwijs.
      De onderwijsprogramma's Ontwerp mee aan de toekomst en Start-Up sluiten aan bij Dissident Garden. Laat de natuur zich ontwerpen? En kan natuur opstandig zijn? Als kritische onderzoekers verkennen leerlingen geautomatiseerde landschappen en experimentele architectuurontwerpen.

    28. Haarlem De Hallen en Frans Hals museum Educatie VO lees meer
      *VMBO 1 - 4 HAVO 1 - 5 VWO 1 – 6. KUNST KIJKEN: OUD EN NIEUW ACTIEF Mak kennis met de nieuwe visie van het Frans Hals Museum: oude en nieuwe kunst naast elkaar! Aan de hand van Visual Thinking Strategies gaan de leerlingen met de museumgids op pad om de kunstwerken door kijkvragen en kijktechnieken te ontleden. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen oude en nieuwe kunst? Hoe beschrijf je een oud en een hedendaags kunstwerk aan een ander? Hoe onderbouw je je opinie aan de hand van visuele kenmerken? Bij deze nieuwe rondleiding wordt er gefocust op de ontwikkeling van visuele analysevaardigheden: meer zien, begrijpen en verwoorden. duur 75 minuten kosten € 75 per groep van 15 leerlingen ook geschikt voor eindexamenleerlingen van de kunstvakken!
      Workshop FRANS HALS: MEESTER VAN DE LOSSE TOETS Frans Hals is wereldberoemd om zijn losse penseelstreek. Wat is een losse of grove penseelstreek precies? Waarom deed Hals dat? Welke collega’s schilderden ook zo? En waarom schilderden anderen juist fijn? Eerst onderzoeken de leerlingen dat in het museum en dan gaan ze aan de slag in het VMBO 1 - 4 HAVO 1 - 4 VWO 1 – 4
      STYLE JE EIGEN 3D STILLEVEN Stillevens voor pubers?? Wat saai!!! Toch is er een link tussen de stillevenschilder en de leerling van het voortgezet onderwijs: hun interesse in styling. De 17de-eeuwse schilder plaatst de voorwerpen in een afgewogen en doordachte compositie op zijn schilderij. Leerlingen hebben minstens evenveel aandacht voor de styling van hun outfit, hun Instagram en inrichting van hun kamer. Die gemeenschappelijke interesse staat centraal in deze workshop. Eerst analyseren de leerlingen op zaal een aantal schilderijen wat betreft compositie, kleurgebruik, textuur, belichting. Vervolgens kiezen ze er een uit als bron van inspiratie. Daarna stellen zij een 3-dimensionaal stilleven samen met allerlei voorwerpen van deze tijd. Tenslotte wordt het resultaat gefotografeerd. duur 90 minuten kosten € 115 per groep van 15 leerlingen
      Atelier. Het wordt een ontdekkingstocht naar de manieren waarop je kan schilderen en met welk gereedschap: penseel, schuursponsje, papierprop, kartonnetje etc. Dat gebeurt aan de hand van een ‘kop’ of ‘tronie’, een genre dat Frans Hals als geen ander beheerst. duur 90 minuten kosten € 115 per groep van 15 leerlingenworkshop
      Zoekt u een bijzondere workshop met beeldende kunst als uitgangspunt? Neemt u dan zo snel mogelijk contact op met de reserveringen@franshalsmuseum. nl. Er is nog veel meer mogelijk dan de genoemde programma’s! duur in overleg kosten per 60 minuten € 60 per groep van 15 leerlingen met een museumgids
      VMBO 1 - 4 HAVO 1 - 5 VWO 1 – 6 Heeft u speciale wensen? Organiseert u een schoolproject waar kunst of cultureel erfgoed uit de Hollandse Gouden Eeuw een rol in speelt?
      MAAT WERK VMBO 1 - 4 HAVO 1 - 5 VWO 1 – 6 * NIEUW* DRAW SOMETHING Tekenen kan iedereen. Maar echt goed kijken? Dat moet je leren. De leerlingen worden tijdens deze workshop meegenomen langs verborgen details in de schilderijen van de Gouden Eeuw. Door samen aandachtig te kijken, zien zij veel meer en ontdekken zij de trucjes van de Hollandse Meesters. In het Frans Hals Atelier gaan zij deze technieken vervolgens zelf toepassen door een echt stilleven na te tekenen. Waar zitten de schaduwen? En hoe creëer je diepte en verschillende structuren? Ontdek het tijdens deze nieuwe workshop! duur 120 minuten kosten € 150 per groep van 15 leerlingen waarop de leerlingen zich, met de juiste kledingstukken en attributen, laten portretteren als schutters. Het verschil? De grote interactie tussen de leerlingen, ‘afgekeken’ van Hals’ schuttersstuk uit 1627! duur 90 minuten kosten € 115 per groep van 15 leerlingen VMBO 1 - 4 HAVO 1 - 3 VWO 1 – 3
      FREEZE AND FRAME: DRAMAWORKSHOP Bij een klassenfoto stelt de fotograaf iedereen in drie rijen achterelkaar op: één rij staand, één rij zittend op een bank en één rij zittend op de grond. Alle leerlingen even recht de lens in kijken – klaar is kees! Iedereen staat er duidelijk op: iedereen tevreden! Wat jammer!! Had de fotograaf nu maar gekeken naar een schuttersstuk van Frans Hals. Dan had hij een veel leukere foto weten te maken. Hoe? Dat ontdekken de leerlingen in deze workshop. Na een introductie over het schuttersstuk van Frans Hals kiest elke leerling zijn rol. Met kijk- en dramaoefeningen bereidt iedereen zich voor. Dan breekt het moment aan, waarop de leerlingen zich, met de juiste kledingstukken en attributen, -laten portretteren als schutters. Het verschil? De grote interactie tussen de leerlingen, ‘afgekeken’ van Hals’ schuttersstuk uit 1627! duur 90 minuten kosten € 115 per groep van 15 leerlingen VMBO 1 - 4 HAVO 1 - 5 VWO 1 – 6
      De toegang voor leerlingen, docenten en begeleiders is gratis. Aan de programma’s zijn kosten verbonden; Per klas kunnen 32 leerlingen meedoen. Contact Afdeling Reserveringen reserveringen@franshalsmuseum.nl Judith Reitsma-Harren of Roxana Srodzinski T 023-5115853 Coördinator Educatie & Publieksbegeleiding Geert-Jan Davelaar T 023-5115792

