Maak ckplus uw homepage Mail de webmaster CKPLUS


Expositie Tips van de redactie.…
Gerangschikt op einddatum

gratis CKplus nieuwsbrief .



  • De exposities alfabetisch gerangschikt op plaatsnaam, klik dan hier


    1. Amersfoort Mondriaanhuis Tentoonstelling ter gelegenheid van 25 jaar Mondriaanhuis 25x25x25 tm 8 maart 2020

    2. Amsterdam EYE Filmmuseum Francis Alÿs, tm 8 maart Eye Filmmuseum, Amsterdam

    3. Amsterdam De Hermitage Amsterdam de jubileumtentoonstelling Juwelen!Schitteren aan het Russische hof tm 15 maart 2020

    4. Assen Drents Museum Barbizon van het Noorden 24 november 2019 tot en met 22 maart 2020

    5. Bergen Museum Kranenburgh Studio C x Ludwig Volbeda - Fabelwezens in een fantastische wereld t/m 22 maart 2020

    6. Drachten Museum Dr8888 Bauhaus en Drachten tm 29 maart

    7. Eindhoven MU tm 1 maart Polarities, Psychology and Politicsof Being Ecological

    8. Leeuwarden Fries Museum Wij Vikingen tm 15 maart

    9. Leiden Rijksmuseum van Oudheden Cyprus – eiland in beweging tm 15 maart 2020

    10. Otterlo Museum Kröller-Müller Le rêve, la route, le mur van Wineke Gartz 19 0ktober 2019 tmt 29 maart 2020

    11. Rotterdam Chabot Museum Ik voel me hier gewoon thuis, Armando’s privé verzameling tm 1 maart 2020

    12. Rotterdam De Kunsathal MEESTERLIJK! VIER EEUWEN TEKEN- EN SCHILDERKUNST t/m 29 maart 2020

    13. Rotterdam De Kunsthal GROOTS OVERZICHT VAN MODE-ICOON THIERRY MUGLER tm 8 maart 2020

    14. Schiedam Stedelijkmuseum De vuilniszak als muze Schone kunst van Jan Eric Visser11 januari t/m 22 maart 2020

    15. Tilburg, Museum DePont tm 15 maart: Monster Chetwynd

    16. Venray Odapark tm 29 maart FLOW

    17. Bergen, Museum Kranenburgh Aat Veldhoen – Levenskunst t/m 13 april 2020

    18. Den Haag Fotomuseum Eddy Posthuma de Boer - De eerste foto van God 18 januari t/m 26 april 2020

    19. Maastricht Bonnefantenmuseum Jan Hendrix: Tierra Firme 26 november 2019 tm 26 april 2020

    20. Otterlo Museum Kröller Müller 25 januari tm 27 april Parels uit het Verre Oosten

    21. Laren Museum Singer Laren Spiegel van de ziel, Toorop tot Mondriaan, Van Barbizon tot Bergen tm 10 mei

    22. AMERSFOORT MUSEUM FLEHITE TM 5 MEI KUNST UIT NOORD-NEDERLAND

    23. Amsterdam Stedelijkmuseum CARLOS AMORALES The Factory t/m 17 mei 2020

    24. Assen Drents Museum tm 24 mei Wout Muller

    25. Assen David Schnell Drents Museum 19 januari tm 3 mei

    26. Den haag Kunstmuseum voorheen Gemeentemuseum, Breitner versus Israels 1 februari tm 10 mei 2020

    27. Den Haag Kunstmuseum vh Gemeentemuseum Den Haag A.R. Penck 15 februari t/m 10 mei 2020

    28. Enschede 2 februari tm 24 mei Rijksmuseum Twenthe Picasso & Matisse. Beauty is a line, .

    29. Gorssel Museum More JAN BEUTENER | After All Van 19 januari t/m 31 mei

    30. Gouda Museum Gouda STILLEVEN van 15 november tm 10 mei 2020

    31. Groningen, Groninger Museum Mondo Mendini – De wereld van Alessandro Mendini tm 5 mei 2020

    32. Huizen Kleine Toonzaal 1 maart tm 25 mei Glasobjecten Mariëlle Braanker en schilderijen van Simone Stawicki

    33. Maastricht Bonnefanten Museum tm 24 mei The Absence of Mark Manders

    34. Nijmegen Museum Het Valkhof Uitzonderlijk uniek, 12.5 jaar UNIT Academie tm 24 mei

    35. Oss Museum Jan Cunen t/m 17 mei 2020 Haagse School x Haagse Nieuwe en Carla van de Puttelaar – Artfully Dressed: Women in the Art World

    36. Otterlo Kröller-Müller Museum Niet met zoveel woorden tot en met 10 mei 2020

    37. Utrecht Centraal Museum 15 FEB 2020 — 24 MEI 2020 De tranen van Eros Moesman, surrealisme en de seksen

    38. Zwolle Museum De fundatie 18 januari 2020 tm : 5 mei 2020 CRUX - SCHILDERIJEN VAN MARTIN KOBE, MIRJAM VÖLKER, ROBERT SEIDEL EN TITUS SCHADE

    39. Amsterdam Rijksmuseum Caravaggio-Bernini. Barok in Rome 14 februari tm 7 juni

    40. Amsterdam Rijksmuseum Caravaggio-Bernini. Barok in Rome 14 februari t/m 7 juni 2020

    41. Den Bosch Noordbrabants Museum 8 februari tm 1 juni :Meesterwerken uit Wenen. Vlaamse en Hollandse meesters uit de Gemäldegalerie en het Kupferstichkabinett van de Akademie der bildenden Künste Wien

    42. Eindhoven Van Abbe Museum Yael Davids A Daily Practice 21 maart tm 14 juni

    43. Helmond Kunsthal Museum Helmond 10 maart 2020 tm 7 juni 2020 Lucas Gassel van Helmond, overzichtstentoonstelling

    44. Leeuwarden Museum Het Princessehof gezonken Schatten geheimen van de Maritieme Zijderoute tm 28 juni

    45. Leiden MUSEUM DE LAKENHAL JAN WOLKERS TM JUNI 2020

    46. Nijmegen Museum Het Valkhof Tm 21 juni Under Construction Anne Wenzel

    47. Tilburg Museum De Pont Huis Marseille, Museum voor Fotografie in De Pont 15 februari tm 5 juli

    48. Schiedam Stedelijk Museum 22 februari tm 2 auguastus Realisme Nu, echt wel

    49. Utrecht Museum Catharijneconvent 28 februari tm 23 augustus Allemaal Wonderen

    50. Utrecht Museum Catharijneconvent Allemaal Wonderen 28 februari t/m 23 augustus 2020

    51. Amsterdam Kinderboekenmuseum Interactieve tentoonstelling De eigenwijze kinderen van Annie MG Schmidt






    1. Amsterdam EYE Filmmuseum Francis Alÿs, tm 8 maart Eye Filmmuseum, Amsterdam lees meer
      *De Belgisch-Mexicaanse kunstenaar Francis Alÿs reist al sinds 1999 de wereld rond om kinderspelletjes te filmen, ook in vluchtelingenkampen. Al deze ‘Children’s Games’ zijn te zien in Eye, het filmmuseum dat Alÿs vorig jaar de Eye Art & Film Prize toekende. Te zien zijn Nepalese kinderen die met steentjes dobbelen, Jordaanse kinderen die een potje knikkeren en hinkelende jeugd in een Irakees vluchtelingenkamp. Fascinerend, aangrijpend en tegelijk hoopgevend.



    2. Bergen Museum Kranenburgh Studio C x Ludwig Volbeda - Fabelwezens in een fantastische wereld t/m 22 maart 2020 lees meer
      * Tekeningen, schetsen en beeldverhalen van fabelachtige wezens, fabuleuze dieren en fantastische landschappen van Ludwig Volbeda zijn te zien. Ludwig Volbeda (Oosterhout, 1990) studeerde illustratie aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda. Zijn illustraties in het kinderboek Fabeldieren (Floortje Zwigtman, 2017) werden bekroond met de prestigieuze Gouden Penseel. Hij woont en werkt vanuit zijn thuisstudio in Amsterdam. Het liefst vult hij zijn muren en notitieboekjes met minuscule aantekeningen, tekeningetjes, schetsen en beeldverhalen. Hij heeft een voorliefde voor ontheemde mensen in weidse landschappen, fantasiewezens en vreemde figuren. Alles in detail, alles klein en precies.
      De Watals
      "Op mijn schoot ligt een schetsboek. Een lijntje op papier. Is dat lijntje een horizon? Ik zet een streepje op de eerste lijn. Is dat nu een mens in de verte? Wat als ik nu stippen zet. Sneeuwt het?"Deze gedachten komen van de Watals, het diertje dat in het hoofd van kunstenaar Ludwig Volbeda leeft. De Watals spint tevreden bij een goed idee of bij een geslaagde tekening. Maar het is ook de Watals die hondsdol kan worden. Dan blijft hij rondjes lopen met één gedachte in zijn bek.



    3. Drachten Museum Dr8888 Bauhaus en Drachten tm 29 maart lees meer
      * Museum Dr8888 pakt vanaf 17 november uit met de tentoonstelling Bauhaus en Drachten. De tentoonstelling laat zien welke invloed Drachten, via kunstenaar Theo van Doesburg, had op de iconische Bauhausstijl. Bewonder textiel, glas-in-lood, fotografie en typografie en breng een betoverend bezoek aan de museumwoning, compleet in stijl van De Stijl.
      100 jaar Bauhaus
      Dit jaar is het precies 100 jaar geleden dat Bauhaus, de wereldberoemde school voor architectuur en kunst in Weimar werd opgericht. Tijdens de tentoonstelling Bauhaus en Drachten ontdekt u hoe de ideeën van Theo van Doesburg en zijn ontwerpen in Drachten van invloed waren op de beroemde Bauhausstijl. Daarnaast is er aandacht voor een nieuwe generatie kunstenaars, die voortgekomen is uit de Bauhaustraditie.
      Over Theo van Doesburg
      Theo van Doesburg (1883-1931), oprichter van De Stijl, vertrok in 1921 naar Weimar. Hij was van mening dat het gedachtengoed van De Stijl veel overeenkomsten had met de doelstellingen van het Bauhaus. Hij hoopte er dan ook een leerstoel te krijgen. In Weimar gaf hij vanuit zijn eigen atelier cursussen aan leerlingen en docenten van het Bauhaus. Hij gebruikte daarbij de ontwerpen van zijn projecten in Drachten als voorbeeld.
      Over Monika Buch
      Monika Buch (1936) volgde een opleiding aan de Hochschule für Gestaltung, waar Max Bill rector was. De school was ontstaan als voortzetting van het Bauhaus, en richtte zich op de vormgeving van alle aspecten van het dagelijkse leven en van de omgeving. Het werk van Monika Buch kenmerkt zich door het onderzoek van vorm en kleur in relatie tot elkaar, en de systematische toepassing van kleurreeksen in geometrische kleuren.
      Over Gunta Stölzl
      Gunta Stölzl (1879-1983) begon als leerling aan de Bauhausopleiding en wist als enige vrouw door te dringen tot het lerarenkorps. Ze transformeerde het weven van een ‘vrouwenhobby’ tot een heus ambacht. Uiteindelijk wordt haar klas de meest succesvolle van het Bauhaus.
      Over Roos van Dijk
      Roos van Dijk (1989) is een jong schildertalent. Haar belangstelling gaat uit naar modernistische architectuur: architectuur die ook werd toegepast door Bauhausarchitecten. Door deze grondig te bestuderen en haar indrukken te vertalen naar de schilderkunst brengt Roos van Dijk de uitdijende architectuur terug tot een menselijke schaal.


