Maak ckplus uw homepage Mail de webmaster CKPLUS


Expositie Tips van de redactie.…
Gerangschikt op einddatum

gratis CKplus nieuwsbrief .



  • De exposities alfabetisch gerangschikt op plaatsnaam, klik dan hier


    1. Assen 2 juni tm 3 november Sprezzatura – Vijftig jaar Italiaanse schilderkunst (1860-1910)

    2. Haarlem Frans Hals Museum Virtuoos! Israels tot Armando, 29 juni tm 3 november lokatie Hal

    3. Leerdam Nationaal Glasmuseum tm 3 november Glas in Zicht, Glas in de architectuur van 1850 tm heden

    4. Rotterdam Rotterdam Witte de With Center for Contemporary Art Zomertentoonstellingen. Tm 10 november

    5. Eindhoven Van Abbemuseum GEO-DESIGN: Junk / 19 oktober tm 17 november 2019

    6. Heerenveen Museum Belvedere Van Thom tot nu – Verzamelde werken tm 15 december 2019

    7. Amersfoort Museum Flehite eert Armando met bijzondere tentoonstelling op drie locaties 19 oktober tm 26 januari 2020

    8. Delden Museum No Hero Yves & Catherine. Une histoire d'amour tm 5 JANUARI 2020


    9. Delden Museum No Hero Salon 1870 - 1900 l'art de la seduction tm 5 januari 2020

    10. Den Bosch Noordbrabants Museum Van Goghs intimi tm 12 januari

    11. Den HaagKunstmuseum Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) modetentoonstelling Let’s Dance!“Magie komt tot leven” tm 12 januari 2020

    12. Gorssel Museum More FOR REAL | BRITSE REALISTEN UIT DE JAREN '20 EN '30 tm 5 januari 2020

    13. Laren Museum Singer Laren Weer en Wind, Avercamp tot Willink tm 5 januari 2020

    14. Oss, Museum Jan Cunen SIGN OF THE TIMES - Gemaskerd bal van de hedendaagse kunst tm 26 januari 2020

    15. Otterlo Museum Kröller-Müller Het leven getekend. Werk op papier 1850-1950 tm 19 jan 2020

    16. Schiedam Stedelijk Museum Magische collages van 19 oktober tm 19 januari 2020

    17. Utrecht Museum Catharijneconvent, North & South 25 oktober 2019 tm 26 januari 2020

    18. Zwolle Museum de Fundatie JEROEN KRABBÉ - Gedroomde paradijzen tm 5 januari 2020

    19. Amsterdam De Nieuwe Kerk De Grote Suriname Tentoonstelling t/m 2 februari 2020

    20. Amsterdam Rembrandthuis LABORATORIUM REMBRANDT REMBRANDTS TECHNIEK ONTRAFELD tm 16 FEBRUARI 2020

    21. Amsterdam Stedelijk Museum CHAGALL, PICASSO, MONDRIAAN E.A. MIGRANTEN IN PARIJS t/m 2 feb 2020

    22. Den Haag Escher in Het Paleis Museum David Umemoto, Architect van het onmogelijke 14november tm 9 februari 2020

    23. Den Haag GEM museum Emma Talbot Sirenen uit de diepte 26 oktober 2019 t/m 16 februari 2020

    24. Den Haag KUNSTMUSEUM ( Gemeentemuseum) Den Haag Monet Tuinen van verbeelding t/m 02 februari 2020

    25. Gouda Museum Gouda Buiten Schilderen tm 2 februari 2020

    26. Haarlem Frans Hals Museum Vleeshal Lubaina Himid 16 november 2019 t/m 23 februari 2020

    27. Leiden Museum De Lakenhal Jonge Rembrandt, Rising Star 2 november tm 9 februari 2020

    28. Maastricht Bonnefantenmuseum Bumped Body van Paloma Varga Weisz tm 2 februari 2020

    29. Schiedam Stedelijk Museum Schiedam Modest Fashion* *Een internationaal fenomeen in kunst en mode. t/m 9 februari 2020

    30. Zaandam Zaans Museum Industrieschilder Herman Heijenbrock De Fabriek als Cathedraal tm 2 februari

    31. Amersfoort Mondriaanhuis Tentoonstelling ter gelegenheid van 25 jaar Mondriaanhuis 25x25x25 tm 8 maart 2020

    32. Amsterdam De Hermitage Amsterdam de jubileumtentoonstelling Juwelen!Schitteren aan het Russische hof tm 15 maart 2020

    33. Assen Drents Museum Barbizon van het Noorden 24 november 2019 tot en met 22 maart 2020

    34. Leiden Rijksmuseum van Oudheden Cyprus – eiland in beweging tm 15 maart 2020

    35. Otterlo Museum Kröller-Müller Le rêve, la route, le mur van Wineke Gartz 19 0ktober 2019 tmt 29 maart 2020

    36. Rotterdam Chabot Museum Ik voel me hier gewoon thuis, Armando’s privé verzameling tm 1 maart 2020

    37. Rotterdam De Kunsthal GROOTS OVERZICHT VAN MODE-ICOON THIERRY MUGLER tm 8 maart 2020

    38. Maastricht Bonnefantenmuseum Jan Hendrix: Tierra Firme 26 november 2019 tm 26 april 2020

    39. Gouda Museum Gouda STILLEVEN van 15 november tm 10 mei 2020

    40. Leeuwarden Museum Het Princessehof gezonken Schatten geheimen van de Maritieme Zijderoute tm 28 juni






    1. Assen 2 juni tm 3 november Sprezzatura – Vijftig jaar Italiaanse schilderkunst (1860-1910) lees meer
      * Van 2 juni tot en met 3 november 2019 komen voor de tentoonstelling Sprezzatura – Vijftig jaar Italiaanse schilderkunst (1860-1910) werken van kunstenaars als Antonio Mancini, Federico Zandomeneghi, Giovanni Segantini en Giacomo Favretto naar Assen. De schilderijen zijn voornamelijk afkomstig uit prominente Italiaanse museale collecties. Een groot deel is nog niet eerder in Nederland te zien geweest.
      Verborgen kunstschatten>BR>Bij Italiaanse kunst denken we vooral aan de kunst uit het verre Italiaanse verleden. Het Drents Museum vindt het de hoogste tijd om de Italiaanse kunstschatten van de tweede helft van de 19de eeuw aan het Nederlandse publiek te tonen. In de tentoonstelling Sprezzatura is werk te zien van meer dan veertig schilders uit heel Italië, waarbij de belangrijke kunstacademies, stromingen en genres vertegenwoordigd zijn. Het Italiaanse woord ‘Sprezzatura’ is een oud-Italiaans woord met vele betekenissen, waaronder ‘virtuositeit’ en ‘schijn van moeiteloosheid’. Iets doen met ‘sprezzaturra’ betekent iets met zoveel zwier en speels gemak doen, dat de overtuigingskracht er vanaf spat.
      Bij de tentoonstelling Sprezzatura is een speciale familieroute ontwikkeld. Leuk voor jong en oud. Je vindt de route bij de entree van de tentoonstelling. Een route vol verrassende en vermakelijke kijk,- doe-, denk- en speelopdrachten. Als je deze route volgt, ontdek je allerlei dingen die voor andere bezoekers verborgen blijven! Voor wie: families met nieuwsgierige kinderen vanaf 6 jaar Prijs: gratis voor bezoekers van het museum.



    2. Haarlem Frans Hals Museum Virtuoos! Israels tot Armando, 29 juni tm 3 november lees meer
      * In het Frans Hals Museum, draait het om meesterlijk, trefzeker en levendig schilderen. Virtuoos dus. Hollandse kunstenaars zijn er vanouds magistraal in, met huismeester Frans Hals als lichtend voorbeeld. In de tentoonstelling vormt het impressionisme het startpunt, met grootmeesters als Isaac Israels en Thérèse Schwartze. Maar ook expressionisten als Karel Appel en Alphons Freijmuth schilderden vaak virtuoos. Kolossale abstracte doeken vol dynamiek, van Ger Lataster, Armando en anderen, vormen het sluitstuk van deze pure kijktentoonstelling met honderd jaar Nederlandse kunst.
      Hoe manifesteerde zich de virtuoze manier van schilderen in de moderne tijd? Welke kunstenaars slaagden er in om langs deze weg verdere vernieuwing dan wel verdieping te vinden? Leeft virtuositeit nog in de hedendaagse schilderkunst? Deze vragen vormen het uitgangspunt voor de omvangrijke tentoonstelling Virtuoos! Israels tot Armando in het Frans Hals Museum, locatie Hal, die loopt van 29 juni tot en met 3 november. De focus ligt daarbij op Nederlandse schilders voor wie de afgelopen honderd jaar de vrije, uitdrukkingsvolle en rake toets wezenlijk was.