    29. Haarlem, Meet Art Now! Nieuwe Vide, De Hallen, De Vishal en 37PK. Meet Art Now is de perfecte oplossing voor het organiseren van een complete kunstexcursie voor zowel kleine als grote groepen leerlingen. lees meer
      *Haarlem, Meet Art Now! Nieuwe Vide, De Hallen, De Vishal en 37PK. Meet Art Now is de perfecte oplossing voor het organiseren van een complete kunstexcursie voor zowel kleine als grote groepen leerlingen.
      Een dynamische inkijk in de bloeiende hedendaagse kunstscene van Haarlem, speciaal voor het onderwijs.
      Op zoek naar mooie hedendaagse kunst activiteiten met de klas? Meet Art Now biedt het antwoord! In Haarlem bevinden zich op kleine afstand van elkaar vier verschillende kunstinstellingen: Nieuwe Vide, De Hallen, De Vishal en 37PK. Meet Art Now is de perfecte oplossing voor het organiseren van een complete kunstexcursie voor zowel kleine als grote groepen leerlingen. Eén aanspreekpunt, minder organisatie voor de docent en maatwerk mogelijk.
      Onze kunstdocenten bieden aan de hand van duidelijke kaders een toegankelijke instap om hedendaagse kunst te leren kennen en begrijpen. We moedigen leerlingen aan vanuit hun eigen positie naar hedendaagse kunst te kijken. Ze beleven, oriënteren zich, voeren uit, discussiëren en reflecteren. Iedere instelling heeft zijn eigen, unieke karakter, waarop tijdens de bezoeken en een eventuele verdiepende workshops wordt ingehaakt.
      Met Art Now is een programma over hedendaagse beeldende kunst voor groepen uit het voortgezet onderwijs, MBO en HBO binnen en buiten Haarlem. Onze kunstdocenten bieden aan de hand van duidelijke kaders een toegankelijke instap om hedendaagse kunst te leren kennen en begrijpen. We moedigen leerlingen aan vanuit hun eigen positie naar hedendaagse kunst te kijken. Ze beleven, oriënteren zich, voeren uit, discussiëren en reflecteren. Iedere instelling heeft zijn eigen, unieke karakter, waarop tijdens de bezoeken en verdiepende workshops ook wordt ingehaakt.
      Hedendaags Haarlem is een stad met een rijke culturele historie, al sinds het begin van de 17de eeuw is Haarlem een bruisende kunststad. Trouw aan deze traditie heeft Haarlem ook tegenwoordig een bloeiende kunstscene met bijzondere musea, initiatieven en kunstruimtes.
      Introductieles in de klas Voorafgaand aan een Meet Art Now-bezoek bieden wij een klaarstoom-cursus in de klas aan. Een Meet Art Now-docent zal in de les een brug slaan tussen de hedendaagse kunst die in Haarlem te zien is en de verwachtingen en kennis van de leerlingen.
      Bezoek de locaties Bezoeken kunnen opeenvolgend of gelijktijdig door meerdere groepen gevolgd worden. Bezoek met je klas, of een hele jaarlaag, hedendaagse kunst in Haarlem. De totale capaciteit in een dagdeel is 120 leerlingen. De bezoeken duren 1 tot 1,5 uur en kunnen variëren tussen een walk & talk en intensieve workshop. Meet Art Now denkt met de docent mee en biedt een programma op maat voor iedere leeftijdsgroep en niveau.