    4. Eindhoven MU tm 1 maart Polarities, Psychology and Politicsof Being Ecological > lees meer
      *Met Polarities bevraagt MU van 29 november 2019 tot en met 1 maart 2020 de extremen van onze tijd. Staat natuur wel tegenover economie, vrouwelijk tegenover mannelijk, uitsterven tegenover overleven? Polarities presenteert de drie winnende projecten van de Bio Art & Design Award 2019, ontwikkeld in samenwerking met vooraanstaande Nederlandse onderzoekers in de levenswetenschappen. Ze worden gecombineerd met recente werken van internationale kunstenaars en ontwerpers die niet blindvaren op het kompas van de tegenstellingen
      Deelnemende kunstenaars:
      • Alexandra Daisy Ginsberg, Christina Agapakis/Ginkgo Bioworks & Sissel Tolaas • Charlotte Jarvis • Emma van der Leest & Aneta Schaap-Oziemlak (BAD Award), Paul Verweij & Sybren De Hoog (Radboudumc / CWZ) • Heather Dewey-Hagborg & Phillip Andrew Lewis • Irene Stracuzzi • Jakob Kudsk Steensen • Jonathan Ho (BAD Award) & Joris Koene (VU) • Lise Autogena & Joshua Portway • Marjolijn Dijkman • Mark IJzerman & Sébastien Robert • Michael Sedbon (BAD Award) & Raoul Frese (VU) • Minji Choi



    5. Leeuwarden Fries Museum Wij Vikingen tm 15 maart lees meer
      * ‘Wij Vikingen’ brengt levendig in beeld hoe de Friezen deel uitmaakten van de geschiedenis van deze Noordzee-piraten. Dagelijkse objecten als baardtangen, oorsmeerlepeltjes en strijkplanken vullen de museumzalen, maar ook een verbluffende zilverschat van het voormalige eiland Wieringen is te zien. En ook deze Vikingtentoonstelling is niet compleet zonder Vikingschip. Dit vijftien meter lange exemplaar is nagebouwd door studenten van het lokale ROC.



    6. Rotterdam De Kunsathal MEESTERLIJK! VIER EEUWEN TEKEN- EN SCHILDERKUNST t/m 29 maart 2020 lees meer
      * ‘Meesterlijk!’ presenteert een groots overzicht van vier eeuwen schilderijen en tekeningen uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. De tentoonstelling kent talrijke hoogtepunten en is een paradijs voor liefhebbers van teken- en schilderkunst. De tekeningen brengen je dichter bij de kunstenaar en zijn vaak veel vrijer en intiemer dan de schilderijen die we van deze meesters kennen. De tentoonstelling voert je mee langs vele verrassingen, van de danseres van Edgar Degas en het portret van de familie Lütjens van Max Beckmann tot aan de tekening van een jonge vrouw die Peter Paul Rubens aan het eind van zijn leven maakte.



    7. Schiedam Stedelijkmuseum De vuilniszak als muze Schone kunst van Jan Eric Visser11 januari t/m 22 maart 2020 lees meer
      *Halverwege de jaren tachtig zag Jan Eric Visser (1962) op straat een door regen verpulpte krant. Opgedroogd en weer hard geworden hadden de natte pagina’s een ware metamorfose ondergaan. Naderhand bleek het een beslissende ontmoeting. De kunstenaar had zojuist kennis gemaakt met een van zijn belangrijkste materialen: pulp, vermalen papier. Ruim dertig jaar later werkt hij er nog altijd mee. Behalve kranten en folders gebruikt hij eigen huisvuil als plastic verpakkingen, kapotte pennen en zelfs een oude thermoskan. Alles uit zijn vuilniszak dat niet kan bederven. Daarmee vraagt het werk ook aandacht voor het milieu. Visser: ‘Zie het als een stil protest tegen de consumptiemaatschappij.’



    8. Tilburg, Museum DePont tm 15 maart: Monster Chetwynd lees meer
      * Wat hebben een middeleeuwse heilige, een reusachtig groen monster en de pixelige esthetiek van inmiddels fossiele computerspelletjes met elkaar gemeen? Op het eerste gezicht niets. Juist daarom is het volstrekt logisch dat ze bij elkaar worden gebracht in een installatie van Monster Chetwynd (Londen, 1973), wier eerste Nederlandse solotentoonstelling nu te zien is in museum De Pont in Tilburg." (Sarah van Binsbergen, Volkskrant) Vanaf 19 oktober 2019 presenteert De Pont museum de eerste uitgebreide solotentoonstelling van Monster Chetwynd (Londen, 1973) in Nederland. De kunstenaar, voorheen bekend als Spartacus en Marvin Gaye Chetwynd, koos in 2018 de voornaam Monster, omdat ze – in haar eigen woorden – ‘plotseling deze monsterlijke blubber werd die bij een ontmoeting de mensen overspoelt.’ Chetwynd dompelt de toeschouwer onder in een uitbundig en zinnenprikkelend universum en is misschien wel de meest gerespecteerde Britse performance- en installatiekunstenaar van onze tijd.



    9. Amersfoort Mondriaanhuis Tentoonstelling ter gelegenheid van 25 jaar Mondriaanhuis 25x25x25 tm 8 maart 2020 lees meer
      * Vijfentwintig kunstenaars zijn uitgenodigd om een werk te maken dat geïnspireerd is op Piet Mondriaan. Mondriaan heeft in zijn loopbaan een grote artistieke ontwikkeling doorgemaakt: van realistische landschappen, naar luministische taferelen tot aan totale abstractie. Het is aan de deelnemende kunstenaars om te kiezen door welke periode of stijl, of door welk gedachtegoed van Mondriaan zij zich willen laten inspireren. Aan de tentoonstelling doen 23 leden van de Ploegh mee. Daarnaast zijn twee aanstormende talenten uitgenodigd om een werk te maken. Deelnemers zijn:
      Gerard Akerboom, Jacqueline Bohlmeijer, Monika Buch, Henriëtte Coppes, Michiel Deylius, MarieLouis Dooijes, Harry Dukker, Janine Eshuis, Famke Hajonindes, Birgitte Janssen, Annemiek van Kollenburg, Ria van Krieken, Suzan van Lieshout, Frits Nolte, Marit Otto, Rian Peeperkorn, Ruben van der Scheer, Cecile van Spronsen, Peter van Tilburg, Linda Verkaaik, José van Waarde, Erica Welling, Niek Wittebrood, Anja Radakovic (jong talent) en Jimi Kleinbruinink (jong talent).
      Over De Ploegh
      De Ploegh is een Landelijk Kunstenaars Genootschap. De vereniging, ontstaan in Amersfoort in 1934, had jarenlang haar galerie in Museum Flehite. Na een periode in Soest is de vereniging sinds 2015 gevestigd in het Cultuurhuis naast theater Flint in Amersfoort.
      De kunstenaarsvereniging telt op dit moment zo’n kleine honderd leden en groeit nog steeds. De meeste artistieke disciplines zijn vertegenwoordigd. Bekende leden waren/zijn o.a. Jaap Hillenius, Jaap Ploos van Amstel, Jan Meefout, Gea Karhof, Jeroen Hermkens en Marcel Schellekens.
      Vijfentwintig jaar Mondriaanhuis
      Het Mondriaanhuis is het geboortehuis van Piet Mondriaan. De pionier van de abstracte kunst werd hier in 1872 geboren als zoon van een hoofdonderwijzer. Na het vertrek van het gezin Mondriaan in 1880 naar Winterswijk, heeft het pand uiteenlopende bestemmingen en eigenaren gekend. In 1902 bijvoorbeeld kocht fabrikant Hubers het gebouw en richtte er een sigaren- en tabaksfabriek in. Van 1939 tot 1955 huisvestte Kortegracht 11 drukkerij S.D. Zwart. Sinds 1994 is op deze historische plek het Mondriaanhuis als museum gevestigd. Het waren architect Leo Heijdenrijk en zijn vrouw Cis Heijdenrijk die het initiatief namen om het destijds in verval geraakte pand te renoveren en het Mondriaanhuis op te richten. In 2017 heeft het museum een herinrichting ondergaan waarmee diverse internationale prijzen zijn gewonnen. Het Mondriaanhuis ontvangt jaarlijks circa 35.000 bezoekers uit binnen- en buitenland en organiseert een breed palet aan educatie-activiteiten waarmee een breed publiek bereikt wordt.



    10. Amsterdam De Hermitage Amsterdam de jubileumtentoonstelling Juwelen!Schitteren aan het Russische hof tm 15 maart 2020 lees meer
      * Van diepblauwe saffieren tot heldergroene smaragden, vrijwel alle bijzondere stenen zijn vertegenwoordigd in een spectaculaire setting. Ontwerper Carlo Wijnands heeft het museum omgetoverd tot een glinsterende droomwereld. Geïnspireerd op het fonkelende spel van licht transformeerde hij de Grote Zaal in een balzaal waarin Romanovs en leden van de Russische high society, vanaf hun portretten, toekijken hoe hun eigen juwelen en kostuums weer tot leven komen. In totaal zijn er ruim 300 kostbaarheden uit de fabelachtige juwelencollectie van de Hermitage St.-Petersburg te zien in Juwelen!. Ze vertellen – samen met een overdaad aan rijk gedecoreerde baljaponnen, kostuums en portretten – persoonlijke verhalen van de Romanovs en de Russische adel. Daarnaast geven ze een beeld van ruim twee eeuwen mode en juwelen.
      Topstukken van Royal leading ladies
      Het publiek ontmoet flamboyante tsarina’s zoals Elisabeth, Catharina de Grote en latere modebewuste vorstinnen, van wie persoonlijke bezittingen te zien zijn. Een meesterwerk is de dubbelzijdige spiegel van tsarina Catharina de Grote (reg. 1762–96), versierd met gouden bloemblaadjes en insecten. Een andere blikvanger is de broche van keizerin Elisabeth (reg. 1741–62), dat veruit de meeste edelstenen bevat van alle gepresenteerde juwelen. Bijna 400 briljanten, meer dan 450 kleine roosgeslepen diamanten, blauwe en gele saffieren, robijnen en smaragden. Een diadeem van tsarina Maria Fjodorovna – echtgenote van tsaar Alexander III – bevat ontelbare briljantgeslepen diamanten en vormt de vorstelijke afsluiting van de tentoonstelling. Het rond 1885 vervaardigde pronkjuweel wordt toegeschreven aan Michail Perchin, een van de leidende edelsmeden van hofjuwelier Carl Fabergé.
      De audiotour van Juwelen! wordt onder meer ingesproken door juwelenhistoricus Martijn Akkerman. De tentoonstelling is te zien vanaf 14 september 2019 tot en met 15 maart 2020.
      Een van de grote schatten van de Hermitage is de fabelachtige juwelencollectie. Honderden daaruit schitteren in Juwelen! Samen met vele portretten en een overdaad aan rijk gedecoreerde japonnen en kostuums presenteren zij twee eeuwen mode en juwelen, gedragen door de high society aan het Russische hof in St.-Petersburg. Ontmoet de flamboyante keizerinnen Anna, Elisabeth en Catharina de Grote, maar ook de grootvorsten, tsarina’s en adellijke fashionista’s uit de negentiende en vroege twintigste eeuw. Bij bals en partijen droegen zij de meest schitterende kostuums. Daar kozen ze juwelen bij die hun identiteit, smaak, afkomst en rijkdom toonden. Ze werden besteld bij toonaangevende juwelenhuizen als Cartier, Tiffany en natuurlijk hofleverancier Fabergé. Veel sieraden gingen verloren na de Russische Revolutie. In Juwelen! schitteren bewaard gebleven topstukken in het decor van balzalen en boudoirs zoals in het Winterpaleis van de tsaren