    3. Leerdam Nationaal Glasmuseum tm 3 november Glas in Zicht, Glas in de architectuur van 1850 tm heden lees meer
      Glas In Zicht belicht het ‘alledaags’ decoratief glas in kozijnen, deuren en ramen in Nederland, maar ook het zogenaamde ‘bouwglas’, met unieke exemplaren van glazen bouwstenen en dakpannen. Voor het eerst wordt over dit soort glas in Nederland een tentoonstelling georganiseerd voor een breed publiek. Diverse decoratietechnieken vanaf 1850 passeren de revue: gebrandschilderd glas in lood, geëtst glas, gebogen glas, mousselineglas, maar ook zeefdrukken en glas in beton. Aanleiding voor de expositie is uitgebreid onderzoek over Glasfabriek Bouvy (1854-1926), evenals de recente aanwinsten van de kleurrijke glas-in-loodramen uit de periode 1920-30 van Thorn Prikker en Kamerlingh Onnes. Met workshops, wandelingen en een fotoproject wil het Nationaal Glasmuseum de ogen openen voor de schoonheid en variatie van glas in architectuur in de eigen leefomgeving, in huis en om de hoek.
      Elk huis heeft ramen. Ze zijn vanzelfsprekend, maar ook erg bepalend voor de sfeer van het huis, die sterk wordt bepaald door het invallende licht. Door het vensterglas te bewerken wordt inkijk tegengegaan en privacy gewaarborgd. Aan de hand van werken uit particuliere en eigen collecties, diverse films en historische foto’s maakt Glas In Zicht de ontwikkeling van venster- en bouwglas inzichtelijk. Bovendien wordt uitgelegd welke machines, gereedschappen en materialen toen en nu werden gebruikt en welke decoratietechnieken er zijn. Ontwerptekeningen verduidelijken het creatieve proces, en reclameposters, foto’s en productcatalogi plaatsen de bezoeker terug in de tijd. Naast de nieuwe aanwinsten van Johan Thorn Prikker (1868-1932) en Harm Kamerlingh Onnes is werk te zien van, onder anderen, Floris Meydam (1919-2011), A.D. Copier (1901-1991), Theo van Doesburg (1883-1931), Vilmos Huszár (1884-1960) en Willem Heesen (1925-2007).



    4. Rotterdam Rotterdam Witte de With Center for Contemporary Art Zomertentoonstellingen. Tm 10 november lees meer
      *Mariana Castillo Deball, een solotentoonstelling
      Deze solotentoonstelling presenteert drie verschillende soorten werk -en werelden- gemaakt door Castillo Deball in de afgelopen tien jaar. Deze werken verbinden materiële plooien met ideeën die zich ontvouwen, waarbij meerdere vormen van tijd worden ervaren in de lege ruimten van een tekening, in de negatieve ruimte van de beeldhouwkunst, of in de kreukels van een oppervlak. Het werk van Castillo Deball toont consequent de manieren waarop het verstrijken van de tijd geïllustreerd, georganiseerd en uitgedrukt wordt in zowel de natuur als in kunstgrepen.
      Melike Kara, nieuw werk Voor haar tentoonstelling in Witte de With heeft Kara een nieuw oeuvre gemaakt, waaronder een reeks grote werken op canvas, en een installatie van houtsculpturen met tussenkomst van verf en andere materialen. Van wezenlijk belang voor de praktijk van Kara is de voortdurende artistieke verkenning van haar culturele achtergrond in Koerdistan. Deze artistieke verkenning begint, uiteindelijk, met het geloof dat kennis wordt geproduceerd door middel van rituelen en mondelinge geschiedenissen; dat deze processen nieuwe betekenissen mogelijk maken voor objecten en ontmoetingen.
      Cecilia Vicuña, een retrospectieve tentoonstelling Deze tentoonstelling brengt meer dan honderd werken samen van dichter, beeldend kunstenaar en activist Cecilia Vicuña. Sinds de jaren zestig heeft de kunstenaar een radicaal perspectief gevormd over de relatie tussen kunst en politiek, middels haar geschreven en beeldend werk. Voor haar tentoonstelling, georganiseerd door Witte de With en samengesteld door gastcurator Miguel A. López, wordt een aantal kunstwerken, documenten en parafernalia voor de allereerste keer getoond



    5. Eindhoven Van Abbemuseum GEO-DESIGN: Junk / 19 oktober tm 17 november 2019 lees meer
      *Ook dit jaar werkt het Van Abbemuseum weer samen met de Design Academy Eindhoven in het kader van de Dutch Design Week (DDW), een bruisend evenement dat heel Eindhoven verandert in een designpodium. Vorig jaar werd de eerste tentoonstelling in een reeks getiteld GEO-DESIGN geïntroduceerd. Dit jaar is het thema Junk. Hoewel het woord ‘troep’ gemakkelijk geassocieerd wordt met iets zonder nut en zonder waarde, is het iets dat iedereen aangaat. De uitdaging voor jonge designers is afval te zien als potentieel: niet alleen als probleem waar oplossingen voor gezocht moeten worden, maar als materiaal dat op lokale of internationale schaal mogelijkheden biedt voor de toekomst. Eindexamenstudenten en afgestudeerden van DAE konden een onderzoeksvoorstel indienen waarin sociale, economische of geopolitieke kwesties aan de orde gesteld worden. De geselecteerde kandidaten kregen slechts drie maanden de tijd om hun plan uit te werken, het in een vorm te gieten en te presenteren. Er zijn negen presentaties te zien in het Van Abbemuseum en negen op locaties in de binnenstad, waaronder de Bijenkorf, Hutspot, ING, HEMA en Deense Kroon. GEO-DESIGN: JUNK
      I.s.m. Design Academy Eindhoven
      Ook dit jaar werken de Design Academy Eindhoven en het Van Abbemuseum samen in het kader van de Dutch Design Week (DDW).
      Junk = potentieel
      Dit jaar is het thema JUNK. Hoewel het woord troep gemakkelijk geassocieerd wordt met iets zonder nut en zonder waarde, is het iets dat iedereen aangaat. De uitdaging voor jonge designers is afval te zien als potentieel: niet alleen als probleem waar oplossingen voor gezocht moeten worden, maar als iets dat op lokale of internationale schaal mogelijkheden biedt voor de toekomst. Negen projecten zijn te zien in het Van Abbemuseum, negen op locaties in de binnenstad; Rambam, HEMA, ING Bank, De Bijenkorf, Sissy-Boy, Hutspot, Vielgut, Danish Crown and TigerLily.
      Jong talent
      Vorig jaar introduceerde DAE de eerste tentoonstelling in een reeks getiteld GEO-DESIGN. Eindexamenstudenten en afgestudeerden van DAE kunnen een onderzoeksvoorstel indienen waarin sociale, economische of geopolitieke kwesties aan de orde gesteld worden. In slechts drie maanden tijd werken de geselecteerde kandidaten hun plan uit, gieten het in de een of andere (audio)visuele vorm en presenteren die in het Van Abbemuseum.
      GEO-DESIGN
      GEO-DESIGN benadert design vanuit een onderzoekend perspectief en stelt een nieuwe vorm van onderzoek voor naar de sociale, economische, geografische en geopolitieke krachten die het werk van ontwerpers van vandaag bepalen. Het traceert de wereldwijde stroom van productie en consumptie, het scannen van online nieuwspoorten, stemmen uit mondiale productmarkten, verhalen uit verschillende geografische gebieden en interpreteert ze als vertrekpunten voor ontwerp-onderzoeken die op afstand of in het veld moeten worden ontwikkeld.



    6. Heerenveen Museum Belvedere Van Thom tot nu – Verzamelde werken tm 15 december 2019 lees meer
      *Museum Belvédère bestaat vijftien jaar! In die periode heeft het museum een vaste plek verworven in het culturele landschap en is het een levendige ontmoetingsplek voor liefhebbers van kunst, cultuur, natuur en architectuur. De imposante collectie wordt gevierd in de expositie ‘Van Thom tot nu’, die een beeld geeft van 15 jaar verzamelen.
      In de beide museumvleugels is een ruime keuze uit de vaste collectie te zien, met werken van onder meer: Wobbe Alkema, Willem van Althuis, Jan Altink, Boele Bregman, Tinus van Doorn, Ed Dukkers, Gerrit Benner, Willem Hussem, Christiaan Kuitwaard, Jan Mankes, Giorgio Morandi, Tames Oud, Roger Raveel, Krin Rinsema, Thijs Rinsema, Jan Roos, Jan Snijder, Sjoerd de Vries, Hendrik Werkman, Jan Wiegers, Robert Zandvliet en vele, vele anderen.



    7. Den Bosch Noordbrabants Museum Van Goghs intimi tm 12 januari lees meer
      *Vincent van Gogh was een gepassioneerd man, met vele sterke en langdurige relaties. Het is de eerste keer dat zijn intimi aan de hand van tekeningen, schilderijen, portretten, brieven en schetsboekjes worden belicht. Wie is Vincent? Maak kennis met de man achter de kunstenaar. Met de nieuwe tentoonstelling Van Goghs intimi rekenen we af met het bestaande beeld van Vincent van Gogh: een eenzame, lastige man die moeilijk was in de omgang. Niets is minder waar! Van Gogh onderhield innige en vaak lange relaties met familie, vrienden en collega-kunstenaars.