    30. Dutch design in de Gouden Eeuw lees meer
      *We heten u en uw leerlingen van harte welkom in het Rijksmuseum! Boek één van onderstaande schoolprogramma’s en beleef samen het leukste onderwijsaanbod sinds de middeleeuwen. Bij elk programma is lesmateriaal voor in de klas.
      Dutch design in de Gouden Eeuw
      Leerlingen ontdekken de kracht van het Nederlandse ontwerp in deze workshop. Zij doorlopen het creatieve proces van een ontwerper. Leerlingen onderzoeken kleuren, vormen, materialen in 17de eeuws topdesign. Na een rondleiding in het museum maken ze hun eigen ontwerp in het Medialab van de Teekenschool. Geïnspireerd door toen, ontworpen voor nu.
      In de klasGebruik deze Rijksstudio ter voorbereiding van uw bezoek aan het museum. Deze les heeft als doel onderzoekend leren te bevorderen.
      Voor wie VMBO, HAVO en VWO Speciaal onderwijs? Neem contact met ons op.
      In de klas: Filmpjes en opdrachten en voorbereidend lesmateriaal

    31. januari-februari-maart 2018 en oktober, November December 2018 Museumles in de klas voor PO Apeldoorn Paleis het Loo lees meer
      *Museumles in de klas
      Van januari t/m maart en van oktober t/m december komt het paleis naar u toe! Met drie lessen vol activerende werkvormen en aansprekende verhalen geven onze museumdocenten een les in de klas. Voor groep 3 t/m 5 is 'Wonen in een paleis' in een nieuw jasje gestoken: met een miniatuur-paleis ontdekken leerlingen hoe er gewoond werd. Groep 6 t/m 8 kan bij 'Het Pronkpaleis' aan de slag met een spannend mysterie: wie heeft iets ontvreemd uit het paleis, waarom en uit welke kamer?

    32. Apeldoorn Paleis het Loo Lessen bij stallen & tuinen april tm september PO lees meer
      *Van april t/m september is Paleis Het Loo BuitenGewoon Open: we verwelkomen leerlingen graag in de stallen en tuinen voor nieuwe lesprogramma's. Ga samen met de museumdocent op onderzoek in de stallen & paleistuin. Kruip in de huid van een stalknecht of koetsier en ontdek wat er nodig is als de koning uit rijden gaat. Of kom als '17e eeuwse' bezoeker paraderen in de paleistuinen

    33. Apeldoorn Paleis het Loo Museumles in de klas VO januari tm maart 2018 en oktober tm december 2018 lees meer
      * Ook naar het voortgezet onderwijs gaat 'Het paleis op reis'! Voor geschiedenis, de kunstvakken & ckv zijn lessen ontwikkeld, maar ook voor een les op maat kunt u bij ons terecht. Voor de kunstvakken buigen leerlingen zich over de vernieuwing en verbouwing van het paleis: welke thema's plaatsen ze in de nieuwe tentoonstellings-ruimtes? Waar let je op en welke afwegingen maak je? Bij geschiedenis verdiepen leerlingen zich in koning-stadhouder Willem III. Kunnen zij de puzzels oplossen om uit het klaslokaal te ontsnappen?
      April tm septemberLessen bij stallen & tuinen Altijd al willen weten waarom de paleistuin er op deze manier uit ziet? Welke kenmerken van de barok zijn terug te zien in de tuin? En wie werken er allemaal aan mee om de tuin in optimale staat te houden? Voor zowel de vakken geschiedenis, kunstvakken/ckv, klassieke vakken als de groen-opleidingen van het vmbo is er een passend lesprogramma. Heeft u een ander idee voor uw bezoek? Neem contact met ons op, we denken graag met u mee!

    34. EINDHOVEN VAN ABBEMUSEUM EXAMENTRAININGEN 2018 TM 1 JUNI lees meer
      * Vanaf januari kun je je in het museum voorbereiden op de centrale examens in de beeldende vakken. Voor vmbo is het thema De Stad, voor vwo blijven we bij het thema van Voorbeeldig, en havo gaat aan de slag met Zo verleidelijk!. In de nieuwe collectiepresentaties zijn speciale routes erop gericht om leerlingen te laten oefenen met praten over en reflecteren op het thema in relatie tot de getoonde werken. Alle informatie is binnenkort op onze website te vinden. Heb je al een vraag of wil je een datum vastleggen?
      Vanaf januari 2018 is de digitale kijkwijzer In en om het Van Abbemuseum beschikbaar. In deze kijkwijzer maak je kennis met het museum. Je kiest je je eigen route, door aan het begin van de kijkwijzer de onderwerpen te kiezen die je wil onderzoeken. Dit sluit mooi aan bij de nieuwe, meer onderzoekende inzet van CKV. Deze kijkwijzer is prima te gebruiken tijdens een zelfstandig bezoek én tijden een bezoek met je klas