    11. Assen Drents Museum Barbizon van het Noorden 24 november 2019 tot en met 22 maart 2020 lees meer
      *.
      Barbizon van het Noorden
      Drenthe staat bekend om zijn prachtige natuur en gemoedelijke bevolking. Veel toeristen bezoeken de provincie elk jaar weer precies om die typische kenmerken. Dit beeld van Drenthe is in de 18de eeuw ontstaan, toen de eerste kunstenaars gewapend met hun potlood en schildersezel de woeste maar bovenal het wonderschone Drentse landschap ontdekten. Er is een mooie vergelijking te maken met het bekende Franse Barbizon, waar kunstenaars zich in de 19de eeuw verzamelden om de natuur te gaan schilderen, vaak in de openlucht. Drenthe vervult eenzelfde rol als Barbizon met kunstenaarsdorpen als Zweeloo, Rolde en Vries als verzamelplekken.
      De schoonheid van Drenthe
      In de tentoonstelling?Barbizon van het Noorden – De ontdekking van het Drentse landschap 1850-1950 maken de bezoekers een wandeling door het Drentse landschap van rond 1900 en ontdekken ze de prachtige heidevelden, hunebedden, akkers en bijzondere dorpen van Drenthe. Schilderijen, grafiek en tekeningen van grote kunstenaars, waaronder Jozef Israëls, Hendrik Willem Mesdag, Vincent van Gogh, Julius van de Sande Bakhuyzen en Max Liebermann worden gepresenteerd in combinatie met nog niet eerder getoonde onbekende pareltjes uit de rijke collectie van het Drents Museum. De tentoonstelling biedt hiermee een grote diversiteit aan werken die samen het unieke karakter van Drenthe laten zien.



    12. Leiden Rijksmuseum van Oudheden Cyprus – eiland in beweging tm 15 maart 2020 lees meer
      * In de tentoonstelling Cyprus – eiland in beweging maakt u kennis met de archeologische rijkdom en kleurrijke cultuur van het eiland Cyprus, een van de belangrijkste kruispunten van oude beschavingen in de Middellandse Zee. Cyprus gaat over de geschiedenis en culturele diversiteit van het eiland, in een decor van indrukwekkende landschapsfoto’s.
      *Het is voor het eerst dat in Nederland een grote expositie over de archeologie van Cyprus is te zien.
      *Tijdens de looptijd van Cyprus is het museum zeven dagen per week geopend van 10.00 tot 17.00 uur.
      Meer dan vierhonderd objecten U ziet meer dan vierhonderd objecten, waaronder driehonderd archeologische topstukken uit de nationale collecties van Cyprus. Ze vertellen een verhaal dat ruim negenduizend jaar bestrijkt. U ziet Aphrodite-beelden van marmer, luxe goederen uit het Nabije Oosten en Egypte, gouden sieraden, fantasierijk aardewerk met levendige dierfiguren, versierde bronzen ketels en wapens, bonte mozaïeken en een met zilver ingelegde koningstroon. Daarnaast is er aandacht voor historische opgravingen, handel in oudheden, en hedendaagse kunst



    13. Otterlo Museum Kröller-Müller Le rêve, la route, le mur van Wineke Gartz 19 0ktober 2019 tmt 29 maart 2020 lees meer
      * Wineke Gartz is de derde kunstenaar in de reeks Vestibulum. Deze titel verwijst naar de plek waar de tentoonstellingen plaatsvinden: de voormalige entree van het museum in het door architect Henry van de Velde ontworpen en in 1938 geopende gebouw.BeeldenstroomDe site-specifieke installaties van kunstenaar Wineke Gartz (Eindhoven, 1968) bestaan uit een zorgvuldig gecomponeerde beeldenstroom. Gartz, van oudsher schilder en tekenaar, beschikt over een indrukwekkend reservoir aan beelden: foto’s, video’s, tekeningen en schetsen die ze in de loop van haar carrière maakt.



    14. Rotterdam Chabot Museum Ik voel me hier gewoon thuis, Armando’s privé verzameling tm 1 maart 2020 lees meer
      * “IK VOEL ME HIER GEWOON THUIS” - EEN COMPLEET OVERZICHT VAN ARMANDO'S PRIVÉVERZAMELING WERKEN OP PAPIER T/M 1 MAART 2020
      Overzichtstentoonstelling met de gehele privé-verzameling van Armando (1929-2018). In 50 jaar tijd verzamelde de kunstenaar 400 werken van 140 voornamelijk Nederlandse en Duitse hedendaagse kunstenaars. Het Chabot Museum heeft deze omvangrijke collectie in 2014 als schenking mogen ontvangen en toonde eerder een selectie in Huis Schuylenburch, de residentie van de Duitse ambassadeur in Den Haag. Armando had een grote voorliefde voor werken op papier: ‘Een goede tekening. Dat is voor mij schoonheid’. Tot aan zijn dood in juli 2018 bleef Armando werken aankopen die hun weg vonden naar het Chabot Museum. ‘Ik voel me hier gewoon thuis’ sprak de kunstenaar bij een van zijn bezoeken aan het museum. In de collectie zijn vertegenwoordigd: Hannah van Bart, Walter Dahn, Wolfgang Hueber, Ronald Noorman, Tjibbe Hooghiemstra, Raquel Maulwurf, Cornelia Schleime en vele andere



    15. Rotterdam De Kunsthal GROOTS OVERZICHT VAN MODE-ICOON THIERRY MUGLER tm 8 maart 2020 lees meer
      * Innovatief en revolutionair weet Thierry Mugler de wereld al bijna vijftig jaar te verbazen met zijn buitengewone creaties. In de spectaculaire tentoonstelling ‘Thierry Mugler: Couturissime’ zijn de verschillende werelden van deze markante kunstenaar – visionair, couturier, regisseur, fotograaf en parfumeur – voor het eerst te bewonderen. Kunsthal Rotterdam heeft met deze overzichtstentoonstelling een primeur voor Europa! Deze tentoonstelling, geïnitieerd en geproduceerd door het Montreal Museum of Fine Arts in samenwerking met Clarins Group en Maison Mugler.
      De tentoonstelling: een opera in zes aktes
      Het theater, startpunt van zijn carrière, vormt voor Mugler een levenslange bron van inspiratie. Als eerbetoon aan deze ‘muze’ is de tentoonstelling opgebouwd als een opera bestaande uit zes verschillende ‘aktes’: Macbeth & the Scottish Lady, Stars & Sparkles, Belle de Jour & Belle de Nuit, The Photographers Eye, Metamorphosis en Futuristic & Fembot Couture nemen de bezoekers mee in de wereld van Mugler “Where all the world’s a stage”. De tentoonstelling is een unieke kans om kennis te maken met Muglers visionaire oeuvre – dat nog altijd van grote invloed is op nieuwe generaties couturiers. Thierry Mugler: Couturissime



    16. Venray Odapark tm 29 maart FLOW lees meer
      * FLOW De verbinding tussen drie Limburgse kunstenaars Curator Pascalle Mansvelders bracht drie Limburgse kunstenaars bij elkaar. Deze vrouwen werken in verschillende disciplines, maar hun werk vertoont duidelijke overeenkomsten. Het continue proces waarin de kunstenaars aan zelfonderzoek doen wordt zichtbaar in bijzondere werken. Daarin geven ze uitdrukking aan wat hun bezighoudt en aan het verhaal dat zij willen vertellen. Kunstenaars werken over het algemeen in relatieve afzondering, zij werken veelal in een cadans die het hun mogelijk maakt om zich te concentreren. De afzondering van de kunstenaars is relatief, zij keren zich helemaal niet af van de samenleving, sterker nog door de vinger aan de pols van de samenleving te houden, verrassen zij ons met een andere wijze van zien, een visie op wie wij zijn en hoe wij ons tot elkaar verhouden. Hester van Tongerlo onderwerpt zichzelf aan experimenten die de ethische, sociale, persoonlijke en zelfs de fysieke grenzen van de mens onderzoeken. Door deze experimenten te documenteren en te tonen aan het publiek wordt de toeschouwer deelgenoot. Bewustwording is van essentieel belang in haar onderzoek. De werken van Suzanne Berkers hebben geen vaste vorm maar kunnen veranderen of bewegen, in- of uitvouwen, verdwijnen en weer verschijnen. De grens tussen tijdgebonden en tijdloos in een terugkerend ritme van verleden, heden en toekomst maken haar werken poëtisch. Dat staat soms in schril contrast met de technische en mechanische elementen. In de foto’s van Hélène Hermans herkent men duidelijk de fascinatie voor verborgen plekken, voor plaatsen die op je netvlies blijven hangen en voor plaatsen die associaties oproepen en tijd doen vervagen. Flarden en beelden uit het verleden en heden komen letterlijk bovendrijven en vormen een nieuw beeld. De verstilde herinneringen doen beseffen dat niets verdwijnt zonder een spoor achter te laten. Deze rijke expositie wordt geopend op zondag 26 januari 2020, vanaf 12.00 uur. FLOW is te zien tot en met 29 maart 2020. De toegang tot Odapark en de tentoonstelling is gratis. ODAPARK Merseloseweg 117 5801 CC Venrayl



    17. Bergen, Museum Kranenburgh Aat Veldhoen – Levenskunst t/m 13 april 2020 lees meer
      * Aat Veldhoen (1934-2018) leefde voor én omringd door zijn eigen kunst. Vanaf 3 december is een overzicht van zijn werk te zien in Museum Kranenburgh in samenwerking met de Dutch National Portrait Gallery en Venus Veldhoen, samengesteld door gastcurator Koos Breukel. Een gevarieerde tentoonstelling van wat met recht een levenskunstenaar genoemd kan worden.
      Begin november 2019 zou Aat Veldhoen (1934 - 2018) 85 zijn geworden. Tot aan het eind van zijn leven werkte hij energiek door aan zijn veelzijdige oeuvre – etsen, tekeningen, schilderijen, polaroids, beelden - in zijn volle atelier aan de Wittenburgergracht in Amsterdam. Vanaf 1 december toont Museum Kranenburgh in samenwerking met de Dutch National Portrait Gallery en kunsthistorica/fotograaf Venus Veldhoen een uitgebreide selectie van zijn werk onder de titel 'Levenskunst', zorgvuldig samengesteld door fotograaf en gastcurator Koos Breukel in samenwerking met Venus Veldhoen



    18. Den Haag Fotomuseum Eddy Posthuma de Boer - De eerste foto van God 18 januari t/m 26 april 2020 lees meer
      *Fotomuseum Den Haag presenteert een grote tentoonstelling van de levende legende Eddy Posthuma de Boer (1931). Deze generatiegenoot van Ed van der Elsken en Johan van der Keuken is een van de belangrijkste nog levende vertegenwoordigers van de humanistische fotografie in Nederland. Met dank aan zijn enorme reislust heeft hij in meer dan tachtig landen het menselijk leven vastgelegd. En geen enkel aspect van dit leven laat hij daarbij onaangeraakt: hij zoomt in op drama maar toont ook veel humor. Zijn werk werd veelvuldig gepubliceerd in kranten en tijdschriften zoals Het Parool, de Volkskrant, Time-Life, KRO-Studio, Avenue en Holland Herald. Maar bovenal is hij een maker van fotoboeken.