    8. Amersfoort Museum Flehite eert Armando met bijzondere tentoonstelling op drie locaties 19 oktober tm 26 januari 2020 lees meer
      *Met een tentoonstelling op drie locaties besteedt Museum Flehite dit najaar aandacht aan de negentigste geboortedag van Armando .
      In twee zalen toont het museum de gehele kerncollectie met werken van Armando, die in het bezit zijn van de gemeente Amersfoort. In de museumtuin zal een zevental sculpturen van hem te zien zijn, afkomstig uit de collectie van de Armando Stichting. Ten slotte zal in de op steenworp afstand gelegen Elleboogkerk een viertal werken worden geëxposeerd, die herinneren aan de noodlottige brand die in oktober 2007 het in de kerk gehuisveste Armandomuseum verwoestte.
      De expositie is een eerbetoon aan Armando, die gedurende zijn leven een rijk en betekenisvol oeuvre heeft opgebouwd. Armando (Amsterdam, 18 september 1929 – Potsdam, 1 juli 2018) bracht een groot deel van zijn jeugd door in Amersfoort. De Leusderheide aan de zuidkant van de stad was aanvankelijk zijn speelterrein, totdat in 1941 door de Duitse bezetter op die plek Kamp Amersfoort werd gebouwd. De gebeurtenissen die zich gedurende de oorlog op deze locatie afspeelden maakten diepe indruk op de jonge Armando en beïnvloedden zijn latere artistieke ontwikkeling sterk.
      De kerncollectie van de gemeente Amersfoort omvat 22 werken van Armando. Zij zijn in 2007 aangekocht en hebben veelal een relatie met de periode waarin Armando geconfronteerd werd met Kamp Amersfoort. De werken waren tot voor kort in langdurige bruikleen bij Museum Oud-Amelisweerd en zijn nu weer terug in Amersfoort.
      Tentoonstelling in de Elleboogkerk
      In 1998 werd in de Elleboogkerk in Amersfoort het Armandomuseum geopend. Bij een grote brand in 2007 ging het museum in vlammen op, samen met diverse werken van Armando en andere kunstenaars. Naar aanleiding van deze schokkende gebeurtenis maakte kunstenaar Raffael Rheinsberg (1943-2016) een installatie die bestaat uit de overblijfselen van het verbrande museum. Na de brand verbleef Rheinsberg een week tussen de resten van het museum en verzamelde materiaal voor zijn installatie, getiteld ‘Schwarzes Wasser’. Het werk werd onlangs op een veiling aangekocht door Museum Flehite, samen met nog drie andere werken die herinneren aan de brand. Alle vier de werken zullen vanaf 19 oktober te zien zijn in de inmiddels gerestaureerde Elleboogkerk.
      Armando
      Armando wordt gezien als één van de belangrijkste naoorlogse kunstenaars van Europa. Decennia lang werkte hij aan zijn veelzijdige oeuvre. Armando werd naast beeldend kunstenaar en schrijver ook bekend als dichter, violist, acteur, journalist, film-, televisie- en theatermaker.
    9. Delden Museum No Hero Yves & Catherine. Une histoire d'amour tm 5 JANUARI 2020
      Delden Museum No Hero Yves & Catherine. Une histoire d'amour tm 5 JANUARI 2020 lees meer
      * YSL. Deze drie letters zijn een begrip in de modewereld. Het zijn de initialen van de beroemde ontwerper Yves Saint Laurent, de man die met zijn vernieuwende blik en rebelse houding het beeld van de vrouw voorgoed veranderd heeft. De Franse actrice Catherine Deneuve was 22 jaar oud toen zij Saint Laurent voor het eerst ontmoette in 1965. Hij ontwierp de jurk die zij zou dragen tijdens een bezoek aan de koningin van Engeland. Dit zou het begin zijn van een levenslange vriendschap. De twintig ensembles – aangekocht op een veiling van de privégarderobe van Deneuve – uit de collectie van Museum No Hero vertellen samen het verhaal van de bijzondere band tussen de designer en de filmster door de jaren heen. De eigen collectie, aangevuld met een aantal top-bruiklenen uit andere musea, zoals de beroemde Mondriaanjurk uit het Rijksmuseum Amsterdam en de iconische smoking voor dames uit het Modemuseum Hasselt, laten zien hoe Saint Laurent met zijn gedurfde ontwerpen de wereld op z’n kop zette.
      Haute Couture
      In zaal 1 en 2 toont het museum twintig creaties uit eigen collectie, aangevuld met twee avondjurken en de welbekende damessmoking uit de collecte van Modemuseum Hasselt en de wereldberoemde Mondriaanjurk uit het Rijksmuseum. De creaties in zijde, satijn, crêpe, damast, wol, leer, fluweel en katoen zijn uitgevoerd in een rijk kleurenpalet dat varieert van ivoor, maïs, kastanje tot aan roze, paars, indigo en uiteraard zwart. Alle ontwerpen zijn van de hand van de ontwerper die vanaf de jaren ’60 de toon aangaf in de modewereld: Yves Saint Laurent (1936-2008). Eén van de topstukken uit eigen collectie is een ‘tailleur de soir’ bedrukt met een print van bougainville-bloemen en gedragen tijdens de Amerikaanse Golden Globes-ceremonie in 1993. De film Indochine waar Deneuve de hoofdrol in speelde ontving tijdens deze ceremonie de prijs van beste niet-Engelstalige inzending. Een lange avondjapon van ‘Neptunus-blauwe’ mousseline met grote strik werd door de Française gedragen tijdens het 50-jarig jubileum van het Festival van Cannes in 1997. Maar ook het ‘gewone’ frambooskleurige linnen mantelpak draagt onmiskenbaar de handtekening van de meester Saint Laurent voor zijn muze Catherine Deneuve
      Een levenslange vriendschap
      Na de eerste ontmoeting tussen Deneuve en Saint Laurent zou de laatste nog jaren ontwerpen blijven maken voor de Franse actrice. Zij was zijn muze en dat is te zien in het grote aantal creaties van zijn hand die zij in de loop der jaren droeg naar allerlei gelegenheden. In 2002, bij het 40-jaar jubileum van de couturier, zei de actrice: ‘Ma plus belle histoire d’amour, c’est vous’ (‘Mijn mooiste liefdesaffaire is met u’). Eind januari van dit jaar bracht de actrice 129 van YSL’s creaties onder de hamer bij Christie’s Parijs op een veiling die veel publiciteit opleverde én meer dan een miljoen euro.

    10. Delden Museum No Hero Salon 1870 - 1900 l'art de la seduction tm 5 januari 2020
      Delden Museum No Hero Salon 1870 - 1900 l'art de la seduction tm 5 januari 2020 lees meer
      *In 1863 reisde Napoleon III in eigen persoon af naar het tentoonstellingsgebouw Palais de l'Industrie in Parijs om de gemoederen te bedaren tussen een groep boze kunstenaars enerzijds en de jury van de jaarlijkse nationale kunsttentoonstelling anderzijds. De uitzonderlijk intolerante jury van Le Salon had kort daarvoor een groot deel van de ingezonden schilderijen afgekeurd. De schilderijen getuigden niet van een goede smaak én voldeden absoluut niet aan de conservatieve regels van de academische schilderkunst. Als compromis besloot Napoleon dat de afgekeurde schilderijen apart getoond werden op de zogenaamde Salon des Refusés
      Naakt Een deel van die afgekeurde schilderijen toonde dames van lichte zeden en andere controversiële onderwerpen, bijvoorbeeld Le Déjeuner sur l’herbe van Manet. Naakt was echter niet de voornaamste reden dat deze schilderijen werden afgekeurd. Een groot deel van de goedgekeurde schilderijen toonde juist beeldschone naakte godinnen. Deze kunst kon ook Napoleon bekoren: hij kocht het schilderij De geboorte van Venus van Alexandre Cabanel (1823-1889), voor 40.000 francs aan voor zijn privécollectie. Museum No Hero toont een van de mooiste verzamelingen salonkunst uit deze spraakmakende periode. Oordeel zelf
      Wat is Le Salon?Le Salon is de naam die wordt gegeven aan de jaarlijkse officiële tentoonstelling van het werk van de leden van de in 1648 opgerichte Académie royale de peinture et de sculpture in Parijs. De eerste tentoonstelling vindt plaats in 1648 en verhuist in de achttiende eeuw van het Palais Royal naar de Salon Carré van het Louvre, waar ook de naam ‘Le Salon’ vandaan komt. In de beginjaren is de tentoonstelling exclusief voorbehouden aan leden van die Academie, maar dat verandert in de negentiende eeuw. Le Salon wordt dan opengesteld voor iedereen die een werk wil inzenden. De werken worden vervolgens beoordeeld door een overwegend academische vakjury, waardoor vooral conservatieve kunst de boventoon voert op de tentoonstelling.
    11. Den HaagKunstmuseum Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) modetentoonstelling Let’s Dance!“Magie komt tot leven” tm 12 januari 2020 lees meer
      *Couturier Jan Taminiau kijkt uit naar de modetentoonstelling Let’s Dance! in Gemeentemuseum Den Haag, waar ook zijn ontwerp voor Igone de Jongh, prima ballerina van Het Nationale Ballet, is te zien. “Ontwerpen voor dans is iets magisch, want kleding komt tot leven door beweging. Dat zie je al wanneer je in een jurk loopt, maar de magie komt nog veel meer tot leven wanneer een danser zich erin beweegt.”
      Taminiau ziet veel verwantschap tussen dans en mode. “Dans moet er moeiteloos uitzien. En een mooie jurk moet er ook moeiteloos uitzien. Maar ontwerpen voor dans is deels ook heel anders dan voor mijn reguliere klanten. Bijvoorbeeld door de grote afstand tot het podium. Of omdat de expansie van een jurk belangrijk is, vanwege de longinhoud van de dansers die topsport bedrijven op het podium. Dat spanningsveld is ook leuk en uitdagend. Het Nationale Ballet heeft een fenomenaal kostuumatelier. Het was interessant om samen te werken en van elkaar te leren.”
      Let’s Dance! toont beeldschone tutu’s – onder andere uit de privéverzameling van Alexandra Radius - en klassieke baljurken, maar ook herkenbare kleding uit dansfilms en videoclips, charlestonjurken, discokleding, hiphop outfits en nog veel meer. Want muziek- en dansstijlen beïnvloeden wat we dagelijks dragen. De invloed van mode op dans en andersom staat centraal in deze vrolijke, kleurrijke modetentoonstelling vol herkenning.