    35. Rotterdam Kunsthal ‘Hyperrealisme: Sculptuur’10 maart 2018 – 1 juli 2018 lees meer
      * zet de Kunsthal Rotterdam, na het succes van de tentoonstelling ‘Hyperrealisme. 50 jaar schilderkunst’ in het voorjaar van 2017, de stap naar de derde dimensie. De tentoonstelling presenteert een unieke selectie hyperrealistische werken van de belangrijkste beeldhouwers van de afgelopen vijftig jaar. Van de vroege Amerikaanse pioniers onder wie George Segal, Duane Hanson en John DeAndrea tot de opkomst van de internationale beweging, vertegenwoordigd door onder andere Juan Muñoz (Spanje), Maurizio Cattelan (Italië), Berlinde de Bruyckere (België) en de uit Australië afkomstige Ron Mueck, Sam Jinks en Patricia Piccinini.
      Met 35 kunstwerken van 28 kunstenaars toont de Kunsthal voor het eerst in Nederland een toonaangevend overzicht van de ontwikkeling van vijftig jaar hyperrealistische beeldhouwkunst wereldwijd. Sinds de jaren 1960 en 1970 houden kunstenaars zich vanuit verschillende invalshoeken bezig met een vorm van figuratieve kunst waarbij de menselijke figuur zo levendig en levensecht mogelijk wordt verbeeld. Het oog in oog staan met deze beelden prikkelt de reactie van bezoekers en roept vragen op over de maakbaarheid van de mens en over identiteit. Hoe kijken we naar onszelf en naar anderen - een interessant gegeven in de huidige selfie cultuur op social media.Menselijke replica’s Dimensies Vervormde realiteit Lichaamsdelen
      KUNSTHAL EDUCATIEKIT (KEK)
      Bij (hoofd)tentoonstellingen is een op maat gemaakte Kunsthal EducatieKIT voor specifieke groepen in primair en voortgezet onderwijs beschikbaar. Wilt u met uw klas de Kunsthal bezoeken, dan kunt u gebruik maken va de Kunsthal EducatieKIT. Dit educatiepakket kost €30,00 per klas (voor max. 45 leerlingen), te verrekenen via de Cultuurkaart, per factuur of aan de kassa van de Kunsthal. De EducatieKIT bestaat uit voorbereidend lesmateriaal, waaronder een lesbrief, met intro door de curator op (video) en drukwerk wat voor u klaar ligt bij bezoek aan de Kunsthal.

    36. Een examenkijkwijzer sluit aan bij het CSE kunstvakken 2 (vmbo) en tehatex (havo/vwo). lees meer
      *Een examenkijkwijzer sluit aan bij het CSE kunstvakken 2 (vmbo) en tehatex (havo/vwo). De leerling oefent het beschrijven, analyseren en interpreteren van kunstwerken. Verondersteld wordt dat de leerling kunsthistorische voorkennis heeft en kan toepassen.

    37. Rotterdam NIEUWE ENTREETARIEVEN KUNSTHAL Per 1 januari 2018 zijn leerlingen gratis! lees meer
      *Hierbij willen we u als onderwijspartner van de Kunsthal Rotterdam graag informeren over het feit dat de Kunsthal per 1 januari 2018 een prijswijziging doorvoert in haar entreetarieven. In de nieuwe prijsstructuur worden kinderen en jeugd tot en met 17 jaar gratis (van €2 naar €0). Hiermee verlaagt de Kunsthal de drempel voor alle leerlingen in het onderwijs om in aanraking te komen met kunst en cultuur.
      Voor docenten geldt vanaf 1 januari 2018 het reguliere entreetarief van €14,00 voor volwassenen. Nieuw is de mogelijkheid om het speciale Kunsthal Docentenlidmaatschap van de Kunsthal aan te schaffen. Dit docentenlidmaatschap kan op naam van de school aangevraagd worden voor €25,00 per jaar vanaf september 2018 via de Cultuurkaart (weborder) of aan de kassa van de Kunsthal en geeft docenten gratis toegang om hun bezoek voor te bereiden. Met kortingspassen als Museumkaart en Rotterdampas blijft de Kunsthal voor docenten en begeleiders gratis. Voor vragen over de nieuwe prijsstelling, kunt u contact opnemen met de Kunsthal via receptie@kunsthal.nl of 010-4400300,

    38. Rotterdam Kunsthal PAUL DELVAUX. MEESTER VAN DE DROOM t/m 25 februari 2018 Docentenlesbrief lees meer
      * Rotterdam Kunsthal PAUL DELVAUX. MEESTER VAN DE DROOM t/m 25 februari 2018 Docentenlesbrief In de wereld van Paul Delvaux vind je treinen, skeletten en raadselachtige vrouwen. Wie zijn klas meeneemt naar 'Paul Delvaux. Meester van de droom', stapt een mysterieuze wereld binnen waar droom en werkelijkheid door elkaar lijken te lopen. Bij de tentoonstelling ‘Paul Delvaux. Meester van de droom’ wordt een educatieprogramma ontwikkeld voor het primair- en voortgezet onderwijs. Dit educatieprogramma is gericht op het leren kijken naar kunst. Het primair onderwijs kan volop fantaseren bij het samen ontleden van zijn schilderijen. In het voortgezet onderwijs worden zowel diverse beeldaspecten als stromingen behandeld. Ideaal als bijzondere aanvulling op het eindexamen ckv en kunst algemeen. Bij de tentoonstelling verschijnt ook een Kijkwijzer en een docentenlesbriefPaul Delvaux. Meester van de Droom.
      Voor uw bezoek aan de Kunsthal is het mogelijk gebruik te maken van: -Deze lesbrief voor docenten. -De Kijkwijzer in de tentoonstelling voor leerlingen van 12 jaar en ouder. Deze kijkwijzer is gratis beschikbaar bij uw bezoek aan de Kunsthal.