    19. Otterlo Museum Kröller Müller 25 januari tm 27 april Parels uit het Verre Oosten lees meer
      *25 JANUARI TOT EN MET 27 APRIL 2020 Parels uit het Verre Oosten toont hoogtepunten uit de collectie Chinese kunst van het museum. Een van de minder bekende passies van Helene Kröller-Müller was het verzamelen van Chinese kunst, van blanc de Chine porselein tot kunstwerken uit vroege dynastieën als Tang (618-907) en Song (960-1279). Deze zeer gevarieerde verzameling is nog maar weinig te zien geweest. Naast vroege keramiek is ook klein-sculptuur, schilderkunst en werk op papier te zien. De presentatie is samengesteld in samenwerking met Universiteit Leiden en Rijksmuseum Amsterdam



    20. Maastricht Bonnefantenmuseum Jan Hendrix: Tierra Firme 26 november 2019 tm 26 april 2020 lees meer
      * De tentoonstelling Tierra Firme biedt een overzicht van de loopbaan van Jan Hendrix (Maasbree, 1949), een kunstenaar die sinds zijn verhuizing naar Mexico in de jaren zeventig de grafische kunst als een hedendaags medium verkent.
      'Het natuurlijke' op papier
      In zijn samenwerking met verschillende schrijvers en in zijn analytische series onderzoekt Hendrix de conceptuele implicaties van een grafische weergave van 'het natuurlijke' op papier. Hij wil daarbij de schaal van het naturaliënkabinet overstijgen en grafische kunst naar een niveau tillen waarop het zelfs als architectuur gaat werken. De titel (in het Nederlands Vasteland) van deze eerste reizende overzichtstentoonstelling van het werk van Hendrix verwijst naar de aanblik van de kustlijn, een mythische toespeling op het kolonialisme en op een herziening van de natuurgeschiedenis.
      Reflectie
      Zijn werk vormt een herinterpretatie van de natuurgeschiedenis geschreven door kunstenaars-ontdekkingsreizigers en de verhalen over het landschap waarmee de Europese kolonisatie gepaard ging. Daarmee biedt de tentoonstelling een reflectie op de rol die gravures en tekeningen hebben gespeeld in de beeldvorming van de eerste fase van de globalisering. Al sinds zijn studie aan de Jan van Eyck Academie voelt Jan Hendrix zich aangetrokken tot het beeld van de ontdekkingsreiziger, zoals we dat aantreffen in verscheidene gravures, fotoalbums en documentaires. Zijn ervaring als immigrant heeft ook invloed gehad op zijn relatie tot de grafische kunst en hoe die heeft bijgedragen aan de vormgeving van de wereld, zowel door de voormalige kolonisator als door de gekoloniseerden.



    21. Amsterdam Stedelijkmuseum CARLOS AMORALES The Factory t/m 17 mei 2020 lees meer
      * ‘Carlos Amorales – The Factory’ is de eerste Europese overzichtstentoonstelling van de kunstenaar Carlos Amorales. De tentoonstelling geeft een beeld van het werk van een van de belangrijkste hedendaagse Mexicaanse kunstenaars. De tentoonstelling richt zich op zijn oeuvre vanaf het midden van de jaren 90 tot het meest recente werk dat de kunstenaar speciaal voor de tentoonstelling maakt. Kies je eigen route door de wereld van Amorales, vol met sprookjesachtige beelden en verhalen.



    22. Assen David Schnell Drents Museum 19 januari tm 3 mei lees meer
      * Van 19 januari tot en met 3 mei 2020 is in de vernieuwde Abdijkerk van het Drents Museum werk van David Schnell te zien, een van Duitslands belangrijkste hedendaagse kunstenaars. Schhnell behoort tot de derde generatie Leipziger Schule-schilders die het museum al langere tijd volgt. Zo presenteerde het Drents Museum eerder werk van kunstenaars als Rosa Loy, Aris Kalaisis en Laura Eckert, die allen in Leipzig studeerden. Bezoekers van de tentoonstelling Saison maken aan de hand van dertien grote, monumentale schilderijen kennis met Schnells kleurrijke werk en zijn bijzondere perspectieven op de grens van werkelijkheid en abstractie.
      Kleurrijk en gefragmenteerd
      David Schnell (1971) woont en werkt sinds 1995 in Leipzig waar hij studeerde aan de Hochschule für Grafik und Buchkunst. Zijn monumentale en gefragmenteerde schilderijen werken biologerend door hun soms peilloze diepte en heldere kleuren. Vooral de grote formaten met hun éénpuntsperspectief zuigen de kijker het beeld in. Tussen abstracte fragmenten vragen resten van landschappen of interieurs om de aandacht. Anders dan bij veel kunstenaars uit Leipzig speelt de menselijke figuur in Schnells werk nauwelijks een rol. In zijn schilderijen refereert hij alleen maar aan de menselijke figuur door bijvoorbeeld te werken met verdwijnpunten, die een persoon tegenover je of het perspectief van de kijker suggereren.
      Ook Leipziger Schule in Museum De Fundatie Vanaf 18 januari 2020 laat Museum de Fundatie in Zwolle een groot overzicht zien van vier schilders uit Leipzig: Martin Kobe (1973), Mirjam Völker (1977), Robert Seidel (1983) en Titus Schade (1984). Net als David Schnell studeerden deze vier aan de Hochschule für Grafik und Buchkunst, waar ze les kregen van Neo Rauch en Arno Rink. De tentoonstelling CRUX – schilderijen van Martin Kobe, Mirjam Völker, Robert Seidel en Titus Schade is te zien van 18 januari tot en met 5 mei 2020.



    23. Den haag Kunstmuseum voorheen Gemeentemuseum, Breitner versus Israels 1 februari tm 10 mei 2020 lees meer
      * De tentoonstelling Breitner vs Israels - Vriendschap en rivaliteit richt zich op de wisselwerking tussen George Hendrik Breitner (1857-1923) en Isaac Israels (1865-1934), die eind negentiende eeuw tot de belangrijkste figuren in de Nederlandse schilderkunst behoren. Beide kunstenaars doorlopen hun opleiding in Den Haag, waar zowel Israels als Breitner zich toelegt op het schilderen van militaire thema’s. Enigszins jaloers ziet Breitner hoe de acht jaar jongere Israels met succes zijn intrede in de kunstwereld maakt. De 16-jarige zoon van Jozef Israëls geldt op dat moment als de kroonprins van de Nederlandse schilderkunst. Maar al snel voelt Isaac Israels de noodzaak om zijn eigen weg te vinden. Hij verhuist naar Amsterdam, in 1886 op de voet gevolgd door Breitner. Daar bewegen de twee schilders zich in dezelfde kringen, schilderen zij dezelfde thema’s en verruilt Israels zijn tekenachtige stijl voor de losse toets van Breitner.
      Breitner ontwikkelt zich tot een getalenteerd schilder van het moderne leven in de stad. Israels is daarentegen zoekende. Hij tekent veel, maar voltooit weinig schilderijen en jarenlang exposeert hij niet. In zijn brieven bekent Israels heimelijk dat het werk van Breitner hem zowel inspireert als intimideert. De onderlinge rivaliteit tussen deze twee schilders zorgt jarenlang voor spanningen en mondt in 1894 uit in een ruzie die pas in 1903 wordt bijgelegd. Beiden zijn dan inmiddels gevierde kunstenaars, die elkaar gedurende hun gehele carrière hebben bewonderd, benijd en geïnspireerd, en die dankzij hun jarenlange wedijver het beste in elkaar naar boven wisten te halen.



    24. Den Haag Kunstmuseum vh Gemeentemuseum Den Haag A.R. Penck 15 februari t/m 10 mei 2020 lees meer
      * A.R. Penck (1939-2017) was na de Tweede Wereldoorlog een van de Duitse kwartiermakers van een nieuwe artistieke mentaliteit. Vandaag is hij vooral bekend om zijn Streichholzmännchen: een figuurtje met ledematen als harken, dat steevast is omgeven door pictogrammen, cijfers en letters. Pencks grof gekwaste beeldtaal geeft uitdrukking aan zijn afkeer van culturele en politieke systemen, maar heeft ook een onderzoekende en intuïtieve kant. Het komt allemaal aan het licht in een bijzondere overzichtstentoonstelling met bijna tweehonderd werken, waaronder zelden getoonde schilderijen en tekeningen



    25. Enschede 2 februari tm 24 mei Rijksmuseum Twenthe Picasso & Matisse. Beauty is a line, . lees meer
      * Picasso en Matisse
      De moderne meesters Pablo Picasso (1881-1973) en Henri Matisse (1869-1954) genoten aan het einde van de 19de eeuw hun vormende jaren, wanneer de eeuwenoude opvatting van het kunstwerk als een venster op de wereld – een natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid – onder druk was komen te staan. Daar droeg de uitvinding van de fotografie sterk aan bij. Want hoe onderscheidde het kunstwerk zich van de natuurgetrouwe foto? Het antwoord van de kunstenaar werd aanvankelijk nog ín die werkelijkheid gezocht. Het was aan hem of haar om de meest essentiële, betekenisvolle vormen in de natuur te herkennen en in het kunstwerk te vangen. Om iets eigens aan die werkelijkheid toe te voegen.
      Voor Picasso was het tekenen een beginpunt van het creatieve proces, een spontane opname, onverbiddelijk. Soms een wirwar van krassen, soms enkele rake lijnen: in zijn grafische oeuvre stelde hij het medium in dienst van het experiment, zonder eindstation, een beeld dat in het proces ontstaat. Matisse tekende zelf op dat zijn lijntekeningen de puurste, meest directe vertaling van zijn emoties zijn. Hij streefde naar een gekaderde, gebalanceerde schoonheid. Bijvoorbeeld in het lichaam van een vrouw: ‘in de eerste plaats geef ik haar elegantie en charme, maar het gaat erom haar nóg iets te geven. Ik zal de betekenis van het lichaam condenseren door haar essentiële lijnen te zoeken.’
      Taal van de moderne kunst
      Picasso & Matisse. Beauty is a line laat aan de hand van Picasso, Matisse en vele andere kunstenaars zien dat, vanaf het begin van de 20ste eeuw, de vorm van het kunstwerk langzaam maar zeker de overhand heeft op de voorstelling; dat kunstenaars zoeken naar een kunst die harmonieus, expressief, decoratief of anderzijds betekenisvol is – maar vooral méér dan een venster op de wereld; en dat de lijn daarvoor het ultieme gereedschap is. De lijn als taal van de moderne kunst.
      In de tentoonstelling worden ruim 40 werken op papier getoond van Picasso en Matisse, uit de collectie van het Kunstmuseum Pablo Picasso in Münster. De lijnen van deze moderne meesters worden in verrassende combinaties getoond, naast het werk van tijdgenoten en naast hedendaagse kunstwerken waarin de lijn telkens een wezenlijk element vormt. Kunst uit de veelzijdige collectie van het Rijksmuseum Twenthe en diverse bruiklenen uit (inter)nationale collecties van onder meer Ernst Ludwig Kirchner, Jacoba van Heemskerck, Jan Toorop, Charley Toorop, Jan Sluijters en Zoro Feigl.



    26. Gorssel Museum More JAN BEUTENER | After All Van 19 januari t/m 31 mei lees meer
      * Met een uitgebreide overzichtstentoonstelling brengt Museum MORE een ode aan het oeuvre van Jan Beutener (1932). Een kijker. Een ontdekker van dingen. Van details die hij een unieke lading geeft, van suggestieve maar altijd heldere uitsnedes of uitvergrotingen. Met gevoel voor absurdisme. En voor humor vermengd met melancholie. Alleen Beutener kan kiezen voor een paar knokige knieën die uitsteken tegen een windscherm of een zakdoekje verstopt in de naad van een fauteuil. After All toont een selectie van meer dan 70 schilderijen van Beutener. Een terugblik op 50 jaar kunstenaarschap tussen 1969-2019.
      Beutener is een kijker
      Wanneer iets in de verschijningsvorm van mensen, dieren, planten of voorwerpen hem opvalt, ontstaat een idee als uitgangspunt voor een schilderij. Dikwijls is het speciaal het stoffelijke, materiële aspect dat hem treft, bijvoorbeeld een paar knokige knieën die uitsteken tegen een windscherm, een geschilde aardappel of een zakdoekje verstopt in de naad van een fauteuil. Het kan de manier zijn waarop een blad aan een plant hangt of het betreft de schim van een wegrennend persoon. Een bijzondere lichtval, de weerschijn van de zon op een vrucht of een merkwaardig perspectief kan evengoed de aanleiding tot een idee zijn.



