Maak ckplus uw homepage Mail de webmaster CKPLUS



Cultuur en Kunst zoeker Expositie Overzicht Nederlandse Musea Opgeven gratis Nieuwsbrief Redactie Hans en Wil Weikamp, Doetinchem

Klik op uw keuze - of - doorzoek deze site met Ctrl+F



  • Exposities en tentoonstellingen in Nederlandse musea en instellingen

    De inhoudsopgave is overzichtelijk gerangschikt op plaatsnaam


  • Piet Ouborg




    Plaatsnaam A tm D



  • Amersfoort Museum Flehite t/m 23 april ARMANDO tot MULDERS tot VISCH

  • Amersfoort Museum Flehite semipermanente exposities

  • Amsterdam Amsterdams Historisch Museum rondleidingen

  • Amsterdam Bijbels Museum van kleitafel tot internet semi permanent

  • Amsterdam Bijbels Museum De Tempelberg / Haram al-Sharîf, Heilige plaats voor joden, christenen en moslims semi permanent

  • Amsterdam De Burcht van Berlage permanente tentoonstelling: Het BETERE WERK

  • Amsterdam EYEfilm Bela Tarr tot en met 7 mei 2017

  • Amsterdam Hermitage Amsterdam 4 februari 2017 tm 17 september 2017 de tentoonstelling : 1917 Romanovs & Revolutie, Het einde van een monarchie nieuw**

  • Amsterdam Museum Het Schip rondleidingen en bezichtiging

  • Amsterdam Joods Historisch Museum Permanent

  • Amsterdam Museum Het Rembrandthuis Glenn Brown – Rembrandt: After Life tm 23 april

  • Amsterdam Stedelijk Museum Chris Beekman, de afvallige van De Stijl 8 apr - 17 sep 2017

  • Amsterdam Stedelijk Museum Jean Tinguely Machinespektakel tm 5 mrt 2017

  • Amsterdam Stedelijk Museum Constructie van de nieuwe mens 27 jan - 1 mei 2017 propaganda Russische Revolutie

  • Amsterdam Tropenmuseum permanent Latijns Amerika & de Cariben

  • Arnhem Museum Arnhem t/m 5 maart | WILD ZONE 3 L.A. Raeven

  • Arnhem Museum Arnhem 18 februari tm 7 mei Stijlloos Realisme versus Abstractie

  • Arnhem Museum Arnhem 17 maart tm 11 juni Van Art Nouveau tot Art Deco, Keramiek uit de Arnhemse Fabriek

  • Arnhem Museum Arnhem Van De Stijl naar communisme Peter Alma 17 december tm 19 maart 2017

  • Assen Drents Museum Peredvizhniki Russisch Realisme rond Repin 1870 1900 25 september 2016 t/m 2 april 2017

  • Assen Drents Museum 25 september tm 2 april 2017 De Peredvizhniki

  • Borger Hunebedcentrum

  • Breda Grote Kerk Permanent "De Kerkschat"

  • Delft Science Centre Delft permanente tentoonstelling

  • Delft VERMEERCENTRUM permanent

  • Den Bosch Noordbrabants Museum De industriële natuur van Kranen/Gille 11 februari t/m 14 mei 2017

  • Den Bosch Stedelijk Museum ‘s-hertogenboschDe laatste avant-garde Radicaal design in Italië 1966-1988 18 februari t/m 11 juni 2017

  • Den Haag Escher in het Paleis graficus Maurits Cornelis Escher. permanent

  • Den Haag Gemeentemuseum Lee Bontecou 25 februari t/m 2 juli 2017

  • Den Haag Gemeentemuseum Den Haag The End of an Age 4 februari t/m 3 september 2017

  • Den Haag Gemeentemuseum De modetentoonstelling Hubert de Givenchy – To Audrey with Love 26-nov-2016 t/m 26-mrt-2017

  • Den Haag emeentemuseum THE VINCENT AWARD 2016 – DE 5 GENOMINEERDEN 24 SEPTEMBER 2016 T/M 19 FEBRUARI 2017

  • Den Haag Haags Historisch Museum permanent Nieuwe opstelling toont Prinsjesdag experience

  • Den Haag Koninklijke Bibliotheek en het Nationaal Archief semipermanente expositie Topstukken uit 1000 jaar Vaderlandse Geschiedenis, taal en cultuur

  • Den Haag MUSCOM semipermanent Hewt Rijk van Heen en Weer

  • Wiegman




    Plaatsnaam E tm N



  • Eindhoven Van Abbemuseum De Collectie nu…tm 2017

  • Eindhoven Van Abbemuseum Er was eens...DE COLLECTIE NU 02/11/2013 - 31/12/2017

  • Gorssel Museum MORE JOHAN VAN HELL OP KLARE TOON 9 okt 2016 -12 feb 2017

  • Groningen Groninger Museum Rodin Genius at Work-19 november 2016 tm 30 april 2017

  • Haarlem De Hallen NIEUWE SOLOTENTOONSTELLINGEN: KASPER BOSMANS, RICHARD TUTTLE EN EVELYN TAOCHENG WANG t/m 7 mei 2017

  • Heerenveen Museum Belvedere 14 tm 9 april Collectie Anoniem

  • Laren Singer Laren tm 14 mei Desiree Dolron en haar voorliefde voor Leo Gestel en Jan Sluijters

  • Leeuwarden Fries Museum Beladen landschap: van kiefer tot ristelhueber 4 februari tm 4 juni

  • Leeuwarden Fries Museum Alma-Tadema de meest succesvolle schilder van de 19de eeuw tot en met 7 februari

  • Leeuwarden Keramiekmuseum Princessehof permanent keramiekatelier van Jan van der Vaart

  • Leiden Rijksmuseum van Oudheden 18 november tm 17 april 2017 Koninginnen van de Nijl, vanaf 18 november 2016 de vernieuwde vaste tentoonstelling over Egypte

  • Leiden Rijksmuseum van Oudheden vernieuwde vaste tentoonstelling over Egypte

  • Maastricht Bonnefantenmuseum Ernst Caramelle Illusion and Revelation tm 27 november ën Illusie en Openbaring Uit de collectie van het Bonnefantenmuseum

  • Maastricht Bonnefantenmuseum Cai Guo-Qiang: My Stories of Painting tm 1 mei

  • Maastricht Bonnefantenmuseum Ton Boelhouwer floors & walls / from ground tm 3 april 2017

  • Maastricht Bonnefantenmuseum BACA Projects: Aura - Hao Liang en Hu Fang tm 11 juni

  • Maastricht Marres Voorjaar 2017 The painted bird 10 maart tm 13 augustus

  • Sluijters



    Plaatsnaam O tm Z


  • Otterlo Museum Kröller Müller Pierre Huyghe in de beeldentuin permanent

  • Overijssel 33 musea

  • Rotterdam Museum Boijmans Van Beuningen 11 februari tot en met 28 mei Gek van Surrealisme

  • Rotterdam Museum De Dubbelde Palmboom Het is tijd, permanent

  • Rotterdam Het Nieuwe Instituut DESIGNING THE SURFACE tm 25 juni

  • Rotterdam NAi permanent Gewoon Architectuur

  • Rotterdam Nederlands Fotomuseum De Collectie belicht door Jan Cremer tm 20 augustus

  • Rotterdam Oorlogs Verzets Museum Vaste expositie over de Tweede Wereldoorlog en het verzet

  • Rotterdam Nieuw in Rotterdam STRIPS! MUSEUM per 3 september 2016

  • Schiedam Stedelijk Museum Schiedam krijgt CoBrA-zolder; semipermanent

  • Schiedam Stedelijk Museum Schiedam EYE ATTACK OP ART EN KINETISCHE KUNST 25 februari tm 18 juni

  • Tilburg Museum DePont Hester Oerlemans & René Daniëls Remain in Light 12 november 2016 - 8 januari 2017 en Callum Innes met I’ll Close My Eyes tm 26 februari 2017

  • Tilburg vanaf 1 april Natuurmuseum Brabant Tuin der Lusten De Dieren van Jeroen Bosch tm 1 april 2017

  • Tilburg Museum De Pont Fiona Tan, Ascent: 11 februari - 11 juni 2017

  • Utrecht Centraal Museum Permanente tentoonstelling "Rietvelds Universum

  • Winterswijk, Museum Villa Mondriaan. Kunst van Komrij, Een villa vol kunst, 9 september 2016 t/m 26 februari 2017

  • Winterswijk Villa Mondriaan, 3 maart t/m 24 september . ‘Figuratie in Stijl’

  • Zwolle Museum De Fundatie en Kasteel Het Nijenhuis 28 januari 2017 tot en met: 14 mei 2017 WERNER TÜBKE (1929-2004) - MEESTERSCHILDER TUSSEN OOST EN WEST





  • Amersfoort Museum Flehite t/m 23 april ARMANDO tot MULDERS tot VISCH lees meer
    * Amersfoort Museum Flehite t/m 23 april ARMANDO tot MULDERS tot VISCH museum Flehite in Amersfoort 'Armando tot Mulders tot Visch', een presentatie van de collectie van privéverzamelaar Wim van der Meer. De kunstverzameling bestaat uit Nederlandse moderne en hedendaagse kunst. Hoewel het zwaartepunt ligt op de nieuwe figuratie, is ook abstracte kunst vertegenwoordigd. Vergankelijkheid, kwetsbaarheid, maatschappelijk engagement en humor zijn trefwoorden die de collectie typeren. Wim van der Meer (Zevenaar, 1962) was lange tijd werkzaam als gemeenteambtenaar, maar in zijn vrije tijd als verzamelaar, rondleider en museumdocent altijd zeer begaan met kunst. De eerste kunstaankoop van Van der Meer was een litho van Corneille. In de loop van de tijd ontwikkelde hij een voorkeur voor werken die de kwetsbaarheid van de mens en natuur verbeelden; een thema dat aansluit bij zijn persoonlijke situatie. Als kind werd bij hem hemofilie geconstateerd, een bloedziekte, waardoor hij al jong doordrongen was van de fragiliteit van het bestaan.

  • Amsterdam EYEfilm Bela Tarr tot en met 7 mei 2017 lees meer
    * Amsterdam EYEfilm Bela Tarr tot en met 7 mei 2017 Béla Tarr wordt wereldwijd beschouwd als een van de de meest invloedrijke filmauteurs van de afgelopen dertig jaar. Hij is de meester van het betoverende lange shot, de meester van de prachtig in beeld gebrachte, zwaarmoedige films over de condition humaine. Voor de tentoonstelling in EYE nam Tarr, die na zijn film The Turin Horse uit 2011 besloot geen films meer te maken, nog eenmaal de camera ter hand om zijn allerlaatste scène te filmen. Het is zijn boosheid over de houding binnen Europa, en met name in Hongarije, tegenover vluchtelingen, die hem ertoe aanzet een statement te maken. Speciaal voor EYE heeft Tarr een tentoonstelling ontwikkeld die het midden houdt tussen een film, een theaterdecor en een installatie. Hij wil een stem geven aan het grote aantal migranten dat de afgelopen twee jaar in Europa is gestrand. Tarr heeft in zijn films altijd de keerzijde van de vooruitgang laten zien en het is daarom niet verwonderlijk dat hij zich geroepen voelt een statement te maken dat gericht is tegen de onmenselijke behandeling van de duizenden migranten die proberen hun leven een waarde te geven die hen – in Europa – niet gegund wordt.