    39. Tijdlijn van de filmgeschiedenis 1895-2016 lees meer
      *Een hele mooie tijdlijn van de filmgeschiedenis die EYE heeft ontwikkeld voor de website van MovieZone. Er worden steeds films besproken ( incl. een trailer)die kenmerkend waren voor hun tijd en voor de iontwikkeling in de filmgeschiedenis. De tijdlijn loopt van 2016 Virtual Reality tot L'Arrivée d'un train en gare de La Ciotat uit 1895. Wat film vroeger was, is virtual reality nu: een technische uitvinding die een hele nieuwe manier van kijken mogelijk maakte. In het Parijs van 1895 bleek een simpel shot van een naderende trein in de ogen van de allereerste bioscoopbezokers zó echt sensationeel dat ze naar de uitgang holden. Bang dat de trein dóór het doek zou komen denderen. Die domme reactie kunnen we ons eigenlijk niet voorstellen…. totdat we een virtual reality-bril opzetten. Want de VR-ervaring kan net zo overrompelend (en angstaanjagend zijn), waarbij we haast automatisch weg proberen te duiken voor iets dat net zo min ‘echt’ is.Virtual Reality bestaat al een geruime tijd: in de fantasie van sciencefictionschrijvers (denk maar aan het Holodeck uit de oude Star Trek The Next Generation-serie of aan David Cronenbergs horrorfilm Videodrome uit 1983) en sinds de jaren zeventig ook in het echt. Alleen waren computers toen nog zo duur, lomp en groot dat virtual reality alleen mogelijk was op grote universiteiten en voor militaire toepassingen. In 2016 veranderde dat. Van spotgoedkope kartonnen zelfvouwbrilletjes waar je je mobieltje instopt tot echte VR-systemen zoals de Occulus Rift, de HTC Vive en PlayStation VR.

    40. Amsterdam ARCAM Architectuurcentrum Amsterdam Educatieprogramma VO lees meer
      *Architectuur is een vanzelfsprekend onderdeel van Amsterdam en ons cultureel erfgoed. Architectuur en stedenbouw vertellen het verhaal van de stad door de eeuwen heen.De projecten die wij speciaal voor het onderwijs ontwikkelen, worden ingezet om leerlingen niet alleen meer bewust te maken van de omgeving waarin het project zich afspeelt maar ook van de omgeving waarin zij wonen, leven, spelen en naar school gaan.Architectuurcentrum Amsterdam biedt diverse lesprogramma’s voor het voortgezet onderwijs aan die moeiteloos geïntegreerd kunnen worden in het onderwijscurriculum.
      Goed Gevormd Hoe komt een architect of vormgever op zijn ideeën? Hoe ontstaat een vorm? Al wandelend en schetsend leren leerlingen over het ontstaan van vormen. ? Wat zijn de overeenkomsten tussen een koffiekan, een stoel en een gebouw? Goed Gevormd maakt op een interactieve en speelse wijze zichtbaar hoe architecten en vormgevers te werk gaan.Al wandelend en schetsend vanaf Architectuurcentrum Amsterdam, langs NEMO, naar de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) worden leerlingen uitgedaagd om het ontwerp van gebouwen en objecten te analyseren. De rondleiding wordt afgesloten met een verrassende workshop in de OBA.
      Amsterdam aan je voeten Waar komt de naam Amsterdam vandaan? Kan je aan gebouwen hun geschiedenis aflezen? Amsterdam aan je Voeten belicht het ontstaan en de ontwikkeling van Amsterdam aan de hand van architectuur. Leerlingen leren zo op een andere manier naar de stedelijke omgeving te kijken. De leerlingen krijgen een korte inleiding bij het Arcam Panorama, een visuele tijdsbalk van de meest belangrijke aspecten in de Amsterdamse architectuurgeschiedenis. Na deze korte inleiding maken de leerlingen een stadswandeling. Onder leiding van docenten van Architectuurcentrum Amsterdam en met behulp van kaart met (lucht)foto’s lopen ze langs pakhuizen, zien ze de Burcht van Berlage, of bekijken ze de oude reliëfs op De Waag. De leerlingen schetsen onderweg of schrijven korte stukjes bij wat ze zien. Oud staat naast nieuw en elk gebouw heeft zijn eigen verhaal over de stad. Weer terug bij Architectuurcentrum Amsterdam wisselen de groepjes hun bevindingen uit.
      BegeleidingAlle projecten voor het voortgezet onderwijs worden begeleid door vakkundige rondleiders/workshopleiders. De projecten zijn interactief, waarbij de leerlingen een belangrijke rol innemen. Een klas wordt altijd in kleine groepjes verdeeld van gemiddeld 7 -12 leerlingen per rondleider.. Bel of mail voor vragen en/of opmerkingen naar educatie@arcam.nl of 020 620 48 78