    27. Groningen, Groninger Museum Mondo Mendini – De wereld van Alessandro Mendini tm 5 mei 2020 lees meer
      * Vijfentwintig jaar na de opening van het door hem ontworpen Groninger Museumgebouw heeft Alessandro Mendini (1931-2019) alle ruimte gekregen om zijn droomtentoonstelling te realiseren. Mondo Mendini omvat een brede selectie uit zijn rijke, humoristische en provocerende oeuvre: meubels, vazen, schilderijen, architectuurmodellen, sieraden en sculpturen. Zo zijn een gigantische versie van de barokke fauteuil Poltrona di Proust en de beroemde kurkentrekker Anna G. te zien. Daarnaast eert Mendini zijn inspiratiebronnen en toont werk van beroemde meesters als Paul Signac, Kazimir Malevich en Michele De Lucchi, maar ook van minder bekende twintigste-eeuwse Italiaanse designers. Mondo Mendini is een visueel overweldigende mix van beeldende kunst, design en architectuur.
      Zwolle Museum de Fundatie


    28. Zwolle Museum De fundatie 18 januari 2020 tm : 5 mei 2020 CRUX - SCHILDERIJEN VAN MARTIN KOBE, MIRJAM VÖLKER, ROBERT SEIDEL EN TITUS SCHADE lees meer
      * Met de tentoonstelling CRUX laat Museum de Fundatie vanaf 18 januari 2020 het publiek kennismaken met het werk van vier schilders uit Leipzig: Martin Kobe (1973), Mirjam Völker (1977), Robert Seidel (1983) en Titus Schade (1984). Hun wegen kruisten toen zij studeerden aan de beroemde Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzig. Kobe was Meisterschüler bij Arno Rink; Völker, Seidel en Schade bij Neo Rauch.
      Leipzig is naast muziek- en boekenstad een brandpunt van de schilderkunst. Max Beckmann is er geboren en na de Tweede Wereldoorlog speelde de stad een prominente rol in het kunstleven van de DDR met Werner Tübke, Wolfgang Mattheuer en Bernhard Heisig als belangrijkste representanten. In Oost-Duitsland werd figuratief geschilderd en dat was zowel een staatsopdracht als een keuze van de kunstenaars. Abstractie en conceptualiteit, in die tijd zo beeldbepalend voor de kunst van ons in het westen, vonden in de DDR nauwelijks weerklank. Het is daarom geen wonder dat de kunst uit Leipzig in Nederland en in de westerse wereld toen gezien werd als ouderwets. Na de val van de muur vond met Neo Rauch (1960) de internationale doorbraak van de schilderkunst uit Leipzig plaats. Een generatie jonger dan Tübke, Mattheuer en Heisig, kreeg Rauch zijn opleiding in de DDR en hoewel hij een echte exponent van de Leipziger school was werden zijn grote figuratieve werken in de jaren 90 wel wereldwijd opgemerkt met belangrijke tentoonstellingen tot gevolg. Onder andere in het Metropolitan Museum of Art in New York. In het kielzog van Neo Rauch kregen een reeks schilders uit Leipzig een podium en geldt Leipzig sindsdien als een belangrijke kraamkamer voor schilderstalent



    29. Laren Museum Singer Laren Spiegel van de ziel, Toorop tot Mondriaan, Van Barbizon tot Bergen tm 10 mei lees meer
      *De drie tuinzalen zijn deze maanden gewijd aan een diverse selectie schilderijen uit de museumcollectie: van 19de-eeuwse landschapsschilders uit Barbizon, Den Haag en Laren tot de eerste Nederlandse expressionisten die vanaf 1914 in Bergen werken.
      Grauwe luchten en zonnige impressies
      In de loop van de 19de eeuw ontvluchten veel kunstenaars de steeds verder industrialiserende steden en gaan in de buitengebieden op zoek naar het ongerepte landschap. Het streven naar een realistische weergave van de werkelijkheid verbindt de buitenschilders van de School van Barbizon, de Haagse school en de kunstenaars in Laren. Waar de grijze luchten domineren in de schilderijen van de Haagse schoolschilders, komt het zonlicht u tegemoet in de kleurrijke, neo-impressionistische schilderijen van Co Breman, Ferdinand Hart Nibbrig en William Singer.
      Expressies van de moderne tijd
      De Bergense-schoolschilders zetten zich vanaf 1914 af tegen de in hun ogen ‘brave’ impressionistische landschappen die tot dan toe de boventoon voeren in de Nederlandse schilderkunst. Ze willen ‘echte’ kunst maken vanuit een diepgaand innerlijk gevoel. Kenmerkend voor hun werk in de laatste zaal zijn de donkere kleuren, brede penseelstreken en sterke licht-donkercontrasten.Van Barbizon tot Bergen bevat onder andere werk van Charles Daubigny, Claude Monet, Anton Mauve, George Hendrik Breitner, Kees Maks, Co Breman, Henri Le Sindaner, Leo Gestel, Henri Le Fauconnier, Piet van Wijngaerdt en Elsa Berg.U bezoekt deze tentoonstelling met een entreebewijs voor de tentoonstelling Spiegel van de ziel. Toorop tot Mondriaan.
      Van Barbizon tot Bergen
      Spiegel van de ziel. Toorop tot Mondriaan

      Wie denkt aan de Nederlandse kunst voor 1900, komt vaak uit bij George Hendrik Breitner en Isaac Israels. Schilders die, in tegenstelling tot hun leermeesters, kiezen voor een realistische weergave van het leven op het platteland of het drukke leven in de groeiende steden.
      Gelijktijdig en als reactie op de oppervlakkigheid van het moderne leven en de materiële welvaart, richt een aantal kunstenaars zich op de intimiteit van de binnenwereld met thema’s als de besloten tuin, het interieur, het stilleven en de geesteswereld van de kunstenaar. Bekende kunstenaars als Jan Toorop, Johan Thorn Prikker, Vincent van Gogh, Matthijs Maris, Willem Witsen en Piet Mondriaan gunnen de kijker een blik in hun diepere zelf; ze richten de blik naar binnen op zoek naar spiritualiteit.
      Een nieuwe kijk op de Nederlandse kunst rond 1900
      Ook minder befaamde kunstenaars komen aan bod zoals Piet Meiners, Carel de Nerée tot Babberich, Frans Stamkart, Henri van Daalhoff, Gijs Bosch Reitz, Jacobus van Looy, Jan Veth, Antoon Derkinderen en Richard Roland Holst. Met ruim 70 schilderijen, aquarellen en tekeningen biedt deze expositie een nieuwe kijk op de Nederlandse kunst rond 1900.
      Samenwerking met het Rijksmuseum Amsterdam
      Spiegel van de ziel. Toorop tot Mondriaan is een samenwerking met het Rijksmuseum Amsterdam. De tentoonstelling sluit aan bij het boek Spiegel van de werkelijkheid. 19de-eeuwse schilderkunst in Nederland door Jenny Reynaerts, senior conservator schilderijen in het Rijksmuseum, dat is verschenen bij uitgeverij Mercatorfonds en het Rijksmuseum. Dit boek is het langverwachte antwoord op de vraag naar een nieuw overzicht van de 19de-eeuwse schilderkunst in Nederland. Reynaerts is tevens gastcurator van de tentoonstelling



    30. AMERSFOORT MUSEUM FLEHITE TM 5 MEI KUNST UIT NOORD-NEDERLAND lees meer
      *Kunstenaar Hendrik Werkman (1882- 1945) werd in de Tweede Wereldoorlog, drie dagen voor de bevrijding van Groningen, gefusilleerd door de Duitsers. In het jaar dat Nederland 75 jaar vrijheid viert, herdenkt Museum Flehite hem met een expositie waarin o.a. zijn kleurrijke ‘druksels’ worden getoond. Daarnaast is er werk te zien van diverse andere Noord-Nederlandse kunstenaars. Bijna alle werken in de expositie zijn afkomstig uit de collectie Niemeijer – Hidding. Voor het eerst wordt deze privéverzameling museaal getoond.
      Het echtpaar Niemeijer - Hidding uit Noordhorn heeft in de afgelopen decennia een waardevolle collectie kunst bijeengebracht van kunstenaars uit Noord-Nederland, veelal aangesloten bij het bekende kunstenaarscollectief De Ploeg. In de collectie zijn werken opgenomen van o.a. Johan Dijkstra (1896 – 1978), Jan Altink (1885-1971), Abe Kuipers (1918-2016) en Jan Wiegers (1893-1959). Maar ook hedendaags realisme van kunstenaars als Douwe Elias en Siemen Dijkstra maakt onderdeel uit van de collectie, evenals het bij keramiekverzamelaars gewilde aardewerk van het Groningse merk Adco
      Als telg uit een drukkersfamilie heeft verzamelaar Piet Niemeijer veel belangstelling voor grafisch werk. Dit is af te lezen aan de collectie, die veel houtsnedes en enkele etsen omvat. Belangrijk in de verzameling zijn ook de unieke druksels van Hendrik Werkman



    31. Assen Drents Museum tm 24 mei Wout Muller lees meer
      * Precies twintig jaar na het overlijden van kunstenaar Wout Muller (1946-2000) opent het Drents Museum de presentatie Wout Muller. Mullers schilderijen zijn intrigerend en eigenzinnig waarbij het vrouwelijk naakt een terugkerend aspect is. Naast zijn schilderijen van voluptueuze vrouwen ontwerpt Muller ook honderden boekomslagen, driedimensionale objecten en monumentale werken. Wout Muller is van 24 januari tot en met 24 mei 2020 te zien in het Drents Museum en is ter nagedachtenis aan een excentrieke kunstenaar
      Vrouwelijk schoon
      Figuratief kunstenaar Wout Muller staat bekend om zijn kunstwerken waarop vrouwelijk naakt centraal staat. Naast zijn interesse voor het menselijk lichaam is Muller ook gefascineerd door biologie. Zijn dromerige landschappen zijn dan ook een combinatie van vrouwelijk naakt met paddenstoelen, vreemde wezens en planten. Typerend voor Mullers schilderijen zijn de weloverwogen composities en de traditionele verfijnde techniek van in dunne lagen aangebrachte olieverf. In de presentatie zijn maar liefst 16 kunstwerken en 19 boekomslagen van Muller te zien.