    12. Gorssel Museum More FOR REAL | BRITSE REALISTEN UIT DE JAREN '20 EN '30 tm 5 januari 2020 lees meer
      * Voor het eerst buiten Groot-Brittannië te zien. Museum MORE organiseert dit najaar de grote overzichtstentoonstelling For Real. Met 75 werken van maar liefst 35 kunstenaars zet het museum het beste, meest fascinerende en onverwachte van de Britse schilderkunst uit het interbellum in de spotlights. Met kunstenaars zoals Stanley Spencer, Meredith Frampton, Gerald Leslie Brockhurst, Dod Procter, Winifred Knights en tientallen bruiklenen van o.a. TATE, National Portrait Gallery, National Galleries of Scotland, Ferens Art Gallery en internationale privécollecties.
      Revolutie van het klassieke
      Vanuit een gevoel van nostalgie gingen Britse schilders zich in ’20 en ’30 weer heroriënteren op het Engelse landschap en het plattelandsleven. Ook grepen de kunstenaars terug naar klassieke motieven uit classicistische werken en pasten dit toe in hun werk. Portretten waren in die tijd een belangrijke inkomstenbron: als je iemand van stand was, liet je jezelf portretteren. In deze tentoonstelling zie je elegante, vervreemdende en expressieve portretten van schilders zoals Meredith Frampton, James Cowie en Gerald Leslie Brockhurst.
      De Britse werken zijn in een continentale context geplaatst: zo kun je in sommige werken scènes en technieken herkennen die doen denken aan werken van Nederlandse tijdgenoten zoals Carel Willink, Dick Ket en Raoul Hynckes, die ook in Museum MORE te zien zijn.
      Boek een verdiepende rondleidingVoor deze tentoonstelling is een verdiepende rondleiding door een van onze professionele gidsen te boeken. Een rondleiding duurt 1,5 uur en kost € 99,50. Er mogen maximaal 15 personen mee met 1 gids. Voor reserveringen en maatwerk kunt u bellen met 0575-760 324 of mailen naar info@museummore.nl.



    13. Laren Museum Singer Laren Weer en Wind, Avercamp tot Willink tm 5 januari 2020 lees meer
      * WEER EN WIND. AVERCAMP TOT WILLINK t/m 5 januari 2020
      Stormen op zee en land, opkomend onweer, dijkdoorbraken, noodweer dat onrust baart, besneeuwde landschappen, avondrood en poëtische mistbanken, vastgelegd door kunstenaars als Hendrick Avercamp, Jan van Goyen, Piet Mondriaan, George Hendrik Breitner, Hendrik Johannes Weissenbruch, Jan Sluijters, Maurits Cornelis Escher en Carel Willink. In Weer en Wind. Avercamp tot Willink zijn ruim honderd verrassende en spannende kunstwerken te zien van Nederlandse kunstenaars in de afgelopen vier eeuwen, stuk voor stuk meesters in het verbeelden van mooi, dreigend of extreem weer.
      Vier eeuwen extreem weer verbeeld
      Gastconservator Boudewijn Bakker, oud-hoofdconservator van het Stadsarchief Amsterdam en specialist op het gebied van het landschap in de Nederlandse beeldende kunst, maakte de selectie voor de schilderijen en tekeningen. De tentoonstelling is thematisch opgezet en leidt de bezoeker aan de hand van thema’s als ‘Storm en regen’, 'Koud en guur, sneeuw en ijs’ en ‘Het weer vandaag’ door vier eeuwen verbeelding van veelal extreem weer.
      De tentoonstelling wordt begeleid door gedichten uit de publicatie Weer en wind – 100 gedichten en 100 gezichten samengesteld door Nicolaas Matsier, Helmi Goudswaard en Boudewijn Bakker.



    14. Oss, Museum Jan Cunen SIGN OF THE TIMES - Gemaskerd bal van de hedendaagse kunst tm 26 januari 2020 lees meer
      * ‘Sign of the Times – Gemaskerd bal van de hedendaagse kunst’, een initiatief van curator Frank van der Linden. Voor de tentoonstelling nodigde hij 32 kunstenaars - waaronder bekende namen als Reinoud van Vught, Claudy Jongstra en Marc Mulders - uit om een door hem geproduceerd keramieken masker te transformeren tot een uniek kunstwerk. Van der Linden: “De titel ‘Sign of the Times’ verwijst zowel naar de artistieke handtekening van de individuele kunstenaar als naar de tijdgeest, het moment waarop de kunstenaars het masker bewerken.” Daarnaast zal in het museum ook ander werk van dezelfde exposanten te zien zijn. ‘Sign of the Times’ bevraagt de ware identiteit van de kunstenaar: bevindt die zich voor of achter het masker? Verbinding Voor Van der Linden staat de verbinding tussen de afzonderlijke kunstwerken en de kunstenaars onderling centraal. Elk masker heeft zijn eigen identiteit en uitstraling die de unieke kwaliteiten van de individuele kunstenaar onthullen: Katinka Lampe creëerde een glooiende ondergrond waarop ze een gemaskerd gezicht schilderde; Lisa Couwenbergh bewerkte het basismasker met purschuim om tot een vereenvoudigde vorm te komen die ze voorzag van een ‘grasmatje’; Marc Mulders maakte een lichte en een donkere variant, tegenhangers als dag en nacht, en Michiel van Nieuwkerk gebruikte aarde voor zijn masker. Context De maskers worden getoond in de context van het oeuvre van de kunstenaars om zodoende een breder beeld van de kunst van vandaag te geven. Gemene delers zijn bijvoorbeeld: een persoonlijk beleefde spiritualiteit en een grote liefde voor materialen en het experimenteren daarmee. Daarnaast voeren sommige werken de kijker mee naar verre culturen en vervlogen tijden, terwijl andere een inkijk geven in de intimiteit van het atelier.



    15. Otterlo Museum Kröller-Müller Het leven getekend. Werk op papier 1850-1950 tm 19 jan 2020 lees meer
      * In de tentoonstelling ‘Het leven getekend’ zijn veel zelden getoonde tekeningen, pastels en aquarellen te zien. De werken geven je een inkijkje in het leven in de late 19de en begin 20ste eeuw.
      De collectie van het Kröller-Müller Museum is wereldberoemd om zijn schilderijen van grote meesters als Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Claude Monet, Piet Mondriaan en Georges Seurat. Maar de collectie is nog veel rijker. De tentoonstelling Het leven getekend toont een selectie uit de meer dan 4.500 tekeningen, pastels, aquarellen en prenten uit de periode 1850-1950, waarvan er veel zelden worden getoond. Een unieke presentatie van 150 zeer gevarieerde werken op papier die een inkijkje geven in het leven in de late negentiende en begin twintigste eeuw. Uit het leven gegrepen.
      De werken op papier van kunstenaars als Jozef Israëls, George Breitner, Bart van der Leck, Georges Seurat, Odilon Redon en Paul Signac laten het alledaagse leven zien. Mensen tijdens hun dagelijkse bezigheden, zoals de zwoegende vissers van Jan Toorop of de danseressen van Marius Bauer en Pablo Picasso, of juist op rustmomenten, zoals de in gedachten verzonken vrouwen van Suze Robertson en Charley Toorop. Het straatleven en het nachtleven zijn geliefde thema’s in de aquarellen en houtskooltekeningen van Isaac Israels, Leo Gestel en Alexander Bogomazov.



    16. Schiedam Stedelijk Museum Magische collages van 19 oktober tm 19 januari 2020 lees meer
      *Magische collages* *Verzameld door Geert Verbeke en Carla Lens. 19 oktober 2019 t/m 19 januari 2020
      Het maken van collages wordt vaak gezien als een twintigste-eeuwse uitvinding, gemunt door niemand minder dan Pablo Picasso. Ongeveer een eeuw geleden ontdekten kunstenaars de magie van deze kunstvorm. Die ontstaat als je uit verschillende beelden iets nieuws maakt. Dit najaar presenteert het Stedelijk Museum Schiedam onder de titel Magische collages een groot overzicht van deze kunstvorm met werk van vooral Belgische kunstenaars. Ook zijn collages te zien van Luc Tuymans, internationaal een grote naam. Het is voor het eerst dat een Nederlands museum op zo’n grote schaal aandacht besteedt aan collages.
      Kemzeke
      Het werk is verzameld door Geert Verbeke en Carla Lens. Zij brachten het onder in hun private Stichting de Verbeke Foundation in het Vlaamse Kemzeke. Wereldwijd is het de meest complete en representatieve collectie op het gebied van collages. Niet eerder lieten de verzamelaars zoveel werk buiten België zien. Wel hingen individuele collages op prestigieuze plekken als het Centre Pompidou en het Louvre in Parijs.



    17. Utrecht Museum Catharijneconvent, North & South 25 oktober 2019 tm 26 januari 2020 lees meer
      * Het is zover: North & South! Vanuit het uiterste noorden en zuiden van Europa komen middeleeuwse kunstwerken van topkwaliteit naar Utrecht. Een unicum, omdat deze kunst (1100-1350) in het midden van Europa verloren gegaan is. En wat helemaal geweldig is: ondanks hun mijlenverre afstand lijken de topstukken enorm veel op elkaar!
      Beschermd door de bergen
      Dat deze topstukken uit de hoge Middeleeuwen nog in een verrassend goede staat zijn, danken ze aan hun ligging achter de bergen.
      Beschermd door de Pyreneeën in het zuiden en de fjorden in het noorden bleven deze kunstwerken in al hun rijkdom bewaard, vaak in kleine en afgelegen dorpskerken. In het midden van Europa is het helaas anders gelopen. Daar hebben ze de gevolgen van onder andere beeldenstormen en oorlogen niet overleefd. Hoe bijzonder is het dat een aantal van deze 'overlevers' nu naar Utrecht mag reizen!En wat het verhaal nog specialer maakt: de topstukken uit Noord en Zuid tonen ondanks meer dan 3000 kilometer afstand verrassend veel overeenkomsten. Hoe kunnen ze zo enorm veel op elkaar lijken? U hoort en ziet het op de tentoonstelling!
      Het gaat om spectaculaire en zeldzame kunst uit de twaalfde tot veertiende eeuw. De meeste werken hebben het land nog nooit verlaten vanwege hun kwetsbaarheid. Wat zijn we trots dat ze eenmalig vanuit Noorwegen en Catalonië (Spanje) op reis mogen naar Utrecht. Een 'must see' dit najaar!