    41. De Creatieve Code’ is een leerlijn creatief programmeren voor het Primair en Voortgezet Onderwijs lees meer
      * MUPlay&Learn heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan het uitwerken en testen van ‘De Creatieve Code’, in samenwerking met verschillende scholen, docenten, kunstenaars, instellingen & cultuurmarktplaatsen. 'De Creatieve Code' is een leerlijn creatief programmeren die leerlingen en docenten bewust maakt van de code waaruit onze digitale wereld is opgebouwd. Samen met kunstenaars worden programmeertalen ontdekt en toegepast, met kunstwerken als eindresultaat. Kinderen leren de basisbeginselen van het programmeren en ervaren dat code een middel is om zelf iets met je computer te maken.
      Het lesmateriaal van De Creatieve Code is deels digitaal en deels fysiek zodat het programmeren letterlijk tastbaar gemaakt wordt. Programma's en tools die in de leerlijn aan bod komen zijn onder andere: Scratch, Snap, HTML, Javascript & Processing.
      Docenten die aan de slag gaan met de leerlijn krijgen zelf eerst een training, bestaande uit twee bijeenkomsten, waarin zij worden meegenomen in de lesstof en zelf eerst de opdrachten ervaren (per school vragen wij een deelname van minimaal twee docenten). Bij het deelnemen aan een training, ontvangt de docent het bijbehorende lespakket gratis.
      Programmeren krijgt steeds vaker een rol binnen het onderwijs. Maar waar begin je als docent als je zelf totaal geen ervaring hebt met programmeren? ‘De Creatieve Code’ richt zich niet alleen op de kennis en vaardigheden van leerlingen maar ook op die van docenten. Het doel is namelijk dat docenten de leerlijn zelf in hun klassen kunnen implementeren. Docenten die aan de slag gaan met ‘De Creatieve Code’ krijgen daarom eerst een training, bestaande uit twee bijeenkomsten, waarin zij worden meegenomen in de lesstof en zo eerst zelf de opdrachten kunnen ervaren. Bij deelname aan een docententraining, ontvangt de docent het bijbehorende lespakket. Vanaf schooljaar 2017-2018 start het traject van trainingen en deskundigheidsbevordering voor leerkrachten & docenten, waarbij het lesmateriaal wordt behandelt dat vervolgens door de docent zelfstandig kan worden uitgevoerd in de klas.
      Creatieve Code is bestemd voor kinderen vanaf groep 6 primair onderwijs (PO) & de onderbouw voortgezet onderwijs (VO) | leeftijd 10 - 15 jaar en - leerkrachten PO en VO
      De leerlijn bestaat uit 4 levels, afhankelijk van het niveau van de klas, start je met level 1 of 2 (voor VO kan dat een combinatie van beide levels zijn). Elk level bestaat in de basis uit 6 tot 8 lessen, met diverse suggesties voor extra lessen, die door de docent zelf gegeven worden. Het lespakket bestaat o.a uit de opdrachten per les, lesbeschrijvingen, handleidingen voor de docent & lesbrieven voor de leerling. Elk level kan worden afgesloten met een kunstenaarsworkshop waarin de leerlingen de opgedane kennis in de praktijk brengen! Er is een introductievideo op https://vimeo.com/187653244
      Voor meer aanmelden en meer informatie: educatie@mu.nl (Juliëtte Verberk) of Kimberley van Uden, hoofd educatie (kim@mu.nl).

    42. Volledig digitale CKV method Kunst uit het Vuistje lees meer
      * Kunst uit het vuistje biedt dé ckv-methode voor alle domeinen van het vernieuwde vak ckv. De volledig digitale methode is flexibel, altijd actueel en gevarieerd. Dankzij de slimme technologie krijg je als docent al tijdens je les live inzicht in de kunstbeleving van je leerlingen.
      Kunst uit het Vuistje voerde in de ontwikkelfase gesprekken met docenten om erachter te komen hoe zij hun lessen vormgeven en hoe een methode het best hierbij zou kunnen aansluiten. Uit de gesprekken met docenten bleek dat er docenten vooral behoefte hebben aan flexibiliteit, inspirerende voorbeelden om interessante discussie met de klas te kunnen voeren. Met user stories die hieruit gedestilleerd werden, is een 'bewegende' methode ontwikkeld die continu wordt geüpdatet en waarin docenten zelf kunnen kiezen welke lessen ze 'aan' of 'uit' willen zetten.
      Interactie met leerlingen
      Kunst uit het Vuistje biedt hiermee een complete oplossing met veel ruimte voor eigen invulling van de docent en interactie met leerlingen. Dankzij de slimme technologie zijn alle antwoorden al tijdens klassikale lessen direct zichtbaar voor de docent, waardoor het klassengesprek gestimuleerd wordt. Ook registreert het systeem de hiaten in kennis en ervaring. De methode geeft op allerlei manieren aanleiding om dieper op de stof in te gaan en discussies te voeren die het niveau van feitelijke weetjes ontstijgen.
      Lespakketten
      Er zijn en worden ook los afneembare lespakketten op maat over culturele thema's of plekken, lesmateriaal dat nét een beetje anders is en leerlingen uitdaagt om verder te kijken dan hun neus lang is ontwikkeld.. Leuk om klassikaal te doen, maar ook een mooie aanleiding voor een excursie.
      Kijkwijzers
      De allermooiste kunstbeleving is de live kunstbeleving. Daarom zijn er speciale kijkwijzers die de kijker op locatie begeleiden bij het begrijpen en waarderen van wat hij ziet en hoort. Dankzij de digitale technologie is het eenvoudig om individueel gebruik te maken van deze 'virtuele gids'. De bezoeker of leerling logt in op zijn smartphone of tablet en kan direct beginnen met interessante vragen, leuke opdrachten en boeiende achtergrondinformatie over de plek of voorstelling waar hij is. Wanneer de Kijkwijzer een school/ckv-opdracht is, wordt het verslag na afloop automatisch naar de docent gestuurd.Voor docenten wordt het bovendien hartstikke gemakkelijk om de ckv-activiteiten van hun leerlingen bij te sturen en te beoordelen. Zodra een leerling zijn activiteit afrondt, kan de docent online zien wat hij of zij ervaren heeft. Voor meer informatie: Mieke Ummels, projectleider: 06-18557371/ mieke@kunstuithetvuistje.nl