    32. Gouda Museum Gouda STILLEVEN van 15 november tm 10 mei 2020 lees meer
      *Negentiende-eeuwse schilderkunst in Museum Gouda
      Museum Gouda beschikt over een prachtige verzameling negentiende-eeuwse schilderijen van zowel Franse als Nederlandse kunstenaars. Naast een groot aantal schilderijen uit deze collectie zijn unieke kunstwerken van Museum Arnhem, het Groninger Museum, Teylers Museum en uit de verzameling van het Koninklijk Huis te bewonderen.De tentoonstelling Stilleven toont een prachtig, vernieuwend beeld van het Nederlandse en Belgische stilleven van omstreeks 1870 tot nu en onderzoekt de betekenis voor kunstenaars.
      Het stilleven is al eeuwen populair. Wie kent die prachtige schilderijen met de meest exotische voorwerpen en bloemen uit de zeventiende eeuw niet? Aan het einde van de negentiende eeuw verandert het stilleven echter sterk. Nederlandse en Vlaamse schilders stappen af van de klassieke, uiterst realistisch geschilderde en gearrangeerde composities. Exotische boeketten maken plaats voor bloemen uit de tuin, luxe voorwerpen worden vervangen door alledaagse potten en vazen. Het kleurgebruik wordt uitbundiger, de voorstellingen steeds abstracter. Maar de belangrijkste ontwikkeling: kunstenaars zien het stilleven als de ultieme expressievorm, die hen alle mogelijkheden biedt in de zoektocht naar vorm, kleur en compositie.
      Kunstenaars als Floris Verster, James Ensor, Jan Sluijters en Pyke Koch kiezen vol overtuiging voor het stilleven. De radicale vernieuwingen in de moderne kunst beïnvloeden ook het stilleven. Zoals bij de abstracte stillevens van Bart van der Leck of in het expressionistische werk van Gustave de Smet. Tot op de dag van vandaag is het stilleven populair. Nederlands bekendste fotograaf Erwin Olaf maakt bijvoorbeeld prachtige bloemstillevens.
      WORKSHOPS & ACTIVITEITENIn het kader van de tentoonstelling organiseren we diverse activiteiten. Zo zijn er in de kerstvakantie creatieve workshops voor kinderen. Laat je inspireren door de tentoonstelling en maak je eigen stilleven. De lessen worden gegeven door de docenten van Cultuurhuis Garenspinnerij.



    33. Huizen Kleine Toonzaal 1 maart tm 25 mei Glasobjecten Mariëlle Braanker en schilderijen van Simone Stawicki lees meer
      * Glasobjecten van Mariëlle Braanker en schilderijen van Simone Stawicki in de kleine toonzaal in Huizen Van 1 maart t/m 25 mei 2020 is de expositie 'Abstract' te bezichtigen in de kleine toonzaal, Eemlandweg 7 in Huizen. Op de expositie zijn de gasobjecten van Mariëlle Braanker en de vroege schilderijen van Simone Stawicki te bewonderen. Mariëlle Braanker maakt objecten van Glas. Zij heeft haar eigen techniek ontwikkeld waarbij de objecten zijn opgebouwd uit vlakglas die gesneden en aan elkaar gehecht zijn. Zij weet bijzondere vormen te creëren met dit glas. Doordat de objecten zijn opgebouwd uit vlakglas, geeft dit een eigen lichtbreking, die naast de vorm een extra dimensie geeft.
      Simone Stawicki toont werken uit haar vroege periode, waarbij zij vrijwel geheel abstract werkte. Zij was geïnspireerd door object, tijd en ruimte. Het samensmelten van het object en de omgeving geven een abstract beeld. Het is een beeldtaal die van hart tot hart spreekt.
      De kleine toonzaal van Simone Stawicki is gevestigd op Eemlandweg 7 in Huizen en is geopend zaterdag 7 maart, zondag 8 maart, zaterdag 18 april, zondag 19 april, zaterdag 2 mei en zondag 3 mei van 13.00 uur tot 17.00 uur en op afspraak.



    34. Maastricht Bonnefanten Museum tm 24 mei The Absence of Mark Manders lees meer
      * Het Bonnefanten begint het nieuwe jaar met de omvangrijke overzichtstentoonstelling The Absence of Mark Manders. De laatste grote solotentoonstelling van Mark Manders (Volkel, 1968) op Nederlandse bodem is alweer meer dan vijf jaar geleden. In dit nieuwe overzicht wordt zichtbaar hoe Manders’ bijzondere oeuvre zich op organische wijze ontwikkelt: van oud werk dat herzien is tot zijn nieuwste creaties. De tentoonstelling vormt daardoor zowel een overzicht van Manders’ werk als een nieuwe stap in zijn kunstenaarsproces



    35. Nijmegen Museum Het Valkhof Uitzonderlijk uniek, 12.5 jaar UNIT Academie tm 24 mei lees meer
      *Ter ere van het 12.5 jarig jubileum van de Stichting UNIT Academie presenteert Museum Het Valkhof van 9 februari tot 24 mei de tentoonstelling ‘Uitzonderlijk uniek’. Deze Nijmeegse academie is met recht ‘uitzonderlijk uniek' te noemen. Onder de organisaties voor beeldende kunst in ons land neemt zij een bijzondere positie in. Ze biedt (jong)volwassenen met autisme en/of aanverwante problematiek èn een bijzonder talent voor beeldende kunst of vormgeving een voorbereidende opleiding tot de kunstacademie of andere creatieve plekken. Veel succesvolle kunstenaars startten hier hun creatieve carrière. De combinatie van de zeer toegewijde kunstenaardocenten en de onmiskenbaar talentvolle deelnemers leidt tot indrukwekkende resultaten. Niet voor niets raakte kunstenares Marlene Dumas zeven jaar geleden betrokken bij de UNIT academie. Zij onderstreept het bijzondere talent van deze groep creatieven, waaronder geweldige schilders, fantastische (strip)tekenaars en animatiefilmmakers, bijzondere verhalenvertellers en knappe fotografen met een esthetisch oog. De tentoonstelling brengt maar liefst 30 (voormalig) UNIT deelnemers bij elkaar.



    36. Oss Museum Jan Cunen t/m 17 mei 2020 Haagse School x Haagse Nieuwe en Carla van de Puttelaar – Artfully Dressed: Women in the Art World lees meer
      * Polders met molens, weilanden met koeien en grijze wolkenluchten versus scherven van een tegel, postpakketjes met een pinhole en zitobjecten van rubber. Zoals de schilders van de Haagse School ons beeld van het typisch Hollandse landschap vormden, zo beïnvloeden jonge Haagse talenten van nu onze blik op de wereld om ons heen. Maar hoe vertaalt het geschilderde landschap van toen zich naar de kunst van vandaag? En in hoeverre verschillen ze wezenlijk van elkaar? In ‘Haagse School X Haagse Nieuwe’ zet Museum Jan Cunen de tegenstelling tussen heden en verleden, traditie en vernieuwing op scherp. En biedt het tijdelijk de vloer aan drie toonaangevende Haagse galeries voor hedendaagse kunst.
      Haagse School
      Als tegenreactie op de opkomende industrie én gedreven door de uitvinding van de verftube brachten kunstenaars als Willem Roelofs, Jan Hendrik Weissenbruch en Hendrik Willem Mesdag het landschap in beeld. Niet groots en meeslepend, zoals de generatie romantische kunstenaars vóór hen, maar kleinschalig en zonder diepere betekenis: grazende koeien in een wei of de reflectie van een wolkenlucht in water waren immers van zichzelf al prachtig.
      Haagse nieuwe
      Tussen de ‘Nieuwe Haagse School’ en hun negentiende-eeuwse voorgangers zit minder verschil dan je wellicht zou denken. Zo blijkt Jan Hendrik Weissenbruchs uitspraak ‘Licht en lucht, dat is de kunst’ nog altijd van toepassing op een installatie van Sophia Bulgakova, en krijgt de verbrande oppervlakte van het werk van Stella Kim als vanzelf iets landschappelijks. Malou Cohen ziet schoonheid in het alledaagse, terwijl in het ludieke werk van Tibor Dieters de onderlinge verhoudingen tussen kunstenaar en kunsthandelaar in een nieuw licht worden geplaatst.



    37. Otterlo Kröller-Müller Museum Niet met zoveel woorden tot en met 10 mei 2020 lees meer
      * Niet met zoveel woorden brengt een grote variëteit aan kunstwerken uit de collectie van het Kröller-Müller Museum bij elkaar waarin woorden, letters, zinnen en tekstfragmenten een prominente rol spelen. De tentoonstelling laat op luchtige wijze de veelzijdige toepassing van taal en tekst door kunstenaars zien.
      Selectie van veertig kunstwerken
      Te zien zijn ongeveer veertig werken van kunstenaars als Robert Barry, Marcel Broodthaers, Ian Hamilton Finlay, Jenny Holzer, Joseph Kosuth, Bruce Nauman, Marc Ruygrok en herman de vries. Het getoonde werk loopt zeer uiteen, van woordpuzzels en gedichten tot filosofische overdenkingen en politiek commentaar. Van subtiel in collages verwerkte tekstfragmenten tot scherpe sociale statements. Een breed scala aan kunstvormen is in de tentoonstelling opgenomen: films, installaties, performances, sculpturen, neonkunst, werk op papier, schilderijen, maar ook performances.
      NIEUW WERK VAN HEDENDAAGSE KUNSTENAARSOp uitnodiging van het museum maken Guido de Boer, Niels Post en Fillip Studios (Roos Meerman en Tom Kortbeek) elk een werk waarin letters, tekst en taal de hoofdrol spelen.



    38. Utrecht Centraal Museum 15 FEB 2020 — 24 MEI 2020 De tranen van Eros Moesman, surrealisme en de seksen lees meer
      *.Ontdek hoe eigentijds de surrealisten zijn in De tranen van Eros: Moesman, surrealisme en de seksen. In deze tentoonstelling wordt het werk van de enige officieel erkende Nederlandse surrealist Johannes Moesman (1909-1988) geplaatst in de context van zijn internationale tijdgenoten. Naast Salvador Dalí, René Magritte en Max Ernst is er voor het eerst veel ruimte voor vrouwelijke surrealisten als Claude Cahun, Leonora Carrington en Leonor Fini. Bovendien is er werk te zien van hedendaagse kunstenaars als Sarah Lucas, Gillian Wearing, Paul Kooiker en Viviane Sassen.
      Moesman verbeeldde zijn seksuele fantasieën in een tijd dat daar, zéker in Nederland, een groot taboe op rustte. De surrealisten gingen gretig met het thema aan de slag, om zich te bevrijden van het verstikkende conformisme van hun tijd. Bijna 100 jaar na de geboorte van het surrealisme, leven we in het #MeToo-tijdperk met verschuivende machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen. Hoe verbeeldden de surrealisten destijds hun opvattingen over ‘mannelijkheid’ en ‘vrouwelijkheid’? En hoe kijken wij nu aan tegen hun visies op seksualiteit en gender?