  • Amsterdam Hermitage Amsterdam .4 februari 2017 tm 17 september 2017 de tentoonstelling : 1917 Romanovs & Revolutie, Het einde van een monarchie lees meer
    *Hermitage Amsterdam opent voor West-Europa exclusieve tentoonstelling 1917. Romanovs & Revolutie
    Honderd jaar na het uitbreken van de Russische Revolutie opent de Hermitage Amsterdam in februari 2017 de tentoonstelling 1917. Romanovs & Revolutie. Het einde van een monarchie . Met meer dan 250 objecten, afkomstig uit de Hermitage St.-Petersburg, het Russisch Staatsarchief in Moskou en het Artillerie Museum in St.-Petersburg, heeft deze tentoonstelling exclusiviteit voor West-Europa. Films, foto’s, schilderijen, toegepaste kunst en historische documenten vertellen het indrukwekkende en aangrijpende verhaal van het mondaine St.-Petersburg en de bloeiende kunst aan het begin van de twintigste eeuw, het tsarenpaar Nicolaas II en Alexandra en de explosieve politieke en sociale omstandigheden tijdens hun regering. Het publiek ervaart in woord en beeld hoe de keuzes en beslissingen van de tsaar de revolutie en het einde van 300 jaar Romanovs in Rusland onafwendbaar maakten. Heel nabij komen de laatste levensjaren van het tsarengezin, tot aan hun moord.
    1917: hét kantelpunt in de Russische geschiedenis. De laatste tsaar en de revolutie, een eeuw later exclusief in Amsterdam. Van 4 februari t/m 17 september 2017.
    Objecten Tot de topstukken van de tentoonstelling behoren kledingstukken en portretten van het tsarenpaar, speelgoed en tekeningen van hun kinderen, de Akte van Abdicatie van Nicolaas, kunstwerken uit deze tijd, Ruslands ‘zilveren eeuw’, diverse Fabergé-objecten en een van de moordwapens.

  • Amsterdam Museum Het Rembrandthuis Glenn Brown – Rembrandt: After Life tm 23 april lees meer
    * Amsterdam Museum Het Rembrandthuis Glenn Brown – Rembrandt: After Life tm 23 april Van 27 januari tot en met 23 april 2017 presenteert Museum Het Rembrandthuis het werk van de hedendaagse Britse kunstenaar Glenn Brown (1966) in de tentoonstelling Glenn Brown – Rembrandt: After Life. Brown is internationaal vermaard om zijn intrigerende en confronterende werk, veelal op groot formaat en geïnspireerd op het werk van oude meesters, waaronder Rembrandt. Brown eigent zich het werk van Rembrandt en zijn tijdgenoten op een meedogenloze en brutale manier toe. Speciaal voor de tentoonstelling maakt hij nieuw werk (schilderijen, tekeningen én etsen) dat voor het eerst getoond zal worden.
    Hoewel het Rembrandthuis zich al langer richt op het tonen van Rembrandts invloed op andere kunstenaars, slaat het museum met deze tentoonstelling een nieuwe richting in. Nog niet eerder was er in het Rembrandthuis een tentoonstelling te zien van een buitenlandse kunstenaar met de internationale statuur van Glenn Brown. Samen met kunstenaars als Damien Hirst en Tracey Emin nam Brown deel aan de tentoonstelling Sensation in de Royal Academy of Art in Londen in 1997.
    WorkshopsHet Rembrandthuis wil het unieke karakter van Rembrandts en Glenn Browns kunst overbrengen. Dit gaat het beste door mensen zelf aan de slag te laten gaan. In workshops krijgt men de gelegenheid om, net als Glenn Brown, het werk van Rembrandt naar de eigen hand te zetten. De workshops worden gegeven in samenwerking met de Openbare Bibliotheken in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Workshops op locatie vormen onderdeel van het beleid van het Rembrandthuis om niet alleen zichtbaar te zijn in het huis, maar ook daar buiten.

  • Amsterdam Stedelijk Museum Chris Beekman, de afvallige van De Stijl 8 apr - 17 sep 2017 lees meer
    * Amsterdam Stedelijk Museum Chris Beekman, de afvallige van De Stijl 8 apr - 17 sep 2017 Presentatie van het oeuvre van de vergeten Stijl-kunstenaar Chris Beekman, een van de meest politiek actieve kunstenaars verbonden aan deze beweging. Met circa 80 werken, uit de collecties van het Stedelijk Museum, Museum Kröller Müller en het Amsterdam Museum. Het Stedelijk besteedt aandacht aan het werk van Chris Beekman, een van de meest politiek actieve kunstenaars verbonden aan deze beweging. Voor het eerst is het oeuvre van deze vergeten Stijl-kunstenaar te zien, in een tentoonstelling met circa 80 werken, uit de collecties van het Stedelijk Museum, Museum Kröller Müller en het Amsterdam Museum.

  • lees meer
    * Amsterdam Stedelijk Museum Jean Tinguely Machinespektakel tm 5 mrt 2017
    Jean Tinguely staat bekend om zijn speelse, stoere machinekunst en explosieve performances. Alles moest anders, alles moest in beweging. Precies 25 jaar na zijn dood presenteert het Stedelijk het retrospectief Machinespektakel: de grootste tentoonstelling van deze kunstenaar ooit in Nederland. De Zwitserse kunstenaar Jean Tinguely (1925–1991) speelde in de jaren vijftig een grote rol in de ontwikkeling van de kinetische kunst. Dit overzicht toont meer dan honderd, merendeels werkende machinesculpturen, films, foto’s, tekeningen en archiefmateriaal. Op chronologische en thematische wijze worden Tinguely’s artistieke ontwikkeling en motieven zichtbaar gemaakt; zoals zijn voorliefde voor absurd spel en zijn fascinatie voor destructie en vergankelijkheid.
    Te zien zijn de vroege draadsculpturen en reliëfs waarmee hij de abstracte schilderijen van kunstenaars als Malevich, Miró en Klee nabootst en verandert door ze in beweging te zetten; de interactieve tekenmachines en wild dansende installaties van schroot, afval en gebruikte kledingstukken; en zijn strakke, militaristisch aandoende zwarte sculpturen
    GRATIS AUDIOTOUR Neem een gratis audiotour en kom nòg meer te weten over de tentoonstelling Jean Tinguely- Machinespektakel. Ingesproken door samensteller van de tentoonstelling Margriet Schavemaker.

  • Amsterdam Stedelijk Museum Constructie van de nieuwe mens 27 jan - 1 mei 2017 lees meer
    *Amsterdam Stedelijk Museum Constructie van de nieuwe mens 27 jan - 1 mei 2017 -: Honderd jaar geleden brak de Russische revolutie uit, en het Stedelijk kijkt daar op terug met affiches, drukwerk, films en beeldende kunst uit de collectie.
    Na de revolutie en de erop volgende burgeroorlog (1917-1922) zette het regime economische hervormingen in gang met affiches en film als propagandamiddel. De filmkunst was na de revolutie in een stroomversnelling geraakt. Per jaar werden meer dan honderd films uit de gehele wereld uitgebracht, samen met werk van Russische regisseurs als Sergei Eisenstein en Dziga Vertov. Ontwerpers volgden de nieuwe ideeën over filmmontage in hun affiches en voegden er constructivistische elementen in samen. Op bevel van Stalin werd in 1932 een einde gemaakt aan deze revolutie in de affichekunst en werd realisme de norm. De presentatie in het Stedelijk omvat twee zalen. In beide zalen is een suprematistisch schilderij van Malevich te zien uit 1917-18, die de tijd van de revolutie markeert

  • Apeldoorn Paleis Het Loo nieuwste rondleiding, de Royal Tour lees meer
    * Op Paleis Het Loo is het afgelopen weekend de nieuwste rondleiding, de Royal Tour, van start gegaan. Tv-presentator Jeroen Snel, bekend van het populaire EO programma Blauw Bloed, had de primeur om deze Royal Tour als eerste te mogen volgen. De Royal Tour is een rondleiding langs koninklijke ‘hotspots’ in en rond het paleis. Een rondleiding door de vertrekken of de tuin van Paleis Het Loo blijkt al jaren een beproefd middel om bezoekers uitgebreid informatie te geven over de historie van het paleis en zijn bewoners. Om daarnaast tegemoet te komen aan de belangstelling voor de huidige Oranjegeneraties, is er in de afgelopen tijd door Paleis Het Loo een nieuw concept ontwikkeld. Met de Royal Tour wordt de bezoeker geleid langs plaatsen in en rond het paleis, waar getrouwd, gedoopt en gefeest wordt. Aan de hand van kleurrijke foto’s worden tijdens de rondwandeling deze koninklijke gebeurtenissen in herinnering gebracht en besproken. Naast onze Koninklijke Familie komen ook bezoeken van buitenlandse vorstenhuizen aan bod. De rondleidingen worden verzorgd door vrijwilligers van de Stichting ’t Konings Loo. De Royal Tour duurt circa 60 minuten en wordt dagelijks aangeboden om 14.00 uur (m.u.v. zon- en feestdagen). Alleen voor groepen is reservering noodzakelijk. Kosten € 2,00 per persoon (+ reguliere entreeprijs). Meer informatie op de website van Paleis Het Loo:

  • Arnhem Museum Arnhem t/m 5 maart | WILD ZONE 3 L.A. Raeven lees meer
    * Arnhem Museum Arnhem t/m 5 maart | WILD ZONE 3 L.A. Raeven In Wild Zone 3 staat opnieuw de maakbaarheid van het lichaam centraal, kenmerkend voor het werk van L.A. Raeven. De opname voor de nieuwe productie vond plaats in de koepelzaal van Museum Arnhem en wordt hier eveneens voor het eerst getoond

  • Arnhem Museum Arnhem 18 februari tm 7 mei Stijlloos Realisme versus Abstractie lees meer
    *De jaren tien en twintig van de vorige eeuw waren ongelofelijk complex. Enerzijds was er veel optimisme, geloof in de toekomst en een betere samenleving. Anderzijds gaven de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog en later het opkomend fascisme weinig reden tot hoop. Kunstenaars gaven in hun werk uiting aan deze tijd. Dat deden ze in de nieuwe vormentaal van de abstracte kunst en óók in het realisme. Stijlloos toont deze complexe tijdsgeest aan de hand van het realisme. Hoe gaven kunstenaars als Jan Mankes, Jan Sluijters, Lodewijk Schelfhout, Charley Toorop en Carel Willink in hun werk uiting aan dezelfde maatschappelijke vraagstukken als De Stijl-kunstenaars? Liggen de principes van de realisten en de abstracten eigenlijk wel zo ver uit elkaar Stijlloos toont de ontwikkeling in de Nederlandse beeldende kunst in de eerste decennia van de vorige eeuw. Hoe gaven kunstenaars als Jan Mankes, Jan Sluijters, Lodewijk Schelfhout, Charley Toorop en Carel Willink in hun werk uiting aan dezelfde maatschappelijke kwesties en vraagstukken als De Stijl-kunstenaars?

  • Arnhem Museum Arnhem 17 maart tm 11 juni Van Art Nouveau tot Art Deco, Keramiek uit de Arnhemse Fabriek lees meer
    * Arnhem Museum Arnhem 17 maart tm 11 juni Van Art Nouveau tot Art Deco, Keramiek uit de Arnhemse Fabriek Elegant Arnhems sier- en gebruiksaardewerk in de stijl van de Art Nouveau en Art Deco, met speciale aandacht voor de Benno Steenaert collectie.

  • Arnhem Museum Arnhem Van De Stijl naar communisme Peter Alma 17 december tm 19 maart 2017 lees meer
    * Arnhem Museum Arnhem Van De Stijl naar communisme Peter Alma 17 december tm 19 maart 2017 Overtuigd communist, idealist, een man met een missie. Peter Alma had als doel om beeldende kunst voor de samenleving te maken: kunst die toegankelijk en begrijpelijk is voor het grote publiek. Als goede vriend van Mondriaan maakte hij de oprichting van De Stijl van dichtbij mee. Hoewel hij door het idee van de beweging werd aangetrokken, namelijk om kunst te maken voor een nieuwe, betere wereld, vond hij de abstracte vormtaal onbegrijpelijk voor de gewone man. Daarom ontwikkelde Alma een vereenvoudigde, figuratieve beeldtaal en koos maatschappelijke onderwerpen als arbeiders, kapitalisme en revolutie. Hij begon zijn carrière als schilder, maar geïnspireerd door de Oktoberrevolutie richtte hij zich al snel op kunstvormen met een groter bereik, zoals houtsneden, beeldstatistiek (informatieve illustraties) en muurschilderkunst.