    43. LeerlijnenLab van Mocca in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit lees meer
      * LeerlijnenLab van Mocca in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit i.s.m. de Toneelmakerij
      In LeerlijnenLabs werken scholen, culturele instellingen en kunstenaars intensief samen om te ontdekken wat werkt in het cultuuronderwijs. Scholen worden financieel ondersteund (€2.500,- tot €3.500,-) om cultuureducatie op school een impuls te geven en doorgaande leerlijnen verder te ontwikkelen. Binnen de regeling LeerlijnenLab is het ook mogelijk een samenwerking aan te gaan met de Toneelmakerij.
      Hoe kan deze samenwerking er met de Toneelmakerij uitzien?
      Een dramadocent van De Toneelmakerij verzorgt een lessenserie van vijfentwintig lessen, waarvan er dertien door de dramadocent worden gegeven en twaalf door een leerkracht van de school. De dramadocent begeleidt deze docent bij het geven van haar theaterlessen.
      Het eerste deel van het traject bestaat uit acht basisworkshops. Door middel van eenvoudige opdrachten en korte spelscènes maken de leerlingen kennis met de drie W’s (wie, wat, waar), het spelen van een rol, het uitbeelden van een handeling en de verbeelding van een ruimte. De competenties presenteren, samenwerken, creëren en reflecteren komen aan bod.
      Het tweede deel beslaat het maken van een eigen versie van een voorstelling van de Toneelmakerij. Alle leerlingen van de bovenbouw bezoeken de voorstelling van de Toneelmakerij en volgen een verdiepende workshop.
      De dramadocent verzamelt vervolgens materiaal voor de voorstelling die de leerlingen zelf gaan maken. Hieraan zullen vier lessen besteed worden.
      De laatste lescyclus wordt besteed aan het spelenderwijs scenes maken en repeteren aan de voorstelling. In de week van de opvoering werkt de dramadocent een hele schooldag aan de voorstelling.
      Neem contact op met Noemi Mercks (noemi@toneelmakerij.nl of 020 522 60 72)

    44. Amsterdam Hermitage Amsterdam tm 27 mei Hollandse Meesters uit de Hermitage , oogappels van de Tsaren lees meer
      *Tentoonstelling De tentoonstelling Hollandse Meesters uit de Hermitage. Oogappels van de tsaren is een feest van herkenning en ontdekking. De drieënzestig geselecteerde werken van vijftig beroemde Hollandse Meesters uit de Gouden Eeuw, waaronder zes van Rembrandt, zijn hoogtepunten uit de collectie van de Hermitage in St.-Petersburg en tonen de liefde van de tsaren voor Hollandse schilderkunst. Het leeuwendeel van de schilderijen heeft een permanente plek in de museumexpositie en is na aankoop door de tsaren niet meer in Nederland te zien geweest. Het is dus heel bijzonder dat de schilderijen weer even ‘thuiskomen’ op Nederlandse bodem. Een deel van de werken is afgeleverd door KLM Cargo.
      Educatie
      1) Fotograferen zoals Rembrandt, je eigen digitale tentoonstelling ontwerpen en verhalen schrijven. De Hermitage Amsterdam roept alle leerlingen van groep 7/8 en onderbouw VO in Nederland op om zelf een Hollandse Meester te worden. Lees de handleiding, maak een account aan en doe mee! . Hollandse Meesters in de klas' is een gratis lesprogramma, dat het begrip en de waardering van de kunst versterkt en in de klas een 'gebeurtenis' creëert lees meer
      2. Er is paniek… In de Hermitage Amsterdam is de tentoonstelling Hollandse Meesters uit de Hermitage te zien. Maar er is iets heel erg misgegaan. Alle werken zijn door elkaar geraakt. En er zijn ook nog schilderijen vermist! De Hermitage Amsterdam roept daarom alle leerlingen van groep 7/8 van alle basisscholen en de onderbouwklassen van het VO in Nederland op om te helpen. Hoe? Simpel: door zelf een Hollandse Meester te worden!
      Het programma bevat masterclasses van de beroemde Nederlandse fotografen Koos Breukel, Robin de Puy en Raimond Wouda. Zij laten de leerlingen zien hoe je in deze tijd, geïnspireerd door de Hollandse Meesters van toen, een portretfoto of stilleven kunt maken. Hollandse Meesters in de klas stimuleert 21ste-eeuwse vaardigheden: creativiteit, kritisch denken, leren kijken en verwoorden wat je ziet, en samenwerken. Maar ook diverse ICT-vaardigheden krijgen een impuls. lees meer Boek uw schoolbezoek aan Hollandse Meesters uit de Hermitage: Lees onderstaande informatie en vul het reserveringsformulier volledig in. Binnen drie werkdagen ontvangt u bericht over de status van uw reservering.
      Een schoolbezoek aan Hollandse Meesters uit de Hermitage is altijd i.c.m. een rondleiding. Een zelfstandig schoolbezoek is bij deze tentoonstelling niet mogelijk.
      Een schoolbezoek vindt plaats op doordeweekse dagen (maandag t/m vrijdag) binnen de tijdsblokken 10–11 uur en 11–12 uur.
      Per tijdsblok kunnen max. 30 leerlingen de tentoonstelling bezoeken.
      Een rondleiding is voor max. 15 leerlingen, duurt één uur en kost € 90 (incl. entreetickets).
      1 t/m 15 leerlingen = één rondleiding en 16 t/m 30 leerlingen = twee rondleidingen.