    39. Amsterdam Rijksmuseum Caravaggio-Bernini. Barok in Rome 14 februari t/m 7 juni 2020 lees meer
      * Een nieuwe generatie ambitieuze kunstenaars aangevoerd door de briljante schilder Caravaggio en de geniale beeldhouwer Bernini schudde in de eerste decennia van de 17de eeuw de ingedutte eeuwige stad Rome wakker. Zij introduceerden een nieuwe kunsttaal, waarbij niet langer elegantie de norm was, maar het oproepen van emoties: de barok. Theatrale kunst met drama, dynamiek en bravura. Een kunst waarbij schilderkunst, beeldhouwkunst en architectuur innig samenwerkten. Een revolutie in de westerse kunst, die in Rome begon en in heel Europa zijn sporen naliet. Met meer dan zeventig internationale bruiklenen zijn nooit eerder zoveel topstukken van Caravaggio, Bernini en hun tijdgenoten samen in Nederland te zien geweest. Caravaggio-Bernini is tot stand gekomen in samenwerking met het Kunsthistorisch Museum in Wenen


    40. Den Bosch Noordbrabants Museum 8 februari tm 1 juni :Meesterwerken uit Wenen. Vlaamse en Hollandse meesters uit de Gemäldegalerie en het Kupferstichkabinett van de Akademie der bildenden Künste Wien > lees meer
      * Ruim 50 topstukken uit deze relatief onbekende maar indrukwekkende Weense collectie komen naar Het Noordbrabants Museum. De expositie toont werken van Nederlandse en Vlaamse meesters, waaronder Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck en Rembrandt van Rijn. Het is de eerste keer dat zo’n groot deel van de collectie in het buitenland wordt getoond. Meesterwerken uit Wenen
      Vlaamse en Hollandse meesters uit de Gemäldegalerie en het Kupferstichkabinett van de Akademie der bildenden Künste Wien
      In februari 2020 presenteert Het Noordbrabants Museum Meesterwerken uit Wenen. De tentoonstelling toont een groot aantal 17de-eeuwse?Vlaamse en Hollandse meesters. Meer dan 50 schilderijen en 20 tekeningen van onder meer Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck, Rembrandt van Rijn en Jan Weenix zijn te zien. De werken zijn afkomstig uit de collectie van de Akademie der bildenden Künste in Wenen. Het is de eerste keer dat een selectie van deze omvang wordt gepresenteerd op Nederlandse bodem en dat het bijzondere verhaal van de Weense Akademie wordt verteld.
      Een bijzondere ontstaansgeschiedenis
      Na jaren verwoed verzamelen, liet Anton graaf Lamberg-Sprinzenstein in 1822 de Weense kunstacademie een indrukwekkend legaat na. Aan dit nalatenschap, bestaande uit ongeveer 800 schilderijen van meesters als Rubens, Van Dyck, Guardi en Rembrandt, verbond hij echter één voorwaarde. De gift moest toegankelijk zijn voor zowel studenten als publiek. Zo ontstond de Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien: een universiteitsmuseum met een topcollectie.



    41. Helmond Kunsthal Museum Helmond 10 maart 2020 tm 7 juni 2020 Lucas Gassel van Helmond, overzichtstentoonstelling lees meer
      * Van 10 maart tot en met 7 juni 2020 is de tentoonstelling Lucas Gassel van Helmond. Meester van het landschap te zien in Kunsthal Helmond. Daarvoor brengt Museum Helmond het kernoeuvre van Lucas Gassel bij elkaar, dat bestaat uit schilderijen, tekeningen en prenten naar zijn ontwerp. Deze kunstwerken komen van over de hele wereld naar Helmond. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat dit gebeurt. Dé meester van het landschap van de zestiende eeuw (ook wel Brabantse Gouden Eeuw genoemd): dat was Lucas Gassel (ca 1490 –1568/69). Museum Helmond presenteert van 10 maart tot en met 7 juni 2020 de eerste, grote overzichtstentoonstelling van zijn werk. De bruiklenen zijn afkomstig uit Europese collecties van belangrijke musea uit onder andere Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië, Spanje maar ook uit de Verenigde Staten en Mexico.
      LandschappenIn de zestiende eeuw is Lucas Gassel een bekend en succesvol schilder en tekenaar. Zoals dan gebruikelijk werkt hij op paneel. Op de voorgrond schildert Lucas vaak een Bijbels verhaal terwijl in de verte zich een wijds en bergachtig landschap uitstrekt. Door de tijd heen nemen zijn landschappen steeds meer ruimte in en zijn afwisselend bevolkt met boerderijen, dorpjes, kastelen, paleistuinen, rivieren met scheepsvaart, boeren, reizigers en dieren. Over zijn leven is weinig bekend. Zijn vader is schilder in Helmond. Waarschijnlijk vertrekt Lucas kort na het begin van de zestiende eeuw naar Antwerpen. Toen een belangrijke kunststad die in het zuiden lag van het Hertogdom Brabant waar Helmond deel van uitmaakt
      Lucas Gassel, een echte meesterSpeciaal voor leerlingen van groep 6 t/m 8 van het primair onderwijs is er tijdens de tentoonstelling ‘Meester van het landschap, Lucas Gassel van Helmond’ van 10 maart tot en met 7 juni 2020 een speciaal schoolprogramma waarin alles draait om de vraag: hoe word je meester-schilder net als de zestiende-eeuwse meester van het landschap, Lucas Gassel van Helmond? Bekijk op de site alvast het filmpje over Lucas Gassel.
      WerkplaatsOp school maken de leerlingen met film, animatie en een ontdek-en doeboekje alvast kennis met de landschapsschilder Lucas Gassel en vier van zijn bekendste schilderijen. In het museum bekijken de leerlingen onder begeleiding van een museumdocent de vier schilderijen en nog meer, in het echt. In de werkplaats van Lucas Gassel gaan leerlingen aan de slag met leuke., leerzame opdrachten. Schilderen op toverachtige schildersezels, een landschap samenstellen met decorstukken of elk detail van een schilderij onderzoeken. Om tenslotte in een Battle Game hun kennis te testen. Klaar om op school het meesterstuk te maken? Om je zelf daarna meester-schilder te kunnen noemen!
      Lesmateriaal en tarievenLesmateriaal op school: docentenhandleiding, introductiefilm, film/audioverhalen over de vier schilderijen, ontdek- en doeboekje. Het bezoek aan de tentoonstelling duurt 60 minuten plus 20 minuten voor ontvangst en afscheid. Te doen vanaf 10 maart tot en met 7 juni 2020 met uitzondering van de maandagen. Deelname: €75,-
      Doe mee: Inschrijven kan via de aanmeldbutton op deze pagina. Doe ook mee en leer op een leuke manier over Lucas Gassel en zijn kunst!



    42. Leiden MUSEUM DE LAKENHAL JAN WOLKERS TM JUNI 2020 lees meer
      * Het afgelopen jaar is de collectie van Museum De Lakenhal met 17 kunstwerken van Jan Wolkers aangevuld. Dit jaar wordt voor het eerst een ruime keuze van 11 werken getoond in de gangen van de Papevleugel. De ontwikkeling van Wolkers als kunstenaar is daar goed en stap voor stap te volgen.
      Wolkers begint in de jaren ‘50 met naturalistisch beelden. In de vroege jaren ‘60 kiest hij een abstractere weg, aanvankelijk met zware en donkere materieschilderijen. In de loop van de jaren ’60 gaan ze over in speelsere assemblages waarin natuurlijke of juist industriële materialen verwerkt worden. In de hal rond het trappenhuis krijgen zijn laatste “licht”-schilderijen de volle aandacht. Bij deze uit kleine toetsen opgebouwde werken liet hij zich inspireren door de kleuren van de natuur op Texel. In het werk van Wolkers herken je tijdgeest van de verschillende decennia en zie je hoe hij daar telkens een bijzondere eigen invulling aan geeft.
      WAANZINNIGE WOLKERS RONDLEIDING VOOR GROEPEN Met een groep is het mogelijk een rondleiding langs de werken van Jan Wolkers te boeken. Natuurlijk krijgt de wijze waarop het persoonlijke leven van de kunstenaar en zijn werk als beeldhouwer, schilder en schrijver door elkaar lopen ruime aandacht. Daarnaast kan in het museum bij de werken van Lucas van Leyden, Jan van Goyen, Rembrandt van Rijn en Floris Verster direct meegevoeld worden met de indruk die deze maakten op de jonge kunstenaar in zijn Leidse tijd.
      WOLKERS IN LEIDEN De nalatenschap van Jan Wolkers werd eind 2018 verpakt en getransporteerd van Texel naar Leiden. De schilderijen en reliëfs zijn ondergebracht in Museum De Lakenhal. Een aantal van deze stukken is te bewonderen in de vaste opstelling. Alle stukken zullen in de toekomst worden beschreven, gedigitaliseerd en beschikbaar gesteld op de website van Museum De Lakenhal. Het omvangrijke archief en de tekeningen worden ondergebracht in de Universiteitsbibliotheek aan de Witte Singel. De materiële verzorging en inventarisatie van de papieren zal de nodige tijd vergen. Niettemin worden zo spoedig mogelijk in 2019 alle tekeningen en een selectie van interessante manuscripten en documentatie gedigitaliseerd en beschikbaar gesteld via de Catalogus van de Universitaire Bibliotheken Leiden en de Digital Collections. Belangrijke vorderingen in de beschikbaarstelling zullen gemeld worden op www.wolkersinleiden.nl.



    43. Amsterdam Rijksmuseum Caravaggio-Bernini. Barok in Rome 14 februari tm 7 juni lees meer
      * Een nieuwe generatie ambitieuze kunstenaars aangevoerd door de briljante schilder Caravaggio en de geniale beeldhouwer Bernini schudde in de eerste decennia van de 17de eeuw de ingedutte eeuwige stad Rome wakker.
      De opkomst van de barok
      Barok is de kunst die aan Nederland voorbij ging in de 17de eeuw. Het was de grootse en meeslepende Italiaanse tegenhanger van onze ingetogen en sobere protestantse cultuur. Deze kunst wordt nu getoond met als leidraad de emoties of affetti die centraal stonden. .



    44. Eindhoven Van Abbe Museum Yael Davids A Daily Practice 21 maart tm 14 juni lees meer
      * Eerste grootschalige tentoonstelling van performancekunstenaar Yael Davids Met werken van Hilma af Klint, Adrian Piper en Nasreen Mohamedi
      “Ik benader het gebouw van het Van Abbemuseum als lichaam. De verschillende delen van de tentoonstelling, zoals de meterslange textielinstallatie, de verschillende bruiklenen en de collectiestukken, functioneren als ruggengraat, ledematen en ingewanden.” aldus Yael Davids. Van 21 maart t/m 14 juni 2020 is in het Van Abbemuseum in Eindhoven de tentoonstelling Yael Davids: A Daily Practice te ervaren. Verspreid over tien zalen is een selectie te zien van Davids’ eigen werk – variërend van sculptuur tot performance en installatie – gecombineerd met kunst van o.a. Hilma af Klint, Lee Lozano, Adrian Piper en Nasreen Mohamedi. Een aantal van deze werken is niet eerder in Nederland getoond. Ook worden bezoekers uitgenodigd deel te nemen aan een uitgebreid programma van bewegingslessen, demonstraties en performances.
      Lichamelijk leren
      De tentoonstelling markeert een uniek moment in Davids’ carrière: in april 2020 rondt ze als eerste Nederlandse kandidaat een driejarig onderzoekstraject met de titel Creator Doctus (CrD) af. Het traject, opgezet door de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, leidt niet naar een geschreven proefschrift, maar naar een verzameling artistieke werken of projecten waaronder de tentoonstelling A Daily Practice. Davids’ onderzoek, in opdracht van het Van Abbemuseum, focust zich op lichamelijk leren en is geïnspireerd door het werk van Moshé Feldenkrais (1904-1984). Hij ontwikkelde een methode vanuit het principe dat een verandering in bewegen leidt tot een verandering in denken, waarnemen en voelen. Dit principe ligt ook ten grondslag aan de tentoonstelling. Davids wil ingesleten patronen van het kijken naar kunst binnen de muren van het museum doorbreken. Voor het Van Abbemuseum is het een stap in de ontwikkeling van nieuwe manieren waarop bezoekers kunst ervaren. Niet alleen met het oog of het intellect, maar ook met het lichaam en door beweging



    45. Leeuwarden Museum Het Princessehof gezonken Schatten geheimen van de Maritieme Zijderoute tm 28 juni lees meer
      *. De tentoonstelling laat keramiek en andere voorwerpen zien die gevonden zijn aan boord van acht scheepswrakken uit de negende tot en met de negentiende eeuw. De keramische schatten vertellen fascinerende verhalen over de Maritieme Zijderoute in Azië. Daarmee gaat een verborgen wereld open van internationale handel, strijd op zee, mensensmokkel en schatgravers.
      Op zoek naar peper, zijde en porselein bevaren schepen uit alle windrichtingen eeuwenlang de Maritieme Zijderoute. De schepen die vergaan, liggen soms honderden jaren als tijdcapsule op de bodem van de zee. De wrakken en zeker de goed bewaard gebleven keramiek bieden een schat aan informatie.