    18. Zwolle Museum de Fundatie JEROEN KRABBÉ - Gedroomde paradijzen tm 5 januari 2020 lees meer
      *Inspiratiebron voor de nieuwe serie schilderijen Gedroomde paradijzen van Jeroen Krabbé vormen zijn reizen naar Tahiti, Hiva Oa en Martinique. Hij bezocht de tropische eilanden in de voetsporen van Paul Gauguin voor de tv-serie Krabbé zoekt Gauguin. Het resultaat is een reeks van 12 landschappen die barsten van kleur en emotie.
      n 1891 emigreerde Paul Gauguin naar Tahiti. Hij verliet Parijs op zoek naar bronnen voor nieuwe wegen in de kunst, ver weg, in tropische paradijzen. Hij keerde de beschaving van het geïndustrialiseerde Europa de rug toe, om de essentie van de mens te vinden in een wereld waarin de breuk met de natuur nog niet voltrokken was. Na de emancipatie van de beeldende kunst ten tijde van de romantiek en de fundamentele beleving van de l’art pour l’art-gedachte in het impressionisme leek de kunst een eindpunt bereikt te hebben. De weergave van het moment, het vasthouden van de lichtstraal in een paar trefzekere verfstreken zoals Monet zo meesterlijk kon, was enerzijds een bevrijding van de loden last van betekenis, maar anderzijds ook een doodlopende weg. Grote talenten na de gigant Monet zoeken andere richtingen in de kunst. Ze herdefiniëren de maatschappelijke betekenis buiten het domein van verf en doek. Dat deed Vincent van Gogh, met zijn sociaal engagement en zijn expressiviteit en dat deed Paul Gauguin ook, door af te reizen naar die plekken waar het leven nog puur was. Het paradijs… en daar maakte hij zijn schilderijen, die onze blik op de kunst blijvend hebben beïnvloed. Gedroomde paradijzen, want ze waren als een nieuwe weg uit de geïndustrialiseerde wereld.
      Jeroen Krabbé reisde in 2018 voor AvroTros’ Krabbé zoekt Gauguin naar Tahiti, Hiva Oa en Martinique. Eerder maakte hij documentaires over Vincent van Gogh en Pablo Picasso. Wat bij Gauguin gebeurde is dat Krabbé zich door zijn onderwerp heeft laten inspireren en twaalf schilderijen maakte die in Museum de Fundatie getoond worden. Zinderende landschappen, zeegezichten, die soms vederlicht zijn en vaak ook diep, zwaar en zuigend, alsof de oceaan tot aan de rand gevuld is met monsters.



    19. Amsterdam De Nieuwe Kerk De Grote Suriname Tentoonstelling t/m 2 februari 2020 lees meer
      *Vanaf 5 oktober te zien in De Nieuwe Kerk: een veelomvattende tentoonstelling over Suriname. De Grote Suriname-tentoonstelling brengt het meeslepende epos van het land en zijn bewoners met zeer verschillende achtergronden, die samenkwamen in het land. Musea, archieven en particulieren in Suriname en Nederland werkten mee en het verhaal wordt verteld door Surinamers zelf. Een groots verhaal dat de hele cultuurgeschiedenis bestrijkt, van de oudste nederzettingen tot de onafhankelijke republiek van vandaag.
      De Grote Suriname-fotowedstrijd In het kader van deze tentoonstelling organiseert De Nieuwe Kerk De Grote Suriname-fotowedstrijd, waaraan het publiek kan meedoen door een eigen herinnering, beeld of beleving van Suriname te delen. De winnende foto – te kiezen door een gerenommeerde vakjury – krijgt een plaats in de tentoonstelling en wordt een van de campagnebeelden. Elke maand wordt er een nieuwe winnaar gekozen en aan de tentoonstelling toegevoegd.



    20. Amsterdam Rembrandthuis LABORATORIUM REMBRANDT REMBRANDTS TECHNIEK ONTRAFELD tm 16 FEBRUARI 2020 lees meer
      *Hoe maakte Rembrandt zijn schilderijen, etsen en tekeningen? En hoe onderzoeken wij dat tegenwoordig? In het najaar van 2019 wordt in het museum een laboratoriumachtige setting gecreëerd, waarin nieuwe inzichten worden blootgelegd over diverse schilderijen van Rembrandt, vondsten uit zijn beerput en zijn prenten en tekeningen. In de tentoonstelling Laboratorium Rembrandt. Rembrandts techniek ontrafeld zullen bezoekers in de schoenen stappen van de wetenschappers. Denk mee over de dilemma’s van onderzoekers en restauratoren op de plek waar Rembrandt zijn kunstwerken bijna 400 jaar geleden maakte.
      De afgelopen jaren zijn diverse kunstwerken van Rembrandt door onderzoekers aan de nieuwste methoden onderworpen, waaronder Macro X-Ray Fluorescentie, kortweg macro-XRF. Hiermee kunnen we ín de verf van Rembrandts schilderijen kijken en onder andere veranderingen die tijdens het schilderen zijn gedaan in kaart brengen. Maar ook pigmenten, waarvan niet bekend was dat Rembrandt deze gebruikte, zijn zo gevonden. Sinds kort worden ook zijn tekeningen met deze methode onderzocht, om vast te stellen welke inkten hij gebruikte. Deze interactieve tentoonstelling brengt de wereld van het materiaal-technisch onderzoek tot leven voor zowel volwassenen als kinderen vanaf 6 jaar, dankzij de speciale Rembrandt Junior Lab-route – kunst meets wetenschap.



    21. Amsterdam Stedelijk Museum CHAGALL, PICASSO, MONDRIAAN E.A. MIGRANTEN IN PARIJS t/m 2 feb 2020 lees meer
      * Amsterdam Stedelijk Museum CHAGALL, PICASSO, MONDRIAAN E.A. MIGRANTEN IN PARIJS t/m 2 feb 2020
      Tentoonstelling over Chagall, Picasso, Mondriaan en andere bekende en onbekende kunstenaar-migranten in Parijs in de jaren 1900 -1950. Een verhaal over anders zijn, dat wat ons onderling met elkaar verbindt en je weg vinden in een gepolariseerde samenleving en kunstwereld.
      Marc Chagall, Pablo Picasso, Piet Mondriaan en andere bekende en onbekende kunstenaars trekken in de eerste helft van de vorige eeuw naar hét kunstcentrum van de wereld: Parijs. Op dat moment de grootste metropool van Europa en een stad waarin vrijheid heerst, in vele opzichten. Zij moeten er hun weg vinden in een toenemend polariserende samenleving, waarin vrijheid en openheid op gespannen voet komen te staan met nationalisme, vreemdelingenhaat en antisemitisme. Dit is het verhaal van kunstenaars die moedige beslissingen nemen en in een vreemd land tot uitzonderlijk vernieuwend werk komen. De tentoonstelling is een uitgelezen kans om het werk van de grote moderne meesters in een ander licht te zien, én om nieuwe kunstenaars te ontdekken.



    22. Den Haag Escher in Het Paleis Museum David Umemoto, Architect van het onmogelijke 14november tm 9 februari 2020 lees meer
      *David Umemoto (Hamilton, Canada, 1975) balanceert op het randje van sculptuur en architectuur. Van origine is de Canadese Umemoto architect, maar hij is zich steeds meer gaan toeleggen op beeldhouwkunst. In zijn strakke betonnen beelden van gebouwen zoekt hij de grens op van de perfectie van beide disciplines: trappen leiden nergens heen en muren stoppen op de verkeerde plek. Zijn sculpturen hebben veel weg van de onmogelijke gebouwen van graficus M.C. Escher, die wereldberoemd werd door zijn prenten vol eindeloze trappen en vissen die in vogels veranderen.



    23. Den Haag GEM museum Emma Talbot Sirenen uit de diepte 26 oktober 2019 t/m 16 februari 2020 lees meer
      *In multimediale werken verkent Emma Talbot (1969) het menselijke bestaan als een droomachtige, soms beklemmende ervaring tussen bewust -en onderbewustzijn, het alledaagse en het mythische. Poëtische teksten, lichte materialen, vloeiende lijnen en decoratieve patronen zijn kenmerkend voor haar werk. Sirenen uit de diepte in GEM is Talbots eerste museale solotentoonstelling buiten haar thuisland het Verenigd Koninkrijk.
      Van tekeningen en sculptuur tot textiel en geluid: in vele gedaanten trekken de vrouwfiguren van Emma Talbot aan de toeschouwer voorbij. De gezichtsloze wezens verkeren vaak in herkenbare situaties; een figuur stapt uit bed en werpt een blik op een telefoon, ergens anders pakt iemand iets uit een medicijnkastje. Ze belanden ook in vreemde, onheilspellende avonturen, waarbij ze in een diepe afgrond tuimelen of bijna worden geraakt door een bliksemschicht. In veel van haar werk streeft Talbot naar een bepaalde vluchtigheid, waarbij zij wil raken aan de tijdelijkheid van een idee, een gesprek en uiteindelijk ook elk menselijk leven.