  • Assen Drents Museum Peredvizhniki Russisch Realisme rond Repin 1870 1900 25 september 2016 t/m 2 april 2017 lees meer
    * Nachtwacht van Rusland naar Assen Vanaf 25 september opent het Drents Museum het culturele seizoen met de overzichtstentoonstelling Peredvizhniki – Russisch Realisme rond Repin 1870 - 1900. Eind 19de eeuw zette een groep kunstenaars die ‘Peredvizhniki’ werden genoemd, de Russische kunstwereld op zijn kop door het leven van de eenvoudige Rus tot kunst te verheffen. Ruim 70 schilderijen van verschillende kunstenaars van deze groep zijn in Assen te zien. Opvallend zijn de vaak imposante formaten van de schilderijen. Absoluut topstuk is De Wolgaslepers van Ilya Repin, ook wel ‘De Nachtwacht van Rusland’ genoemd. Naast Repin – de belangrijkste vertegenwoordiger en boegbeeld van de Peredvizhniki – zijn onder meer ook werken te zien van portretkunstenaar Valentin Serov (1865-1911), die ongekend populair is in Rusland. Begin dit jaar trok een overzichtstentoonstelling van Serov in de Tretjakovgalerij in Moskou ruim 440.000 bezoekers. Alle werken in de tentoonstelling Peredvizhniki zijn afkomstig uit het Staats Russisch Museum in St. Petersburg.

  • Assen Drents Museum 25 september tm 2 april 2017 De Peredvizhniki lees meer
    *Van 25 september 2016 tot en met 2 april 2017 laat het Drents Museum het Nederlands publiek kennismaken met een groep kunstenaars die de Russische kunstwereld aan het einde van de 19de eeuw op zijn kop zette: de Peredvizhniki. In een roerige tijd met grote contrasten tussen arm en rijk, kozen zij ervoor om het leven van de gewone mens te verheffen tot kunst. Absoluut hoogtepunt is het schilderij De Wolgaslepers van Ilya Repin, dat tot de belangrijkste werken uit de kunstgeschiedenis behoort. Het Drents Museum toont ruim 70 schilderijen van 36 kunstenaars uit deze groep. De werken komen uit de collectie van het Staats Russisch Museum in St. Petersburg.
    De groep Peredvizhniki
    In 1870 verenigden zich enkele schilders als reactie op de artistieke uitgangspunten en productie van de Keizerlijke Kunstacademie van St. Petersburg. Tot de leden behoorden grote schilders als Ilya Repin, Vladimir Makovsky, Arkhip Kuindzhi en Valentin Serov. Deze kunstenaars vormden geen school met een specifiek programma, maar streefden gezamenlijk naar onafhankelijkheid van de staat. De schilders wilden vrij zijn in het werk dat ze maakten en waar ze dat tentoonstelden. Ze noemden zich ‘Peredvizhniki’, de zwervers of trekkers, ook wel ‘Maatschappij voor reizende kunstexposities’ genoemd. Hun tentoonstellingen waren niet alleen in St. Petersburg en Moskou te zien, maar ook in diverse andere steden in Rusland.

  • Borger Hunebedcentrum Hunebedcentrum
    * Permanente expositie van het leven van de Hunebedbouwers. Daarnaast wisselexposities
    * Volg het spoor van de Hunebedbouwers, Het dagelijks leven van onze bijzondere voorouders uit Drenthe De expositie in het Hunebedcentrum zal je laten ervaren hoe de Hunebedbouwers duizenden jaren geleden leefden en woonden. Je bezoek aan het Hunebedcentrum begint in de filmzaal. We nemen je mee op een ijzige reis, 150.000 jaar geleden, van Scandinavië naar Drenthe. Daarna staat een groep Hunebedbouwers klaar om je te verwelkomen. Zij leiden je rond door hun wereld. Ze tonen je hun dagelijks leven, nemen je mee in hun eenvoudige boerenbehuizing en naar het woeste land rondom hun akkers, waarin wolven, oerossen en beren huizen. Via multimediaproducties, een reconstructie van een hunebed, landschapsmaquettes, een schimmenspel, kinderactiviteiten en nog veel meer kun je je terugwanen in de tijd van de Hunebedbouwers, 5500 jaar geleden
    Schoolprogramma
    Speciaal voor kinderen organiseert het Hunebedcentrum ook een archeologieles. Een amateur archeoloog vertelt en laat zien hoe de Hunebedbouwers leefden. Hoe maalden ze graan, hoe maakten ze vuur, hoe sneden ze iets door? Aan de hand van vele voorwerpen en demonstraties wordt het leven van de Hunebedbouwers tot leven gebracht.

    Vooraf aan het bezoek kunnen scholen ook gebruik maken van de archeologische koffer. In deze koffer zitten opdrachten en voorwerpen zodat kinderen op een leuke en leerzame manier kennis maken met archeologie.

  • Breda Grote Kerk Permanent "De Kerkschat" Grote Kerk
    * Permanent "De Kerkschat" na 450 jaar terug in Grote Kerk te Breda Breda’s Museum brengt een aantal bijzondere objecten weer terug op de plaats waar ze in 1566, ten tijde van de Beeldenstorm, zijn verdwenen. Ze zijn veilig gesteld in het Bredase stadhuis of in de katholieke schuilkerken en uiteindelijk begin 20e eeuw in Breda’s Museum beland waar ze tot voor kort werden tentoongesteld. Vanaf 30 september 2006 zijn ze te bewonderen in de permanente expositie ‘de Kerkschat’, de nieuwe dependance van Breda’s Museum in de Grote Kerk van Breda.

  • Delft Science centre Delft Science Centre Delft
    * Beleef de echte wetenschap in het Science Centre Delft
    Het Science Centre Delft keert de TU Delft binnenstebuiten en laat zien welke plek techniek en wetenschap in de samenleving innemen.
    Het Science Centre biedt een inspirerende omgeving waarbij kinderen (en uiteraard ook volwassenen) worden uitgedaagd om te ontwerpen en te bouwen in een omgeving waar studenten en wetenschappers dit ook doen. Het is een zoektocht, spannend en niet af, net zoals de wetenschap.Bezoekers kunnen allerlei proefopstellingen, gebaseerd op onderzoek aan de TU Delft, testen en uitproberen. Ze kunnen bijvoorbeeld een eigen vliegtuigvleugel ontwerpen of een serious game spelen in het gamelab, zoals het voorkomen van een dijkdoorbraak
    permanente tentoonstelling over mechanische rekenmachines en stoommachines
    *permanente interactieve "rekenroute" voor jong en oud
    * permanente tentoonstelling over mechanische rekenmachines

  • Delft VERMEERCENTRUM klik hier
    * NIEUW VERMEERCENTRUM
    De wereldberoemde schilder Johannes Vermeer (1632 -1675) krijgt weer een eigen plek in Delft . het Vermeercentrum . De bezoeker stapt er binnen in het 17e-eeuwse Delft, bekijkt afbeeldingen van Vermeers hele oeuvre op ware grootte, vindt de verhalen achter zijn schilderijen en ziet hoe de magie van Vermeers werk fascineert tot op de dag van vandaag. Het Vermeercentrum is een initiatief van de Stichting Vermeer in Delft en is gevestigd op de historische locatie van het voormalige St. Lucasgilde, het kunstenaarsgilde waar Vermeer jarenlang hoofdman was.
    Het Vermeercentrum biedt een ontdekkingstocht door het leven, het werk en de stad van de meester van het licht. Het geeft op geheel eigentijdse wijze inzicht in het leven en werk van de schilder en de stad Delft in de Gouden Eeuw. Op 1000 m2, verdeeld over vier verdiepingen, krijgt de bezoeker een scherp beeld van de 17e-eeuwse wereld van kunst en wetenschap, welvaart en culturele bloei. Het is een kennismaking met de werkwijze van Vermeer, zijn atelier, zijn klanten tot aan zijn gezin en zijn rijke schoonmoeder. Bovendien kun je letterlijk in één van zijn schilderijen stappen.
    Het Vermeercentrum toont Vermeers wereld enerzijds met hoogwaardige reproducties op ware grootte, met citaten uit Vermeers beeldwereld en met 17e-eeuwse objecten en met stijlelementen. Anderzijds werkt het centrum met eigentijdse interactieve media. Je wordt geprikkeld om, net als Vermeer en zijn tijdgenoten, te kijken met behulp van 17e-eeuwse lenzen, kijkkasten en een echte camera obscura. De bezoeker doorgrondt vervolgens Vermeers werk met behulp van projecties, touchscreens, webcams en interactieve installaties

  • Den Bosch Noordbrabants Museum De industriële natuur van Kranen/Gille 11 februari t/m 14 mei 2017 lees meer
    * Den Bosch Noordbrabants Museum De industriële natuur van Kranen/Gille 11 februari t/m 14 mei 2017
    In de reeks tentoonstellingen ‘Made in Brabant’ die Dutch Design van Brabantse bodem centraal stelt, biedt het museum in 2017 ruimte aan het gerenommeerde design duo Kranen/Gille. De tentoonstelling De industriële natuur van Kranen/Gille laat een overzicht zien van hun eerste tien jaar als design duo, in de stad waar ze wonen en werken. Het is hun eerste museale solotentoonstelling. Een mix van prototypes, vrij werk en producten voor design labels illustreren de hoogtepunten en ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar. In totaal zo’n 40 ontwerpen waaronder een nieuw, niet eerder getoond werk, een kroonluchter in de serie Plant. Kranen/Gille tekent zelf voor het ontwerp van de expositie. De tentoonstelling maakt onderdeel uit van het programma ter gelegenheid van het themajaar Mondriaan tot Dutch Design.

  • Den Bosch Stedelijk Museum ‘s-hertogenboschDe laatste avant-garde Radicaal design in Italië 1966-1988 18 februari t/m 11 juni 2017 lees meer
    * Den Bosch Stedelijk Museum ‘s-hertogenboschDe laatste avant-garde Radicaal design in Italië 1966-1988 18 februari t/m 11 juni 2017 De tentoonstelling De laatste avant-garde toont een overzicht van vormgeving in Italië in de jaren zestig, zeventig en tachtig. Ontwerpgroepen als Archizoom, Superstudio, Alchymia en Memphis en ontwerpers als Andrea Branzi, Ettore Sottsass en Matteo Thun ontwikkelen in deze jaren een radicale nieuwe visie op vormgeving en de maatschappij. Zij presenteren architectonische experimenten, utopische woonsuggesties en speels design die nog steeds actueel zijn. Voor het eerst in Nederland wordt het werk van deze laatste Italiaanse avant-garde in een tentoonstelling gepresenteerd.

  • Den Haag Escher in het Paleis Escher in Historisch Den Haag
    * Escher in het Paleis aan het Haagse Lange Voorhout toont een vrijwel volledig werkoverzicht van Nederlands belangrijkste graficus Maurits Cornelis Escher. Aan het Lange Voorhout ligt het voormalige winterpaleis van koningin Emma. De combinatie van achttiende-eeuws paleis, woonhuis en de wonderlijke wereld van Escher zorgt voor een bijzondere ambiance. In dit grote overzicht met Escher werk is een uitgebreide diapresentatie opgenomen over zijn leven en ontwikkeling.
    De tweede verdieping is een echte Doe en Beleef Etage.Escher in het Paleis heeft een interessant tiendelig educatief programma met opdrachten die zowel in het paleis kunnen worden gemaakt, als ook in school.