    46. Nijmegen Museum Het Valkhof Tm 21 juni Anne Wenzel lees meer
      * Een kritische en indrukwekkende installatie van Anne Wenzel in Museum Het Valkhof
      Op 23 januari verwelkomt Museum Het Valkhof kunstenaar Anne Wenzel (Schüttorf, 1972) met haar uitdagende keramieken installatie ‘Under Construction’. De in Rotterdam wonende en werkende beeldhouwer biedt hierin het podium aan de klassieke vrouwenbuste en beeldt deze af op een manier die in de geschiedenis veelal is nagelaten. Van een afstand ogen Wenzels vrouwen gesloten, sterk en ‘beeldschoon’ op een klassieke manier. Maar wie ze nader bekijkt ontdekt hun schaduwkant: beschadigd door hebzucht, macht en geweld. Met een collectie die 5000 jaar geschiedenis omvat, weet Museum Het Valkhof wel raad met Wenzels verwijzingen naar de klassieken. Het vormt dan ook een meer dan gepast decor voor deze installatie op de trappen van zijn entree.
      De balans van opbouw en afbraak
      Wenzel werkt sinds 2000 aan een oeuvre van hoofdzakelijk keramieken beelden en installaties. Ze haalt haar inspiratie veelal uit de (kunst)geschiedenis en hecht belang aan politieke thema’s zoals oorlog en feminisme. Maar bovenal is haar werk een zoektocht naar balans en evenwicht. Wenzel gaat ervan uit dat alles in het leven een keerzijde heeft en niks honderd procent ‘goed’ is. Er is altijd een donkere of minder plezierige kant, die uiteindelijk weer ruimte vrijmaakt voor een nieuw begin, aldus de kunstenaar. Haar installaties laten dan ook vaak de dunne scheidslijn tussen opbouw en afbraak zien.



    47. Tilburg Museum De Pont Huis Marseille, Museum voor Fotografie in De Pont tm 5 juli lees meer
      *Huis Marseille, Museum voor Fotografie in Amsterdam, bestaat twintig jaar. Met een tentoonstelling Pictures from Another Wall van zo’n honderd werken uit de collectie wordt dit lustrum gevierd in de nieuwe vleugel van de Tilburgse zusterinstelling De Pont.
      In de afgelopen twee decennia heeft Huis Marseille een verzameling bijeengebracht van ruim zevenhonderd werken van internationaal toonaangevende fotografen als Thomas Struth, Thomas Ruff, Andreas Gursky, Andres Serrano, Deana Lawson, Viviane Sassen en Jean-Luc Mylayne. Maar ook minder gevestigde namen zijn vertegenwoordigd, zoals Jamie Hawkesworth en Julie Greve, die opereren op het snijvlak van mode en kunst.
      Het vervagen van grenzen binnen de fotografische discipline is een van de invalshoeken van de tentoonstelling in De Pont, die zich concentreert op de aanwinsten van de afgelopen vijf jaar. Zowel de digitale revolutie, de alomtegenwoordigheid van fotografie online en de terugkeer naar analoge praktijken zijn van invloed op de vraag wat fotografie anno 2020 is. En hoe ga je binnen een museale verzameling om met die nieuwe ontwikkelingen? Pictures from Another Wall probeert op die vraag een antwoord te geven.



    48. Schiedam Stedelijk Museum 22 februari tm 2 auguastus Realisme Nu, echt wel lees meer
      * In 2020 pakt het museum groot uit met de tentoonstelling Realisme nu. Daar zie je kunst die na 2000 is gemaakt. Er hangen ook abstracte schilderijen; ja, dat kan in een tentoonstelling met realistisch kunst, echt wel. Wat is realisme nu? In de 19de eeuw zorgde het begrip voor een revolutie. Realistische schilders keken om zich heen en zetten dát op het doek. Dat was ‘te waar’ en dus niet ‘mooi’, zo reageerden bijna alle vakbroeders en kunstliefhebbers.
      Zo’n 150 jaar later is realistische kunst niet langer revolutionair. Hoe hangt de vlag erbij? En vooral: hoe ziet het er in Nederland uit? De tentoonstelling Realisme nu in het Stedelijk Museum Schiedam geeft een update met schilderkunst vanaf 2000: lieflijk werk van Nico Heilijgers, rauwe schilderijen van Erik Suidman en stille kunst van Robin Speijer.
      (On)herkenbaar Gemeenschappelijke deler van elk kunstwerk is dat het aan de werkelijkheid is ontsproten. Wat je ziet is heel herkenbaar en toch ook weer niet. ‘Bijzonder is dat je door de ogen van kunstenaars anders naar de werkelijkheid om je heen gaat kijken’, zegt gastcurator Trudi van Zadelhoff. Tegelijkertijd laat ze zien hoe levend het realisme nu is. ‘De tentoonstelling verkent de grenzen met gedichten, beelden en schilderijen en laat de kracht zien van hedendaagse realistische kunst.’ Van Zadelhoff maakte eerder voor het museum de succesvolle tentoonstelling Meesterlijke vrouwen.
      AbstractieEr is werk van Nederlandse hedendaagse kunstenaars, onder wie Koen Vermeule, Maria Roosen en Jans Muskee. Elk vult het label realisme in op zijn eigen manier. Anno nu misschien revolutionair is dat er ook abstract werk van Daan van Golden, Jan Schoonhoven en Peter Struycken hangt. Realisme en abstractie: kan dat samen? Echt wel! Een kunstenaar denkt zelf ook niet zo in hokjes



    49. Utrecht Museum Catharijneconvent 28 februari tm 23 augustus Allemaal Wonderen lees meer
      * Museum Catharijneconvent presenteert van 28 februari tot en met 23 augustus 2020 de verrassende tentoonstelling Allemaal wonderen waarin wonderen centraal staan. Wonderen zijn van alle tijden, van alle culturen en van alle religies en spelen sinds het begin van de mensheid een rol in het leven van alledag. Ook kunstenaars laten zich er al eeuwenlang door inspireren. Het weergeven van wat er zich tussen hemel en aarde afspeelt, vraagt om hun allergrootste verbeeldingsvermogen. Die uitdaging heeft de meest spannende en ontroerende kunst opgeleverd. Van Rembrandt tot Mondriaan en Abramovic, voor deze tentoonstelling heeft het museum de mooiste en verrassendste werken uit nationale en internationale collecties samengebracht.
      Geloof je altijd wat je ziet?
      Wonderbaarlijke gebeurtenissen zijn bijzonder en ongrijpbaar. En het zijn precies deze elementen die kunstenaars door de eeuwen heen uitdagen om wonderverhalen te verbeelden. Ze brengen het verhaal tot leven en zetten de kijker aan het denken over de eigen overtuigingen. Geloof je altijd wat je ziet? Geloof je het als iemand anders een wonderbaarlijk verhaal vertelt? En hoe verklaar je wonderbaarlijke gebeurtenissen die je zelf meemaakt?



    50. Utrecht Museum Catharijneconvent Allemaal Wonderen 28 februari t/m 23 augustus 2020 lees meer
      * Sensationele kunstwerken, indrukwekkende verhalen en wetenschappelijke invalshoeken. Ervaar deze verrassende tentoonstelling waarin het wonder centraal staat! Wonderen spelen sinds het begin van de mensheid een rol in het leven van alledag. Ook kunstenaars laten zich er al eeuwenlang door inspireren. Het weergeven van wat zich tussen hemel en aarde afspeelt, vraagt van hen hun allergrootste verbeeldingsvermogen. Die uitdaging heeft de meest spannende en ontroerende kunst opgeleverd. Van Rembrandt tot Mondriaan en Abramovic, voor deze tentoonstelling heeft het museum de mooiste en verrassendste werken uit internationale collecties samengebracht.



    51. Amsterdam Kinderboekenmuseum Interactieve tentoonstelling De eigenwijze kinderen van Annie MG Schmidt lees meer
      *Interactieve tentoonstelling vanaf 8 december 2019 De eigenwijze kinderen van Annie M.G. Schmidt Het Kinderboekenmuseum viert zijn 25e verjaardag met een bijzondere traktatie: een nieuwe expositie over Annie M.G. Schmidt. “Het is een eigentijdse ode aan Annie en haar eigenwijze kinderen. Avontuurlijk, interactief, kleurrijk en een lust voor het oog. Bekende tegendraadse en markante personages als Abeltje, Wiplala, Minoes en Pluk van de Petteflet komen bij ons tot leven”, vertelt directeur Aad Meinderts. “Een mooi avontuur voor kinderen en een feest van herkenning voor ouders, verzorgers, opa’s en oma’s!” Wie is niet opgegroeid met de eigenwijze kinderen van Annie M.G. Schmidt? Ze vormen een perfecte inspiratiebron voor de nieuwe, vaste en interactieve tentoonstelling in het Kinderboekenmuseum in Den Haag. Je stapt er bijvoorbeeld in de lift van Abeltje voor een spannende reis, maakt een poezenvlog met Minoes, kliedert met Floddertjes woordmixer en lettervermicelli, of bouwt als een ware gedichtenmetselaar de mooiste versjes bij Ibbeltjes Gedichtenbouwplaats. Natuurlijk is er ook aandacht voor de iconische liedjes die Schmidt schreef. Klassiekers als ‘Mijn opa’, ‘Op een mooie Pinksterdag’ en ‘Ja zuster, nee zuster’ zijn in de bus van Otjes vader Tos te beluisteren op de speciale Radio Annie FM. Een korte film over haar leven maakt duidelijk dat Schmidt niet bang was om van de gebaande paden af te wijken. Met illustraties van: © Fiep Amsterdam bv; Fiep Westendorp Illustrations © Philip Hopman | © Carl Hollander
      Koningin van de jeugdliteratuur Zweden heeft Astrid Lindgren, Engeland Roald Dahl en Nederland Annie M.G. Schmidt: schrijvers die generaties vermaken met magistrale verhalen. Verhalen die je laten lachen én die je aan het denken zetten. Schmidt, de koningin van de Nederlandse jeugdliteratuur, schreef volgens eigen zeggen niet speciaal voor kinderen. Ze schreef voor iedereen en nam daarmee haar lezers serieus. Waarschijnlijk is deze manier van schrijven de reden dat haar verhalen nog altijd fris en aantrekkelijk zijn, ook voor de jeugd van nu. De eigenwijze kinderen in de verhalen zijn zelfbewust, verantwoordelijk en autonoom. Veel van haar verhalen en personages steken af tegen het keurige Nederland van de jaren 50 en 60. Ze zetten kinderen aan zich noch neer te leggen bij obstakels die ze ondervinden noch bij maatschappelijke wantoestanden die ze ervaren. Ze zijn licht-anarchistisch en bevatten een dosis maatschappijkritiek, die de (jonge)lezers aanzet tot reflectie op de samenleving en hun eigen rol in en positie ten opzichte van maatschappelijke issues. 25 jaar Kinderboekenmuseum Op 8 december 1994 opende het Kinderboekenmuseum als een van de allereerste musea voor kinderen zijn deuren. De afgelopen 25 jaar is het uitgegroeid tot een award winning museum waar kinderen van alle leeftijden verhalen ontdekken, beleven en maken. In 2020 gaat het museum deze verjaardag groots vieren met feestelijke activiteiten. Dit feestjaar wordt op zaterdag 7 december 2019 ingeluid met de officiële opening van De eigenwijze kinderen van Annie M.G. Schmidt.




  • Home