    24. Den Haag KUNSTMUSEUM ( Gemeentemuseum) Den Haag Monet Tuinen van verbeelding t/m 02 februari 2020 lees meer
      *Wie kent ze niet: de wereldberoemde waterlelies van Claude Monet? Maar wie heeft deze kleurexplosies op doek in werkelijkheid gezien en zich verloren in de weerspiegelingen van Monets waterlelievijver, niet meer wetende waar water begint en lucht ophoudt? In Nederland vond de laatste grote tentoonstelling van Monet ruim 30 jaar geleden plaats. Een groot deel van zijn beroemde 'tuinen' is zelfs nog nooit in Nederland vertoond. Hoog tijd voor een groots eerbetoon. In Monet - Tuinen van verbeelding worden maar liefst veertig internationale topstukken bijeengebracht. Monet schilderde ze ter voorbereiding op zijn magnum opus: de Grandes Décorations. Publiekslieveling Blauweregen uit de eigen collectie van het Kunstmuseum is het stralende middelpunt. Hiermee geeft het museum een vervolg aan het baanbrekende Monet retrospectief dat in 1952 in Kunstmuseum Den Haag (destijds Haagse Gemeentemuseum) plaatsvond en waarmee het Kunstmuseum heeft bijgedragen aan de herontdekking van Monets oeuvre uit Giverny.
      Creatie van een paradijs
      Claude Monet (1840-1926) is tweeënveertig jaar oud wanneer hij in 1883 naar Giverny verhuist. In dit kleine dorp nabij Vernon zal hij tot aan zijn dood in 1926 blijven wonen. Hij legt er twee tuinen aan: een bloementuin en een watertuin met een waterlelievijver, waarbij hij zich laat inspireren door de traditionele Japanse tuin. Monet kiest bewust voor exotische planten als bamboe, waterlelies (op de wereldtentoonstelling van 1889 zag hij voor het eerst gekleurde waterlelies die bestand zijn tegen de Europese kou) en blauweregen. Boven het smalle deel van zijn vijver plaatst hij een karakteristieke Japanse brug.



    25. Gouda Museum Gouda Buiten Schilderen tm 2 februari 2020 lees meer
      * In Museum Gouda staan t/m 2 februari 2020 negentiende-eeuwse schilders uit de Franse kunstenaarskolonie Barbizon en de Nederlandse tegenhanger in Oosterbeek centraal in de tentoonstelling Buiten Schilderen.
      Voor het eerst in de geschiedenis trokken deze kunstenaars erop uit en schilderden zij het landschap in de buitenlucht. Werden tot dat moment dergelijke schilderijen in het atelier gemaakt, het live vastleggen van de steeds veranderende natuur zorgde voor een belangrijk kantelpunt in de kunstgeschiedenis. De tentoonstelling Buiten Schilderen toont prachtige landschappen van onder andere Rousseau, Daubigny, Corot, Maris, Mauve en Gabriël.
      School van Barbizon
      Verdreven door de drukte van Parijs en aangetrokken door de ongerepte bossen van Fontainebleau vestigden enkele kunstenaars zich rond 1840 in het plattelandsdorpje Barbizon, even ten zuiden van de Franse hoofdstad. De schilders van Barbizon trokken de natuur in en brachten het landschap op vernieuwende wijze in beeld. Met snelle, losse penseelstreken schilderden zij het ongecultiveerde landschap zoals zij het voor zich zagen. Dit in tegenstelling tot de tot dan toe heersende Romantiek, waarbij historische gebeurtenissen en geïdealiseerde landschappen de norm waren.
      Introductie van de verftube
      Vanwaar deze kentering? Belangrijk was de introductie van de verftube. Voor die tijd moesten kunstenaars hun verf zelf maken en waren zij gebonden aan hun ateliers. Nu konden zij kant-en-klare verf meenemen en werken in de buitenlucht. Gewapend met doek, schildersezel en -kist trokken ze erop uit. Geliefde onderwerpen waren het ‘ware’ plattelandsleven, dieren en de ongerepte natuur met woeste bos- en rotspartijen.



    26. Haarlem Frans Hals MuseumVleeshal Lubaina Himid 16 november 2019 t/m 23 februari 2020 lees meer
      *Lubaina Himid (Zanzibar, 1954) is een van de belangrijkste hedendaagse kunstenaars van dit moment. Het werk van de winnaar van de Turner Prize in 2017 draait om representatie van wat onbelangrijk wordt geacht: genegeerd, gemarginaliseerd, gediscrimineerd of liever niet gezien. Met deze blik kijkt ze naar de Westerse culturele canon, de koloniale geschiedenis en huidige vormen van alledaagse racisme. In haar poëtische, kleurrijke schilderijen verzint ze andere verhalen, verbeeldt ze mensen die daarvoor niet zichtbaar waren en maakt ze vergissingen expliciet.
      Op Himids eerste solotentoonstelling in Nederland is in het Frans Hals Museum naast een representatieve selectie van bestaand werk een nieuwe installatie te zien. Dit speciaal voor het museum gemaakte werk gaat een dialoog aan met de monumentale ruimte van het 17e-eeuwse pand aan de Grote Markt. Himid transformeert de voormalige Vleeshal in een immersieve ruimte waarin ze een verband legt met de damastcollectie van het museum.



    27. Leiden Museum De Lakenhal Jonge Rembrandt, Rising Star 2 november tm 9 februari 2020 lees meer
      * Van experiment tot meesterwerk. Ontdek en herken de wereldberoemde Rembrandt in zijn vroegste werk. Zijn lef en potentie zie je in de tentoonstelling Jonge Rembrandt - Rising Star in Museum De Lakenhal in Leiden.
      Museum De Lakenhal presenteert van november 2019 tot februari 2020 de tentoonstelling Jonge Rembrandt - Rising Star. Voor het eerst wordt een overzichtstentoonstelling exclusief gewijd aan het vroegste werk van Rembrandt Harmensz. van Rijn (1606-1669). Het publiek kijkt als het ware over de schouders van de jonge schilder mee en ziet hoe zijn talent tot bloei kwam. Werken die de inmiddels wereldberoemde meester op Leidse bodem maakte, keren na bijna 400 jaar terug naar zijn geboortestad. De tentoonstelling omvat ongeveer 40 schilderijen, 70 etsen en 10 tekeningen. Naast werk van Rembrandt zal er ook werk te zien zijn van onder andere Lievens, Lastman en Van Swanenburg. De tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met het Ashmolean Museum in Oxford, een van de belangrijkste musea in het Verenigd Koninkrijk.



    28. Maastricht Bonnefantenmuseum Bumped Body van Paloma Varga Weisz tm 2 februari 2020 lees meer
      * de overzichtstentoonstelling Bumped Body van Paloma Varga Weisz (Mannheim, Duitsland, 1966). Voor het grote publiek betekent dit de eerste kennismaking met het figuratieve oeuvre van deze Düsseldorfse kunstenaar die in Nederland grotendeels onbekend is, maar internationaal gestaag aan de weg timmert. Varga Weisz’ houtsnijwerk en keramiek omarmen de kunstgeschiedenis, maar haar praktijk staat midden in de actualiteit. Ongemakkelijke en intieme onderwerpen gaat ze hierbij niet uit de weg.



    29. Schiedam Stedelijk Museum Schiedam Modest Fashion* *Een internationaal fenomeen in kunst en mode. t/m 9 februari 2020 lees meer
      *Het is iets nieuws én een miljardenindustrie: modest fashion. Mogelijk heb je er nog nooit van gehoord, misschien draag je het al. Als eerste museum in Nederland laat het Stedelijk Museum Schiedam dit internationale modefenomeen zien met werk van ontwerpers van nu, gecombineerd met hedendaagse kunst.
      De creaties van deze voorhoede zijn fashionable en bedekt. Vrouwen die niet mee willen doen aan de ‘esthetiek van het bloot’, dragen het, gelovig of niet. Werd de minirok ooit gezien als feministisch statement, nu willen vrouwen vooral vrij zijn en zelf bepalen hoe ze zich aan de wereld tonen: kies lekker zelf! Modest fashion gaat daarom niet over de vraag ‘bedekt of niet?’, maar over keuzevrijheid en creativiteit van vrouwen overal ter wereld. De tentoonstelling markeert het 100-jarig jubileum van het vrouwenkiesrecht in Nederland en viert dat 100 jaar geleden de eerste vrouw in de gemeenteraad van Schiedam kwam. Minister van Cultuur Ingrid van Engelshoven verricht de opening
      Deelnemende mode-ontwerpers en –huizen
      Kionna van Aanholt, Saliha Bouiadi, Bouguessa, Hussein Chalayan, Jonathan Christopher, Chanel, Dior, Lisa Folawiyo, F R E N K E N, Maison Rabih Kayrouz, Kayat, Layeur, Said Mahrouf, The Row, Christian Wijnants
      Deelnemende kunstenaars
      Fida Al Hussan, Alia Ali, Anida Yoeu Ali, Anouk, Yael Bartana, Amina Benbouchta, Carolle Benitah, Jean Besancenot, Jenny Boot, Meriem Bouderbala, Yasmina Bouziane, Wilhelmina Cooper, Iris van Dongen, Alicia Framis, Shadi Ghadirian, Maïmouna Guerresi, Neelam Hakeem, Mona Haydar, Wenceslaus Hollar, Suzanne Jongmans, Hayv Kahraman, Lola Keyezua, Fatima Mazmouz, Aïda Muluneh, Shirin Neshat, Irving Penn, Perrine Philomeen, Shahzia Sikander, Meryem Slimani, Newsha Tavakolian, Ambrosius Visscher/Jacobus van der Hoeven



    30. Zaandam Zaans Museum Industrieschilder Herman Heijenbrock De Fabriek als Cathedraal tm 2 februari lees meer
      * Zaans Museum presenteert industrieschilder Herman Heijenbrock Tentoonstelling 'De fabriek als kathedraal'
      Het Zaans Museum presenteert vanaf 11 oktober 2019 Herman Heijenbrock – De fabriek als kathedraal. De tentoonstelling toont de industrialisatie door de ogen van de belangrijkste Nederlandse industrieschilder Herman Heijenbrock (1871-1948). De kunstenaar was in het begin van de twintigste eeuw in de ban van de vooruitgang; hij zag de fabrieken als moderne kathedralen.
      Ondanks dat Herman Heijenbrock werd geraakt door de zware arbeidsomstandigheden in fabrieken, had hij een groot vertrouwen in de industrialisatie. In het begin van de twintigste eeuw reisde hij heel Europa door om deze nieuwe wereld van staal, stoom en pompende machines vast te leggen. Hij ging ervanuit dat de mens een waardiger leven zou krijgen dankzij de machines.
      Zaanstreek als inspiratiebron
      De Zaanstreek, het oudste industriegebied van Europa, bezocht Heijenbrock meerdere malen. De streek werd een dankbaar onderwerp voor de schilder. Hij vereeuwigde de Zaanse industrie en de rol van de arbeiders op doek en geeft hierdoor een uniek inkijkje in het productieproces van veel bekende bedrijven uit de Zaanstreek als Duyvis, Verkade en Linoleum Krommenie.