  • Den Haag Gemeentemuseum Lee Bontecou 25 februari t/m 2 juli 2017 lees meer
    * Den Haag Gemeentemuseum Lee Bontecou 25 februari t/m 2 juli 2017
    Het werk van de Amerikaanse kunstenares Lee Bontecou (1931) neemt vanaf haar eerste tentoonstellingen bij de legendarische Leo Castelli Gallery in 1960 en 1962 in New York een geheel eigen plaats in binnen de hedendaagse kunst. Het belang ervan werd direct erkend en het leverde haar verschillende tentoonstellingen op in de jaren 70 en 80. In 2003-2004 reisde een groot retrospectief langs Los Angeles, Chicago en New York. Desondanks is een deel van haar oeuvre - waaronder vele werken uit de late jaren 50 in Europa - nauwelijks buiten de studio getoond. Bontecou stelt nu voor het eerst het Gemeentemuseum in de gelegenheid een unieke tentoonstelling te organiseren met werk uit alle fases van haar oeuvre, waaronder die vele nooit eerder vertoonde tekeningen en sculpturen. Bovendien maakt zij speciaal voor deze tentoonstelling een nieuwe, zaalvullende installatie: een zogenaamde Sandbox.

  • Den Haag Gemeentemuseum Den Haag The End of an Age 4 februari t/m 3 september 2017 lees meer
    *Den Haag Gemeentemuseum Den Haag The End of an Age 4 februari t/m 3 september 2017
    Emotionele kwetsbaarheid, de zoektocht naar een eigen identiteit en fysieke veranderingen typeren de puberteit. Hedendaagse fotografen als Paul Graham, Rineke Dijkstra, Thomas Struth en Thomas Ruff proberen in hun portretten de weg naar volwassenheid vast te leggen. In de jaren ’90 vingen zij de euforie van jongeren aan het einde van een tijdperk. The End of an Age in The Vincent Award Room toont een selectie van hun werk.

  • Den Haag Gemeentemuseum De modetentoonstelling Hubert de Givenchy – To Audrey with Love 26-nov-2016 t/m 26-mrt-2017 lees meer
    *Den Haag Gemeentemuseum De modetentoonstelling Hubert de Givenchy – To Audrey with Love 26-nov-2016 t/m 26-mrt-2017 Dit najaar presenteert het Gemeentemuseum Den Haag een ambitieuze tentoonstelling, waarbij couturier Hubert de Givenchy een eerbetoon brengt aan zijn muze Audrey Hepburn. De tentoonstelling is een groots opgezet retrospectief van het oeuvre van de Franse couturier Hubert de Givenchy, een van de grote modeontwerpers van de 20ste eeuw die in dezelfde tijd werkzaam was als Christian Dior en Cristóbal Balenciaga, en een levende legende is in de geschiedenis van de haute couture. Het Gemeentemuseum brengt dit project samen met Monsieur Hubert de Givenchy zelf tot stand. Zo kan een uniek inzicht worden gegeven in zijn werk dat de tijdspanne van een halve eeuw omvat, van de opening van Maison de Givenchy in 1952 tot zijn terugtreden bij het modehuis in 1995. De couturier zelf heeft talrijke van zijn meest geliefde creaties geselecteerd, waarvan sommigen nog nooit eerder voor publiek werden tentoongesteld.
    Vriendschap met Audrey Hepburn
    De tentoonstelling zal deels speciaal gewijd zijn aan de bijzondere vriendschap en samenwerking tussen Hubert de Givenchy en Audrey Hepburn. Deze creatieve band begon in 1953 en bleef voortbestaan gedurende Hepburns leven. Als actrice droeg Hepburn de creaties van De Givenchy in enkele van haar meest bekende films, zoals How to steal a Million en Breakfast at Tiffany’s. Zelf zei ze hierover: “Givenchy’s clothes are the only ones I feel myself in. He is more than a designer, he is a creator of personality”. Dit was voor Monsieur Hubert de Givenchy aanleiding om de tentoonstelling de titel ‘To Audrey with Love’ mee te geven, net als het boek dat hij recentelijk publiceerde. De tentoonstelling zal schitterende ontwerpen tonen van Hubert de Givenchy, deels gedragen door Audrey Hepburn, maar ook ontwerpschetsen, tekeningen, foto’s en filmbeelden, die de esprit en de tijdloze schoonheid tot leven brengen van een bijzonder verbond in vriendschap en elegantie.

  • Den Haag emeentemuseum THE VINCENT AWARD 2016 – DE 5 GENOMINEERDEN 24 SEPTEMBER 2016 T/M 19 FEBRUARI 2017 lees meer
    * Den Haag emeentemuseum THE VINCENT AWARD 2016 – DE 5 GENOMINEERDEN 24 SEPTEMBER 2016 T/M 19 FEBRUARI 2017 Gemeentemuseum Den Haag presenteert in deze tentoonstelling de vijf genomineerden voor The Vincent Award 2016. De tweejaarlijkse prijs van € 50.000 is een aanmoedigingsprijs voor een mid-career kunstenaar met een grote invloed op de ontwikkeling van de hedendaagse kunst in Europa. Een internationale jury nomineert vijf kunstenaars die een kunstwerk of installatie voor de tentoonstelling The Vincent Award 2016 maken. In november 2016 maakt de jury tijdens een award show bekend welke kunstenaar de prijs wint. The Vincent Award 2014 werd gewonnen door de Frans-Albanese kunstenaar Anri Sala. De genomineerden voor deze editie zijn in november 2015 bekend.

  • Den Haag Koninklijke Bibliotheek en het Nationaal Archief De Verdieping van Nederland
    * semipermanente expositie Topstukken uit 1000 jaar Vaderlandse Geschiedenis, taal en cultuur in "De verdieping van Nederland" Zo zijn aanwezig het roemruchte document van De Beatrijs, de middeleeuwse Marialegende (1374) en de Ratificatie Vrede van Munster uit (1648)

  • Den Haag MUSCOM lees meer
    * 4 t/m 12 jaar: Het Rijk van Heen en Weer
    In het Museum voor Communicatie in Den Haag vind je een wereld vol avontuur. In het Rijk van Heen en Weer maak je een knetterend spannende ontdekkingstocht door zes wonderlijke landen, op zoek naar contact. Ieder land heeft weer heel andere belevenissen voor je in petto. Reis terug in de tijd, maak contact met buitenaardse wezens of kruip in de huid van je favoriete soapster. Neem een kijkje bij de buren, chat in een nieuwe taal, maak vrienden en ontdek of jij de geheimen van Het Rijk van Heen en Weer kunt ontrafelen!
    * Alles Werkt! – Contact in de jaren ’50 en ’60 semi-permanent In de tentoonstelling Alles werkt! werkt alles. Zoals telefooncentrales, telexen en de reusachtige postsorteermachine. Met elk weekend speciale demonstraties

  • Den Haag Museum voor Communicatie lees meer
    *Briefgeheimen t/m december 2012: mét updates! Briefgeheimen toont een selectie van honderden kaarten waarop Nederlanders en Vlamingen hun geheim anoniem opbiechtten. De originele geheimen hangen in het Museum voor Communicatie en worden regelmatig ververst. Bezoekers kunnen ook hun eigen geheim achterlaten!

  • Den Haag Museon lees meer
    * ‘Achter de kawat’ te zien. In de expositie worden tekeningen getoond van de Nederlander Charles Burki (1909-1994), over het kampleven in Japanse gevangenschap in Nederlands-Indië tijdens de Tweede Wereldoorlog. De originele prenten maken deel uit van de collectie van het Museon. Bij de expositie verschijnt een herziene uitgave van het boek ‘Achter de Kawat’ (Uitgeverij Xtra) met tekeningen van Charles Burki en zijn geschreven verslag. De expositie is te zien tot en met 5 september 2010.

  • Eindhoven Van Abbemuseum De Collectie nu…tm 2017 lees meer
    * Eindhoven Van Abbemuseum De Collectie nu…tm 2017 Vijf verdiepingen van de nieuwbouw van het Van Abbemuseum staan tm 2017 in het teken van de collectie. Onder de noemer 'Er was eens…' wordt een start gemaakt met de tentoonstelling van vele nationaal en internationaal beroemde kunstwerken uit de collectie van het museum. De collectie wordt in chronologische volgorde gepresenteerd, van de verzameling van de oprichter Henri van Abbe in de kelder tot de meest actuele werken op de bovenste verdiepingen van het museum. Aan de hand van deze werken wil het museum in Er was eens... de relatie tussen kunstwerken en hun geschiedenis en context overdenken en bekijken wat ze vandaag de dag voor ons betekenen.

  • lees meer
    * Eindhoven Van Abbemuseum Er was eens...DE COLLECTIE NU 02/11/2013 - 31/12/2017 Vanaf 2 november 2013 staan de vijf verdiepingen van de nieuwbouw van het Van Abbemuseum in het teken van de collectie. Onder de noemer 'Er was eens…' wordt een start gemaakt met de tentoonstelling van vele nationaal en internationaal beroemde kunstwerken uit de collectie van het museum. De collectie wordt in chronologische volgorde gepresenteerd, van de verzameling van de oprichter Henri van Abbe in de kelder tot de meest actuele werken op de bovenste verdiepingen van het museum.
    Aan de hand van deze werken wil het museum in Er was eens... de relatie tussen kunstwerken en hun geschiedenis en context overdenken en bekijken wat ze vandaag de dag voor ons betekenen. Bezoekers ontdekken nieuwe inzichten over de werken en de wereld om hen heen aan de hand van de verschillende verhaallijnen, die steeds weer verder ontwikkeld en aangevuld worden. Dit gebeurt in samenwerking met kunstenaars, studenten en ook worden de bezoekers uitgenodigd om hun eigen verhalen te vertellen en deze te delen met anderen. De publieksbemiddeling staat centraal, er worden steeds wisselende publieksactiviteiten georganiseerd.
    Op iedere verdieping maken archiefmateriaal en documentatie de verhalen achter de kunstwerken zichtbaar en worden er kritische noten geplaatst. Bezoekers krijgen nog meer inzicht door een grafische weergave van feiten en getallen over de collectie, zoals de leeftijd van de kunstenaar in het jaar van aankoop, het aantal mannelijke en vrouwelijke kunstenaars en de goedkoopste en duurste aankoop. Het museum legt ook een verband tussen ontwikkelingen in de kunst en bredere maatschappelijke gebeurtenissen.

  • Gorssel Museum MORE JOHAN VAN HELL OP KLARE TOON 9 okt 2016 -12 feb 2017 lees meer
    *Gorssel Museum MORE JOHAN VAN HELL OP KLARE TOON 9 okt 2016 -12 feb 2017 Het zeldzame dubbeltalent van Johan van Hell (1889-1952) verdient het om door iedere generatie opnieuw ontdekt te worden. Als gedreven beeldend kunstenaar & musicus slaagde Van Hell erin zijn beide talenten ten volle te benutten, op het hoogste niveau. Zijn fijnzinnige schilderijen in sprankelende kleuren zijn een ijzersterke mix van vorm en verhaal. Balancerend op de rand van melancholie en optimisme, toont Van Hell zich nog altijd als een geëngageerd en geamuseerd waarnemer.
    KLEUR
    Zacht-schijnend geel of diep-zinderend violet, het fenomenale kleurgebruik van Johan van Hell heeft nog niets aan kracht ingeboet. De bevlogen Amsterdamse kunstenaar uit een diamantbewerkersgeslacht schilderde met een rood hart zonder in de valkuil te trappen van kitscherige, socialistische heilstaatskunst. Zijn glasheldere, vlak-vullende stadstaferelen met straatventers, kolenboeren, arbeiders en muzikanten zijn ontroerend maar onsentimenteel. Hij vertelt anekdotes over armoede, werkloosheid - en ook hoop - en giet deze in een weergaloos strakke, grafische stijl. Vorm en verhaal versterken elkaar. Zo houdt zijn “Glazenwasser” (1927), gevangen in geometrie, statig stand bovenop een ladder. Van Hells gestileerde figuur in blauwe overall blijft echter herkenbaar als mens. Zijn lippen lijken zelfs een beetje getuit. Misschien fluit hij een deuntje?
    KLARINET
    Deze chroniqueur van de crisisjaren was ook een van de beste klarinettisten van Nederland. Verschillende keren kreeg Van Hell een vaste aanstelling aangeboden bij het toen al gerenommeerde Concertgebouworkest. Hij weigerde steevast. Liever bleef hij invaller zodat hij tijd hield voor de beeldende kunst. Tot verbazing van de beroemde dirigent Willem Mengelberg die zich afvroeg hoe hij twee muzen ‘aankon’. Waarop Van Hell antwoordde: “Wanneer ik voor de schildersezel sta, ben ik geheel schilder, en wanneer ik met mijn clarinet achter mijn lessenaar zit, ben ik geheel musicus”.