    45. ASSEN DRENTS MUSEUM THE AMERICAN DREAM 19 november 2017 t/m 27 mei 2018 lees meer
      * ASSEN DRENTS MUSEUM THE AMERICAN DREAM 19 november 2017 t/m 27 mei 2018 Om de Amerikaanse droom te beleven, hoef je geen oceaan meer over te steken: het Drents Museum en de Kunsthalle Emden slaan de handen ineen voor de internationale dubbeltentoonstelling The American Dream. In Assen (Nederland) en Emden (Duitsland) is gelijktijdig een spectaculair overzicht te zien van Amerikaans realisme van 1945 tot heden. Topkunstenaars als Edward Hopper, Andy Warhol, Roy Lichtenstein en Chuck Close voeren je mee langs de kunst, cultuur en geschiedenis van het naoorlogse Amerika. De tentoonstelling is een primeur: nooit eerder werd in Europa zo’n uitgebreid overzicht getoond van het Amerikaanse realisme.
      educatie Museumles: We starten direct in de tentoonstelling The American Dream. De leerlingen krijgen uitgebreid de tijd de topkunst uit Amerika te bekijken. Daarna proberen ze onder leiding van een museumdocent uiteenlopende verhalen uit de schilderijen en objecten te halen. Iedereen mag z’n zegje doen en niets is fout! Na het filosoferen spelen we een spel in de expositie. Doel van het spel is helder te krijgen wat je toekomstdromen zijn. Voor jezelf, voor je woonplaats, voor Nederland, voor de wereld… Vinden de leerlingen één of enkele van die dromen ook terug in de kunstwerken? We gaan het zien. Natuurlijk mogen leerlingen hun dromen achterlaten aan de dromenvanger die tijdens de tentoonstelling voor iedereen te zien is.
      Voor wie leerlingen van het voortgezet onderwijs (alle leeftijden en niveaus) Wanneer op aanvraag Lengte 75 minuten Plaats in de tentoonstelling The American Dream Reserveren noodzakelijk via reserveringen@drentsmuseum.nl of bel 0592 377 709
      Informatie en reserveren Wil je langskomen met de klas? Vul het aanvraagformulier in en een van onze medewerkers neemt snel contact met je op. Voor meer informatie over het programma neem je contact op met de afdeling Tip: bespreek van tevoren met onze medewerkers waar je in de klas mee bezig bent, zodat wij daarop in kunnen spelen tijdens het museumbezoek.

        KunstSalon Utrecht voor Particulieren en Bedrijfsleven KunstSalon Utrecht
      Naast dat kunst kan worden aangekocht bij De KunstSalon is het ook dé kunstuitleen in Utrecht met een uniek kunstuitleensysteem. Het bedrag van het gekozen kunstwerk wordt in dertig termijn opgesplitst. Het werk kan binnen een jaar nog worden geruild voor iets anders. De spaarpot wordt steeds verder opgebouwd en kan uiteindelijk worden ingezet bij een aankoop. Dit uitleensysteem is laagdrempelig waardoor het voor iedereen mogelijk is om kunst in huis te halen.
      Ook de bronzen beelden van Karin Beek zijn via het kunstuitleensysteem van De KunstSalon verkrijgbaar. De beelden van Karin Beek zien er uit alsof ze rechtstreeks uit het alledaagse leven zijn gehaald. Dat is ook de bedoeling van de kunstenares. Kunst hoeft volgens Karin Beek niet verheven te zijn. Doordat zij haar onderwerpen liefdevol en treffend weet te verbeelden lijken haar schapen, grazend in de wei, plotseling gevangen in het brons. Door de ronde vormen hebben de beelden van Karin Beek iets gemoedelijks.
      De bronzen beelden van Miep Maarse brengen een glimlach op een ieders gezicht. De beelden zijn uitbundige en optimistische en hebben allemaal herkenbare menselijke karaktereigenschappen. Dansende olifanten, badderende nijlpaarden en spelende beren kenmerken haar oeuvre. De onderwerpen van Miep Maarse hebben charme en stralen tederheid uit.
      De beelden van Miep zijn glad en hebben vaak een donkergroen tot bijna zwart patin. De details in de gieting tonen de zorg en liefde, die Miep Maarse in haar beelden stopt. De beelden van Karin Beek suggereren de dikke vachten van haar onderwerpen. Je wordt als toeschouwer uitgenodigd om de beelden aan te raken. Hoewel de beelden van Miep Maarse en Karin Beek op het eerste gezicht zeer van elkaar verschillen, hebben ze ook iets met elkaar gemeen: ze ontroeren

    top


  • Home