    31. Amersfoort Mondriaanhuis Tentoonstelling ter gelegenheid van 25 jaar Mondriaanhuis 25x25x25 tm 8 maart 2020 lees meer
      * Vijfentwintig kunstenaars zijn uitgenodigd om een werk te maken dat geïnspireerd is op Piet Mondriaan. Mondriaan heeft in zijn loopbaan een grote artistieke ontwikkeling doorgemaakt: van realistische landschappen, naar luministische taferelen tot aan totale abstractie. Het is aan de deelnemende kunstenaars om te kiezen door welke periode of stijl, of door welk gedachtegoed van Mondriaan zij zich willen laten inspireren. Aan de tentoonstelling doen 23 leden van de Ploegh mee. Daarnaast zijn twee aanstormende talenten uitgenodigd om een werk te maken. Deelnemers zijn:
      Gerard Akerboom, Jacqueline Bohlmeijer, Monika Buch, Henriëtte Coppes, Michiel Deylius, MarieLouis Dooijes, Harry Dukker, Janine Eshuis, Famke Hajonindes, Birgitte Janssen, Annemiek van Kollenburg, Ria van Krieken, Suzan van Lieshout, Frits Nolte, Marit Otto, Rian Peeperkorn, Ruben van der Scheer, Cecile van Spronsen, Peter van Tilburg, Linda Verkaaik, José van Waarde, Erica Welling, Niek Wittebrood, Anja Radakovic (jong talent) en Jimi Kleinbruinink (jong talent).
      Over De Ploegh
      De Ploegh is een Landelijk Kunstenaars Genootschap. De vereniging, ontstaan in Amersfoort in 1934, had jarenlang haar galerie in Museum Flehite. Na een periode in Soest is de vereniging sinds 2015 gevestigd in het Cultuurhuis naast theater Flint in Amersfoort.
      De kunstenaarsvereniging telt op dit moment zo’n kleine honderd leden en groeit nog steeds. De meeste artistieke disciplines zijn vertegenwoordigd. Bekende leden waren/zijn o.a. Jaap Hillenius, Jaap Ploos van Amstel, Jan Meefout, Gea Karhof, Jeroen Hermkens en Marcel Schellekens.
      Vijfentwintig jaar Mondriaanhuis
      Het Mondriaanhuis is het geboortehuis van Piet Mondriaan. De pionier van de abstracte kunst werd hier in 1872 geboren als zoon van een hoofdonderwijzer. Na het vertrek van het gezin Mondriaan in 1880 naar Winterswijk, heeft het pand uiteenlopende bestemmingen en eigenaren gekend. In 1902 bijvoorbeeld kocht fabrikant Hubers het gebouw en richtte er een sigaren- en tabaksfabriek in. Van 1939 tot 1955 huisvestte Kortegracht 11 drukkerij S.D. Zwart. Sinds 1994 is op deze historische plek het Mondriaanhuis als museum gevestigd. Het waren architect Leo Heijdenrijk en zijn vrouw Cis Heijdenrijk die het initiatief namen om het destijds in verval geraakte pand te renoveren en het Mondriaanhuis op te richten. In 2017 heeft het museum een herinrichting ondergaan waarmee diverse internationale prijzen zijn gewonnen. Het Mondriaanhuis ontvangt jaarlijks circa 35.000 bezoekers uit binnen- en buitenland en organiseert een breed palet aan educatie-activiteiten waarmee een breed publiek bereikt wordt.



    32. Amsterdam De Hermitage Amsterdam de jubileumtentoonstelling Juwelen!Schitteren aan het Russische hof tm 15 maart 2020 lees meer
      * Van diepblauwe saffieren tot heldergroene smaragden, vrijwel alle bijzondere stenen zijn vertegenwoordigd in een spectaculaire setting. Ontwerper Carlo Wijnands heeft het museum omgetoverd tot een glinsterende droomwereld. Geïnspireerd op het fonkelende spel van licht transformeerde hij de Grote Zaal in een balzaal waarin Romanovs en leden van de Russische high society, vanaf hun portretten, toekijken hoe hun eigen juwelen en kostuums weer tot leven komen. In totaal zijn er ruim 300 kostbaarheden uit de fabelachtige juwelencollectie van de Hermitage St.-Petersburg te zien in Juwelen!. Ze vertellen – samen met een overdaad aan rijk gedecoreerde baljaponnen, kostuums en portretten – persoonlijke verhalen van de Romanovs en de Russische adel. Daarnaast geven ze een beeld van ruim twee eeuwen mode en juwelen.
      Topstukken van Royal leading ladies
      Het publiek ontmoet flamboyante tsarina’s zoals Elisabeth, Catharina de Grote en latere modebewuste vorstinnen, van wie persoonlijke bezittingen te zien zijn. Een meesterwerk is de dubbelzijdige spiegel van tsarina Catharina de Grote (reg. 1762–96), versierd met gouden bloemblaadjes en insecten. Een andere blikvanger is de broche van keizerin Elisabeth (reg. 1741–62), dat veruit de meeste edelstenen bevat van alle gepresenteerde juwelen. Bijna 400 briljanten, meer dan 450 kleine roosgeslepen diamanten, blauwe en gele saffieren, robijnen en smaragden. Een diadeem van tsarina Maria Fjodorovna – echtgenote van tsaar Alexander III – bevat ontelbare briljantgeslepen diamanten en vormt de vorstelijke afsluiting van de tentoonstelling. Het rond 1885 vervaardigde pronkjuweel wordt toegeschreven aan Michail Perchin, een van de leidende edelsmeden van hofjuwelier Carl Fabergé.
      De audiotour van Juwelen! wordt onder meer ingesproken door juwelenhistoricus Martijn Akkerman. De tentoonstelling is te zien vanaf 14 september 2019 tot en met 15 maart 2020.
      Een van de grote schatten van de Hermitage is de fabelachtige juwelencollectie. Honderden daaruit schitteren in Juwelen! Samen met vele portretten en een overdaad aan rijk gedecoreerde japonnen en kostuums presenteren zij twee eeuwen mode en juwelen, gedragen door de high society aan het Russische hof in St.-Petersburg. Ontmoet de flamboyante keizerinnen Anna, Elisabeth en Catharina de Grote, maar ook de grootvorsten, tsarina’s en adellijke fashionista’s uit de negentiende en vroege twintigste eeuw. Bij bals en partijen droegen zij de meest schitterende kostuums. Daar kozen ze juwelen bij die hun identiteit, smaak, afkomst en rijkdom toonden. Ze werden besteld bij toonaangevende juwelenhuizen als Cartier, Tiffany en natuurlijk hofleverancier Fabergé. Veel sieraden gingen verloren na de Russische Revolutie. In Juwelen! schitteren bewaard gebleven topstukken in het decor van balzalen en boudoirs zoals in het Winterpaleis van de tsaren



    33. Assen Drents Museum Barbizon van het Noorden 24 november 2019 tot en met 22 maart 2020 lees meer
      *.
      Barbizon van het Noorden
      Drenthe staat bekend om zijn prachtige natuur en gemoedelijke bevolking. Veel toeristen bezoeken de provincie elk jaar weer precies om die typische kenmerken. Dit beeld van Drenthe is in de 18de eeuw ontstaan, toen de eerste kunstenaars gewapend met hun potlood en schildersezel de woeste maar bovenal het wonderschone Drentse landschap ontdekten. Er is een mooie vergelijking te maken met het bekende Franse Barbizon, waar kunstenaars zich in de 19de eeuw verzamelden om de natuur te gaan schilderen, vaak in de openlucht. Drenthe vervult eenzelfde rol als Barbizon met kunstenaarsdorpen als Zweeloo, Rolde en Vries als verzamelplekken.
      De schoonheid van Drenthe
      In de tentoonstelling?Barbizon van het Noorden – De ontdekking van het Drentse landschap 1850-1950 maken de bezoekers een wandeling door het Drentse landschap van rond 1900 en ontdekken ze de prachtige heidevelden, hunebedden, akkers en bijzondere dorpen van Drenthe. Schilderijen, grafiek en tekeningen van grote kunstenaars, waaronder Jozef Israëls, Hendrik Willem Mesdag, Vincent van Gogh, Julius van de Sande Bakhuyzen en Max Liebermann worden gepresenteerd in combinatie met nog niet eerder getoonde onbekende pareltjes uit de rijke collectie van het Drents Museum. De tentoonstelling biedt hiermee een grote diversiteit aan werken die samen het unieke karakter van Drenthe laten zien.