  • Groningen Groninger Museum Rodin Genius at Work-19 november 2016 tm 30 april 2017 lees meer
    * Groningen Groninger Museum Rodin Genius at Work-19 november 2016 tm 30 april 2017 Met ruim 120 beelden en 20 werken op papier is dit de grootste Rodin-tentoonstelling ooit in Nederland.

  • Haarlem ABC lees meer
    *19 maart tot en met 25 april 2010 Particulier opdrachtgeverschap aan de duinvoet’ Op deze tentoonstelling zijn een zestigtal inzendingen te zien met ontwerpen van exclusieve villa’s. Het betreft hier schetsen en impressies die architecten hebben gemaakt naar aanleiding van een ontwerpvraag voor het realiseren van woningen op een aantal vrije bouwkavels op Park Brederode te Bloemendaal.

  • Haarlem De Hallen NIEUWE SOLOTENTOONSTELLINGEN: KASPER BOSMANS, RICHARD TUTTLE EN EVELYN TAOCHENG WANG t/m 7 mei 2017 lees meer
    * Haarlem De Hallen NIEUWE SOLOTENTOONSTELLINGEN: KASPER BOSMANS, RICHARD TUTTLE EN EVELYN TAOCHENG WANG t/m 7 mei 2017
    In De Hallen Haarlem zijn vanaf 21 januari 2017 drie solotentoonstellingen te zien, van Kasper Bosmans, Richard Tuttle en Evelyn Taocheng Wang. In hun werk spelen poëzie, sensitiviteit en elegantie een belangrijke rol – thema’s die de afgelopen decennia in de zich steeds meer op de buitenwereld richtende kunst aldoor verder naar de achtergrond zijn verdwenen. Alle drie hebben ze bovendien een bijzondere interesse in de uitdrukkingsmogelijkheden van specifieke materialen, waardoor hun werk een grote materiële gevoeligheid kent.

  • Heerenveen Museum Belvedere 14 tm 9 april Collectie Anoniem lees meer
    *Heerenveen Museum Belvedere 14 tm 9 april Collectie Anoniem. Verrassende presentatie met ongebruikelijke combinaties tussen moderne en hedendaagse beeldende kunst, etnografica, artistieke objecten en alledaagse dingen. De collectie is gedurende decennia op organische wijze ontstaan. De expositie is bedoeld als een uitnodiging om te kijken. Er wordt geen toelichting gegeven, want de voorwerpen spreken voor zichzelf. Ze zijn intuïtief bij elkaar geplaatst en soms verenigd in een sfeer- of gevoelsgebied. Er gelden geen algemene inrichtingsregels rond chronologie en thematiek. In plaats daarvan vinden opvallende ontmoetingen plaats tussen voorwerpen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar bij nadere beschouwing toch een onderlinge relatie aangaan

  • Laren Singer Laren tm 14 mei Desiree Dolron en haar voorliefde voor Leo Gestel en Jan Sluijters lees meer
    *Van 18 januari t/m 14 mei 2017 toont Singer Laren een overzicht van het werk van een van de meest succesvolle hedendaagse fotografen uit Nederland: Desiree Dolron (Haarlem, 1963). Internationaal geniet Dolron grote bekendheid. Het Guggenheim Museum in New York, het Victoria & Albert Museum in Londen en het Reina Sofia Museum in Madrid hebben werk van Dolron in de collectie. In Nederland is haar werk onder meer vertegenwoordigd in de verzameling van het Gemeentemuseum Den Haag Desirée Dolron heeft een bijzondere voorliefde voor de vrouwbeelden van Leo Gestel en Jan Sluijters. Specifiek de naakten van beide kunstenaars hebben voor haar een sterke zeggingskracht en tijdloos karakter. Zij wordt getroffen door het weldoordachte gebruik van licht en kleur in deze schilderijen en door de blik of juist de houding van de modellen. Dolron laat zich bij haar keuze niet leiden door kunsthistorische overwegingen, maar door de universele kwaliteit en schoonheid en de genadeloze verbeelding van de zichtbare werkelijkheid. http://www.singerlaren.nl/gestel-en-sluijters-de-vrouwen.-een-keuze-van-desiree-dolron

  • Leeuwarden Fries Museum Beladen landschap: van kiefer tot ristelhueber 4 februari tm 4 juni lees meer
    * Leeuwarden Fries Museum Beladen landschap: van kiefer tot ristelhueber 4 februari tm 4 juni Auschwitz, Lampedusa en Aleppo. Plaatsen die in ons collectieve geheugen gegrift staan. Ook in de beeldende kunst heeft de geschiedenis zijn sporen nagelaten. In het Fries Museum is vanaf 4 februari Beladen landschap: van Kiefer tot Ristelhueber te zien. In deze tentoonstelling geven meer dan 67 werken van 15 verschillende kunstenaars betekenis aan ‘beladen’ landschappen.
    Voor Anselm Kiefer is heel Duitsland als landschap besmet. In de tentoonstelling is zijn werk Bilder-Streit te zien. Met typerende materialen als linoleum, olieverf, zand en jute toont hij zijn behoefte aan een nieuwe Duitse identiteit. Waar Kiefer een zoektocht verbeeldt, legt Sophie Ristelhueber letterlijk de bestaande sporen van conflict vast. Haar werk Fait laat de bijna serene overblijfselen van de eerste Golfoorlog in Koeweit zien.

  • Leeuwarden Fries Museum Alma-Tadema de meest succesvolle schilder van de 19de eeuw tot en met 7 februari lees meer
    *Leeuwarden Fries Museum Alma-Tadema de meest succesvolle schilder van de 19de eeuw tot en met 7 februari
    Verleidelijke Romeinse vrouwen gesluierd in fijne gewaden tegen dromerige vergezichten, mijmerende geliefden op bijna doorschijnend marmeren bankjes en dames die hun tijd doorbrengen met pootjebaden, vissen voeren en luieren. Maar ook een farao met zijn stervende zoon in zijn armen en een nietsvermoedend feestend gezelschap dat elk moment verstikt gaat worden onder een lawine van rozenblaadjes. Alma-Tadema neemt ons mee naar scenes uit de klassieke oudheid en brengt deze tijd, als eerste, echt tot leven. Hij verbeeldt de oudheid zo mooi en overtuigend, dat regisseurs zijn schilderijen gebruiken als blauwdruk voor spektakelfilms als Gladiator. Uit heel de wereld komen meer dan tachtig topschilderijen van een van de meest succesvolle schilders van de 19de eeuw naar Leeuwarden. Samen met persoonlijke voorwerpen en filmfragmenten geven zij een inkijk in zijn wereld. Alma-Tadema - klassieke verleiding is te zien van 1 oktober 2016 tot en met 7 februari 2017.

  • Leeuwarden Keramiekmuseum Princessehof lees meer
    *Inventaris atelier Jan van der Vaart in Keramiekmuseum Princessehof In het Princessehof is het keramiekatelier van Jan van der Vaart voor publiek opengesteld. Jan van der Vaart, een van de belangrijkste Nederlandse keramisten van de twintigste eeuw, overleed in het jaar 2000. Het Princessehof heeft van zijn erven de complete inventaris van zijn werkplaats in langdurig bruikleen gekregen. Hiermee is in een permanente presentatie het atelier Jan van der Vaart ingericht. Een primeur voor Nederland, want dit is het eerste keramiekatelier in een museale presentatie.In het atelier wordt het productieproces van gegoten keramiek geïllustreerd aan de hand van oorspronkelijke materialen en gereedschappen waarmee Van der Vaart (1931-2000) heeft gewerkt.

  • Leiden Museum Volkenkunde lees meer
    *De verzameling van Hans van Berkel is, na die van Gert Nooter en Niko Tinbergen, een van de belangrijkste collecties (kunst)voorwerpen van Noordpoolvolken In Nederland. In de jaren zeventig maakte hij kennis met de Canadese Inuit. Hij realiseerde zich dat hij door het aanschaffen van kunst een positieve bijdrage kon leveren aan deze bijzondere cultuur. Het was het begin van een uitgebreide verzameling. Later kwamen daar gebruiks- en siervoorwerpen uit Alaska en Siberië bij. Vorig jaar besloot hij zijn gehele collectie aan Museum Volkenkunde te schenken. Een selectie unieke grafieken en sculpturen worden vanaf 21 februari geëxposeerd.

  • Leiden Rijksmuseum van Oudheden 18 november tm 17 april 2017 Koninginnen van de Nijl, vanaf 18 november 2016 de vernieuwde vaste tentoonstelling over Egypte lees meer
    *Leiden Rijksmuseum van Oudheden 18 november tm 17 april 2017 Koninginnen van de Nijl, vanaf 18 november 2016 de vernieuwde vaste tentoonstelling over Egypte
    ‘Koninginnen van de Nijl’ is een kennismaking met het rijke hofleven van koninginnen als Hatsjepsoet, Nefertiti en Nefertari. Zij hadden als vorstin een grote politieke invloed, voerden eigenhandig diplomatieke correspondentie, hadden een goddelijke status en bestierden het paleis. Te zien zijn maar liefst 350 Egyptische topstukken, waaronder koninklijke portretten, godenbeelden, verfijnde juwelen, amuletten, kostbare gebruiksvoorwerpen en de sarcofaag en grafgiften van de beroemde koningin Nefertari, uit het Museo Egizio in Turijn. Niet eerder was er in Nederland zo’n grote tentoonstelling over Egyptische koninginnen. Deze tentoonstelling is voor publiek geopend van 18 november 2016 t/m 17 april 2017.
    Nieuwe Egyptische zalen: De eigen wereldberoemde Egyptische collectie van het Rijksmuseum van Oudheden is vanaf 18 november, na achttien maanden verbouwen, te zien in geheel vernieuwde zalen. Blikvangers als de duizenden jaren oude Egyptische mummies, monumentale beelden en reliëfs hebben de hoofdrol in een nieuwe heldere en strakke opstelling. Die biedt ruim baan aan de schoonheid van de Egyptische kunst en aan de meest recente wetenschappelijke inzichten. Te zien zijn meer dan 1400 voorwerpen uit het oude Egypte.

  • Leiden Rijksmuseum van Oudheden 18 november tm 17 april 2017 Koninginnen van de Nijl, vanaf 18 november 2016 de vernieuwde vaste tentoonstelling over Egypte lees meer
    *Leiden Rijksmuseum van Oudheden 18 november tm 17 april 2017 Koninginnen van de Nijl, vanaf 18 november 2016 de vernieuwde vaste tentoonstelling over Egypte
    ‘Koninginnen van de Nijl’ is een kennismaking met het rijke hofleven van koninginnen als Hatsjepsoet, Nefertiti en Nefertari. Zij hadden als vorstin een grote politieke invloed, voerden eigenhandig diplomatieke correspondentie, hadden een goddelijke status en bestierden het paleis. Te zien zijn maar liefst 350 Egyptische topstukken, waaronder koninklijke portretten, godenbeelden, verfijnde juwelen, amuletten, kostbare gebruiksvoorwerpen en de sarcofaag en grafgiften van de beroemde koningin Nefertari, uit het Museo Egizio in Turijn. Niet eerder was er in Nederland zo’n grote tentoonstelling over Egyptische koninginnen. Deze tentoonstelling is voor publiek geopend van 18 november 2016 t/m 17 april 2017.
    Nieuwe Egyptische zalen: De eigen wereldberoemde Egyptische collectie van het Rijksmuseum van Oudheden is vanaf 18 november, na achttien maanden verbouwen, te zien in geheel vernieuwde zalen. Blikvangers als de duizenden jaren oude Egyptische mummies, monumentale beelden en reliëfs hebben de hoofdrol in een nieuwe heldere en strakke opstelling. Die biedt ruim baan aan de schoonheid van de Egyptische kunst en aan de meest recente wetenschappelijke inzichten. Te zien zijn meer dan 1400 voorwerpen uit het oude Egypte.

  • Maastricht Bonnefantenmuseum Cai Guo-Qiang: My Stories of Painting tm 1 mei lees meer
    *Maastricht Bonnefantenmuseum Cai Guo-Qiang: My Stories of Painting tm 1 mei In My Stories of Painting toont de internationaal vermaarde Chinese kunstenaar Cai Guo-Qiang voor het eerst de ontwikkeling van zijn schilderkunst; zijn schilderkunstige beproevingen uit zijn vroege periode, zijn zoektocht naar onderscheidenheid in kunst waarbij en waarin zijn naaste familie, Chinese tradities, Japanse en Westerse ontwikkelingen in de (kunst)historie een belangrijke rol spelen. De bekende buskruitwerken vormen het hart van zijn oeuvre en speciaal voor het Bonnefantenmuseum maakte Cai een nieuw buskruitwerk, geïnspireerd op Maastricht.

  • Maastricht Bonnefantenmuseum Ernst Caramelle Illusion and Revelation tm 27 november ën Illusie en Openbaring Uit de collectie van het Bonnefantenmuseum lees meer
    * Maastricht Bonnefantenmuseum Ernst Caramelle Illusion and Revelation tm 27 november ën Illusie en Openbaring Uit de collectie van het Bonnefantenmuseum
    Het Bonnefantenmuseum presenteert tegelijkertijd twee nieuwe tentoonstellingen onder dezelfde naam: Illusion and Revelation van Ernst Caramelle en Illusie en Openbaring, uit de verzameling hedendaagse kunst van het museum. De presentatie van de collectie is geïnspireerd op het werk dat Ernst Caramelle speciaal voor het Bonnefantenmuseum heeft gemaakt. Vanaf 24 december 2016 is deze bijzondere combinatie van "illusies en openbaringen” geopend voor publiek.

  • Maastricht Bonnefantenmuseum Ton Boelhouwer floors & walls / from ground tm 3 april 2017 lees meer
    * Maastricht Bonnefantenmuseum Ton Boelhouwer floors & walls / from ground tm 3 april 2017
    De tentoonstelling floors & walls / from ground laat bezoekers kennismaken met recente ontwikkelingen in het werk van Ton Boelhouwer (Den Haag, 1960). Over zijn werk zegt Boelhouwer zelf: "Alles wordt opengebroken: er is geen ding, er is geen zelf, er is geen identiteit, er is geen beeld, er is geen verhaal, er is geen betekenis. Er is alleen een ritme van samentrekken en openbreken." Een treffender karakterisering van zijn tentoonstelling met overwegend recente werken vind je niet snel. Boelhouwer zet zijn beschilderde aluminium platen schuin tegen de wand, legt ze plat op de vloer of laat ze in gebogen vorm uitwaaieren over de ruimte. Om de tentoonstelling in zijn geheel te kunnen bekijken is de bezoeker gedwongen tussen de kleurrijke platen door te laveren; men betreedt als het ware de restruimte van zijn schilderkunst. Afstand nemen is onmogelijk stelt ook voormalig directeur van het Haags Gemeentemuseum Hans Locher vast, in zijn tekstbijdrage: "Een werk als Contractions-Ruptures staat niet tegenover ons. Bij een ontmoeting ermee bevinden we ons erin. We lopen er doorheen en bekijken het van binnenuit". Educatie: Het is mogelijk het informatiepakket dat voor een tentoonstelling is samengesteld te laten toesturen

  • Maastricht Bonnefantenmuseum BACA Projects: Aura - Hao Liang en Hu Fang tm 11 juni lees meer
    *De jonge Chinese kunstenaar Hao Liang presenteert in Aura samen met schrijver Hu Fang zijn toegewijde onderzoek naar de Chinese kunstgeschiedenis en de Bonnefantencollectie. Dit project is in samenwerking met Van Eyck gerealiseerd. Twee Van Eyck deelnemers, SulSolSal en Damon Zucconi, reageren met hun werk op het tentoonstellingsconcept van Hao Liang en Hu Fang. BACA Projects is een onderdeel van het tweejarige onderzoekstraject How to look at art from China en verbonden aan de internationale kunstprijs, de Bonnefanten Award for Contemporary Art (BACA) waarvoor gekozen is voor een invloedrijke, levende kunstenaar uit China.

  • Maastricht Marres Voorjaar 2017 The painted bird 10 maart tm 13 augustus lees meer
    * Maastricht Marres Voorjaar 2017 The painted bird 10 maart tm 13 augustus
    In het voorjaar van 2017 presenteert Marres een spectaculaire wandschildering over Europa. Zestien nationale en internationale kunstenaars beschilderen hiervoor alle zalen en gangen, het trappenhuis, de vloeren en de plafonds van Marres. De titel is ontleend aan Jerzy Kosinski’s beroemde boek The Painted Bird, waarin een ontheemd kind tijdens de Tweede Wereldoorlog door het landschap van Oost-Europa zwerft. De schildering met een oppervlakte van meer dan 750m2 toont een reeks prachtige en beangstigende omgevingen: bezoekers wandelen door een high-tech etnische supermarkt naar het laatste stukje oerbos, van een virtuele detentie ruimte naar een new life festival anno 2050. De schildering bevat herkenbare landschappen, portretten, historische gebeurtenissen en angstdromen.
    De schildering wordt geregisseerd door muralist Gijs Frieling. Beeldend kunstenaar Frank Koolen maakt voor de schildering een uitgebreide soundtrack met persoonlijke commentaarstem, interviews, verkeer, fluitende vogels, muziek en geluidseffecten. Bij de tentoonstelling wordt een boek gemaakt met brieven van en aan de kunstenaars en fotografie van de schilderingen door Charlott Markus.
    Deelnemende kunstenaars: Marie Aly, Cian Yu Bai, Bonno van Doorn, Gijs Frieling, Natasja Kensmil, Klaas Kloosterboer, Mirthe Klück, Frank Koolen, Jan van de Pavert, Tanja Ritterbex, Sam Samiee, Charlotte Schleiffert, Derk Thijs, Sarah Verbeek, Helen Verhoeven, Evi Vingerling en Job Wouters.
    Educatie
    Marres geeft rondleidingen voor middelbare scholieren bij en door de huidige tentoonstellingen. De leerlingen worden tijdens hun bezoek aan de tentoonstelling actief begeleidt. Wil je jouw school opgeven of wil je met jouw klas naar Marres komen? Bespreek met ons de mogelijkheden. Mail dan naar educatie@marres.org
    Het museum biedt aan CKV-leerlingen en examenklassen aansluiting bij de examenvakken. Gijs Frieling is te vinden in het eindexamenthema vwo 2017: VOORBEELDIG.
    Marres werkt aan een meerjarig onderzoek naar de zintuigen, samen met middelbare scholen, Maastricht University en bedrijven. Marres biedt een educatief programma waarin die zoektocht naar de werking van de zintuigen centraal staat, door middel van hedendaagse kunst.
    Marres geeft rondleidingen voor middelbare scholieren bij en door de huidige tentoonstellingen. De leerlingen worden tijdens hun bezoek aan de tentoonstelling actief begeleidt. Wil je jouw school opgeven of wil je met jouw klas naar Marres komen? Bespreek met ons de mogelijkheden. Mail dan naar educatie@marres.org
    We bieden aan CKV-leerlingen en examenklassen aansluiting bij de examenvakken.
    Marres wil haar onderzoek naar de zintuigen ook naar scholen brengen. Hiervoor hebben we hulp nodig van docenten in het voortgezet onderwijs. Heb jij interesse in het meehelpen ontwikkelen van dit onderzoek? Ben jij docent en heb je interesse om aan het onderzoek mee te werken? Stuur ons dan een mail: educatie@marres.org. Je hoeft hiervoor geen culturele vakken te geven

  • Otterlo Museum Kröller Müller Pierre Huyghe in de beeldentuin permanent lees meer
    * Otterlo Museum Kröller Müller Pierre Huyghe in de beeldentuin permanent
    Een van Europa's grootste beeldentuinen In een van de grootste beeldentuinen van Europa staan ruim 160 sculpturen van beeldbepalende kunstenaars, van Aristide Maillol tot Jean Dubuffet, van Marta Pan tot Pierre Huyghe.
    Otterlo Museum Kröller Müller Pierre Huyghe in de beeldentuin permanent
    In de beeldentuin is voor het eerst in jaren een grote ingreep door een kunstenaar uitgevoerd. La Saison des Fêtes van Pierre Huyghe bestaat uit een cirkelvormige tuin, omgeven door een landschap van zandheuvels. Onder de 3300 m³ zand die hiervoor is aangevoerd is het oorspronkelijke terrein vrijwel verdwenen. In deze tuin zelf draait alles om gewassen, verbonden met feestdagen van over de hele wereld. Je vindt hier eenjarige en vaste planten, bollen, heesters en bomen, met als blikvanger een palmboom tussen de zandbergen. Met de bloei van de verschillende planten worden de feestdagen, de seizoenen en de maanden van het jaar telkens opnieuw actueel.

  • Overijssel 33 musea klik hier
    * Gekke plekken in Overijssel 33 curieuze plaatsen op één overzichtskaart De Hellehond van de Lutte, de man zonder hoofd in IJhorst, de offersteen van maangodin Tanfana in Oldenzaal. Hoe boeiend de provincie Overijssel is, wordt aangetoond in "Gekke Plekken in Overijssel". Kunst & Cultuur Overijssel (KCO) geeft deze unieke kaart uit, die de lezer meeneemt op een fascinerende zwerftocht langs 33 onbekende plaatsen en curieuze bezienswaardigheden, die de aandacht meer dan waard zijn. Burchten, bomen, labyrinten en kerkhoven, overal schuilt een verhaal achter dat te lezen is op de kaart.De kaart wordt verkocht bij de VVV’s in Overijssel en kost 2,50 euro.

  • Rotterdam Museum Boijmans Van Beuningen 11 februari tot en met 28 mei Gek van Surrealisme lees meer
    * Rotterdam Museum Boijmans Van Beuningen 11 februari tot en met 28 mei Gek van Surrealisme
    Museum Boijmans Van Beuningen presenteert van 11 februari tot en met 28 mei 2017 met trots 'Gek van surrealisme', een ongeëvenaard overzicht met topstukken afkomstig uit vier befaamde Europese privéverzamelingen. Het merendeel is zelden of nooit te zien geweest en zal eind mei 2017 weer achter gesloten deuren verdwijnen.
    Komend voorjaar staat Museum Boijmans Van Beuningen volledig in het teken van het surrealisme. Het museum laat – in samenwerking met gerenommeerde musea in Edinburgh en Hamburg – de passie en belevingswereld zien van kunstenaars als Salvador Dalí, Max Ernst, René Magritte en Joan Miró, alsmede hun verdraaiingen van de dagelijkse werkelijkheid.
    Legendarisch Gek van surrealisme zal een ongeëvenaarde vlootschouw worden van het surrealisme, die de kracht laat zien van de beroemde kunstbeweging. De getoonde werken zijn afkomstig uit vier uitmuntende privécollecties van een aantal bijzondere verzamelaars: de Brit Edward James (1907-1984) en de Brit Roland Penrose (1900-1984) hadden een persoonlijke band met kunstenaars als Salvador Dalí, René Magritte en Max Ernst. De eveneens Britse Gabrielle Keiller (1908-1995) bezat naast een prachtige collectie een bijzondere kunstbibliotheek. Het Duitse echtpaar Ulla en Heiner Pietzsch begon in de jaren zeventig met het verzamelen van surrealistische kunst en is nog altijd zeer actief op dit gebied.