    34. Leiden Rijksmuseum van Oudheden Cyprus – eiland in beweging tm 15 maart 2020 lees meer
      * In de tentoonstelling Cyprus – eiland in beweging maakt u kennis met de archeologische rijkdom en kleurrijke cultuur van het eiland Cyprus, een van de belangrijkste kruispunten van oude beschavingen in de Middellandse Zee. Cyprus gaat over de geschiedenis en culturele diversiteit van het eiland, in een decor van indrukwekkende landschapsfoto’s.
      *Het is voor het eerst dat in Nederland een grote expositie over de archeologie van Cyprus is te zien.
      *Tijdens de looptijd van Cyprus is het museum zeven dagen per week geopend van 10.00 tot 17.00 uur.
      Meer dan vierhonderd objecten U ziet meer dan vierhonderd objecten, waaronder driehonderd archeologische topstukken uit de nationale collecties van Cyprus. Ze vertellen een verhaal dat ruim negenduizend jaar bestrijkt. U ziet Aphrodite-beelden van marmer, luxe goederen uit het Nabije Oosten en Egypte, gouden sieraden, fantasierijk aardewerk met levendige dierfiguren, versierde bronzen ketels en wapens, bonte mozaïeken en een met zilver ingelegde koningstroon. Daarnaast is er aandacht voor historische opgravingen, handel in oudheden, en hedendaagse kunst



    35. Otterlo Museum Kröller-Müller Le rêve, la route, le mur van Wineke Gartz 19 0ktober 2019 tmt 29 maart 2020 lees meer
      * Wineke Gartz is de derde kunstenaar in de reeks Vestibulum. Deze titel verwijst naar de plek waar de tentoonstellingen plaatsvinden: de voormalige entree van het museum in het door architect Henry van de Velde ontworpen en in 1938 geopende gebouw.BeeldenstroomDe site-specifieke installaties van kunstenaar Wineke Gartz (Eindhoven, 1968) bestaan uit een zorgvuldig gecomponeerde beeldenstroom. Gartz, van oudsher schilder en tekenaar, beschikt over een indrukwekkend reservoir aan beelden: foto’s, video’s, tekeningen en schetsen die ze in de loop van haar carrière maakt.



    36. Rotterdam Chabot Museum Ik voel me hier gewoon thuis, Armando’s privé verzameling tm 1 maart 2020 lees meer
      * “IK VOEL ME HIER GEWOON THUIS” - EEN COMPLEET OVERZICHT VAN ARMANDO'S PRIVÉVERZAMELING WERKEN OP PAPIER T/M 1 MAART 2020
      Overzichtstentoonstelling met de gehele privé-verzameling van Armando (1929-2018). In 50 jaar tijd verzamelde de kunstenaar 400 werken van 140 voornamelijk Nederlandse en Duitse hedendaagse kunstenaars. Het Chabot Museum heeft deze omvangrijke collectie in 2014 als schenking mogen ontvangen en toonde eerder een selectie in Huis Schuylenburch, de residentie van de Duitse ambassadeur in Den Haag. Armando had een grote voorliefde voor werken op papier: ‘Een goede tekening. Dat is voor mij schoonheid’. Tot aan zijn dood in juli 2018 bleef Armando werken aankopen die hun weg vonden naar het Chabot Museum. ‘Ik voel me hier gewoon thuis’ sprak de kunstenaar bij een van zijn bezoeken aan het museum. In de collectie zijn vertegenwoordigd: Hannah van Bart, Walter Dahn, Wolfgang Hueber, Ronald Noorman, Tjibbe Hooghiemstra, Raquel Maulwurf, Cornelia Schleime en vele andere



    37. Rotterdam De Kunsthal GROOTS OVERZICHT VAN MODE-ICOON THIERRY MUGLER tm 8 maart 2020 lees meer
      * Innovatief en revolutionair weet Thierry Mugler de wereld al bijna vijftig jaar te verbazen met zijn buitengewone creaties. In de spectaculaire tentoonstelling ‘Thierry Mugler: Couturissime’ zijn de verschillende werelden van deze markante kunstenaar – visionair, couturier, regisseur, fotograaf en parfumeur – voor het eerst te bewonderen. Kunsthal Rotterdam heeft met deze overzichtstentoonstelling een primeur voor Europa! Deze tentoonstelling, geïnitieerd en geproduceerd door het Montreal Museum of Fine Arts in samenwerking met Clarins Group en Maison Mugler.
      De tentoonstelling: een opera in zes aktes
      Het theater, startpunt van zijn carrière, vormt voor Mugler een levenslange bron van inspiratie. Als eerbetoon aan deze ‘muze’ is de tentoonstelling opgebouwd als een opera bestaande uit zes verschillende ‘aktes’: Macbeth & the Scottish Lady, Stars & Sparkles, Belle de Jour & Belle de Nuit, The Photographers Eye, Metamorphosis en Futuristic & Fembot Couture nemen de bezoekers mee in de wereld van Mugler “Where all the world’s a stage”. De tentoonstelling is een unieke kans om kennis te maken met Muglers visionaire oeuvre – dat nog altijd van grote invloed is op nieuwe generaties couturiers. Thierry Mugler: Couturissime



    38. Maastricht Bonnefantenmuseum Jan Hendrix: Tierra Firme 26 november 2019 tm 26 april 2020 lees meer
      * De tentoonstelling Tierra Firme biedt een overzicht van de loopbaan van Jan Hendrix (Maasbree, 1949), een kunstenaar die sinds zijn verhuizing naar Mexico in de jaren zeventig de grafische kunst als een hedendaags medium verkent.
      'Het natuurlijke' op papier
      In zijn samenwerking met verschillende schrijvers en in zijn analytische series onderzoekt Hendrix de conceptuele implicaties van een grafische weergave van 'het natuurlijke' op papier. Hij wil daarbij de schaal van het naturaliënkabinet overstijgen en grafische kunst naar een niveau tillen waarop het zelfs als architectuur gaat werken. De titel (in het Nederlands Vasteland) van deze eerste reizende overzichtstentoonstelling van het werk van Hendrix verwijst naar de aanblik van de kustlijn, een mythische toespeling op het kolonialisme en op een herziening van de natuurgeschiedenis.
      Reflectie
      Zijn werk vormt een herinterpretatie van de natuurgeschiedenis geschreven door kunstenaars-ontdekkingsreizigers en de verhalen over het landschap waarmee de Europese kolonisatie gepaard ging. Daarmee biedt de tentoonstelling een reflectie op de rol die gravures en tekeningen hebben gespeeld in de beeldvorming van de eerste fase van de globalisering. Al sinds zijn studie aan de Jan van Eyck Academie voelt Jan Hendrix zich aangetrokken tot het beeld van de ontdekkingsreiziger, zoals we dat aantreffen in verscheidene gravures, fotoalbums en documentaires. Zijn ervaring als immigrant heeft ook invloed gehad op zijn relatie tot de grafische kunst en hoe die heeft bijgedragen aan de vormgeving van de wereld, zowel door de voormalige kolonisator als door de gekoloniseerden.



    39. Gouda Museum Gouda STILLEVEN van 15 november tm 10 mei 2020 lees meer
      *Negentiende-eeuwse schilderkunst in Museum Gouda
      Museum Gouda beschikt over een prachtige verzameling negentiende-eeuwse schilderijen van zowel Franse als Nederlandse kunstenaars. Naast een groot aantal schilderijen uit deze collectie zijn unieke kunstwerken van Museum Arnhem, het Groninger Museum, Teylers Museum en uit de verzameling van het Koninklijk Huis te bewonderen.De tentoonstelling Stilleven toont een prachtig, vernieuwend beeld van het Nederlandse en Belgische stilleven van omstreeks 1870 tot nu en onderzoekt de betekenis voor kunstenaars.
      Het stilleven is al eeuwen populair. Wie kent die prachtige schilderijen met de meest exotische voorwerpen en bloemen uit de zeventiende eeuw niet? Aan het einde van de negentiende eeuw verandert het stilleven echter sterk. Nederlandse en Vlaamse schilders stappen af van de klassieke, uiterst realistisch geschilderde en gearrangeerde composities. Exotische boeketten maken plaats voor bloemen uit de tuin, luxe voorwerpen worden vervangen door alledaagse potten en vazen. Het kleurgebruik wordt uitbundiger, de voorstellingen steeds abstracter. Maar de belangrijkste ontwikkeling: kunstenaars zien het stilleven als de ultieme expressievorm, die hen alle mogelijkheden biedt in de zoektocht naar vorm, kleur en compositie.
      Kunstenaars als Floris Verster, James Ensor, Jan Sluijters en Pyke Koch kiezen vol overtuiging voor het stilleven. De radicale vernieuwingen in de moderne kunst beïnvloeden ook het stilleven. Zoals bij de abstracte stillevens van Bart van der Leck of in het expressionistische werk van Gustave de Smet. Tot op de dag van vandaag is het stilleven populair. Nederlands bekendste fotograaf Erwin Olaf maakt bijvoorbeeld prachtige bloemstillevens.
      WORKSHOPS & ACTIVITEITENIn het kader van de tentoonstelling organiseren we diverse activiteiten. Zo zijn er in de kerstvakantie creatieve workshops voor kinderen. Laat je inspireren door de tentoonstelling en maak je eigen stilleven. De lessen worden gegeven door de docenten van Cultuurhuis Garenspinnerij.



    40. Leeuwarden Museum Het Princessehof gezonken Schatten geheimen van de Maritieme Zijderoute tm 28 juni lees meer
      *. De tentoonstelling laat keramiek en andere voorwerpen zien die gevonden zijn aan boord van acht scheepswrakken uit de negende tot en met de negentiende eeuw. De keramische schatten vertellen fascinerende verhalen over de Maritieme Zijderoute in Azië. Daarmee gaat een verborgen wereld open van internationale handel, strijd op zee, mensensmokkel en schatgravers.
      Op zoek naar peper, zijde en porselein bevaren schepen uit alle windrichtingen eeuwenlang de Maritieme Zijderoute. De schepen die vergaan, liggen soms honderden jaren als tijdcapsule op de bodem van de zee. De wrakken en zeker de goed bewaard gebleven keramiek bieden een schat aan informatie.




  • Home