  • Rotterdam Museum De Dubbelde Palmboom Museum De Dubbelde Palmboom
    * permanent de expositie HET IS . . . . . TIJD!. Bezoekers spelen een actieve rol in een geleide rondgang van 30 minuten door 7 tijdzones. Tijd, iedere keer op een andere manier: bewegen-volgorde-geschiedenis-timing-herinnering-subjectief-ongrijpbaar-actie. Kortom: neem nu de TIJD voor een bezoek aan Museum De Dubbelde Palmboom!
    * De historie van Delfshaven en de beroemdste inwoner PIETje HEIN. Grote bedrijvigheid, een variatie aan bebouwing laat de tentoonstelling zien. Een rondleiding langs deze historische punten is ook te boeken. (010-2176738)

  • Rotterdam Het Nieuwe Instituut DESIGNING THE SURFACE tm 25 juni lees meer
    * Rotterdam Het Nieuwe Instituut DESIGNING THE SURFACE tm 25 juni Het Nieuwe Instituut presenteert Designing the Surface, een tentoonstelling waarin de laatste laag van producten de zintuigen prikkelt. Met oog voor detail onderzoeken de tentoonstellingsmakers een compendium van artefacten verdeeld over vijf verzamelingen: Luster (pracht), Patina (glans), Faux (vermomming), Teflon (afstoting) en Agency (strijdbaarheid). In de tentoonstelling toont Het Nieuwe Instituut de achterkant van de designindustrie. Oppervlakten van producten staan bol van tegenstellingen; het zijn symbolen van schone schijn en ontkenning. Stoelen liegen. Dashboards van auto’s bedriegen. Hét symbool van de tentoonstelling is een zuurspuwende fontein die in de loop van de tijd wegsmelt. De transformatie van producten wordt blootgelegd – producten die proberen te overleven in de wereld van design, waarin niets is wat het lijkt

  • Rotterdam Maritiem Museum zie meer
    *Onze maritieme geschiedenis moet verteld worden! In het Maritiem Museum Rotterdam is daarom een permanente tentoonstelling te zien waarin de vijftig vensters uit de Maritieme Canon centraal staan. Bezoek de tentoonstelling ‘Geen zee te hoog’ en ontdek de maritieme verhalen uit ons verleden. Schatten uit de museumcollectie illustreren de geschiedenis en laten zien hoe scheepvaart de grondslag heeft gelegd voor onze hedendaagse cultuur. Komt u ook kijken naar dit maritiem overzicht? Maritiem Museum Rotterdam houdt voet bij stuk Maritieme Canon van Nederland leidraad voor nieuwe expo Ondanks de nationale discussie over de toepasbaarheid van de Canon van Nederland in een museum houdt het Maritiem Museum Rotterdam voet bij stuk en gebruikt haar eigen Maritieme Canon als leidraad voor de nieuwe tentoonstelling ‘Geen zee te hoog’.Met de opening van deze expo op vrijdagmiddag 26 juni vertaalt het Maritiem Museum Rotterdam wat iedere Nederlander over ons maritieme verleden ‘zou moeten weten’. Immers: waar zou Nederland nu staan als De Ruyter, Piet Hein en de Holland-Amerika Lijn er niet waren geweest? Het museum presenteert deze Maritieme Canon middels een website, een boek én de tentoonstelling in hapklare brokken aan haar museumbezoekers. De tentoonstelling ‘Geen zee te hoog’ laat zich lezen als een geschiedenisboek; van de prehistorische boomstamkano tot de toekomstige Tweede Maasvlakte, en laat zien hoe de scheepvaart de grondslag legde voor onze cultuur. In een maritiem geschiedenis overzicht mag de VOC zeker niet ontbreken, maar ook de Holland-Amerika Lijn, de Rotterdamse havenstaking, de Vikingen en de walvisvangst komen uiteraard aan bod.
    Aansluiting bij het onderwijs Het Maritiem Museum Rotterdam stelt zich ten doel de maritieme geschiedenis van ons land over te dragen aan een breed publiek, en in het bijzonder aan het onderwijs. Aansluitend bij deze tentoonstelling biedt het museum diverse educatieve programma’s en lespakketten.

  • Rotterdam NAi klik hier
    * Permanente tentoonstelling in Zaal 2 Het NAi bezit een van de meest belangrijke collecties van interieur, architectuur, stedenbouw en landschap ter wereld. De permanente tentoonstelling 'GeWoon Architectuur' onthult deze rijkdom aan tekeningen, maquettes en foto's. De hoogtepunten van dit nationale erfgoed geven een beeld van de geschiedenis van het wonen vanaf 1850, gewone Nederlandse woningbouw die zijn weerga niet kent in de rest van de wereld.
    * permanent: Twee eeuwen Architectuur in Nederland, een overzicht

  • Rotterdam Nederlands Fotomuseum De Collectie belicht door Jan Cremer tm 20 augustus lees meer
    * Rotterdam Nederlands Fotomuseum De Collectie belicht door Jan Cremer tm 20 augustus
    DE COLLECTIE BELICHT DOOR JAN CREMER
    Voor de vierde editie van de succesvolle tentoonstellingsreeks De collectie belicht door … heeft het Nederlands Fotomuseum schrijver, beeldend kunstenaar en fotograaf Jan Cremer als gastcurator uitgenodigd om een persoonlijke keuze te maken uit de rijke museumcollectie. Voor deze tentoonstelling heeft Cremer vijftien foto’s geselecteerd die hem inspireren of aan het hart gaan. Net als in zijn eigen werk spreekt uit deze selectie zijn fascinatie voor het vrouwelijk naakt. Cremer toont prachtige naaktportretten van onder andere Wally Elenbaas, Nico Jesse, Bertien van Manen en Sanne Sannes.
    Voorzien van een persoonlijke toelichting, werpen de foto’s in deze intieme tentoonstelling nieuw licht op de collectie en krijgt het publiek tegelijkertijd een scherp beeld van wat Jan Cremer drijft als veelzijdig kunstenaar.

  • Rotterdam Oorlogs Verzets Museum Rotterdam OVM Rotterdam
    * Vaste expositie over de Tweede Wereldoorlog en het verzet. Voorwerpen, affiches en teksten vertellen het verhaal vanaf de mobilisatie via het bombardement van Rotterdam en de bezetting, de barre hongerwinter tm de bevrijding. Bovendien beschikt het museum over een grote collectie boeken. Tijdschriften en videobanden voorstudie doeleinden. Bij wisselexpositie worden altijd educatieve materialen voor zowel het primair als het voortgezet onderwijs ontwikkeld.

  • Rotterdam Nieuw in Rotterdam STRIPS! MUSEUM per 3 september 2016 lees meer
    * Ontmoet je striphelden in Rotterdam! Strips! Museum voor het beeldverhaal opent op 3 september zijn deuren voor het publiek. Kom en ontmoet je striphelden in Strips!
    Rotterdam is de bakermat van de Nederlandse strip en om die reden is de openingsexpositie gewijd aan de Rotterdamse eminence grise van de Nederlandse stripwereld: Martin Lodewijk.
    Strips! is een volledig nieuw museum over strips, animatie en game art. Het museum zit in een fantastisch gebouw van 2000m2 in het centrum van Rotterdam aan de Wijnhaven 32. Vlakbij de Markthal en station Blaak, in een buurt in opkomst met onder andere de Hogeschool Rotterdam en veel nieuwe horeca. In het museum waan je jezelf in de (strip)wereld van Donald Duck, Dirkjan, Batman en andere helden. Je ontmoet de families Doorzon en Jan, Jans en de kinderen. Ook de Amerikaanse comics en Japanse manga hebben een plek in Strips!. Bij Strips! ontdek je niet alleen strips, maar ook de geschiedenis van tekenfilm en game-art; media die steeds nauwer verbonden zijn met de strip.
    Tijdelijke exposities zullen al deze media betreffen. De ene keer over een belangrijke kunstenaar, de andere keer over een bekende held. Op stapel staan al tentoonstellingen over Elsje, Tom Poes, Marvel vs DC Comics, de Graphic Novel en Manga en Animé. Maar ook de verbanden tussen strips en verschillende andere kunstvormen komen aan bod: van literatuur tot cartoons.
    De openbare bibliotheek opent een dependance in het museum. Hier kun je stripboeken lenen, maar je kunt er ook boeken over strips en animatie bestuderen. De bibliotheek wordt continu aangevuld, waardoor je toegang hebt tot een schat aan stripverhalen.Het museum gaat tal van activiteiten organiseren voor jong en oud, van workshops van de meesters van het stripverhaal tot kinderfeestjes, van beurzen tot symposia over de negende kunst.
    Strips! Museum voor het beeldverhaal, Wijnhaven 32, 3011 WR Rotterdam.

  • Schiedam Stedelijk Museum Schiedam krijgt CoBrA-zolder; semipermanent lees meer
    *Schiedam Stedelijk Museum Schiedam krijgt CoBrA-zolder; semipermanent: Het Stedelijk Museum Schiedam laat vanaf 4 februari de mooiste werken van CoBrA zien. De semi-permanente tentoonstelling Appelzolder: CoBrA-topstukken bevat onder andere het Oerbeest van Karel Appel uit 1951 en werken van Eugène Brands, Constant en Corneille. Ook zullen nieuwe aanwinsten te zien zijn van Jan Nieuwenhuijs die de Rijksdienst Cultureel Erfgoed in 2013 in langdurig bruikleen heeft gegeven.
    Vroegste CoBrA-collectie De titel van de tentoonstelling verwijst naar de tijd dat bijna driehonderd werken van Karel Appel op de zolders van het museum lagen opgeslagen. De kunstenaar zit op dat moment in Parijs. In 1959 weet conservator Pierre Janssen – na lang praten met Appel – daarvan zesentwintig gouaches en tekeningen aan te kopen. Dat maakt dat het Stedelijk Museum Schiedam de belangrijkste vroege CoBrA-collectie in Nederland bezit, samen met het Stedelijk Museum in Amsterdam.
    Kunstenaars
    Karel Appel, Constant, Corneille, Jan Nieuwenhuijs, Eugene Brands, Theo Wolvecamp, Lucebert, Anton Rooskens, Jan Elburg en Lotti van der Gaag. Van een aantal kunstenaars zijn ook filmpjes te zien.

  • Schiedam Stedelijk Museum Schiedam EYE ATTACK OP ART EN KINETISCHE KUNST 25 februari tm 18 juni lees meer
    * Schiedam Stedelijk Museum Schiedam EYE ATTACK OP ART EN KINETISCHE KUNST 25 februari tm 18 juni Ism het Louisiana Museum of Modern Art, Denemarken
    Kunst die de oogballen kriebelt Op de grote tentoonstelling Eye Attack. Op Art en kinetische kunst in het Stedelijk Museum Schiedam houden de kunstwerken je voor de gek. Je ziet niet wat je denkt. Er draait iets wat eigenlijk stilstaat en het platte doek bolt op. De kunstenaars weten het oog te misleiden met lijnen, patronen en kleurvlakken. Ze maken Op Art, een afkorting van Optical Art met een knipoog naar Pop Art. Eye Attack bevat ook kunst die letterlijk beweegt; sculpturen met ijzervijlsel, lichtinstallaties en spiegels. Het grote overzicht met werk van internationale en toonaangevende kunstenaars uit de periode 1950 - 1970 duurt van 25 februari tot en met 18 juni 2017.
    Kunstenaars | werk uit de periode 1950 – 1970 Bridget Riley, Hartmut B?hm, Carlos Cruz-Diez, Angel Duarte, Wolfgang Ludwig, Ludwig Wilding, Heinz Mack, Gerhard von Graevenitz, Adolf Luther, Getulio Alviani, Toni Costa, Helga Philipp, Julio Le Parc, Ad Dekkers, Jesus Rafael Soto, Carlos Cruz-Diez, Francois Morellet, Victor Vasarely, Luis Tomasello, Giovanni Anceschi, Marina Apollonio, Gabriele de Vecchi, Grazia Varisco, Alberto Biasi, Edoardo Landi, Davide Boriani, Gruppo Midi, Enzo Mari, Dadamaino, Gianni Colombo, Richard Joseph Anuskiewicz, Wojciech Fangor, Almir Mavignier, Edwin Mieczkowski, Ryszard Winiarski, Jean Pierre Yvaral, Pol Bury, Günter Uecker, Yaacov Agam, Nicolas Sch?ffer, Jan Schoonhoven, Peter Struycken.

  • Tilburg Museum DePont Hester Oerlemans & René Daniëls Remain in Light 12 november 2016 - 8 januari 2017 en Callum Innes met I’ll Close My Eyes tm 26 februari 2017 lees meer
    *Tilburg Museum DePont Hester Oerlemans & René Daniëls Remain in Light 12 november 2016 - 8 januari 2017 en Callum Innes met I’ll Close My Eyes tm 26 februari 2017
    De tweede acte in de nieuwe reeks samenwerkingsprojecten in de podiumzaal wordt een spannende ontmoeting tussen schilder- en beeldhouwkunst.
    Hester Oerlemans (Schijndel, 1961) laat geen medium ongebruikt om haar visie op de wereld kenbaar te maken. Grootschalige installaties in de openbare ruimte of kleurige tekeningen – al haar werken hebben iets lichts en terloops, met vaak ook een kritische ondertoon.
    Sinds haar academietijd koestert zij een grote bewondering voor de manier waarop René Daniëls (Eindhoven, 1950) figuren en objecten in dunne, transparante lagen kleurige verf, bijna als een aquarel, trefzeker op het doek zet. Maar zij voelt zich vooral verwant met de manier waarop taal en beeld bij hem verwikkeld zijn in een intrigerend, poëtisch spel vol dubbele bodems. Terwijl René Daniëls vooral bekendheid als schilder geniet staan in deze tentoonstelling juist zijn objecten centraal. Hester Oerlemans laat daarentegen voor het eerst in meer dan tien jaar naast tekeningen en objecten ook recente schilderijen zien.
    Callum Innes
    I’ll Close My Eyes tm 26 feb 2017 Callum Innes (Edinburgh, 1962) maakt voor zijn schilderkunst gebruik van een aantal verschillende schilderkunstige principes die hij over langere perioden en op een seriële manier uitwerkt. De veranderingen van de ene naar de andere serie werken zijn zelden dramatisch, maar in elk schilderij bouwt hij verder op wat in het voorafgaande ontdekt werd. De enigszins koele, atmosferische abstractie die zijn schilderijen kenmerkt is wel eens omschreven als 'ontschilderen' (unpainting), omdat de belangrijkste compositorische elementen meestal ontstaan door het weghalen van verf met behulp van terpentine, en niet door het aanbrengen ervan. Elk voltooid schilderij suggereert zo als het ware een in de tijd gestold moment uit een nog altijd voortgaand proces. Het spel tussen het aanbrengen en weghalen van de verf, tussen doen en ontdoen, vormt de kern van dit fascinerende oeuvre. Deze tentoonstelling biedt de gelegenheid daar diepgaand kennis mee te maken.


  • Tilburg vanaf 1 april tm 1 april 2107 Natuurmuseum Brabant Tuin der Lusten lees meer
    *vanaf 1 april Natuurmuseum Brabant Tuin der Lusten In de tentoonstelling komen de dieren van schilderijen als Tuin der Lusten, De marskramer en De hooiwagen terug. Met behulp van kunstobjecten van hedendaagse kunstenaars en dieren uit de eigen natuurhistorische collectie komen zij als het ware tot leven. Ook is er volop ruimte om zelf fabeldieren te maken. De dieren van Jeroen Bosch is een echte familietentoonstelling, waarbij het museum de duistere kant van deze middeleeuwse schilder even laat voor wat het is.

  • Tilburg Museum De Pont Fiona Tan, Ascent: 11 februari - 11 juni 2017 lees meer
    * Tilburg Museum De Pont Fiona Tan, Ascent: 11 februari - 11 juni 2017 De internationaal bekroonde kunstenaar Fiona Tan (Indonesia, 1966) is een goede bekende van museum De Pont, waar ze in 2003 haar eerste grote tentoonstelling in Nederland kreeg en ook ruim vertegenwoordigd is in de collectie. Voor haar tweede tentoonstelling in Tilburg wordt de onlangs geopende nieuwe vleugel van het museum omgetoverd tot een heuse bioscoopzaal. Hier is de lange film Ascent te zien die Tan maakte in opdracht van het Izu Photo Museum in Shizuoka, Japan. De film werd een paar maanden geleden op het London Filmfestival gepresenteerd en wordt binnenkort in op het Internationaal Filmfestival van Rotterdam (IFFR) getoond.
    Ascent is samengesteld als een montage van meer dan 4000 foto’s van de berg Fuji die werden aangeleverd door het publiek of geselecteerd uit de collectie van het Izu Photo Museum. Geen berg is zo vaak gefotografeerd als de Fuji: van alle kanten, van dichtbij, van veraf en van boven, op elk moment van de dag en in elk jaargetijde. Vereerd als een god en ingezet als symbool van Japan als natiestaat heeft de vulkaan mythische betekenis. Mount Fuji is icoon én cliché, zoiets als molens en klompen voor Nederland.

  • Uithuizen Museum De Menkemaborg lees meer
    * Een andere tijd. De 18de-eeuwse tijd met bijzondere klokken in de Menkemaborg’

  • Utrecht Centraal Museum Centraal Museum Utrecht
    * Permanente tentoonstelling "Rietvelds Universum"geopend. Het toont collectiestukken van de Utrechte meubelontwerper Gerrit Rietveld (1888-1964) en zijn geestverwanten in de Beeldende kunst. Naast meubels worden er van zijn geestverwanten ook schilderijen getoond. (Cesar Domela, Theo van Doesburg, Bart van der Leck en Charley Toorop).

  • Winterswijk, Museum Villa Mondriaan. Kunst van Komrij, Een villa vol kunst, 9 september 2016 t/m 26 februari 2017 lees meer
    * Winterswijk, Museum Villa Mondriaan. Kunst van Komrij, Een villa vol kunst, 9 september 2016 t/m 26 februari 2017 Museum Villa Mondriaan slaat dit najaar een brug tussen beeldende kunst en literatuur, zoals Gerrit Komrij bij leven deed. De dichter, kunstliefhebber, veelzijdig literair schrijver en geboren Winterswijker vormt het middelpunt van een tentoonstelling over zijn favoriete kunstwerken. Komrij vond dat kunst aan een spijker moest hangen, en had daarbij een voorkeur voor realistische schilderkunst. In de villa waar Piet Mondriaan zijn kunstenaarstalent ontdekte worden schilderijen, tekeningen en etsen uit de privécollectie van Gerrit Komrij en zijn partner Charles Hofman getoond. Daarnaast zijn er werken van onder andere Jan Toorop, Jan Sluijters, Charley Toorop, Carel Willink en Kees Verwey te zien, kunstenaars waarover Komrij geschreven heeft. Deze werken zijn afkomstig uit de collecties van Museum MORE, Museum Arnhem en de Verwey Stichting.
    In Kunst van Komrij spelen portretten, dubbelportretten en zelfportretten de hoofdrol. Komrij was gefascineerd door portretkunst, zowel in woord als beeld, en door het spiegeleffect ervan tussen maker, afbeelding en beschouwer. Hij zag het kunstwerk als een verbeelding van de geest van de kunstenaar, waarbij de kunstenaar de spiegel is van de mens. Komrij verkende deze relatie eerder al in de door hem samengestelde tentoonstelling Kijken is bekeken worden en het gelijknamige boek (Stedelijk Museum Amsterdam, 1996).

  • Winterswijk Villa Mondriaan, 3 maart t/m 24 september . De Stijl herenigd met Piet Mondriaan in ‘Figuratie in Stijl’ lees meer
    * Winterswijk Villa Mondriaan, 3 maart t/m 24 september . De Stijl herenigd met Piet Mondriaan in ‘Figuratie in Stijl’
    De abstracte kunst van De Stijl is wereldberoemd. De primaire kleuren en de horizontale en verticale lijnen zijn iconisch voor het werk van onder meer Piet Mondriaan, Theo van Doesburg, Bart van der Leck en Vilmos Huszár. Naast hun abstracte werk hebben deze leden van De Stijl gedurende hun kunstenaarscarrière ook realistisch en figuratief werk gemaakt. In het huis waar Piet Mondriaan opbloeide als kunstenaar is van 3 maart tot en met 24 september de tentoonstelling Figuratie in Stijl te zien. In Figuratie in Stijl worden de figuratieve werken van deze invloedrijke kunstenaars getoond. Het spanningsveld tussen realistische en abstracte vormen in hun oeuvre wordt in deze tentoonstelling uitgelicht. Ook zullen nooit eerder vertoonde werken van Bart van der Leck te zien zijn.

  • Zwolle Museum De Fundatie en Kasteel Het Nijenhuis 28 januari 2017 tot en met: 14 mei 2017 WERNER TÜBKE (1929-2004) - MEESTERSCHILDER TUSSEN OOST EN WEST lees meer
    * Zwolle Museum De Fundatie en Kasteel Het Nijenhuis 28 januari 2017 tot en met: 14 mei 2017 WERNER TÜBKE (1929-2004) - MEESTERSCHILDER TUSSEN OOST EN WEST
    Werner Tübke (1929-2004) – Meesterschilder tussen Oost en West’ is de eerste grote overzichtstentoonstelling buiten Duitsland van deze vaandeldrager van de ‘Leipziger Schule’. Door het DDR-regime werd Tübke aanvankelijk kritisch gevolgd, maar vanaf de jaren 70 genoot hij meer vrijheid. Zijn eerste staatsopdrachten kreeg hij al in de jaren 50. In 1976 ontving hij de belangrijkste opdracht uit de kunstgeschiedenis van de DDR, toen hem gevraagd werd in Bad Frankenhausen een panorama te schilderen over de Vroegburgerlijke Revolutie in Duitsland, één van de grootste schilderijen ter wereld. Toch was hij geen propagandakunstenaar. Door actuele onderwerpen te vertalen naar tijdloze allegorieën, geschilderd in een renaissancistische of maniëristische stijl, tilde hij zijn kunst boven de politieke situatie uit. Ook na de val van de Muur in 1989 staat zodoende zijn virtuoze, theatrale en eigenzinnige oeuvre nog recht overeind. In Zwolle toont de Fundatie bijna 100 schilderijen, waaronder alle topstukken uit zijn oeuvre. Te zien zijn onder andere de 13,5 meter lange voorstudie (schaal 1:10) van Tübke’s panorama over de Duitse Boerenoorlog, de serie Lebenserinnerungen des Dr. Jur. Schulze en het ontwerp voor Arbeiterklasse und Intelligenz in de universiteit van Leipzig. In Kasteel het Nijenhuis wordt een ruime selectie tekeningen en aquarellen geëxposeerd. De tentoonstelling is gemaakt in samenwerking met Brigitte Tübke-Schellenberger, Tübke Stiftung Leipzig, Galerie Schwind, Panorama Museum Bad Frankenhausen en Museum der bildenden Künste Leipzig.

  • Zwolle Stedelijk Museum lees meer
    *Middeleeuwen in de stad, leven en geloven in de middeleeuwen Deze educatieve tentoonstelling, op de eerste verdieping van de nieuwbouw van het museum, heeft de Middeleeuwen als onderwerp. In een decor van een stadsplein komen allerlei onderwerpen aan de orde. Hanze, gilden, markten, stadsbestuur en stadsbewoners zijn thema’s waaraan aandacht wordt besteed. Bovendien is het mogelijk de studiezaal en bibliotheek van een klooster binnen te wandelen om daar prachtige middeleeuwse handschriften te bewonderen.
    In die studiezaal is informatie te krijgen over de verspreiding van christendom en islam. Het is alsof middeleeuwse kinderen geschiedenisles krijgen. Ze kunnen er bovendien schrijven met een ganzenveer. Andere doe-activiteiten in de tentoonstelling zijn bikkelen, een houtconstructie in elkaar zetten en iemand die in het schandblok is gezet met eieren bekogelen.




    Van harte aanbevolen: